Welke beenafwijking heeft dit veulen?(foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Welke beenafwijking heeft dit veulen?(foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 11:46

Onze buurman fokt voor z'n hobbie met shetlanders, en mijn favo fokmerrie had ook een veulen, maar dit ziet er toch niet normaal uit? weten jullie wat het zou zijn?
Het veulen hobbelt meestal ipv lopen, de benen maken een draaiende beweging. Vind dit zo jammer, zo zie je maar, 2 superouders geven geen garantie voor een gezond veulen.

Hier een loopfoto, je kunt het nog niet zo heel goed zien, maar wel hoe ze loopt.
Afbeelding

Op deze foto kun je echt de afwijkingen zien, er klopt niets van, alle 4 de benen zien er niet goed uit,hoewel de voorbenen wel iets erger zijn. de bovenbenen zijn in verhouding korter dan normaal, en de knietjes zijn ontzettend raar.
Afbeelding

Hier nog eentje vanaf de voorkant gezien:
Afbeelding

En de zijkant.
Afbeelding

En nog 1 van de voorkant
Afbeelding

Heb zelf zelden zo'n grote afwijking gezien, heb verder geen contact met de fokker, dus is een beetje stom om te bellen van, goh wat heeft ze? Maar ben toch benieuwd of jullie het kennen? Best jammer voor het beestje, is ontzettend lief, en ik weet nu al waar ze heengaat binnenkort, maar ze kan nu nog in ieder geval genieten in de wei.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:54

Voor zover ik zie staan haar voorbenen wat naar buiten. Ik heb er verder geen verstand van. Ze kijkt bij de 3e foto wel erg lief!:j

MoniqueT

Berichten: 8834
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 12:00

Volgens mij staat ze hardstikke Frans, vooral achter ... Ze gaat dan "maaien" als ze loopt ...

Webshop - digital art: MoTekent

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 12:44

Weet je ook of dit veulen kleiner is dan andere veulens? Ik bedoel eigenlijk lager met wel dezelfde lengte van neus tot staart? Dan zou het dwerggroei kunnen zijn. Stef heeft het ooit wel eens over een pony met dwerggroei gehad, je zou haar eens kunnen PB-en en vragen of ze de foto's eens wil bekijken. Het ziet wel heel apart in elk geval.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:29

zo te zien staat ze bokbenig, en frans, daarbij heeft ze ook nog eens X benen! Zo de ju wat een afwijking! Lijkt idd wel een beetje op dwerggroei aan de beentjes te zien. Ik bedoel vaak zijn de dwergjes afwijkend op de benen.

SplashIsLief

Berichten: 33019
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:32

idd volgens mij bokbenig en frans kan ook wel

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 17:04

mm dwergroei zou best kunne, ze is het oudste veulen, maar wel de kleinste.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:24

Het ziet er inderdaad niet goed uit.
ik weet niet hoe oud ze is, maar het kan nog redelijk bijtrekken.
Het komt alleen jammer genoeg nooit meer helemaal goed.
(ja misschien met een ingewikkelde en dure operatie)

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:29

ik vind het om te janken.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:09

ik heb even wat onderzoek gedaan, en het schijnt dat je bij jonge veulens met een beenstandafwijking, dit kunt corrigeren met loopgips, maar daar moet de dierenarts over beslissen.
Maar ja, een fokker, professioneel of niet, neemt daar vaak de moeite en het geld niet voor. voor dat veulen 10 andere..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:15

De foto's geven niet erg veel duidelijkheid, het zou idd dwerggroei kunnen zijn, maar ik vind hem er ook niet erg doorvoed uitzien, als je het bont er even af denkt dan hou een wel erg dun dingetje over. Dus in dat geval zou het ook nog rachitus (Engelse ziekte) kunnen zijn. Dit ontstaat door ondervoeding, en chronisch kalk/mineralen gebrek. Ik ben echter bang dat hier niet veel meer aan te doen is, wat het ook is.

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:29

Locanda schreef:
Het ziet er inderdaad niet goed uit.
ik weet niet hoe oud ze is, maar het kan nog redelijk bijtrekken.
Het komt alleen jammer genoeg nooit meer helemaal goed.
(ja misschien met een ingewikkelde en dure operatie)


Ben jij dierenarts ofzo???
De meest rare standen kunnen nog goed komen, vaak wel met hulp van een dierenarts,

Don't dream your life, live your dreams!

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:58

Heey. Ik had dat veulen gekocht als ik jouw was. Er zijn mogelijkheden dat het nog bijtrekt, en trouwens: Omdat het iets aan haar been heeft hoeft het togh niet doowd ofzo? Het is zo'n poepertje....

xjuhs Cadish

Kimke
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:38

ik heb eens een afwijking gezien bij een veulen voor de drafsport 2 super ouders . De achterben stonden letterlijk gelijk een banaan ( zo dus ma veel erger het veulen kon niet uit zichzelf rechstaan , later dan wel maart moeilijk . Omdat de moeder en vader zo goede bloedlijn hebben heeft ie het veulen gehouden evt later dan kweekmerie te worden . Er is wel een kleine ingreep gebeurd . Ik heb het nu al hele tijd niet gezien is ondertussen en flinke 1.5 maar je ziet er bijna niets van en het was echt erg!

dus ik weet niet voor dit veulentje maar het kan verrassend goed verbeteren bij de groei maar dan ook weer niet

groetjes
Kim

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:06

gabyfedde schreef:
Ben jij dierenarts ofzo???
De meest rare standen kunnen nog goed komen, vaak wel met hulp van een dierenarts,


je hoeft me niet zo af te kraken hoor Scheve mond
dit was wat er in eerste instantie in me opkwam
ik bedoelde dat het zonder medische hulp, niet zomaar goed komt

als je m'n tweede reactie nou even leest, ik heb het toen nagevraagd bij een veearts, en ik dacht misschien heeft de topic-starter hier wat aan, gek idee natuurlijk..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:55


Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:20

Als je even goed naar de foto's kijkt, dan zie je dat het hier niet stopt met een afwijkende stand. Met name de knieen, maar ook de kogels en de hakken (spronggewrichten) zijn zwaar ver(mis)vormd, maw de botten zijn vergroeid. Dit is iets wat je ziet bij dwerggroei, maar zeker ook bij rachitis (Engelse ziekte). Dergelijke massale vergroeiingen zijn ook operatief niet te verhelpen. En daar hoef je echt geen VA voor te zijn, om dit te kunnen zien, een beetje nuchter nadenken helpt ook.
Als dit een veulen van mij was geweest, had ik hem na de geboorte direct in laten slapen. Zielig ? Ja zeker. Maar hoe leuk denk je dat zijn/haar leventje wordt als het straks volgroeid, het volle gewicht op die kromme, misvormde beentjes zal moeten dragen.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:48

Mijn eerste ingeving was ook dwerggroei. Zeker toen ik las dat het de oudste en kleinste is.

Net als Kitten zegt, dit is niet een veulen die goede kansen gaat krijgen. Meteen inslapen vind ik snel(als het veulen er verder geen pijn aan heeft) maar met een paar maandjes zeker. Er lopen genoeg gezonde pony's rond die een goede kans verdienen en dat niet krijgen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:18


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:12

Humz, het lijkt mij (ben wel geen kenner maar ach) ook dwerggroei.
Wat me overigens wel veel zorgen baart is het PRIKKELDRAAD!!!!!!!
Dat daar niemand over valt zeg, tssss.
En dat is iets waar WEL wat aan te doen is.


ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:56

extra vitamine d bijvoeren lijkt me ook geen overbodige luxe....
zowiezo denk ik dat zo'n diertje wel wat extra kan gebruiken.
heb het overigens wel vaker gezien ..

JazzOrlando

Berichten: 1405
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:04

Wat een x beentjes Verdrietig Verdrietig
Hopelijk kan een VA daar nog iets aan doen!! (als de eigenaar dat ook wil tenminste)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:11

Na het spenen het veulen laten inslapen. Dan heeft de moeder niet het probleem dat ze ineens een veulen mist, en het veulen heeft dan ook niet het probleem dat ze te zwaar wordt voor die kromme pootjes.
Sommige dingen zijn gewoon niet te verheloen. In dit geval zou ik er zelf niet aan beginnen.

Je suis Charlie.

jobiene14

Berichten: 185
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:45

WEET JE WAT ME OPVALT DAT IEDEREEN WEL ZEGT WAT JE ER TEGEN KUNT DOEN MAAR DAT WE ELKAAR GEWOON AFBEKKEN MET VAN DIE OPMERKINGEN BEN JIJ DIERENARTS OFZO HAHA NOU LEUK FUN ZEG!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:09

Je moet wel realistisch zijn, en ook de kosten in overweging nemen die eventueel spalken/opereren enz gaan meebrengen.

En Jobiene14, wil je a.j.b niet zo schreeuwen? We zijn niet doof of zo hoor!

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, IASCrawler, ogidni, SentiBot, Ufurio4e en 11 bezoekers