Vraagje aan jury's -> Laterale stap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Vraagje aan jury's -> Laterale stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 10:18

Ik heb even een vraagje m.b.t laterale stap. Mijn paard stapt dus lateraal hoe zouden jullie dat beoordelen hij stapt wel zuiver.

Gisteren vond een jury hem onregelmatig terwijl hij dus gewoon zuiver lateraal stapte. Wat vinden jullie ervan is het een onregelmatigheid?

...Dreaming with my eye's wide open...


Toedeledoki
Berichten: 435
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:41

Zuiver houdt in dat het paard in viertakt stapt, als hij lateraal stapt doet hij dat dus niet.Met zuiverheid van de gangen wordt aangegeven of een paard correct stapt , draaft en galoppeert en niet of hij kreupel of onregelmatig is, dan wordt je normaliter gewoon uitgesloten.[Ik ben jurylid]


Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:47

Lateraal is niet zuiver. Maar je mag een paard niet uitsluiten omdat hij lateraal stapt.
Je kunt beter een beetje van de de teugels afblijven als je stapt.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 11:04

Hij stapt hem bijna in 4 takt. Maar de jury schreef onregelmatig maar als hij onregelmatig is dan moet ik idd uitgesloten worden. Maar ik werd heel erg afgestraft terwijl mijn keertwendingen enzo gewoon goed waren en in de uitgestrekte stap daalde hij en pakte hij meer bodem. Het voelt mij een beetje vaag aan want okay zijn stap is niet super maar dan ook zo in de rest afgestraft worden dat vind ik raar.

...Dreaming with my eye's wide open...

Toedeledoki
Berichten: 435
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:08

Hoezo werd je hard afgestraft, waar kreeg je dan allemaal onvoldoendes voor?Zoveel onderdelen zijn er toch niet in stap?

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 11:11

Nou in proef 25 zit een behoorlijk stap stuk en voor alles een 4 keertwending en alles.... onregelmatig en dan onderin voor de zuiverheid van de gangen een 4 vanwege de stap want dat was ook weer onregelmatig.

...Dreaming with my eye's wide open...

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:19

Volgens mij wordt je helemaal niet uitgesloten als je paard kreupel is omdat de jury niet op de stoel van de dierenarts mag gaan zitten.
Dus lage cijfers bij een onregelmatige stap is het gevolg.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 11:21

Jawel een jury kan je uitsluiten...

...Dreaming with my eye's wide open...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 11:22

Maar hij stapt niet kreupel of onregelmatig maar hij stapt een bijna telgang.

...Dreaming with my eye's wide open...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:30

Chronos schreef:
Maar hij stapt niet kreupel of onregelmatig maar hij stapt een bijna telgang.


Dan krijg je voor ALLE staponderdelen een laag cijfer, zolang hij (bijna) telgang stapt. Ook al gaat hij ruimer in de uitgestrekte stap, hij gaat nog niet zoals hij zou moeten dus een lager cijfer.

Lateraal stappen is vaak een probleem van paarden die TE ruim stappen, en de graad van bijelkaar rijden onder het zadel niet in hun lijf kunnen verwerken met zo'n grote stap.
De mijne heeft hier ook last van, da's af en toe net een IJslander Knipoog Haha!
De stap kleiner maken, of groot laten en heel veel laten dalen en wat langer laten worden.
Met de juiste training wordt het veel beter (ik had eerst vieren en nu zevens!!) maar je moet er altijd op blijven letten.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:46

Even iets duidelijk maken.
Onregelmatig=kreupel en daarbij hoort uitsluiting.
Tactfouten of tactverlies is niet onregelmatig.
Tactfouten onstaan meestal door spanning, onregelmatig terrein, aanleuningsproblemen, etc. Het cijfer voor het ond. waar dit te zien is zal laag/onv. zijn.
Lateraal stappen is een telgang en is een gang dat bij ijslanders hoort en die zijn dan niet ineens onregelmatig. Deze gang wordt niet bij de KNHS gevraagd. Het gaat om een zuivere 4 tact stap.
Wat Missouri schreef is ben ik helemaal mee eens. Heb zelf ook een laterale stapper gehad, had ook nog probleem in galop. Door goed ruggebruik werd dit opgelost, maar bleef aandachtspunt! Paarden die dit doen zijn vaak zeer ruime bewegers maar achter nog wat slap.

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:50

Even iets duidelijk maken.
Onregelmatig=kreupel en daarbij hoort uitsluiting.
Tactfouten of tactverlies is niet onregelmatig.
Tactfouten onstaan meestal door spanning, onregelmatig terrein, aanleuningsproblemen, etc. Het cijfer voor het ond. waar dit te zien is zal laag/onv. zijn. Ook het punt zuiverh. v.d. gangen (gemiddelde van 3 gangen) zal gedrukt worden in cijfer door deze stap. Je kan nog een vold. krijgen als andere 2 gangen dit compenseren.
Lateraal stappen is een telgang en is een gang dat bij bijv. ijslanders hoort en die zijn dan niet ineens onregelmatig. Deze gang wordt niet bij de KNHS gevraagd. Het gaat om een zuivere 4 tact stap.
Wat Missouri schreef is ben ik helemaal mee eens. Heb zelf ook een laterale stapper gehad, had ook nog probleem in galop. Door goed ruggebruik werd dit opgelost, maar bleef aandachtspunt! Paarden die dit doen zijn vaak zeer ruime bewegers maar achter nog wat slap.

Toedeledoki
Berichten: 435
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:10

Als je voor zuiverheid een 4 krijgt in de algemene zuiverheid voor de gangen is dat best vreemd, want je hebt ook nog een draf en een galop, of zijn die ook niet best?Een onzuivere stap is meestal een gebrek aan nageeflijkheid en losgelatenheid wat bij een grote stap natuurlijk veel duidelijker zichtbaar is.Het paard wordt meestal op de verkeerde manier verzameld met teveel hand en blijft te weinig aan het been, waardoor het achterbeen trager wordt en zodoende te laat is om het voorbeen te verdrijven.Als je paard aan de hand ook in telgang stapt, dan heb je echt een probleem.Toch komt dit niet vaak voor.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 13:00

Nou we zijn in de training er heel druk mee bezig en ik ben eerder nog nooit zo gepunt op zijn stap. De draf en galop werden beloont met 7ens maar hij heeft goed rug gebruik en hij drukte zich in de stap niet op en hij is juist heel sterk van achteren daarom is het zo'n moeilijk punt bij hem. Misschien dat hij idd in het begin van de stap zich iets opdrukte en daardoor dus wat korter stapte en dan dus gaat tellen maar daarna was hij goed. Ik weet dat de stap niet goed is en dat daar een heleboel moet aangebeuren maar dat de jury het in het algemene beeld zo heeft meegenomen vind ik een beetje vaag

...Dreaming with my eye's wide open...

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:32

Chronos schreef:
Ik heb even een vraagje m.b.t laterale stap. Mijn paard stapt dus lateraal hoe zouden jullie dat beoordelen hij stapt wel zuiver.

Gisteren vond een jury hem onregelmatig terwijl hij dus gewoon zuiver lateraal stapte. Wat vinden jullie ervan is het een onregelmatigheid?


Lateraal stappen is niet zuiver, tenzij je het op een wedstrijd voor IJslanders doet. Knipoog
Bij een rijpaard is het een ernstige fout en is het dus logisch dat je op ieder onderdeel waarin dit getoond wordt lage punten krijgt. (Hij loopt immers niet in zuivere 4-takt.)
Onregelmatig kan door spanning soms kort-lang, dat is wel onregelmatig.)
Doet je paard dat altijd? Het kan spanning zijn, of een ruiterfout (teveel met de hand inwerken).

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Clairtje_Sun, FCSA en 43 bezoekers