Wanneer is een instructeur goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Wanneer is een instructeur goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 12:00

N.a.v. een discussie in een ander topic...... [RT] Waarom meteen boos als...

Hier de vraag, wanneer vinden jullie een instructeur goed?
Wat moet hij/zij kunnen of doen en wat juist niet?

Ik ben benieuwd Lachen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:26

Ik vind een instructeur goed, als hij (of zij) veel weet over paarden en paardrijden, door lessen en ervaring. Op deze manier moet hij over de jaren zijn eigen rijstijl ontwikkeld hebben. Hij moet bij zijn eigen principes blijven, maar tegelijkertijd wel accepteren dat er verschillende visies bestaan. Ik vind dat een instructeur goed moet kunnen rijden, op zijn minst tot op het niveau waarop hij zelf lesgeeft. Tegelijkertijd moet hij de theorie achter het rijden genoeg beheersen, zodat hij het over kan brengen en ik ook weet waar ik mee bezig ben. Ik vind persoonlijk een diploma belangrijk (voor een beroepsinstructeur, niet voor iemand die af en toe een lesje bij mij komt geven) maar dat is gewoon uit principe. En het diploma garandeert niet dat de instructeur goed is.
De belangrijkste eigenschap van een instructeur is misschien, dat hij niet moet vergeten hoe het is om leerling te zijn.

Dit is dus mijn mening, maar een 'goede instructeur' in het algemeen is denk ik iemand die zijn werk zo kan aanpassen dat de klant tevreden is.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:38

ik vind een instructeur goed als deze me verder kan helpen op een manier die zowel mij als mn paard aanstaat.
ook moet de instructeur kunnen uitleggen waarom iets moet zoals gezegt wordt, en begrijpen dat er ook paarden zijn die niet (gelijk) via het boekje gereden kunnen worden.


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:40

ik vind een instructrice/instructeur goed als diegene haar/zijn methode zo aan kan passen, dat elke combinatie er gebaat bij is... bv. als je een paard hebt waarbij het zinloos is een gevecht aan te gaan, dat er dan via alternatieve wegen toch het gewenste resultaat wordt bereikt.

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:40

Ben het ook met de andere eens, alles kan op meerdere manieren. En als het werkt bij jou en je paardje, kan hij goed lesgeven. Denk dat het belangrijkste is dat jij en je paardje ervan leren en er verder mee komen.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:52

ik vind een instructeur goed als:
- hij/zij in begrijpelijke taal aan mij dingen uit kan leggen.
- niet meteen met hulpteugels aan komt zetten
- een krul niet het belangrijkste van de wereld vindt
- er voor zorgt dat een paard eerst recht is

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:06

ik vind een instructrice pas goed als ze overal een logica achter weet te vertellen.
waarom doet een paard dit of dat hoe los je het op.
waarom moet je dit zo oplossen dat alles wat je moet doen een echte reden heeft zodat je zelf het ook goed toe kan passen als je alleen rijd of met die methodes ook andere kan helpen.en dat je maar niet wat aanromelt met een beetje drijven en zijn hooft van links naar rechts te trekken
en ik vind persoonlijkdat het altijd op een vriendelijke manier kan zonder geruk en gepluk Lachen

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:22

Ik vind het belangrijk dat er word gekeken naar houding en zit! DAt hij of zij goed over kan brengen, er zijn zat ZZ-ruiters die gewoon niet uit kunnen leggen. En de fout (eerst) bij de ruiter word gezocht

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:25

Ik vind het het belangrijkste dat hij/zij me wat weet te leren, en het paard daar ook beter van wordt.
Rust houden/erin brengen en niet te veel willen/hoge eisen stellen zijn otch wel fijne bijkomstigheden.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:30

Dat hij/zij het goed kan overbrengen naar mij toe wat er nu precies fout gaat en waardoor dit komt (ikke natuurlijk maar ik bedoel bijvoorbeeld verkeerde hulp oid). Ook dan goed uit kunnen leggen waarom ik het anders moet doen.

