Springpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 09:23

Het fokken van springpaarden.


Het grootbrengen en trainen van een springpaard is een lang en duur proces.
De uitkomst is echter onzeker totdat het paard echt meedoet aan competities.

Wanneer bij veulens al kan worden bepaald of ze er de fysieke aanleg voor hebben, kan selectie veel eerder plaatsvinden en tijd en geld besparen.
Promovenda -Susana Santamaria heeft enkele eigenschappen gevonden bij de sprongtechniek van veulens die aanwijzigen geven over hun latere sprongcapaciteiten, zoals de mate waarin ze hun voorbenen kunnen strekken en hun achterbenen kunnen draaien.

Santamaria heeft verder ontdekt dat vroeg beginnen met trainen alleen een korte-termijn effect laat zien en dat gericht trainen op sprongtechniek bij veulens niet leidt tot betere springpaarden.


http://www.vet.uu.nl/site/viavet/

noot:
Het onderzoek is gedaan met KWPN -dieren.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 09:41


Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:00

Er zitten punten in waar ik mij in kan vinden...
maar ook punten die nog helemaal niet zeker zijn. Daar is meer onderzoek voor nodig, en in mijn ogen ook met andere stamboeken.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:44


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 11:47

Excuseme"]
[quote="ceasario schreef:
http://www.vet.uu.nl/site/viavet/

Bij zoeken op die site, vul in:


Derona Laboratorium


Heb je de direkte link, ik kom er niet op.
[/quote]

Klik op zoek naast dat engels vlaggetje en
vul dan in:


Derona Laboratorium

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:41

Ik kom er ook niet op, maar ik ben toevallig in discussie met een Duitse kennis (Holstein) over springaanleg enzo.

Ik hoop alleen niet dat het off topic is;

Holsteiner werden seit mehr als 180 Jahren speziell auf
Springleistung gezüchtet. Diese Spezialisierung in eine Richtung ist der Punkt
warum es jetzt kein besseres Springpferd auf der Welt gibt als in Holstein. Eine
gesonderte Leistungszucht dauert
aber auch sehr lange (viele Generationen) und man kann nicht erwarten schon nach
2 oder3 Generationen durchschlagend Erfolg zu haben.
Springpferde brauchen natürlich um sich gut über dem Sprung zu bewegen viel
Schulterfreiheit und im Vorderbein hohe Gänge.
Das beides kommt natürlich auch einem Dressurpferd entgegen, weshalb es
natürlich immer auch wieder besonder gute Holsteiner Dressurpferde gibt.
Die Dressurpferde sind aber nicht geplant gezüchtet, sondern es hat sich dann
bei der Ausbildung dann meistens so ergeben.
Wenn man das Pedigree von Spitzendressurpferden
wie Corlandus, Granat, Silvano, Chacomo oder
Lorentin I anschaut sind es von der Abstammung her alles rein gezüchtete
Springpferde.
Corlandus selbst war als junges ferd auch in Springen bis 1,35 erfolgreich hat
dann aber nicht weiter gesprungen, weil die Dressur noch besser war.
Lorentin III (Vollbruder zu Lorentin I) ist
internationales Springpferd und hat schon Große Preise gewonnen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 15:35

ceasario schreef:
Het fokken van springpaarden.


Het grootbrengen en trainen van een springpaard is een lang en duur proces.
De uitkomst is echter onzeker totdat het paard echt meedoet aan competities.

Wanneer bij veulens al kan worden bepaald of ze er de fysieke aanleg voor hebben, kan selectie veel eerder plaatsvinden en tijd en geld besparen.
Promovenda -Susana Santamaria heeft enkele eigenschappen gevonden bij de sprongtechniek van veulens die aanwijzigen geven over hun latere sprongcapaciteiten, zoals de mate waarin ze hun voorbenen kunnen strekken en hun achterbenen kunnen draaien.

Santamaria heeft verder ontdekt dat vroeg beginnen met trainen alleen een korte-termijn effect laat zien en dat gericht trainen op sprongtechniek bij veulens niet leidt tot betere springpaarden.


http://www.vet.uu.nl/site/viavet/

noot:
Het onderzoek is gedaan met KWPN -dieren.


