Hoeveel weegt mijn paard/ trailertroubles

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Hoeveel weegt mijn paard/ trailertroubles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 23:58

Over 2 weken gaat Eldientje uit logeren.
Ze moet met de trailer: Een Renault Laguna (mag 1300 trekken) en een 2-paards Westfalia Jupiter (laadvermogen 1250, totaal gewicht 2000)
Aangezien mn vader zn E heeft mag het gewicht als de trailer op de weegbrug wordt gezet niet meer zijn dan 1300, hoeveel het spulletje op papier weegt maakt niet uit (ivm E, klopt, heb ik nagevraagd)

Als je dan even terugrekent, kom je erop uit dat eldien niet meer mag wegen dan 550 kg. nou denk ik niet dat ze dat haalt, maar wat denken jullie?

Ze is 1.56m
Afbeelding

Overigens vind ik ook dat zo'n krappe combi geen hol waard is, maar kan nu even niet anders. Volgend jaar heb ik lekker een trekauto en een 1 1/2 paards trailer

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 08:14

Mijn niet al te brede paard van 1.74 woog 580 kg, dus ik denk dat je met jouw paard van 1.56 wel onder de 550 blijft.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 08:26

Ik denk ook dat ze wel onder de 550 blijft hoor!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:49

Qua gewicht zit ze onder de 550 als ik het vergelijk met de paarden waar ik het gewicht van weet. T is wat je zelf zegt niet ideaal: je hebt weinig extra ruimte over (bijv. bij remmen/onverw. situaties). Dus ik zou sowieso extra voorzichtig zijn en er absoluut voor zorgen dat je niet harder dan 80 rijdt (vaak rijden mensen toch harder, omdat ze vinden dat het wel kan- maar bij onverwachts remmen heb je een probleem)

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 11:28

Ik weet niet hoe met de wetgeving in Nederland zit maar hier in België maakt het niet uit hoeveel je paard weegt. Men kijkt naar de maximale toegelaten massa van de trailer, dat is bvb bij mijn Iforwilliams 2700 kg en dat gewicht wordt in rekening gebracht. Dus of er nou niks op die trailer staat of er staan twee "Belgen" op dat maakt niks uit.
Is ook niet onlogisch dat men het zo controleert, anders zou men jou met trailer, auto en paard naar een weegbrug moeten meenenem om te weten of je in orde bent.
Ow, ik lees blijkbaar te snel, in Nederland is het dus in feite omgekeerd als ik het goed begrepen heb? Men kijkt niet naar de MTM maar naar wat de zaak werkelijk weegt?

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:43

Ga er niet zomaar vanuit dat het gewicht van de trailer dat op de papieren staat ook klopt, dikke kans dat de trailer in werkelijkheid zwaarder is, door rubber etc. Ik zou toch proberen een andere, lichtere trailer te regelen, vind dit erg krap. Al is de kans dat je gecontroleerd wordt klein...

Nulla tenaci invia est via

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 16:00

Ik kan écht niet anders, zoals ik al zei, als het anders had gekunt had ik dat gedaan.
Mijn vader rijdt erg goed met de trailer en supervoorzichtig.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:43

Fitzroy schreef:
Mijn niet al te brede paard van 1.74 woog 580 kg, dus ik denk dat je met jouw paard van 1.56 wel onder de 550 blijft.

Hoe kom jij aan die wetenschap? Ik moet het eerste paard nog tegenkomen, van die afmeting, die onder de 600kg blijft.
Je kunt heel simpel een betrouwbare schatting maken van het gewicht van je paard.

Gewicht (in kg.) = Borstomvang(in cm.) x borstomvang x lengte : 11900
Borstomvang gemeten op de plek van de singel.
Lengte gemeten van borst tot zitbeenknobbel.

Kijk hier even: [VMR] gewicht van je paard Daar heb ik het dus even "gejat"

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:53

[edit]Was een beetje te snel gereageerd, zonder na te denken Haha! [/edit]
Laatst bijgewerkt door Ranja op 13-06-04 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:54

Ranja, dat mag wel. Als je je E-rijbewijs hebt, gaat het erom wat er concreet achter je auto hangt. En dat gewicht mag niet meer zijn dan wat de auto op papier mag trekken. Lachen

Ik denk dat Eldientje wel onder de 550 blijft. Ret is ook 1.56 en die wordt op 475-500 geschat. De methode die Ikke noemt, is vrij betrouwbaar. Je zou ook eens met auto & trailer op de weegbrug kunnen gaan en dan twee keer wegen: een keer met paard en een keer zonder paard (Edit: zie net dat Teigetje dat ook al aangeeft).
Laatst bijgewerkt door Karin op 13-06-04 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:55

Ranja,
waar haal jij vandaan dat de trailer 2000 kg weegt? Haha!
Dat is wel heeeeel erg zwaar voor een trailer hoor

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:56

Of anders ergens een auto huren

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:57

uhm, verkeerd gelezen?? Heb mijn berichtje al gewijzigd Haha!