En ook een die de goede dingen ziet dus ook zegt wanneer het goed is. Niet zo'n afzeiker. Daar wordt ik alleen maar boos van en koppig!

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:15

Wat dacht je van gevoel van de ruiter ontwikkelen? Als iemand dat kan, je het verschil van niet goed of minder goed en goed laten voelen dan ben je al een heel eind op de goede weg. Pas als je een ruiter gevoel kunt bijbrengen is deze in staat om thuis ook alleen te rijden en niet altijd van de instructeur afhankelijk te zijn.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:39

Ik vind een instructeur goed als hij/zij dingen zo kan uitleggen dat ik snap wat ze bedoelt, het kan gebruiken en er dan ook resultaat bij merk.

Aanpassen aan mij en mijn paard en niet bij iedereen hetzelfde vaste riedeltje gebruikt, ieder paard en ruiter is anders, vind het wel prettig als er dan in verdiept wordt.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:21

Ik vind een instructeur goed als ik samen met mijn paard daadwerkelijke vorderingen maak! En daarom ben ik ook zo ontieglijk blij met haar Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:23

Iemand die met geduld je kan leren voelen wat paardrijden betekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:26

Ik vind een instucteur goed als hij mij op een duidelijke manier kan uitleggen hoe ik op een eerlijke manier mijn paard en mijzelf kan verbeteren en daar ook rustig de tijd voor neemt.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:27

runningkawa schreef:
Iemand die met geduld je kan leren voelen wat paardrijden betekend.


jij kan dingen altijd zo goed kort en bondig zeggen!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:26

als ze veel weet over paarden en dus niet alleen over het rijden en dat ze je goed kan helpen bij je problemen

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:40

Dat hij/zij hetzelfde doel voor ogen heeft als mij.
Ook al moet je daar soms even doorheen bijten, eerst had ik bij mn instructrice ook zoiets van..hm.
(Tegenwoordig wil ik niet meer zonder haha)

Ze/hij moet duidelijk zijn, niets forceren, alles moet op zn tijd gebeuren.
Geen rare dingen doen, en je moet vooruitgang boeken, en dat hoeft niet per se elke les maar het moet niet lang stil staan.

Ze/hij moet vakkundig zijn, en weten waar ze/hij mee bezig is.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:06

Een instructeur is goed als hij/zij het beste voor heeft met jou en het paard, vakkundig en ervaren is, en ook op een gegeven moment kan zeggen als hij/zij je doorstuurd naar een andere instructeur om aan andere zaken te helpen. iedere instructeur heeft zijn sterke en zwakke kanten, dat diegene dat gewoon toegeeft vind ik heel prettig. Ik vind dat je de klik moet hebben met een instructeur, en dat heeft niet altijd met lespapieren te maken.het blijft dus altijd een persoonlijke kwestie. Gelukkig bestaan er daarom meerdere.

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:45

En is de "klik"ook belangrijk? Dus niet alleen dat diegene goed les kan geven, maar dat je hem /haar persoonlijk ook mag? Of in ieder geval aardig vind?

Hé, leren voelen wat paardrijden betekent, dat vind ik een goede. Er is dus nog hoop voor mij Haha! Haha! . Vaak wordt er alleen maar gezegd dat paardrijden een kwestie van gevoel is, maar wat als je dat niet direct voelt? Of alleen maar voel je dat nou?? Nee, niet altijd direct..... Verward Verward
Laatst bijgewerkt door Odeale op 14-06-04 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:56

- duidelijke uitleg en ook verteld waarom dit en dat
- geduld heeft
- fanatiek is, maar wel reéel blijft

En wat ook heel belangrijk is voor mij: dat ik ook als ik geen les heb toch op hetzelfde 'niveau' verder kan rijden.
Dus niet dat het alleen in de les goed gaat als hij/zij erbij staat, maar ook als ik het zelf probeer.

De klik is niet altijd belangrijk...tenminste niet de klik met mij, met mijn paard natuurlijk wel.
Met mijn vorige instructeur klikte het lang niet altijd (tussen mij en hem dus) maar hij gaf super les en heeft me goed omhoog geholpen.