Bovenstaande tekst is afkomstig uit een persbericht van vandaag.

Maar wanneer ik info daarover op zoek is de eerste aanzet en het eventuele antwoord al 2 jaar oud.
Blijkbaar is iedereen er mee bezig maar het juiste antwoord cq. conclusie kan men maar niet getrokken krijgen.

zie:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... d=12405705

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:36

het KWPN heeft op dit moment ook onderzoek lopen bij de universiteit wageningen. er gaat in de toekomst een hele boel veranderen met het schatten van fokwaarden. maar springfokken is een stuk zekerder dan dressuurfokken.... dat is zeker.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 12:24

peggel schreef:
het KWPN heeft op dit moment ook onderzoek lopen bij de universiteit wageningen. er gaat in de toekomst een hele boel veranderen met het schatten van fokwaarden. maar springfokken is een stuk zekerder dan dressuurfokken.... dat is zeker.


In het proefschrift kom ik een opvallende herkenbare uitspraak tegen.


" Elk paard heeft een individuele springtechniek"

Met de volgende hoofdconclusie is dat verscheidene kenmerken van de springtechniek op veulenleeftijd een voorspellende waarde hebben voor de prestatie op volwassen leeftijd.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 07:39

Afbeelding

Themadag JUMPEX verplaatst

Citaat:
Animal Sciences Group verplaatst de themadag JUMPEX in verband met overige hippische evenementen die elders op dezelfde dag gehouden worden. De themadag JUMPEX zou op 19 juni 2004 plaatsvinden te Lelystad.
Ondanks de grote belangstelling zijn er veel vragen binnengekomen om de themadag te verzetten. Om een groot deel van de doelgroep hierin tegemoet te komen is besloten de themadag te verplaatsen.
We maken de nieuwe datum voor deze themadag JUMPEX zo spoedig mogelijk bekend.
Alle deelnemers die zich al hebben aangemeld, krijgen schriftelijk bericht thuisgestuurd.




.

Afbeelding


.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:48

maar dan heb je het toch alleen over de springtechniek, het paard moet dan het karakter, vermogen en de voorzichtigheid uiteindelijk ook nog hebben.
hoeveel paarden springen er niet fantastsch op een IAN, maar wat blijft er van over.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 13:09

Ruchet schreef:
maar dan heb je het toch alleen over de springtechniek, het paard moet dan het karakter, vermogen en de voorzichtigheid uiteindelijk ook nog hebben.
hoeveel paarden springen er niet fantastsch op een IAN, maar wat blijft er van over.


het paard moet dan het karakter, vermogen en de voorzichtigheid uiteindelijk ook nog hebben

Dat zijn de standaard opmerkingen. (voor mij is dat een soort excuus-truus net als bij dressuur)

Het gaat erom in eerste instantie zijn de manieren er ja of nee?.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:44

Dat is helemaal geen standaard opmerking, ik praat uit ervaring, wat ik heb gezien en meegemaakt.
We hebben zelf 25 goede springpaarden op stal staan, en fokken elk jaar 6 veulens, rijden week in week uit (nationaal) concoursen,trainen niet bij de minste, dus vind ik die opmerking niet passen.

In de manieren springen zegt zeker wel wat over een springpaard, dat is wat je graag ziet als je je twentertje laat losspringen, maar er komt nog zoveel bijkijken.
Ik ken er genoeg die super in de manieren lossprongen, en dat later niet meer deden (met goede ruiter), en andersom ook.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 14:06

Citaat:
In de manieren springen zegt zeker wel wat over een springpaard, dat is wat je graag ziet als je je twentertje laat losspringen, maar er komt nog zoveel bijkijken


Sorry maar je dwaalde af .
Het ging bij het bekijken van een veulen om de aanleg .

En daar kun je zien of het er een is met aanleg of totaal niet.
daar is ook de nodige studie over gedaan.

2 jarige en oudere is een heel ander verhaal.

