.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 18:59

edit
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 06-02-02 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt


Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 19:08

je kan ong schatten hoeveel je paard weegt, aan zijn bouw enzo. en dat van merk wisselen is omdat ie in de winter weer andere nodig heb en de andere neemt ook meteen horzeleitjes mee etc.
geloof ik Verward haha

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 19:21

Wormspuiten worden steeds aangepast aan nieuwe soorten wormen (en vanwege resistentie). Niet alle soorten wormspuiten werken ook tegen de horzeleitjes. Vandaar dat je in het voorjaar een spuit zonder kunt gebruiken (meestal iets goedkoper) en in het najaar wanneer de eitjes er zijn een wormspuit die wel inwerkt op die horzeleitjes.
Bij dragende merries altijd even navragen bij de dierenarts welk middel wel of niet kan. (Ik geloof dat Equest geen goed idee was bij dragende merrie, heb daarvoor Eraquell gekregen, dit was de nieuwste met werking tegen alle nu voorkomende wormsoorten en horzeleitjes).
En bij mij liggen ze in de koelkast.


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 19:29

edit
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 06-02-02 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 19:56

Ben ik dan zo gek dat ik die hele wormenspuit geef aan een d pony?????????

De shetlander hier krijgt ook een hele is dat niet goed?

Verward

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 20:47

Nu weet ik niet veel van worenspuiten, maar het feit dat die dingen op lichaamsgewicht moeten worden afgesteld, lijkt het me niet verstandig als je dat hele ding aan je paardjes geeft...

Maar inderdaad, je moet af en toe van merk verwisselen omdat wormen en horzels resistent worden voor één bepaald merk wormspuitje...vandaar dat je moet wisselen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 22:09

er staat iets ind e bijsluiter over een overdosis wat dan de verschijnselen zijn en zo. Ik weet ze niet meer precies maar ik geloof dat ze een dag van slagw aren dan.. Iets met eten of zo?? weet het niet meer!!!

Maar wij verwisselen ook niit van merk hoor! wij hebben equest altijd...
Vinden jullie ook datr die zo verrot gaan? Heel hard duwen voordat het eriot komt. De vorige keer heeft een vriendin van me alles over de pony heen gespoten omdat ze zo liep te kl*ten met dat ding!!

Onderschriftloos :Y)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 22:16

Ik geef alle volwassen pony's (welsh cobs ong. 1.47m) om de 8/9 weken een hele spuit Furexel. Ook de drachtige merrie's.
De jongere pony's krijgen meestal een halve spuit, veulentjes voor 150 kilo.
Dit op advies van de DA.

Het is trouwens handig om meerdere spuiten in een keer te kopen. Scheelt echt veel in de prijs.
Ik kan via mijn DA met aardige korting wormenspuiten kopen als ik een hele doos bestel.
Wel opletten of je ze ook snel genoeg gebruikt i.v.m. de houdbaarheid natuurlijk.

Ik heb ze gewoon in de voorraadkast liggen, naast het wc-papier enzo Haha! Haha!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 22:36

Gewoon in het medicijnkastje.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 23:13

Over het afwisselen van merken (lees werkzame stof in de spuit) in verband met wel of geen resistentie kweken zijn de meningen nogal vedeeld.
Verder zit in veel merken gewoon dezelfde werkzame stof en verschilt alleen de uitvoering en prijs. Wat er in zit staat er uiteraard wel op, maar vaak in kleine lettertjes.. opletten dus.

Momenteel wordt pyrantel (de meeste goedkope in de handel) en ivermectine (b.v. eqvalan) het meest gebruikt. Het grote voordeel van ivermectine is dat het probleemloos gebruikt kan worden bij drachtige merries en dat het bovendien inderdaad ook de horzellarven in het najaar aanpakt. Pyrantel doet dit niet.
Nadeel is dat ivermectine veel duurder is, althans, er wordt nog steeds veel meer voor gevraagd. Haha!

De stoffen werken ook op heel verschillende wijze. Even uit mijn hoofd: pyrantel vergiftigd als het ware de wormen, terwijl ivermectine iets in de hersencellen van de wormen lam legt.
Blijkbaar hebben horzellarven dus een sterke maag, maar helaas voor ze ook hersencellen Knipoog
Bertus

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 23:27

ik heb altijd equest, schijnt de beste te zijn op het moment, aanbevolen door dierenartsen. je hoeft het maar een keer in de 3 maand te geven en is ook tegen horzels enzo.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 00:06

kayla schreef:
ik heb altijd equest, schijnt de beste te zijn op het moment, aanbevolen door dierenartsen. je hoeft het maar een keer in de 3 maand te geven en is ook tegen horzels enzo.