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:01

In mijn ogen is een instructeur iemand die je vertrouwt, met veel ervaring en niet zo van die "stuurlui aan wal" maar iemand die zelf ook rijdt, en goed rijdt, anders kan hij toch nooit begrijpen en overbrengen wat je moet voelen? Iemand die door de wol geverfd is dus, en je de dingen aanleert op een manier waarbij jij je goed voelt....

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:06

runningkawa schreef:
Iemand die met geduld je kan leren voelen wat paardrijden betekend.



Hum... dat geduld is soms zelfs bij de beste trainers ver te zoeken.

Ik ben van mening dat een ruiter soms wel eens een schup onder de kont nodig heeft, zolang men maar niet over de schreef gaat door te persoonlijk te worden.

Het ligt er ook maar net aan hoe dat schopje gegeven wordt Lachen

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:26

Ja een instructeur/trice is goed als hij/zij:
- jou en je paard kan inschatten op niveau, zodat hij/zij daar de les op afstemd.

- hele inimini stapjes in de goede richting al beloond, dus ook iets zeggen als t goed/beter gaat en niet alleen maar vitten op fouten.

-ze je goede opdrachten voor thuis kan meegeven, zodat je lekker aan t werk kunt en dus ook tussendoor al vooruitgang kan boeken.

-dingen op verschillende manieren uit kan leggen (voor als je die ene uitleg bijvoorbeeld niet snapt). Ook uitleggen waarom bepaalde oefeningen gedaan worden en bv ook aangeven dat we vandaag weer een stapje verder gaan enzo. bv we gaan je paard (en miscshien jou ook)vandaag iets nieuws leren omdat deze eraan toe is. Je paard snapt het misschien in het begin nog niet helemaal dat gaan we hem dus leren dus wees niet geïrriteerd of teleurgesteld als t niet meteen lukt, want dat is normaal. Bij de 1 duurt het een week bij een ander een paar maanden....

-je ook t gevoel geeft dat t steeds een beetje vooruit gaat (al zijn t maar inimini stapjes) dus dat niet t idee krijgt dat je blijft hangen.

-moet natuurlijk zelf ook veel en vooral verschillende paarden gereden hebben en veel over paarden weten, waardoor hij/zij ook weet wát voor wélk paard goed is. Liefst ook veelzijdig --> Heb een instructrice die zeer goed dressuur, maar ook zeer goed springles kan geven. Ze heeft heel veel wedstrijdervaring in beide takken. Ze is een strevertje maar wel reeël (dus op niveau aangepast aan jou en paard). Ze geeft zelfs les aan mensen over hoe buiten te rijden, omdat deze bv bang is geworden of een jong of een lastig paard buiten heeft. Zij gaat dan mee en geeft aanwijzingen en opdrachten of rijdt eventueel het paard eerst zelf. Ze helpt je dus eventueel echt met alles als ze ziet dat je daarin nog hulp nodig hebt.

Ik ben vast nog wel wat vergeten, maar denk dat ik toch t belangrijkste heb... en hoop dat ik t niet te warrig heb opgeschreven!!

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:29

Wat Tyrza zegt, ik vind het soms juist wel fijn als mijn instructrice schreewt dat ik gewoon een keer flink met doorduwen met mijn been of net wat. Dan wacht ik eigenlijk twijfelachtig van wie weet hoe ze reageert, en dan krijgt ze mij over de streep, doe ik het, zie de reactie, en bedenk dat ik het al eerder had moeten doen Knipoog
Verder dat ze erg duidelijk uitlegt, niet alleen wat ik moet doen, maar ook waarom, en hoe het komt dat ze zo reageert, of juist niet.
Fanatiek, maar reeël, geduld, en er de tijd voor neemt, Niet stipt na een uur weg loopt, maar pas stopt als we bereikt hebben wat we wilden, en dan ook nog verteld waar we op moeten letten, op trainen...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers