zadel op fjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
me_dana
Berichten: 29
Geregistreerd: 04-09-01

zadel op fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 00:43

Hoi, ik heb een vraagje aan de mensen die op een fjord rijden. Wat voor zadel hebben jullie en hoe zorg je dat het blijft liggen.
Ik rijd zelf op een fjord met weinig schoft en het zadel zakt altijd scheef


Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 02:38

Ik heb gewoon een veelzijdigheids zadel op mijn Fjord, verder geen poespas. Het blijft gewoon liggen, Ilonk had vroeger ook niet veel schoft (er zijn nu heel wat kilo's af en nu heeft ze een ietsiepietsie beetje schoft)
Ik heb wel veel ruimte over onder de boom van het zadel. Maar dat krijg je dus als ie geen schoft heeft. Ik heb wel een bontje onder mijn zadel, maar dat is meer omdat ik vrij veel en vrij lang rijd. Beetje extra bescherming.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 09:15

Ik heb een VZ zadel en western zadel. Ik heb dat schuiven in het begin ook erg gehad. Reden was toen zat ze ff te dik was. Sinds dat ze is afgevallen liggen mijn zadels ook veel beter.
Succes, Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 10:30

ik rij op een fjord met wel wat schoft en dan een kiefer dressuur zadel. op de moeder van deze fjord rijden we nu altijd met een western zadel.

Wodan en ik onderweg in de M2

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 10:38

Ik reed eerst met een veelzijdighiedzadel speciaal voor een haflinger (dus voor een pony met weinig schoft).
Ze is daarna een beetje forser geworden en dus begon ik ook scheef met het zadel te zakken Verward
Nu heb ik een Hubertus dressuurzadel en het ligt perfect!!!!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 11:46

misschien kun je een staartriem gebruiken???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 11:55

Sorry dat ik je teleur moet stellen, maar de kans dat de reden van het scheefzakken van het zadel bij de ruiter ligt is enorm groot. Ik heb ook een fjord met weinig schoft, maar singel mijn zadels niet snoerstrak aan. Waarom? Om de doodeenvoudige reden dat als de ruiter recht boven het paard zit, het zadel ook niet scheefzakt. Mooi controlemiddel voor mezelf dus, want ik heb de neiging om scheef te zitten doordat in mijn eigen lichaam links en rechts niet in balans zijn.

Als zadels heb ik trouwens een Kieffer Wien Extra en een westernzadel.
Dus als het zadel goed op je paard ligt, dan zou ik eens aan je instructeur vragen om extra op jouw eigen houding te gaan letten; grote kans dat het scheefzakprobleem dan een stuk minder wordt!
Succes!


loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 17:35

ik heb een wintec.
maar over dat scheefzakken, ik denk dat sonja wel eens gelijk kan hebben.

me_dana
Berichten: 29
Geregistreerd: 04-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 19:58

bedankt voor de reacties,
Op mijn houding zal ik nog een beetje meer letten, het is jammer dat ik op haar geen les heb. het is alleen wel zo dat het zadel al scheefzakt met opstijgen, en dan wordt het steeds erger.
Ik heb wel les op de manege dus ik zal daar ook extra op mijn houding letten.
Mijn (verzorg)fjord is idd erg dik. Er werd erg weinig op haar gereden maar nu geef ik haar beweging, ik hoop dus dat ze wat afvalt Haha!

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 23:57

Ik heb een jc zadel,en die ligt perfect.
Ik heb ook een wintec gehad en die lag ook erg goed,alleen vind ik dat zelf niet zo.
En sind skort ligt er ook een westernzadel op Haha!

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:11

Een zadel voor een Fjord moet allereerst heel erg breed zijn. Het vorige zadel van mijn Fjordje was te smal en zakte helemaal in zodat het oplat op de schoft lage en ging svhuiven. Mijn nieuwe zadel is (weer) een veelzijdigheidszadel. Het is veel bteder dan het oude en de schoft ligt mooi vrij. Omdat hij achter wat lager ligt dan voor heb ik er nog een onderlegger onder die aan de achterkant juist hoger is dan voor. Het merk van mijn nieuwe zadel weet ik niet. Ik kocht em tweedehands.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:41

Eerst had ik een Kieffer zadel voor mijn Fjord.
Toen hij nog jong en smal was zat dat prima, maar ik heb nu een Stübben Scandica met een brede boom.
De Kieffer was te smal.
Mij Fjord is nu 5.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 23:34

Mijn vriendin heeft een Kieffer (Wien?) met een staartriem, en een westernzadel. Een kennis van mij heeft gewone goedkope (merkloos?) zadels, en die bevallen hem prima...

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 00:05

Ik heb op mijn Tinker (dus een beetje dezelfde bouw als een Fjord) een Rossner Amerika, en die bevalt heel goed. Hiervoor had ik een Hubertus dressuurzadel, maar die was tè breed. Op Fjorden lag-ie wel heel goed.
Een vriendin van mij heeft een Kieffer op haar Fjord, en die ligt ook heel goed.

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 18:32

Wij hadden kunststof zadels, omdat die een goede boom hebben. Omdat Fjorden nogal breed zijn, gaat de boom namelijk nogal snel stuk heb ik me laten vertellen door de zadelmaker. Staartriem kan ook een oplossing zijn.

De geest is geen vat die gevuld moet worden, maar een vuur dat je moet ontsteken.
-Plutarchus-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 10:41

Leg mij eens uit hoe een staartriem de oplossing kan zijn tegen het scheefzakken van een zadel? Verward

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 11:43

een staartriem is alleen handig als het zadel naar VOREN schuift.
Volgens mij is het vinden van een passend zadel op een fjord het moeilijkste wat er is. Verward
Geld ook voor haflingers, ik heb felix nu 8 jaar en ben aan mijn 4e zadel toe Frusty

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:08

Ik heb op mijn Haflinger (die niet echt heel breed is) een Kieffer liggen, ligt goed.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 13:56

Cowgirl schreef:
Volgens mij is het vinden van een passend zadel op een fjord het moeilijkste wat er is. Verward
Geld ook voor haflingers, ik heb felix nu 8 jaar en ben aan mijn 4e zadel toe Frusty


valt wel mee, wij hebben bij ons op stal acht fjorden die gereden worden en bij geen een schuift het zadel

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 14:01

Maar past het ook echt allemaal?
Geen witte haren op de rug? Geen haren die bescghadigd zijn na het rijden? Geen droge plekken onder het zadel terwijl de rest nat is?

Ben benieuwd omdat ik bij 9 van de 10 paarden witte haren tegen kom op de rug

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Wieske
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-02-02

zadel op fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 19:44

me_dana schreef:
Hoi, ik heb een vraagje aan de mensen die op een fjord rijden. Wat voor zadel hebben jullie en hoe zorg je dat het blijft liggen.
Ik rijd zelf op een fjord met weinig schoft en het zadel zakt altijd scheef


Ik heb op mijn fjord een JC veelzijdigheidszadel gehad. Dat lag prima. Maar ik heb nu een Hulsebos dressuur zadel en dat ligt helemaal geweldig.
Enneh.......een beetje je pony in model hebben, scheelt een boel.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 19:58

Op IJsco (Fjord) lag een oud Barnsby-zadel. Eigenlijk lag het niet zo goed, dieptepunt lag veel te ver naar achter, heb er toen een schuine onderlegger onder gekocht, toen lag het als een huis! Ook schuiven was toen over.

Op Aldira (Haflinger) ligt een JC Haflingerzadel. Past goed en zit lekker. Niet al te duur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 bezoekers