Citaat:
zoveel bijkijken

Natuurlijk.
Maar bij het zien van de veulens voor springen en ook voor dressuur kun je zo de helft al weg doen.

ten zij je ze voor de "recreatieruiter"wil aanhouden.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:34

ik vind het moeilijk om een veulen te beordelen op het losspringen, wij hebben een Darco gereden en zelf opgeleid die als een krant lossprong als veulen (en later ook nog,) merrie heeft 1.45 parcoursen gelopen.

Maar als je 50 veulens hebt, en je wilt gaan halveren, dan is het logisch dat je ze op het losspringen beordeeld, maar dan kan je nog je toppertje weggeven.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 08:41


Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:46

Eeen galopsprong omhoog. De achterhand er vloeiend onderschuiven. Eerst met een been afzetten, dan het andere. met een omhoog gerichte hals. Dan verzamelen, het bekken kantelen, dan heffen, de benen naar de hals toebrengen, dan het horizontale zweefmoment, dan landen met de hals sterk omhoog gebracht voor tegengewicht om de voorhand weer omhoog te brengen. Dan de achterhand er weer vloeiend onderschuiven en probleemloos op de achterhand door galopperen.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:24

Of je zet Schokemule of oude Maathuis in de wei en je weet wat de toppers zullen worden...

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:13

Mag ik Arend Zoer daar neerzetten dan? Krijg ik waarschijnlijk wel allemaal Faldo's Haha! Knipoog
(vind ik niet erg hoor, heb al eerder een Faldo gehad, was een fijn paard)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 18:04

Dubbeldam verzichtet auf Athen-Start
Mo 21 Jun, 12:49 Uhr


Afbeelding

Twente (dpa) - Springreit-Olympiasieger Jeroen Dubbeldam wird nicht bei den Olympischen Spielen in Athen reiten.

Der in der Nähe von Twente lebende Reiter erklärte seinen Verzicht, weil sein Top-Pferd De Sjiem nicht hundertprozentig fit ist. «So macht es keinen Sinn», wird Dubbeldam auf der Internetseite des niederländischen Reiterverbandes zitiert. Neben Dubbeldam wird in Athen auch Silbermedaillen-Gewinner Albert Voorn (Niederlande) fehlen, da er derzeit kein Spitzenpferd zur Verfügung hat.

Briten Skelton und Smith für Athen nominiert

Di 22 Jun, 13:37 Uhr
London (dpa) - Die Springreiter Nick Skelton mit Arko und Robert Smith mit Mr. Springfield sollen für Großbritannien bei den Olympischen Spielen starten.

Der Weltranglisten-Siebte Michael Whitaker ist überraschend nicht nominiert worden. Erstmals seit 1984 wird für Großbritannien, das in Athen nur zwei Einzelstartplätze hat, keiner der Whitaker-Brüder reiten.


.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 18:25

KWPN
22-06-2004: Onze Fons en Pacific in de prijzen


VDL Groep Onze Fons heeft onder Mathijs van Asten afgelopen weekend goed gepresteerd op het CSI in Redefin. De bij het KWPN goedgekeurde hengst werd gestart in de rubrieken voor achtjarige paarden en eindigde op de derde en vijfde plaats.

De bij het NAWPN goedgekeurde hengst Judgement deed weer goede zaken voor zijn amazone Beezie Madden. Hij was de snelste vierfouter in de Spruce Meadows CN Performance Grand Prix wat hem de tweede plaats opleverde, achter Lauren Hough met Classiko (v.Calando IV).

In Lons le Saunier in Frankrijk reed de Belgische ruiter Francois Mathy zijn paard Ivoor (Ahorn x Biana van Ariban, fokkers P. en A van der Gaast te Niezyl) naar de overwinning in het 1.35m. De Zwitser Daniël Etter reed de KWPN-hengst Henzo (Boreas x Abgar xx) naar een mooie overwinning in een 1.45m rubriek. In het Poolse Sopot was het Gunnar Klettenberg die met de stermerrie Novesta (Lux x Ivesta ster van Cavalier, fokker F.W. Luyten te Nispen.) een overwinning behaalde in het 1.50m.

De finale voor de zes- en zevenjarige paarden op het CHIO in Rotterdam leverde zondagmorgen een fraaie overwinning op voor de KWPN-hengst Pacific, die onder Wout-Jan van der Schans twee keer nul bleef en in de barrage ook nog eens verreweg het snelste was.

(YF: overname zonder bronvermelding niet toegestaan)

Zeg dan ook er even bij, wat de andere dekhengsten deden,als je toch over een voorlichtende hengstpromotie als stamboek wilt hebben.

Maar dat is nu typisch KWPN-kantoor,altijd de helft van een verhaal. Huilen

No Limit. uitslag.

http://www.csi-redefin.de/prfg/2004spr/150.htm

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 18:25

Citaat:
KWPN
22-06-2004: Onze Fons en Pacific in de prijzen


VDL Groep Onze Fons heeft onder Mathijs van Asten afgelopen weekend goed gepresteerd op het CSI in Redefin. De bij het KWPN goedgekeurde hengst werd gestart in de rubrieken voor achtjarige paarden en eindigde op de derde en vijfde plaats.

De bij het NAWPN goedgekeurde hengst Judgement deed weer goede zaken voor zijn amazone Beezie Madden. Hij was de snelste vierfouter in de Spruce Meadows CN Performance Grand Prix wat hem de tweede plaats opleverde, achter Lauren Hough met Classiko (v.Calando IV).

In Lons le Saunier in Frankrijk reed de Belgische ruiter Francois Mathy zijn paard Ivoor (Ahorn x Biana van Ariban, fokkers P. en A van der Gaast te Niezyl) naar de overwinning in het 1.35m. De Zwitser Daniël Etter reed de KWPN-hengst Henzo (Boreas x Abgar xx) naar een mooie overwinning in een 1.45m rubriek. In het Poolse Sopot was het Gunnar Klettenberg die met de stermerrie Novesta (Lux x Ivesta ster van Cavalier, fokker F.W. Luyten te Nispen.) een overwinning behaalde in het 1.50m.

De finale voor de zes- en zevenjarige paarden op het CHIO in Rotterdam leverde zondagmorgen een fraaie overwinning op voor de KWPN-hengst Pacific, die onder Wout-Jan van der Schans twee keer nul bleef en in de barrage ook nog eens verreweg het snelste was.

(YF: overname zonder bronvermelding niet toegestaan)

Zeg dan ook er even bij, wat de andere dekhengsten deden,als je toch over een voorlichtende hengstpromotie als stamboek wilt hebben.

Maar dat is nu typisch KWPN-kantoor,altijd de helft van een verhaal. Huilen
Daarom ga je altijd lezen wat ze niet geschreven hebben. Knipoog

No Limit. uitslag.

http://www.csi-redefin.de/prfg/2004spr/150.htm




.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 18:52

Citaat:
Themadag JUMPEX verplaatst

Quote:
Animal Sciences Group verplaatst de themadag JUMPEX in verband met overige hippische evenementen die elders op dezelfde dag gehouden worden. De themadag JUMPEX zou op 19 juni 2004 plaatsvinden te Lelystad.
Ondanks de grote belangstelling zijn er veel vragen binnengekomen om de themadag te verzetten. Om een groot deel van de doelgroep hierin tegemoet te komen is besloten de themadag te verplaatsen.
We maken de nieuwe datum voor deze themadag JUMPEX zo spoedig mogelijk bekend.
Alle deelnemers die zich al hebben aangemeld, krijgen schriftelijk bericht thuisgestuurd.





Themadag JUMPEX op 11 september

De resultaten van het JUMPEX onderzoek worden op zaterdag 11 september 2004 gepresenteerd op het terrein van de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht.
In een dagvullend programma wordt vertelt hoe het onderzoek is uitgevoerd en krijgt u antwoord op de volgende vragen: “Zijn latere prestaties al bij veulens te voorspellen op basis van beweging, samenstelling van de spiervezels en karaktereigenschappen? En is het zinvol paarden al vanaf zeer jonge leeftijd springtraining te geven?” Naast verschillende onderzoekers, zal ook Cor Loeffen, de trainingsleider die de paarden bijna twee jaar heeft getraind, vertellen over zijn ervaringen tijdens dit onderzoek.
De themadag JUMPEX was oorspronkelijk gepland in juni, maar is vanwege andere belangrijke hippische evenementen verplaatst naar september.