"schijnt de beste te zijn" en "aanbevolen door dierenartsen".... ?????
Stond waarschijnlijk op de folder van het produkt zelf ...? Lijkt wel reclame voor wasmiddelen.

Eqvalan heeft lang het alleenrecht gehad op de werkzame stof ivermectine. (patent of zo). Ik heb begrepen dat dat nog niet zo lang geleden niet meer zo ik. Zou dus goed kunnen dat equest nu ook een middel in de handel is dat ivermectine bevat. Maar waarom "hetzelfde" nu opeens beter zou zijn lijkt me een raar verhaal.

Als er een reden voor is waarom dit beter zou zijn dan b.v. eqvalan, dan hoor ik dat graag. Goedkoper mag natuurlijk ook ! Lijkt me een goede reden.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 02:27

Equest bevat een middel dat nieuwer is dan Ivermectine, iets als Moxidectine... Het is het enige middel dat dit nieuwe spul heeft, daardoor werkt het het best, en zijn er geen wormen resistent voor. Daarom is het ook de bedoeling dat je dit alleen gebruikt en geen andere middelen tussendoor. Als je eerst een klein beetje voorzichtig met twee handen uit de spuit l;aat komen, gaat de rest er heel makkelijk uit. Op de verpakking staat hoe je het het beste kunt bewaren, volgens mij bij kamertemperatuur en niet in de koelkast. Dan wordt Equest trouwens ook veel stijver en wat lastiger eruit te krijgen. Als je het spuitmondje even verwarmt met je hand, gaat het ook al makkelijker. Ze kwatten het over het algemeen minder makkelijk uit dan gewone wormenmiddelen, omdat het vrijwel metteen smelt in de mond van het paard. Het pakt ook in de maagwand ingekapselde wormen aan, als enige middel. Tegen het voorjaar schijnt normaalgesproken een wormuitbarsting te komen van slapende wormen in de maagwand, die door het langer worden van de dagen spontaan "wakker" worden. Gebruik je Equest, dan is die uitbarsting dus veel minder, beter voor je paard. Verder blijft Equest nog 14 dagen werken nadat je het hebt gegeven, dus eten ze bv. op besmet land, doden ze op die manier nog 14 dagen de wormen van dat land... Gewone wormmiddelen werken 24 uur... Dus voor mijn paard alleen nog Equest, ik heb zelf nog nooit een negatieve reactie gezien dus ik zweer erbij. Volgens mij kan je het wel aan drachtige merries geven, maar niet aan geboren veulens tot vier maanden. Testen op wat oudere veulens met drie dubbele doses wezen uit dat die veulen wel wat koliekklachten kregen, maar stuk voor stuk de volgende dag al weer beter waren... Waar ze wel voor waarschuwen is om het te gebruiken bij paarden die heel veel wormen hebben ( dit is met mestonderzoek te zien door de dierenarts), omdat dan teveel wormen worden gedood en het paard daardoor koliek kan krijgen en kan sterven. Dus dan eerst ontwormen met een milder middel en dan een week later bv. met Equest. Nou ja, een praatje Equest geworden, maar ik ben dan ook erg enthousiast over dit product. Als je het dus 1 keer in de 3 maanden geeft ( wat is aanbevolen), is het uiteindelijk niet duurder dan een middel dat je iedere 6 tot 8 weken moet geven. Gelukkig zijn ze er op mijn "nieuwe" stal ook achter en krijgen ze daar nu ook allemaal Equest Lachen .

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 11:29

Tos moet deze week ontwormd worden *volgens het lijstje van zijn oude eigenaar*
Ik koop er gewoon 1, en dan om de 2 maanden een nieuwe...
Gewoon zo'n alles-in-een-spuit!
Liever een paar gulden meer betalen en meer bescherming!

Maar moet je dan steeds een andere nemen?
En welke vinden jullie goed/slecht?

En wat zal Tos wegen?
Een haflinger van 145...?

