2de paard erbij?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
micky
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-02

2de paard erbij?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 12:33

hai bokkers ,

ik ben al heel lang aan het twijfelen of ik nog een paardje erbij wil en ik ben benieuwd hoe jullie dat doen als je in het bezit bent van 2 paarden kunnen jullie mij tips en adviezen geven.!!!!!!!!!!! OK dan!

GA NOOIT WEG ZONDER EEN KNUFFEL...............
GA NOOIT WEG ZONDER EEN KUS..........

WANT WIE HET NOODLOT VANDAAG ZAL ONTMOETEN KAN HET MORGEN NIET MEER OVERDOEN


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:42

Wat voor tips, adviezen wil je horen?

Loutjelou
Berichten: 650
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:44

Eeeeuhm, zorgen dat je genoeg tijd en geld hebt is het belangrijkste!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:46

Yup, ik heb er ook 2. En dat is het stomste geweest wat ik ooit heb kunnen doen. Denk er dus eerst goed overna!!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:47

Waarom wil je er een tweede paard bij? Ik zou denk ik gek worden als ik twee paarden helemaal zelf moest doen. Ik heb mijn pony samen met een vriendin gekocht en vrienden van ons hebben ook samen een pony. Ik rijd 1 dag in de week hun pony bij en zij hebben die van ons 1 dag in de week. Het komt er bij ons dus op neer dat we met zijn viertjes 2 pony's hebben en zo redden wij het allemaal net!

cali
Berichten: 94
Geregistreerd: 12-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:49

Wat ik meemaakte met mensen die 2 paarden of pony's hadden (of meer) dat ze meer naar 1 paard/pony trokken, waardoor de ander minder aandacht kreeg en minder gereden werd . Zorg er indd voor dat je voldoende tijd heb voor BEIDE Knipoog

(L) Litfrid en Freya (L)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:54

Ik rij soms wel 5 paarden op een dag. Gaat prima hoor! Tuurlijk trekt het ene paard je meer aan dan het andere. Dat wil nog niet zeggen dat die ander meteen (bijna) geen aandacht meer krijgt.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:57

Okkie1 schreef:
Ik rij soms wel 5 paarden op een dag. Gaat prima hoor! Tuurlijk trekt het ene paard je meer aan dan het andere. Dat wil nog niet zeggen dat die ander meteen (bijna) geen aandacht meer krijgt.


vijf paarden is dat dan nog hobby matig?

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:58

Ik heb ook een 2e paard erbij.
Bij mij kwam het omdat mijn pony toen 20 was en ik helemaal weg was van een jaarling op stal.

Nu is mijn pony 25 en mijn paard 6. Als mijn pony komt te overlijden neem ik er geen een meer bij.

Je moet veel tijd en geld hebben.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:59

teriema schreef:
vijf paarden is dat dan nog hobby matig?


Ik weet niet of je het nog een hobby kan noemen nee Bloos!
Doe het in mijn eigen tijd (dus nog geen contract) maar krijg voor een deel wel betaald.

Maar het gaat dus wel Knipoog

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:02

Ja, vroeger had ik ook twee paarden. Ik vond het het moeilijkste om mijn aandacht en liefde tussen die twee te verdelen. Nu heb ik sinds kort weer twee paarden (eigenlijk 3 maar 1 shet, dus dat telt niet full-time). Ik vind het weer heel lastig om mijn aandacht onder die twee te verdelen. Het rijden etc. gaat wel, maar niet als je op tijd weer thuis wilt zijn. Je moet er rekening mee houden dat je bv. 's avonds na het eten weg gaat en als je thuiskomt zo ongeveer direct al naar bed moet.
Verder is het nu ook lastiger met de verzorging: mijn twee paarden staan samen op de wei en ik moet nu in mijn 1-tje drollen wippen, water vullen etc. wat ik vroeger dus deelde met het baasje van het toenmalige weidegenootje van mijn paard.
Verder moet je met de extra kosten rekening houden: dierenarts (influenza etc.), wormenkuren, zadel, hoofdstel, bitten, etc.

In mijn situatie is het dan ook nog eens zo dat mijn ene paard ZZ-licht niveau loopt en mijn andere nog heel groen is en op L2-niveau getraind wordt. Je moet van redelijk goede huize komen om die twee niet met elkaar te gaan vergelijken. Ze hebben ieder hun eigen aanpak en trainingsschema. Op mijn ZZ-licht paard lijkt het bv. alsof je er aan de achterkant af glijdt en op mijn L2-paard welke soms nog wat op de voorhand loopt lijkt het alsof ik op een glijbaan voorover zit. Verder bewegen beide paarden totaal anders. Ik los dit op door eerst mijn jonge paard te rijden; als ik dit andersom zou doen, overvraag ik haar omdat ik vind dat ze bv. haar voeten niet optilt of te weinig 'op de achterhand' loopt.

Aan de andere kant vind ik het heel gaaf om mijn twee toppers naast elkaar in het land, in de stal etc. te zien staan. Ook heb ik genoeg liefde over om ze beiden evenveel aandacht te geven. Verder kunnen ze heel goed met elkaar overweg wat het extra leuk maakt.

Het is hard werken maar in mijn geval is het de beloning dubbel en dwars waard!

Dus: zelf weten, maar overdenk van tevoren wel heel goed de nadelen. In mijn geval heb ik mijn vorige paard recent teruggekocht dus ik wist waar ik aan begon. Jij koopt er zelf een (onbekend) paard bij en misschien klikt dat voor geen meter en in zo'n geval zou je heel gefrustreerd kunnen raken.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:05

Hebben niet, rijden wel... Ik beschouw Hilde ook een beetje als "mijn paardje", door de goede band die ik ermee heb.

Als ik beide paarden rijdt, krijgen ze beide evenveel aandacht van mij, dat probeer ik altijd goed in de gaten te houden.

Toos paardloos


Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:14

Wat wil je er mee doen, wil je er nog een bij puur om meer te kunnen rijden, of voor de knuffel en de gezelligheid. Is het dit laatste zou ik er een kleine pony of een shet bijnemen, als je dan alleen tijd als probleem hebt kun je het zo oplossen. Tuurlijk zul je dan iets meer tijd moeten hebben maar het scheelt al weer wat rijden. Als het gaat om het rijden zou ik gewoon kijken hoeveel tijd je er voor over hebt, is dit genoeg en ben je er zeker van dat je het wil, dan vooral doen.
Veel suc6 ermee

It takes two people to lie ~ One to lie, and one to listen.
D6 Grab your crucifix P8 Better stay up late S10 Never sleep again
Kip Paard, het meest veelzijdige stukje vlees!
Met kouwe tenen in je kist liggen kan zo gebeurd zijn. Dus ik heb maar dure "schoentje" gekocht. - Sjoek

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:35

Quellian schreef:
Yup, ik heb er ook 2. En dat is het stomste geweest wat ik ooit heb kunnen doen. Denk er dus eerst goed overna!!


Haha! dat komt er wel heel eerlijk en spontaan uit!

Ik had er tot eind vorig jaar ook - eigenlijk onbedoeld - ook 2. Snap nu nog niet hoe ik het gered heb. Alhoewel het ook voordelen had (je paard heeft altijd een maatje) ligt het er helemaal aan hoeveel tijd en geld en energie je hebt. Die van mij liepen de hele dag buiten en meestal reed ik ze om de dag.

Vraag jezelf af waaròm je een tweede paard wilt en hoe je je tijd in gaat delen en of je voldoende geld hebt als ze allebei ziek worden.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:32

Ligt er ook aan wat de reden is dat je een 2de paard erbij wil...

En natuurlijk is het de vraag of je het kunt betalen, ook als ze een keer flink ziek worden. En dan nog eens de stalling, dierenarts en hoefsmid erbij.

Hoeveel uur werk je ? En heb je een vriend / woon je nog thuis ?
Dit zijn allemaal dingen waar je bij na moet denken; als je misschien nu nog geen vriend hebt en je 2de paard koopt.. dan wel een vriend krijgt wil je misschien wel wat meer tijd aan hem besteden; heb je dan nog wel tijd voor 2 paarden ?
Als je nog bij je ouders woont dan moet je er rekening mee houden dat je ook ooit op jezelf gaat en dat dat veel geld gaat kosten.

