Tegen de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Tegen de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 11:12

Hallo, ik heb een vraagje. Mijn pony kan nog niet veel. Ben dus druk bezig met hem dingen aan te leren en dus ook aan de teugel rijden. Ik heb daarin alle mogelijke manieren geprobeerd, maar het werkt niet. Gebruik ik bijzet teugels gaat hij meteen in de krul, nagevelijk en dus ook de teugel en zonder de teugels te gebruiken, ze hangen slap. Maar zodra ik zonder rij, zakt hij totaal niet in zijn nek en laat het bit ook niet helemaal op. Heeft er iemand nog trucjes die ik toevallig nog niet ken??


jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:41

Ten eerste is het aan de teugel lopen niet een of ander trucje
Ga gewoon lekker voorwaarts rijden en gewoon contact houden met de mond, veel overgangen en figuren en niet te veel met die voorkant bezig zijn, laat hem maar zelf je hand opzoeken!!! Anders lopt hij strax ECHT NIET aan de teugel hoor, dan loopt hij in een krulletje!!!
En het belangrijkste is: GA LES NEMEN!!! OK dan!

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 11:54

Tuurlijk is het geen truc, maar je kan het op meerdere manieren bereiken. Verder is juist het probleem dat hij al helemaal voorwaarts is en ik ook veel figuren rijdt als voltes en daarbij ook allemaal overgangen. Maar het helpt niet. Ik ga ook les nemen, maar rij al 16 jaar, dus dat soort dingen weet ik al.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:56

Hij is misschien snel, maar zo te horen niet voorwaarts.
Gebruik de zoekfunctie "aan de teugel rijden" (zie ook sticky bovenaan RT) en goede instructie kan je makkelijk verder helpen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:02

Ik ga ook les nemen, maar rij al 16 jaar, dus dat soort dingen weet ik al.

Dit is natuurlijk wel heel dom. Ik rijd al x jaar wil niks zeggen over je rijkunst. Daarbij is het niet zo dat dingen die je al kunt daardoor ook vlekkeloos verlopen. Zeker bij het beleren van een paard is instructie zeer belangrijk. Ik raad je dan ook aan om wat je gezegd hebt nogmaals in overweging te nemen en als je denkt dat je advies van anderen ook gaat opvolgen les te nemen. Als je van mening bent dat jij al x jaar rijdt en dus geen les nodig hebt, vooral geen lesnemen want dat is geld verspilling [/i]

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:04

joelledsr schreef:
Ik ga ook les nemen, maar rij al 16 jaar, dus dat soort dingen weet ik al.

Dit is natuurlijk wel heel dom. Ik rijd al x jaar wil niks zeggen over je rijkunst. Daarbij is het niet zo dat dingen die je al kunt daardoor ook vlekkeloos verlopen. Zeker bij het beleren van een paard is instructie zeer belangrijk. Ik raad je dan ook aan om wat je gezegd hebt nogmaals in overweging te nemen en als je denkt dat je advies van anderen ook gaat opvolgen les te nemen. Als je van mening bent dat jij al x jaar rijdt en dus geen les nodig hebt, vooral geen lesnemen want dat is geld verspilling [/i]

hahaha OK dan!
helemaalmee eens OK dan!

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 12:06

Nee, ik zeg ook helemaal niet dta ik het zo goed kan, want blijkt dat het me nu ook niet lukt. En wat er ook staat, ik dus ook ga lesnemen. Probeer ermee alleen aan te geven dat ik dingen als overgangen en figuren enzo allang heb geprobeerd, omdat ik dat gewoon al weet.

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:24

een recht gericht paard wil altijd uit zichzelf naar beneden .
rij hem recht !
maak veel overgangen, dat is voor het achterbeen er beter onder te krijgen waardor ze haar rug ook beter gaat gebruiken
want ja die heb je ook nodig voor het zogenaamde (trucje)


jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:46

Phynix schreef:
Nee, ik zeg ook helemaal niet dta ik het zo goed kan, want blijkt dat het me nu ook niet lukt. En wat er ook staat, ik dus ook ga lesnemen. Probeer ermee alleen aan te geven dat ik dingen als overgangen en figuren enzo allang heb geprobeerd, omdat ik dat gewoon al weet.


Aan de teugel rijden is ook niet een kwestie van: nu probeer ik maar eens dit en dan probeer ik maar eens dat
De enige manier om je paard aan de teugel te krijgen is gewoon door blijven zetten met voorwaarts naar je hand toe rijden, anders loopt je paard niet 'aan de teugel', maar 'in de krul'.

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:00

Goed voorwaarts rijden met je benen en evt zweepje en houd je handen ongeveer 20cm uit elkaar en pak de teugels niet te kort maar ook niet te lang en als je paard goed voorwaarts is, kun je gaan kneden, links rechts links rechts, net of je een koe aan het melken bent. Op het moment dat ze een beetje naar beneden gaat of iets doet waardoor de spannig van de teugels afgaat, BELOON haar, des te leuker gaat ze het vinden en zal ze het vaker gaan doen. Succes!

Ik heb heeel veel spullen te koop door verkoop van mijn paard, oa lamsvellen onderlegger, prestige borsttuig, dekens, dekjes, etc. bieden vanaf 1 euro tot morgen-of dinsdagavond! viewtopic.php?f=63&t=789738&start=25

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:01

Goed voorwaarts rijden met je benen en evt zweepje en houd je handen ongeveer 20cm uit elkaar en pak de teugels niet te kort maar ook niet te lang en als je paard goed voorwaarts is, kun je gaan kneden, links rechts links rechts, net of je een koe aan het melken bent. Op het moment dat ze een beetje naar beneden gaat of iets doet waardoor de spannig van de teugels afgaat, BELOON haar, des te leuker gaat ze het vinden en zal ze het vaker gaan doen. Succes!

Ik heb heeel veel spullen te koop door verkoop van mijn paard, oa lamsvellen onderlegger, prestige borsttuig, dekens, dekjes, etc. bieden vanaf 1 euro tot morgen-of dinsdagavond! viewtopic.php?f=63&t=789738&start=25

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:09

Ik ben het eens met wat iedereen zegt over been geven etc. maar misschien helpt longeren ook. Dan kun je hem het beste tussen zijn benen en onder aan de zijkant bijzetten. Zodra hij dan dus zakt met zijn hoofd, is hij van de druk af. Zo leert hij dus dat het onder wel fijn is, en boven niet omdat daar de druk is. Als hij dat snapt kun je met rijden gaan oefenen zoals iedereen al heeft gezegd.

En over die instructie, zeker nemen!! Ik heb laatst sinds lange tijd weer les gehad en we zijn heeeeel veeeel vooruit gegaan in 1 les al! En dat waren dan ook van die dingetjes waarvan ik dacht dat ze niet belangrijk ware Verward Dus wel!!

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:12

BTW je pony is niet tegen de teugel, maar snapt het gewoon niet!

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equi-Vita"'•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸
¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸Auteur van 'Van ruiter... naar trainer!'¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equine osteopath EDO" '•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers