[AR] aangespannen rijden: met of zonder broek???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

aangespannen rijden:met of zonder broek?

met broek
18 (81%)
zonder broek
4 (18%)

Totaal aantal stemmen: 22


Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

[AR] aangespannen rijden: met of zonder broek???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 22:40

Vanmorgen was ik in Exloo waar een Marathon wedstrijd werd gehouden, gister was de afdeling dresuur en vaardigheid aan de beurt en vandaag dus het spectaculaire marathon rijden. OK dan!
Er reden enkelspan, dubbelspan, vierspan en tandems mee.
Ik had het nog nooit in het echt gezien en vond het machtig om te kijken. Kwijl
Maar wat mij opviel was dat het ene span wel reed met een broek en het andere span weer niet.
Ik rij zelf met een shet voor de wagen en rij dus zonder broek omdat ik het niet nodig vind omdat de kar licht is en ik toch alleen maar over de vlakke weg rijd.
Maar met de marathon moesten ze dus wel aardig trekken, klimmen en dalen en werd er in vele gevallen zonder broek gereden.
Mijn vraag is dus eigenlijk, rijden jullie met of zonder broek voor de wagen en weet misschien iemand waarom sommige met de marathon gewoon zonder reden???

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers


DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:06

Wij rijden enkelspan en tandem met broek. Als we met onze dresseerkar op pad gaan rijden we zeker met broek omdat deze geen rem heeft. Ik vind dat je alleen zonder broek zou kunnen rijden als er een rem op de wagen zit. Zonder rem altijd een broek. Een keer de kar op de hakken en je paard (en misschien ook jij) is voor zijn leven verpest.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 23:17

Dat dacht ik dus ook, maar waarom reden ze dan vanmorgen zonder broek? Zover ik weet waren die wagens wel geremd, maartoch....
Met mn shetje vind ik het echt niet nodig, ik heb nu nieuw tuig liggen en dan ga ik het denk ik wel gebruiken (((ben gewoon lui Schijnheilig )))
Ik stap alleen met haar in het park, af en toe eens een drafje, ik vind het zo'n 'opgepropt' gezicht bij een shet. Ze zijn al niet zo groot en dat nog meters tuig erom heen....

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 00:12

Mannen zijn soms eigenwijs.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 00:38

Wij rijden Koos voor de kar MET broek. Weet niet waarom, maar de boer zei dat het eigenlijk niet nodig is, maar dat het bij een jong paard wel slimmer is? we rijden trouwens meest over de weg Lachen

Obelix is gewoon stoer!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:25

Met enkelspan en tandem is het altijd verstandig om met broek te rijden, dat voorkomt dat de wagen op de hakken komt. Met vierspan en tweespan rem je op de dissel, dus dan kun je zonder broek rijden.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:38

Topic verplaatst van VMR naar UZ. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:40

Mijn wagen wordt ook geremd op de lichtogen. Verder rem ik bij, maar al zou ik dat niet doen, dan krijgt hij nog de wagen niet op z'n hakken.
Ik rij altijd zonder broek.

Goedgekeurd onderschrift :)

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:49

Ik rijd het liefst met broek. Mijn kar heeft geen rem. Als hij dat wel had gebruikte ik ook een broek, gewoon Just in case. Zo'n broek zit verder niet in de weg, dus waarom weg laten en een extra risico nemen?

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:49

Mijn ouders rijden thuis altijd zonder, of ze moeten met authentiek ongeremd rijden.

