Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 15:36

Graag had ik jullie mening eens gehoord ivm het verbod op brandmerken.
Zelf vind ik het spijtig dat het niet meer mag, het was toch altijd een kleine meerwaarde maar ook een zekerheid dat het dier ergens was opgenomen. Vele bokkers zoeken toch aan de hand van het brandmerk de afstamming van hun paard.
Het is toch een traditie die gebroken werd en dat vind ik zonde.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:06

Ik vind zo'n verbod eigenlijk wel goed. Tegenwoordig kun je met de chip ook de achtergrond van je paard uitzoeken, wat zelfs makkelijker is.
Traditie vind ik een onzin-reden, dat zeiden ze bij couperen ook. Ik denk dat het paard dat brandmerken nou niet bepaald prettig vind. Ik heb nooit gehoor dat het echt ontzettend pijn doet, maar als het niet hoeft, dan ook maar beter niet, toch?

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:09

Ik vind het wel wat hebben een brandmerk, van mij mogen ze het wel weer invoeren.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:26

Wij zijn het er ook niet mee eens. Ik denk dat ze wettelijk ook nergens staan. Hannover bv verplicht om te brandmerken, anders krijg je geen paspoort. Een brandmerk met nummer is het enige wat een paard uniek maakt en onuitwisbaar is. Een chip sporen ze op met een toestel, of ze steken er gewoon eentje bij. Een chip steken is trouwens even (weinig) stressvol als een brandmerk, dat is aangetoond.
Voor mij geen chip.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:54

Dat nummer bij het brandmerk zit niet op het paard zelf. (Althans niet bij KWPN, NRPS) Dus als je de moeite neemt om met een chip te frauderen kan dat ook met een nummer.
Daarbij merk je het snel genoeg al er 2 chips inzitten, dus lijkt me niet echt handig.
Het zou wel prettig zijn als er wat mee rekening gehouden wordt met het buitenland, maar verder vind ik brandmerken gewoon overbodig.
Chippen lijkt me toch echt minder fraudegevoelig. En hoe hebben ze dat onderzoek trouwens aangetoond?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:02

Brandmerken mag van mij weer, er wordt al heel gauw gezegd dat bijvoorbeeld een welsh een forest is of andersom, aan een brankmerk kun je nog wat zien.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:03

caranthir schreef:
Dat nummer bij het brandmerk zit niet op het paard zelf. (Althans niet bij KWPN, NRPS) Dus als je de moeite neemt om met een chip te frauderen kan dat ook met een nummer.
Daarbij merk je het snel genoeg al er 2 chips inzitten, dus lijkt me niet echt handig.
Het zou wel prettig zijn als er wat mee rekening gehouden wordt met het buitenland, maar verder vind ik brandmerken gewoon overbodig.
Chippen lijkt me toch echt minder fraudegevoelig. En hoe hebben ze dat onderzoek trouwens aangetoond?


Dat nummer zit wel onder het brandmerk zelf op het paard voor Duitse rassen. Met brandmerk en nummer en kleur kan je gewoon ook paarden opsporen en zelfs opnieuw papieren krijgen; en probeer maar eens een brandmerk van een hand groot weg te werken op een plaats waar de huid gespannen zit....
Als er 2 chips inzitten: wie heeft dan gelijk? welke zit er het langst in? Er zouden al toestellen zijn om chips te hercoderen door de huid. Wat ik hoorde is dat een handelaar met een toestel de chip opspoort (toestel dat wordt gebruikt om elektrische draden in muren te localiseren, is erg precies), en dan een andere gefraudeerde chip gebruikt.
Dat onderzoek is in Duitsland gebeurd omdat dierenorganisaties daar ook beweerden dat chippen beter was ed. Stress factoren zijn bepaald in het bloed, zoals cortisol bv wat toch een goeie indicatie is. De conclusie was dat brandmerken gewoon kan blijven bestaan. Waarom is het bij ons niet eerst onderzocht vraag ik me dan af?

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:10

Zannekin, bedankt voor de duidelijke uitleg Lachen
Maar als brandmerken weer wordt ingevoerd, zou er dus wel een nummer bij moeten, anders maakt het in principe geen bal uit wat je doet, want beide manieren zijn verre van waterdicht.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:20

Ik vind het toch wel jammer dat ze er vanaf gestapt zijn. Vooral bij de Friese paarden. In een oogopslag kon je zien wat je voor je had. Een Friese stamboekmerrie (F) een stermerrie (S) of een model merrie (M) (zo was het toch Verward)

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:14

Brandmerken mag van mij eerlijk gezegd ook weer ingevoerd worden. En vooral om de reden die Zannekin zegt. Verder lijkt me brandmerken niet onaangenamer als chippen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:17

Het is een Zuper getrut dat het brandmerken verboden is.

De A van AFGEKEURD was een heel best brandmerk, die moeten ze gewoon weer invoeren.

Nu gaan paarden die hun ene been niet meer voor het andere been kunnen zetten de handel in, dat was toen anders

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:45

Mijn veulen wordt gewoon in duitsland gebrandmerkt, ik ben het dan ook niet met het verbod eens.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:34

Ik ben het er ook niet mee eens.
Er stond in de laatste uitgave van Zangersheide een mooi stukje over en dan idd wel over traditie.
Een paard zonder brandmerk vind ik kaal.
En aan een brandmerk zie je gelijk wat voor ras het is en inderdaad staan er bij de Duitse stamboeken cijfers onder.
Dat maakt het af.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 08:11

caranthir schreef:
Dat nummer bij het brandmerk zit niet op het paard zelf. (Althans niet bij KWPN, NRPS) Dus als je de moeite neemt om met een chip te frauderen kan dat ook met een nummer.
Daarbij merk je het snel genoeg al er 2 chips inzitten, dus lijkt me niet echt handig.
Het zou wel prettig zijn als er wat mee rekening gehouden wordt met het buitenland, maar verder vind ik brandmerken gewoon overbodig.
Chippen lijkt me toch echt minder fraudegevoelig. En hoe hebben ze dat onderzoek trouwens aangetoond?

Van die testen heb ik ook gehoord, hoe ze het gedaan hebben weet ik niet maar onderandere op Zangersheide hebben ze die testen gedaan.
Verder kan je via het internet programmas downloaden waarmee je een chip kan herprogrammeren. Een chip is in mijn ogen volledig waardeloos en enkel goed voor de belastingsdiensten, wacht maar af. Door die chipverplichting zullen er uiteindelijk minder mensen paarden kopen want daardoor wordt hun zwart geld opspoorbaar.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:13

Ook van mij mag het weer ingevoerd worden. Een paard of veulen ondervind niet minder hinder van het chippen dan van het brandmerken. Ik zou zelfs zeggen meer stress van de chippen dan van het brandmerken. Het brandmerken is sneller afgelopen dan het chippen. Het is trouwens ook handig om te weten bij welk stamboek het paard als eerste werd ingeschreven. Een brandmerk is makkelijker herkenbaar dan een onzichtbare chip.

Waarom niet beide. Dus chippen en brandmerken.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 08:15

Verder kan je je niet zo laten vangen, een kennis van ons heeft een merrie gekocht met Oldenburger brand maar een Hannoveraans papier.
Dat zegt toch genoeg. Zij heeft zich laten vangen en zonder brand gebeurt het nog veel meer.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:21

Gelezen Haha!

Trägt ein Pferd einen Transponder, so muss die für das Pferd verantwortliche Person - vorerst nur beim Turnierstart - ein Lesegerät mitführen, damit der Transponder von einem (Turnier-) Offiziellen bei Bedarf abgelesen werden kann.


Nu nog wachten hoe dat hier in Nederland en Belgie gaat lopen.


http://www.fn-dokr.de/isy.net/servlet/b ... weise.html



.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:27

Wat een argumenten zeg...een paard dat niet gebrandmerkt is, is kaal; merk A is niet zo makkelijk van merk B te onderscheiden...Friese merrie zijn niet te onderscheiden en de A van afkeuren is zo mooi zichtbaar.

Echt prachtige utiliteitsargumenten. Vreemd dat argumenten m.b.t. dierenleed ontbreken. Maar die gaan kennelijk alleen op als het ons paardenmensen zo uitkomt... Zo kun je in Nederland nog steeds (als je even zoek) verboden cornage-operaties laten plaatsvinden. En een luchtzuigeroperatie kan helaas ook nog steeds.

Wanneer gaan we weer staarten couperen. Het is immers zo makkelijk om een Belg te herkennen met een gecoupeerde staart. Het zal duidelijk zijn: brandmerken is niet voor niet verboden in mijn optiek.

Gelukkig is daar ook een wet voor gemaakt.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:29

Anya schreef:
Wat een argumenten zeg...een paard dat niet gebrandmerkt is, is kaal; merk A is niet zo makkelijk van merk B te onderscheiden...Friese merrie zijn niet te onderscheiden en de A van afkeuren is zo mooi zichtbaar.

Echt prachtige utiliteitsargumenten. Vreemd dat argumenten m.b.t. dierenleed ontbreken. Maar die gaan kennelijk alleen op als het ons paardenmensen zo uitkomt... Zo kun je in Nederland nog steeds (als je even zoek) verboden cornage-operaties laten plaatsvinden. En een luchtzuigeroperatie kan helaas ook nog steeds.

Wanneer gaan we weer staarten couperen. Het is immers zo makkelijk om een Belg te herkennen met een gecoupeerde staart. Het zal duidelijk zijn: brandmerken is niet voor niet verboden in mijn optiek.

Gelukkig is daar ook een wet voor gemaakt.



Gelukkig is daar ook een wet voor gemaakt

Nu nog voor de TATOO-Piercing shops.? Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:35

Anya, brandmerken is minder zielig voor een paard dan met pijn in de poten nog van hot naar her gesleept te worden. Die A moet gewoon terugkomen. Van het brandmerken zelf heeft een paard geen enkele last, mits het goed gebeurd. Vroegah, werden paarden ter plekke op een keuring gebrandmerkt en ik heb er weinig tot geen op zien reageren, paarden reageren meer op een tik van een zweep Haha! Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:39

gijsenkim schreef:
Anya, brandmerken is minder zielig voor een paard dan met pijn in de poten nog van hot naar her gesleept te worden. Die A moet gewoon terugkomen. Van het brandmerken zelf heeft een paard geen enkele last, mits het goed gebeurd. Vroegah, werden paarden ter plekke op een keuring gebrandmerkt en ik heb er weinig tot geen op zien reageren, paarden reageren meer op een tik van een zweep Haha! Haha!


Er zijn legio manieren om een afgekeurd paard kenbaar te maken. Het moet bijvoorbeeld niet zo moeilijk zijn dit te incorporeren in de reeds geplaatste chip. Kwestie van een chip inbrengen waar je de chipset van veranderen kunt van G (Goed) naar A (afgekeurd). De stand gaat dan van 0 naar 1. Het trieste vind ik dat over dat soort zaken niet nagedacht wordt.

Voor het overige: ik heb een brandwond gehad. Een stevige. En ik kan je verzekeren dat ook een oppervlakkige brandwond als hij maar groot genoeg is behoorlijk pijnlijk is. Nog los van het risico op onsteking. Al eens een onstoken brandmerk gezien? Ik wel. Dat wil je niet zien.

Kortom: ik vind het kortzichtig.

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:40

Dit lijkt een politiek steekspelletje te worden over de ruggen van de fokkers. Ik meende dat er laatst was afgesproken dat, of we zouden allemaal chippen in de EU, of het brandmerk kwam weer terug. Aan beiden kleven nadelen, Zannekin schreef al duidelijk, je kunt ook een chip erbij indrukken en welke is dan geldig? Je kunt natuurlijk ook overbranden en welke is dan geldig? Ik ken verscheiden paarden die gebrand zijn en waar iedereen nu aan ons vraagt; Waar is dit paard geregistreerd. Wat de nummering op rug en hals betreft, is het ook al een onduidelijke zaak. De beste manier om uit deze materie te komen is om zowel een chip als een brandmerk te geven. Zo lang Nederland steeds nieuwe ideeen heeft die buiten een Algemene wet van de EU omgaan, blijft het een getob met de EU regels.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:45

Het grote probleem is met dat chippen dat het voor een leek niet te zien is. mensen denken een goed paard te kopen bij een foute handelaar, die handelaar heeft er een keuringsrapport bij en die mensen kunnen dus niet zien aan de buitenkant dat er iets met het dier is. Met die A kon je er niet omheen.

Brandwond bij een paard is heel iets anders dan een brandwond bij een mens, onze huidsamenstelling is gewoonweg anders. Elke wond kan ontsteken en das nooit leuk. Ook castratiewonden ontsteken, dan ook maar niet meer castreren? of geen keizersnedes meer........terwijl castreren wij ook alleen maar doen voor ons gemak

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:45

Theun schreef:
Dit lijkt een politiek steekspelletje te worden over de ruggen van de fokkers. Ik meende dat er laatst was afgesproken dat, of we zouden allemaal chippen in de EU, of het brandmerk kwam weer terug. Aan beiden kleven nadelen, Zannekin schreef al duidelijk, je kunt ook een chip erbij indrukken en welke is dan geldig? Je kunt natuurlijk ook overbranden en welke is dan geldig? Ik ken verscheiden paarden die gebrand zijn en waar iedereen nu aan ons vraagt; Waar is dit paard geregistreerd. Wat de nummering op rug en hals betreft, is het ook al een onduidelijke zaak. De beste manier om uit deze materie te komen is om zowel een chip als een brandmerk te geven. Zo lang Nederland steeds nieuwe ideeen heeft die buiten een Algemene wet van de EU omgaan, blijft het een getob met de EU regels.


De beste manier om uit deze materie te komen

Een groot geel oormerk ,aan beide kanten. OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:46

Denk dat die nog wel komt ceasario Haha! Haha! Haha!