rijden als mijn merrie drachtig is

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ajieto
Berichten: 93
Geregistreerd: 02-07-03

rijden als mijn merrie drachtig is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 20:57

Hallo mensen!

Ik heb mijn merrie laten dekken!
24 Juni wordt ze gescand... spannend, maar nou vraag ik me af, tot hoelang kan ik ongeveer op haar rijden?

groetjes Hanneke


Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:05

Volgens mij kan je tot 2 tot 3 maanden voor de bevalling nog (voorzichtig) met haar rijden.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:09

Volgens mij kan je nog wel gewoon doorrijden..maar dan alleen stappen zonder zadel
Laatst bijgewerkt door Marrepar op 12-06-04 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ajieto
Berichten: 93
Geregistreerd: 02-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 21:09

oh ik hoor van mensen dat het nog kan tot 2 weken voor de bevalling... als je maar niet gaat springen

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:10

Oh....nou dat zou ik niet doen, soms worden de veulentjes eerder geboren...soms ook 2 weken eerder..

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:12

In feite kun je op de dag dat ze gaat bevallen zelf nog rijden, maargoed moet je jezelf ff voorstellen dat je daar loopt met een veulen in je buik en iemand op je rug en je bent hoogzwanger. Niet zo lekker dus. Maar ik denk dat je gewoon op je paard af moet gaan. Als je je paard goed kent zal het denk ik vanzelf wel aangeven als ze er geen zin meer in hebben. Je kunt haar natuurlijk ook gewoon na 2/3 maanden op rust zetten tot na de bevalling ( dus niet complete rust maar weidegang, en stapmolen ofzo. )

It takes two people to lie ~ One to lie, and one to listen.
D6 Grab your crucifix P8 Better stay up late S10 Never sleep again
Kip Paard, het meest veelzijdige stukje vlees!
Met kouwe tenen in je kist liggen kan zo gebeurd zijn. Dus ik heb maar dure "schoentje" gekocht. - Sjoek

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:14

Ik ga met lotteke mee

ajieto
Berichten: 93
Geregistreerd: 02-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 21:17

ja, okey ze loopt zowieso de hele dag in de wei, ik vind het wel spannend allemaal!
maargoed nog niet te vroeg juichen, eerst scannen...

ajieto
Berichten: 93
Geregistreerd: 02-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 21:18

zijn trouwens alle wormkuren geschikt voor drachtige merrie's?

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:26

Nee, maar dan moet je even op de verpakking kijken!
De meesten zijn het wel geloof ik.

Plutinda
Berichten: 62
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:51

Je moet alleen niet springen, maar voor de rest kun je tot een uur voor de bevalling gewoon blijven rijden. Tenminste, dat gebeurd bij ons op de manege wel altijd.

mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:58

ik sluit me bij lotteke aan ...denk maar eens in voor jezelf hoe het is om hoogzwanger nog te moeten hardlopen...

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:05

Je merkt dat zelf wel aan je merrie of het haar nog gaat of niet hoor
Die van mij wou van de 6de maand al bijna niet meer galopperen. Dus dan deed ik dat ook gewoon niet. Gewoon stap en draf en daarna allen stap.
succes ermee OK dan!
en voor die wormspuiten gewoon effen op de bijsluiter kijken of het mag Knipoog [/list][/url]

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:33

Ik had er 1 die het met 6 maanden al genoeg vond en me dan redelijk hardhandig in mijn schouder beet met opzadelen, maar er was er ook een die je tot op de laatste dag nog een plezier deed met een (stap) ritje naar buiten. Alleen............ zolang die en veulen aan de voet had, hoefde ik echt niet met een zadel in de buurt te komen.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:55

Equest is niet geschikt om een drachtige merrie mee te ontwormen. Ik heb tot maand 11 gereden op mijn paard. In maand 10 heb ik haar meegenomen op buitenritjes, en heb ik rustig 20 min. dressuur gereden. Springen kan niet meer vanaf denk ik 7 maanden. Galoperen wordt ook lastig na 10 maanden.
Maar dat geeft je merrie zelf wel aan. En dan als het veulen er eenmaal is, ligt het er helemaal aan hoe de merrie zich gedraagd zonder veulen. De ene is heel braaf, de ander gaat helemaal flippen. Reken maar op 4 weken na de bevalling, voordat je een beetje normaal beginnen kan. In de tussentijd gewoon longeren (10 minuutjes ofzo)
Maar dat zie je vanzelf!!

Jolli
Berichten: 45
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:33

je kunt gewoon doorrijden zelfs nog wel tot op de dag van de bevalling. het is voor de merrie juist beter om beweging onder het zadel te krijgen. ik rijdt altijd merries tot hun laatste dag door bij wijze van dan, en er is nog nooit wat gebeurd en zulke merries kun je vaak ook al een paar dagen na de geboorte weer oppakken om te rijden.

als je een goede band hebt met je paard gaat ie voor je door het vuur

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:38

In beweging houden is idd goed, daar hou je je merrie mooi soepel mee. En dat kan idd rustig tot aan de dag van de bevalling.Maar maak het uiteraard niet te gek.

Over het algemeen geven de merries zelf wel aan of het nog wil ja of nee.

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 15:12

Mijn merrie heeft vorig jaar een veulen gehad en toen heb ik gewoon doorgereden. Wel rustig aangedaan, geen galop meer, want dat kon ze niet zo goed meer met die dikke buik Haha! Maar gewoon, lekker relaxt, zonder zadel in de bak gereden. Ging hartstikke goed en ze vond het zelf ook best.. Dus je kan gewoon rustig doorrijden.