Ze gaan echter ook wel eens naar Limburg op vakantie en dan rijden ze wel met een broek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:56

Klavertje drie, 2- en 4-span rijden we zonder broek.
Enkelspan, yorkshire en tandem met broek.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:00

Wij rijden altijd zonder.
alleen de marathon rijden we met een broek.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:04

Ik reed voorheen met Isolda altijd zonder broek. Udinde rijd ik altijd mét.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:16

We rijden Roy altijd zonder broek.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:41

Wij rijden beide shets met broek, in enkel en in 2 span.
Enkelspan moet zowiezo omdat we op die wagen geen rem hebben zitten.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:59

Ik rij met broek, tja waarom? Omdat ie er waarschijnlijk aan zit Tong uitsteken Nee hoor, maar geeft toch wel een idee van veiligheid. Mijn oude wagen kon de rem wel eens ineens kapot gaan onder het rijden en dan heb je toch nog de broek.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:06

ik heb een geremde wagen en rij met een broek...... en ja het is toch het idee van de veiligheid...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:11

Ik gebruik de voetrem eigenlijk alleen bij heuvelafwaarts.
Ik vraag me eigenlijk af hoe mensen dat doen die geen broek hebben en op de voetrem remmen. Hoe kunnen ze snel genoeg reageren als het paard bijvoorbeeld opeens op de rem gaat staan? Nee, ik zou eerder kiezen voor de extra zekerheid van een broek, dat ding hebben ze niet voor niets uitgevonden. Lachen

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:13

Tessebes"]
Ik gebruik de voetrem eigenlijk alleen bij heuvelafwaarts.
[/quote]
Ik ook.
[quote="Tessebes schreef:
Ik vraag me eigenlijk af hoe mensen dat doen die geen broek hebben en op de voetrem remmen. Hoe kunnen ze snel genoeg reageren als het paard bijvoorbeeld opeens op de rem gaat staan? Nee, ik zou eerder kiezen voor de extra zekerheid van een broek, dat ding hebben ze niet voor niets uitgevonden. Lachen

Dan gebruik ik geen rem, maar dan gebruik ik de zweep. Bill mag niet zomaar op de rem gaan, hij moet naar mij luisteren. ~~}>
We gaan pas op de rem als ik het zeg, eerder niet. Krijgt hij anders de kar op de hakken, dan heeft hij gewoon dikke pech, moet hij maar doorlopen.

Goedgekeurd onderschrift :)

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:16

Idd, als een paard/pony ineens op de rem gaat moet ie ook voorwaarts van mij Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:34

Tuurlijk mag een paard niet zomaar stil gaan staan, maar bij een paard wat het nog niet echt gewend is, vind ik het geen terechte straf als hij dan de wagen op z'n hakken krijgt. Straks wil hij er niet meer voor en dan ben je verder van huis.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:38

Als een paard wat beleerd wordt plotseling stil gaat staan moet je het nog steeds voorwaarts oplossen. Niks stilstaan, dooorlopen.
Anders krijg je een staker.
Ik weet niet hoe jullie paarden voor de kar staan, maar die van mij krijgt hem echt niet zomaar op z'n hakken. Zo wel, dan schrikt hij waarschijnlijk en springt hij naar voren, en dan is het probleem ook opgelost.
Ik vind een broek bij een geremde kar overbodig, en dus rijd ik er niet mee.

Goedgekeurd onderschrift :)


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:49

Ja, maar dan geef ik liever een gecontroleerde klap met de zweep om het voorwaarts op te lossen ipv dat die wagen ongecontroleerd op z'n hakken rijdt en hij er misschien vandoor schiet.
Ik snap wel dat andere mensen kiezen voor zonder broek hoor, maar mijn keuze zou het niet zijn.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:19

Dan ben je dus te laat als je (ook een onbeleerd) paard stil laat staan. Voor die tijd moet je ook al een stem- of zweephulp gegeven hebben, dus de kans dat hij de wagen op z'n hakken krijgt is ook erg klein.
Met een geremde wagen rij ik dus nooit met broek, maar mijn paard staat dan ook al 11 jaar voor de kar.

Goedgekeurd onderschrift :)

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:35

Ik rijd dus altijd met broek door precies de rede die Tessebes hier aan geeft. Als je eenmaal ongelukken met de kar gehad heb zorg je dat je de risico's tot het minimum beperkt, bijvoorbeeld met een broek zodat de kar niet op z'n hakken terecht kan komen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers