schimmel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 20:54

hoi
meron heeft zeer waarschijnlijk schimmel... gekregen door een andere pony bij ons op stal.
corina, die op bokt zit en hem ook geschoren heeft zegt ook dat het schimmel is... evenals de eigenarresse, de staleigenaar en nog een andere vrouw op stal.
ik heb nu dus imaverol gekocht en heb een deel van de oplosing in een plantenspuit zitten en een ander deel in een emmer... ik spuit hem eerst helemaal in met dat uit de plantenspuit en dan schrob ik zijn buik (ja rare plaats voor schimmel ik weet het) helemaal met dat mensel.
hij heeft er veel last van als ik dat doe... ik vind het dan ook erg zielig maar het moet wel gebeuren anders word het alleen maar erger.
wat kan ik nog meer doen zodat het sneller geneest? en hoe moet ik alle spullen desinfecteren?

groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 21:00

Het kan in ieder geval geen kwaad om de spullen te desinfecteren.
Ik weet niet wat je nog meer zou kunnen doen om de genezing te versnellen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 21:02

hoelang duurt het ongeveer voordat het geneest? ik ben nu vanaf woensdag bezig met schrobben (om de dag) en elke dag spuit ik hem in...

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 21:45

Is het echt zo erg dat je moet 'schrobben' dan??
Een paard bij ons had het pas ook , die heb ik gewoon om de 3 dagen ingespoten met imaverol.
Een behandeling met imaverol duurt meestal 1 week.
Het is idd belangrijk om ook de dekens, shabrakjes en borstels e.d. mee te behandelen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 21:46

Schimmel is resistent tot 70 graden in de wasmachine! (Daaaag, wollen deken! Huilen hi, hi, ik spreek uit ervaring..... )
Alle dekens, shabrakken, e.d. heter dan 70 graden in de wasmachine (liefst ook met een scheutje immaverol). Borstels in een sopje kokend water met een flinke scheut immaverol. (Kijk wel uit met die plastice harde borstels, die smelten!)
Geen borstels van anderen gebruiken of de jouwe uitlenen.
Eigenlijk gewoon alles behandelen cq wassen wat er met je paard in aanraking komt, dus ook halsters....

Veel succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 21:47

uhm ik heb ooit gehoord dat je hem moet wassen met dreft???


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 21:53

Een scheut Dettol (bij de drogist te krijgen) kan helpen met het ontsmetten van je spullen (dekens, dekjes en shabrakjes, vergeet je borstels niet!) . Je paard elke tweede dag kompleet wassen met Imaverol is een methode die bij mijn paard geholpen heeft. Een bord/notitie op de box dat eventuele voorbijgangers niet aan je paard moeten zitten helpt verspreiding van de schimmel op stal te voorkomen. Voor de rest kun je helpen d.m.v. het voeren van knoflook de huid van binnen te zuiveren.

Je suis Charlie.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 22:00

Ik heb wel eens op stal de roddel verspreid dat m'n paard schimmel had, om te voorkomen dat m'n deken steeds 'geleend' werd........ Hielp perfect! Tong uitsteken

Om de plekjes van de schimmel sneller te laten genezen kun je er Calendulazalf opsmeren, maar dit helpt dus niet tegen de schimmel zelf.
Het is zeer belangrijk om alles wat met je paard in aanraking is geweest goed schoon te maken. Bij voorkeur met Imaverol, dan hoeft het water niet kokend te zijn en kun je dus ook je wollen deken soppen!
Als je echt fanatiek aan de slag gaat moet je eigenlijk ook je stal leeghalen en ontsmetten.

Nulla tenaci invia est via

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 22:03

bij mn werk hebben we van de zomer ook schimmel gehad. elke tweede dag paarden allemaal schrobben met lauwwarm water met Imaverol. (heb dr spierpijn van gehad wil je niet weten Haha! ) Plekjes waar t heel erg was even aanstippen met pure Imaverol werkt goed. een van de paarden had erge plekjes op zn kont met dat aanstippen ging t heel goed weg.
borstels lagen bij ons standaard na gebruik in een grote emmer heet water met een scheut imaverol, even weken en dan te drogen leggen. voor elk paard aparte borstels gebruiken, zo ook met dekjes ed

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 23:29

hoihoi
dat schrobben vind hij vreselijk... het zit ook op een erg moeilijke plaats (onder zijn buik tussen zijn voorbenen) in de 'vouw' tussen de buik en het been zitten aan elke kant een redelijk grote kale plek die hem echt heel erg veel pijn doet... deze zijn ook redelijk groot zo'n 8 cm lang en 3 cm breed. ze bloeden niet.
ik rijd nu niet meer omdat het hem te veel pijn doet, ik longeer alleen nog maar en gooi hem los. in het begin toen ik nog wel reed maakte ik voor het rijden en na het rijden het zadel en sjabrak en singel natuurlijk goed schoon met een mengsel van imaverol en water.
veel dingen die ik niet veel gebruik heb ik al ontsmet. mijn borstels ook. (ik gebruik op het moment alleen een zachte borstel)
zijn dekens heb ik ook ingespoten met imaverol, maar als de schimmel minder is zal ik dit nog wel vaker moeten doen... moet ik ze dan ook wassen als ik ze al inspuit?
ik heb op de staldeur een blaadje neergehangen met: niet aanraken in verband met schimmel
ik heb het ook in de map opgeschreven waar we mededelingen inzetten, dus iedereen weet ervan.

compleet wassen zoals is gezegd gaat erg moeilijk omdat het nog koud is en wij hebben geen beschutte wasplaats, ook geen warm water.
onder zijn buik doe ik dus met een borstel en imaverol en dat droog ik na de tijd steeds af met een schone handoek.

tja... wat kan ik nogmeer doen? en op welk ogenblik moet ik de spullen ontsmetten? want ik gebruik ze wel (dekens, halster, dekjes enzo)

kussies liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 23:36

misschien moet je t gewoon met een spons goed natmaken op die plek als hij er zo veel last van heeft. want de huid wordt natuurlijk steeds gevoeliger omdat je schrobt.
ik zou de dekens voor alle zekerheid wel wassen, dan zijn alle rare schimmels eruit nl.
toen wij schimmel hadden was t zomer dus toen was t heel makkelijk om de paarden te wassen. ze moesten wel nat op stal, de imaverol kan dan beter inwerken dan wanneer je t weer afdroogt. wij deden altijd 1 emmer water/imaverol en dan helemaal opmaken over t paard. dan heb je wel een nat paard, maar je weet zeker dattie ontsmet wordt. jammer dat t nu koud is dat je m niet nat terug kan zetten. alhoewel, dat ene plekje tussen zn voorbenen zal niet heel erg zijn als dat nat is lijkt mij.
dekjes vaak wassen, weet niet precies hoe vaak maar tocht zeker wel 2 keer per week denk ik hoor. hoe vaker hoe beter moet je maar denken.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 23:46

Imaverol! werkt erg goed, en even je spullen schoonmaken!

En sowieso geen borstels en dekjes van andere mensen lenen! Je weet nooit wat een pony of paard van een ander heeft.. Schimmel is niet wat met hygiene te maken heeft, het is gewoon erg vervelend!

Succes!!

kuss

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 23:49

kan je een dikke waterdichte deken in de wasmachine wassen?? ik heb er nog wel eens van canvas die hij opkan zoalng deze nog niet droog is...
een spons dat is een goed idee... moet ik hier in huis even een spons gaan zoeken. is in ieder geval een stuk zachter.... ze zeiden me het met een borstel te doen zodat je meteen alle huidschilfers weghaalt...
maar ik doe dat dus wel goed? om de dag schrobben en elke dag even helemaal inspuiten? en dus de borstels en zadel goed schoonhouden.

kussies liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 23:53

met een borstel haal je dus idd de huidschilfers wel. maar of meron daar blij van wordt?? ik zou eerst de huid wat meer laten helen als ik jou was iig.
ik zou echt niet weten of je zo'n deken kan wassen, totaal geen ervaring mee. zou je aan de dekenmensen moeten vragen Haha!
idd borstels elke dag ontsmetten, dekjes zou ik om de dag of om de twee dagen doen en verder al je spullen apart houden van die van anderen

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:47

Lissy hoe weet je zo zeker dat het schimmel is en niet wat anders? Heeft de veearts een monster van de huid genomen en het nagekeken? Daar zou ik als eerst eens mee beginnen.
Bovendien helpt het als je de gebruiksaanwijzing van de Imaverol goed leest! Het is niet de bedoeling om je paard elke dag ermee te wassen, maar om de 3 a 4 dagen als ik het zo uit mijn hoofd moet zeggen, en dan een keer of 4 tot 6 totaal. Kijk dat nog eens goed na!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:49

ik sluit me bij fabienne aan

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 20:04

Ik heb vaak paarden met schimmel gezien maar nog nooit 1 grote plek van 3 x 8 cm!
Volg fabs advies zou ik zeggen!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 20:06

Sjuimpje schreef:
Ik heb vaak paarden met schimmel gezien maar nog nooit 1 grote plek van 3 x 8 cm!
Volg fabs advies zou ik zeggen!


Nou wij wel!!

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-02 12:59

op de vouw van de buik en de voorbenen zitten dus aan beide kanten die kale plekken... op de rest van de buik valt ook het haar uit en het is heel erg korrelig.
het gaat nu al een stuk beter, het korrelige is weg en er begint weer haar op te komen.
ik was hem ook niet elke dag hoor fabienne... ik spuit hem elke dag in met een oplossing.
om de paar dagen doe ik zijn buik.

groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cappi, Paardengek81, Patriesje, XXleonieXX en 158 bezoekers