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 12:53

Ik ben ook erg tevreden over Equest. Mijn veearts raad ons dat ook aan, hij heeft de prijzen van Equest zelfs verlaagd. Zodat zijn klanten deze spuit eerder zullen kopen. (misschien toch nog een verkooptruc, zodat iedereen de spuiten bij hem koopt, dat zou kunnen)

Ik ben er in ieder geval tevreden over, die andere spuiten flieberden ze de helft er weer van uit en vonden ze ronduit goor. Equest kani k in ieder geval zonder een drama vooraf, rustig in hun mondje spuiten.
Dat is voor mij al een heeeel groot voordeel!!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 13:17

Er moet ergens op i-net een site zijn waarop je het gewicht van je paard kan uitrekenen. Hiervoor heb je zijn stokmaat nodig en de omvang om de buik (ongeveer op de singelplaats). deze berekening is vrij betrouwbaar. Wil rond ik het altijd af nar boven. Ik geef mijn paard dus iets meer als voor haar gewicht nodig zou zijn. Echt veel kwaad kan dat niet, de fabrikanten zorgen voor een bepaalde veiligheidsmarge, je kunt je paard dus niet gauw te veel geven. Te weinig geven werkt resistentie in de hand, dus dat sowieso niet doen!
Ik gebruikte altijd eqvalan. Bevalt erg goed, een makkelijke spuit. Tegenwoordig wissel ik het af met een iets goedkoper middel.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 13:31

Volgens mij hoef je met middelen als Furexel en Eqvalan ook maar eens in de 3 maanden te ontwormen, dus dat is niet voorbehouden aan Equest.

Ik gebruik altijd 1 van de bovengenoemde middelen en dat bevalt prima. Hoe duur is Equest eigenlijk?

Ik koop trouwens altijd een wormenkuur op het moment dat ik hem nodig heb, dan hoef ik me ook niet af te vragen hoe ik hem moet bewaren Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 17:12

Bij eqvalan wordt iedere 6-8weken aangeraden. ik doe het iedere 8 weken...

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 17:47

Invermectines(eqvalan en furexel) zijn eigenlijk het beste ze werken tegen alles, nadeel ze zijn erg duur(zo'n 27 gulden)
Moxidectines(equist) werkt ook tegen alles+ de larven van bloedwormen in een eerder stadium, het nadeel is dat je dit niet aan jonge veulens mag geven en het is ook wel vrij prijsig!
Pyrantel(Strongid P) is de goedkoopste maar werkt alleen niet tegen horzellarven en veulenworm

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 17:54

Hmmmm...een hele wormspuit voor een shet lijkt me een beetje een overdosis... Haha! Mijn paard weegt nog geeneens 600 kg en zij krijgt al een hele... Tong uitsteken Waar ze uiteraard elke keer weer van uit dr pannetje gaat.... Boos! Ze weet gewoon wanneer ik zo'n ding bij me heb....
En over dat gewicht van je paard... Ik zag in de catalogus van de paardendrogist één of ander meetlint waarmee je het gwicht van je paard kon berekenen... Of het werkt betwijfel ik.... Verward

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 18:01

Wij hebben Eqvalan of......die andere weet ik net meer.....
en om de 2 of 3 maand.
O ja ethelate ik gebruik voor Amulet altijd (ook een haf ook ongeveer even groot) 500 of 600 kilo...

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 18:35

o gebruik ik voor Tos mooi 600 kg...
En voor de volgende *ben van plan om de 2 maanden 1 te geven* is de DA als het goed is geweest voor het enten dus die kan me vast wel zeggen of dat een goede schatting is!

Van de week eens ff een gaan kopen, kijken of ik iets van Tos er in mag spuiten! Vork

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 23:53

--------------------------------------------------------------------------------

Aangezien er altijd twijfels bestaan wil ik jullie deze tip geven
http://www.geocities.com/Heartland/Plai ... wicht.html

Is vrij precies,dus meten maarr..........
Ik betaal voor equest F25,-
en voor Eqvalan F21,50

Riette dit is de site waar je het over had Haha!
Jurga die meetlinten worden overal op de wereld gebruikt ,behalve tot nu toe in Nederland Verward

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

wormkuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 10:55

je moet verschillende merken gebruiken omdat er in de ene spuit iest zit voor wormen en in de andere spuit iets voor horzel eitjes EN wormen ( die spuiten zijn duurder , die spuiten voor horzel eitjes kun je het best gebruiken in het voorjaar dan komt alles los Haha!
en van het gewicht ?? ga bij een grote pony uit van 350 kilo en een kleine pony( a,b,c maten ) uit van 200 a 250 kilo ~!!!
vertrouw je het niet geef dan altijd iets meer ...iets meer kan niet kwaad iets minder wel !!

Nobody is perfect , my name is nobody Haha! *LOL* * hehe *

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 11:01

Hee joehoe!
Een wormenspuit meot je bewaren tussen de 15 en 25 graden celsius.(staat op het doosje, kijk maar).....die horen dus niet in de koelkast!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, greendragon, JoannevZ, StonedRomy en 104 bezoekers