Ik zou het zelf niet doen; gewoon omdat je dan nog maar weinig geld en tijd overhoudt voor andere leuke dingen buiten je paard. Lachen

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:56

Ik heb ook 2 paarden. Maar dat komt omdat ik op de ene niet kan rijden, van wege een afwijking aan haar been.
Het kost heel veel tijd, vooral als je eerste paard een jalours kreng is Clown Knipoog .
Mijn paarden staan wel dag en nacht in de wei, dat scheelt al wel heel veel tijd .

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:15

ik heb een shet en een haflinger,
deze staan op 2 verschillende plaatsen.

er komt nu een bokker met haar shetje bij mijn shet te staan,
dus het eten geven is niet meer elke dag,
verder is het even plannen.
maar wel te doen.

Karaat_the_newforest op Instagram

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:18

Ik was eerst ook van plan deze lente een 2e erbij te nemen om te kunnen rijden. Maar heb het toch maar niet gedaan mag nu van iemand op stal een superpaard rijden echt een superoplossing. Wel 2 paarden poetsen en mesten maar toch minder zorgen, geld en dingen te regelen dan als hij van mij zou zijn en ik hoef niet iedere dag ik mag.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:23

Ik heb nu 4 paarden op stal, 2 rij ik er zelf (de andere 2 zijn 1 jaarling en 1 pony van mijn zusjes). 1 staat al een half jaar stil wegens een blessure 1 rij ik fanatiek.
Ik rij er nog 1 van iemand bij 1 dag in de week.
Krijg binnenkort waarschijnlijk nog een 5e paard op stal (van iemand anders) waar ik ook fanatiek mee ga rijden.
En ik heb binnenkort er ook nog een dressuurpaard van iemand anders bij die ik uit ga brengen in de dressuur en die ik dus ook minimaal 1x per week zal rijden.

Als de die ene met een blessure straks weer goed is. Heb ik dus als het goed is 3 paarden waar ik fanatiek op rij en 1 die ik minimaal 1x per week rij en 1 die ik 1 keer per week rij. En deze paarden staan op 2 verschillende plaatsen. Ik heb er dan 5 thuis staan en die 2 die ik maar 1 dag rij staan ergens anders.

Gaat allemaal prima samen. Ik heb een aardig schema wat ik aanhoud en daar red ik het allemaal prima mee!

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:31

Ik heb er ook een tijd lang over nagdacht om er een tweede paard bij te kopen.
Het was ook bijna doorgegaan, kwa tijd en geld kan het allemaal wel maar opeens had ik zoiets van waarom eigenlijk.
Nu ben ik blij dat ik het toch niet gedaan heb en langzaamerhand krijg ik nu toch ook minder tijd en ben ik blij dat ik er eentje heb waar ik voledig mijn aandacht aan kan geven.
Dus denk er echt goed over na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:51

Ik heb er nu twee en eigenlijk is mijn motto: 'Hoe meer paarden, hoe beter!' Op dit moment werk ik niet, maar ook als ik wel zou werken zouden twee makkelijk gaan, drie ook nog wel trouwens.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:38

Ik doe er ook 2 en goed je tijd indelen en als je het geld er voor hebt is het toch goed?
Maar zou er wel over nadenken

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:43

Ik rij er minstens 2 op 1 dag. Ik heb mijn eigen andalusier en ik heb nog een paardje die ik uit ga brengen. Ik zie hem eigenlijk ook als eigen paard het ene voordeel is dat ik er niks voor betaal. Deze 2 wil ik wel vaak rdiden ivm wedstrijden en dan gebeurt het nog wel eens dat ik er nog 1 of 2 inspan dus ik rij er zo 4 op 1 dag en ik werk van maandag t/m donderdag en t is goed te combineren.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:11

Ik heb er ook 2.

Soms is het wel eens moeilijk de tijd te verdelen tussen de paarden. Maar ik doe gewoon om en om.

Ik heb ook vaak genoeg dagen dat ik het teveel vind, sinds mijn hernia kan ik gewoon niet zo veel meer rijden als voorheen of krijg ik gewoon eerder last van mijn rug als ik 2 op 1 dag rij.

Maar ik kan er ook zo van genieten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 00:17

ik heb er 3 staan 2 paarden en 1 pony. ze krijgen allemaal hun aandacht. soms moet je een keer extra vroeg uit je bed omdat je er niet 1 maar 3 voordat je ergens heen moet moetrijden. maar ik vind het allemaal goed te doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag en 103 bezoekers