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 19:52

Sjuimpje schreef:
Ranja,
waar haal jij vandaan dat de trailer 2000 kg weegt? Haha!
Dat is wel heeeeel erg zwaar voor een trailer hoor

Het TOTALE LAADVERMOGEN is 2000 kg, dat is dus inclusief 2 paarden aangezien het een 2 paards is. Het laadvermogen is 1250 (zoveel mag er dus in) en het ledig gewicht van de trailer komt dan op 750 kilo.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:16

ikke schreef:
Hoe kom jij aan die wetenschap? Ik moet het eerste paard nog tegenkomen, van die afmeting, die onder de 600kg blijft.



Wat dacht je van op de weegschaal bij de kliniek Knipoog
Lijkt me wel redelijk betrouwbaar.

Mijn vorige paard, een KWPN'er met een grove bouw van 4 cm lager woog overigens 720 kg!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:20

Waarschijnlijk is jouw trailer inderdaad wel iets zwaarder dan er op papier staat. Hoeveel het paard weegt zou ik niet durven zeggen, hangt denk ik vooral van de bouw af, niet zozeer van de schofthoogte. Ik ken een paint van 1.65 ,die is gewogen en kwam op 580kg.!

Afgezien daarvan, theoretisch mag het misschien allemaal wel maar echt veilig is het niet. Toen wij onze bus nog niet hadden reden we ook met een personenauto en 2 paardstrailer met 1 paard erin, theoretisch allemaal in orde maar als het paard met z'n hoofd bewoog zaten we te schudden in de auto!


snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:25

Is er bi jou in de buurt niet ene weegbrug? Laat het zaakje (ook je paard) wegen, dan ben je er toch uit?


Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:11

Concorde schreef:
Het TOTALE LAADVERMOGEN is 2000 kg, dat is dus inclusief 2 paarden aangezien het een 2 paards is. Het laadvermogen is 1250 (zoveel mag er dus in) en het ledig gewicht van de trailer komt dan op 750 kilo.

Ja ja rustig rustig!! Ik had mijn berichtje al lang al gewijzigd, had te snel gelezen en gereageerd.

Ontopic
Maar dat neemt niet weg dat het niet echt een veilig combo is...Zeker in een 2paards trailer. Het gewicht staat toch aan 1 kant van de trailer, dat maakt het geheel niet stabieler.

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:23

Concorde schreef:
het ledig gewicht van de trailer komt dan op 750 kilo.


En daar zou ik dus niet zo zeker van zijn dat dat precies klopt, dikke kans dat dat gewicht in werkelijkheid hoger ligt, zeker bij een slagschip als een Westfalia.
Zijn er geen 1,5 paardstrailer te huur in de buurt?

Nulla tenaci invia est via

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 21:45

nee, geen fatsoenlijke trailers te huur hierzo. Bovendien vind ik dat weer een eng idee omdat je nooit weet hoe zo'n ding onderhouden is (slechte bodem, iedereen rijd met dat ding en niet allemaal zijn ze er even netjes op)
En ja. dat het geen supercombi is weet ik....

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:57

Wij moeten met onze trailers naar de keuring en als je de eerste keer gaat worden ze gewogen, dat gewicht wordt op een speciale kaart genoteerd. Het kan inderdaad serieus verschillen, ik denk dat mijn trailer officieel iets van een 800 kg weegt en dat hij 960 kg woog op de keuring!

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:17

De trakhener van mijn vriendin is 1.64 en weegt 540 kg, dus ik denk dat de jouwe daar niet boven uitkomt. echter we hebben ook de trailer even op de weegbrug gezet en die was 80 kg zwaarder dan het opgegeven gewicht!
De meeste gemeentewerven hebben bij hun afvalstoffeninleverpunt wel een weegbrug en anders een stortplaats ofzo daar kan je meestal tegen een kleine vergoeding je spulletje wel laten wegen hoor.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 76 bezoekers