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11553
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 15:48

Wij rijden altijd gewoon door tot de merries zelf aangeven dat het echt niet meer gaat
Dat is meestal tot in de week van de bevalling
Natuurlijk bouwen we het wel af, gewoon rustig aan, veel buitenrijden en in de bak beetje stap/draf (met/zonder zadel)

Nu hebben we al drie superveulentjes en 1 merrie is nog hoogdrachtig, die verwacht over een week of 3 haar veulen en daar rijden we nog mee, veel buiten en in de bak rij ik zonder zadel.
Ze is nog best voorwaarts voor zo'n dikke muts en ik ben heel benieuwd naar het veulentje wat er uit gaat komen

*Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam*
12-05-2016 Esmee Simone <3
28-12-2018 Dafne Joëlle <3

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 16:05

De merrie geeft het echt zelf wel aan hoor! Irish wilde een maand van tevoren niet meer!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:02

Citaat:
Wij rijden altijd gewoon door tot de merries zelf aangeven dat het echt niet meer gaat
Dat is meestal tot in de week van de bevalling
Natuurlijk bouwen we het wel af, gewoon rustig aan, veel buitenrijden en in de bak beetje stap/draf (met/zonder zadel)

Hier ook zo. Paar maanden voor de uitgerekende datum wordt er met stappen gas terug genomen. Maar ze komen bijna nooit volledig stil te staan. Tot nu toe is het vaak tot een week voor het veulen er is nog wel even klein ontspannen tochtje door het bos oid en wanneer de merrie meer dan stap wil dan mag ze dat (natuurlijk wel wanneer wij zeggen, maar als ze dus niet wil draven dan hoeft ze niet).

Heb met Noor nog een dikke week voor de uitgerekende datum (werd ca. 2 wk later geboren) nog in volle galop door het bos geraast. De andere paarden gingen een klein galopje maken en hield Noor netjes in, maar die begon wel erg druk en vrolijk te doen, dus maar eens zien wat ze wou...drafje ingezet.....werd alleen omgezet in galop, niks geen draf...nou ja, dacht ik, het is jou dag...je mag!.....in volle galop heeft ze alle anderen binnen no-time ingehaald en tufte mooi door...

Ook Pybelien heeft op de dag dat ze uitgerekend was nog een bosritje gemaakt, haar ruiter weliswaar zonder zadel (lef!), want die paste niet meer. Maar Pyb had er meer dan lol zat in...soms iets te zelfs.

Noor ging de bevalling zeer voorspoedig, Pyb had dat jaar hulp nodig, maar die had wel paar weken van tevoren stil gestaan (rijdster was zo'n penny-geval). Dit jaar is een ander meisje haar gaan rijden, ze stond in de winter een dikke maand stil, toen de laatste 2 maanden voordat het veulen kwam weer opgepakt. Veel bosritten gemaakt en weer wat conditie opgebouwt, voor zover de merrie aan kon: Bevalling ging super!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.


Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:31

Mijn merrie wordt dit jaar ook drachtig gemaakt en ik wil zo lang doorrijden als mogelijk is. Als het niet meer gaat, dan ga ik pas stoppen. Niet omdat het dan nog 2 maanden voor de uitgerekende datum is en haar dan opeens op het land gooien ofzo..
Ivanka geeft zelf wel aan of ze nog wil of niet, dus ik zie wel hoe lang het nog kan Lachen!

En als je de conditie goed op peil houdt, dan is dat ook handig tijdens de bevalling!! Ze hoeft niet zwaar getraind te worden, maar een rustig bosritje kan geen kwaad, mits ze het aankan natuurlijk! Lachen

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:49

met mijn drachtige merries reed ik tot de laaste dag vaak
je mag tot de 6e maand galopperen en springen ermee daarna rustig aan doen ,ik stapte vaak gewoon een eindje
westrijdsport,rijvereniging raad ik af ivm verwerpen door stress(eerste 2 maand) en verhoogde risico's op rhino op te lopen maar dat is persoonlijke keuze
de ene merrie zal zekers nog veel zin hebben om te werken ,een andere helemaal niet
hebben ze geen zin aan eind ,kan je ze rustig in de wei zetten
reed gewoon met zadel maar de singel niet te strak(ook niet zo los dat je zelf aan de onderkant rijd Knipoog )
en na na de geboorte 6 week rust gunnen om de bekkenspieren weer de kans geven om terug te komen om spierproblemen te voorkomen
(is ouderwets maar wel goed voor je paard)
hopelijk is je merrie dragend en een mooi veulen toegewenst!

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:55

Mijn merrie heb ik gereden tot twee weken voor de bevalling omdat ik niet wist dat ze drachtig was. Heerlijke rengalop gahad over het strand etc. vond ze heerlijk. Toen ik erachter kwam dat ze drachtig was, enorm opgezwolle uier etc. ben ik getsopt met rijden maar heb haar wel gelongeerd tot de dag van de bevalling. Rustig aan, een paar dagen voor het veulenen kon ik goed merken dat het iets moeilijker ging, dus liever geen galopje (was ook haar voorkeur) maar wel even de spieren laten bewegen.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:36

je merkt het eigenlijn vanzelf wel wanneer het niet meer gaat, en dat was bij mij toch wel een paar maanden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GrapeshotBot, RoRo44, StonedRomy en 37 bezoekers