Hier vindt u meer informatie over de themadag JUMPEX.
Wilt u zich aanmelden voor deze themadag, dan kan dat hier.

http://www.pv.wageningen-ur.nl/index.as ... wbijpv.asp


[FA] JUMPEX - Voor springgeintresseerden

.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 16:04

Citaat:
Waar zijn de fokkers???

In deze zonnige vakantietijd genieten we na een druk dekseizoen van onze veulens. Want mooi is het, al die merries met veulens. Hoop en verwachting voor de toekomst.
Verder is het nu de tijd van de jonge paarden competities, waar meerdere concoursen op inhaken. Het verbaast me dan ook wel heel erg dat op het prachtige concours van 'Bloem' (vier-, vijf- en zesjarige springpaarden) - waarbij we aangeboden krijgen: gratis entree, betaalbare catering en geweldige gedetailleerde toelichting op ieder paard wat in de baan komt - er zo weinig publiek is. Terwijl dit voor de fokkers de uitgelezen mogelijkheid is om de verervingskracht van de hengsten te beoordelen. Hoe kan je als fokker een hengstenkeuze maken als je geen of weinig idee hebt van de verervingskracht van de desbetreffende hengst? Natuurlijk zijn er indexen als hulpmiddel, maar je wilt de nakomelingen van de vaderdieren toch ook zelf gezien hebben? Het gaat de meeste fokkers er toch om om een goed sportpaard te fokken en de benodigde informatie zal je toch zelf moeten zoeken.
Aan de andere kant zie ik dat er voor vrijwel iedere dressuurclinic nauwelijks voldoende kaarten beschikbaar zijn. Kaarten die meestal ook nog goed betaald moeten worden. De animo is er dus wel, maar richt zich naar mijn idee wel erg veel op de dressuur.
Na dit alles geconstateerd te hebben maak ik me erg veel zorgen over de springpaardenfokkerij in Nederland! Mede gezien het feit dat onze vijf-, zesjarige en oudere dekhengsten - een enkele uitzondering daargelaten - tussen hun leeftijdsgenoten niet of nauwelijks positief opvallen Het vermogen, de elasticiteit en de wil om te winnen zijn zaken waarbij onze springpaardenfokkerij sturing nodig heeft. Eigenlijk wil ik geen namen van hengsten noemen, want dan begeef ik mij op glad ijs, maar ik wil wel een uitzondering in positieve zin maken. Gezien het feit dat onze sportpaarden momenteel vaker in Beldie dan in Nederland lopen en we dus ook vaker in Belgie op concours zijn, valt de hengst Libero H ons erg op. Op bijna ieder concours lopen in de hoogste proeven een of enkele van zijn kinderen mee. Dit doen ze op een opvallend goede manier en gedurende een langere periode. Ook internationaal is Libero H momenteel zeer goed vertegenwoordigd en laten zijn producten zien uit het goede hout gesneden te zijn. Zo zijn er uiteraard meerdere hengsten die we in onze fokkerij gepast kunnen gebruiken, maar ook zeker een respectabel aantal die onze fokkerij niet vooruit helpen. En wat mij betreft uit de fokkerij gehaald dienen te worden!

Een taak voor het KWPN om dit via intensieve voorlichting te sturen.

Groeten, Bert Poppelaars..
.



[FA] JUMPEX - Voor springgeintresseerden

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 16:09

Ruchet schreef:
maar dan heb je het toch alleen over de springtechniek, het paard moet dan het karakter, vermogen en de voorzichtigheid uiteindelijk ook nog hebben.
hoeveel paarden springen er niet fantastsch op een IAN, maar wat blijft er van over.



Is de inzicht in de beoordeling dan wel juist.