Dipje met rijden, slof gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Dipje met rijden, slof gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 20:47

Ik heb periodes dat het heel goed gaat met rijden, dan is mijn paard heel licht in de hand, kan ik makkelijk buigen naar links en naar rechts en is ze goed voor het been. Maar er zijn dus periodes dat het helemaal niet gaat, vasthouden, niet willen nageven en buigen, slecht voor het been. Ze is dan zo sterk dat ik het als niet zo goede ruiter niet op kan lossen. Nou heb ik laatst in de priveles een keer op allen de slof gereden, dat moet ik los laten zodra ze nageeft of buigt. Ze liep hartstikke lekker, helemaal los door de rug, goed voor het been etc. Alle juiste spieren in de juiste houding gebruikte ze en ik had nog maar een paar grammetjes in handen.
Nu het met rijden zonder slof zo slecht gaat en ze alleen maar vast houdt en loopt te drammen zit ik er over te denken om haar een aantal weken met slof te rijden. Wat vinden jullie van dit idee, ik ben zelf namelijk geen voorstander van de slof maar ze ontspant zo wel. Anders blijf ik zo aanmodderen dat ik zelf overweeg om helemaal met rijden te stoppen.
Sorry voor het lange verhaal ik hoop dat iemand een oplossing weet.

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:58

Ik ben geen rijkunstig iemand maar ik zeg je niet met de slof te gaan rijden.

Ga eerst eens na waarom je paard vasthoud, niet na wil geven en stug is met buigen.
Als je dat weet kun je verder.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 21:02

Ze is altijd al zo geweest sinds ik haar heb. Maar er zijn ook periodes dat het heel goed gaat, waar het aan ligt weet ik niet. Soms heeft het ook met de hengstigheid te maken maar ook niet altijd.
Met longeren loopt ze wel altijd heel lekker. Ik ga het binnenkort ook met mijn instructice overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:06

Misschien ligt het aan weersomslag en stijfheid in de spieren. I zou je paard zeker nergens toe dwingen als je weet dat ze het doet en het nsapt en ze het dan in een keer niet meer doet. Dat moet een reden hebben en daar zou ik eerst een sachteraan gaan. En anders zou ik je alsnog adviseren niet met slof te gtaan rijden maar wat vaker te gaan longeren met gogue of iets in die trand zodat je hem wat minder zwaar aan het werk dwingt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:13

Een slof helpt in dit geval niet, wellicht een andere instructeur wel. Ik heb nog nooit een van mn lesklanten een hulpteugel laten gebruiken. Het is een kwesie van zelf los zijn. Ook een drammerig paard is zonder slof heel goed te rijden.

Natuurlijk kan je een keer bij een probleem de slof erbij pakken, maar weken met een slof rijden is jezelf vooral voor de gek houden. Pas je rijtechniek aan, leer loslaten aan de voorkant

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 21:21

Ik heb al een keer geprobeerd 4 dagen alleen te longeren met een pessoa-teugel, maar toen was het met rijden weer een drama.
Het maakt eigenlijk niet uit wat voor weer het is hoe ze loopt. Als ik een uur lang ga vechten met haar dan loopt ze trouwens meestal wel lekker. Maar ze kan gewoon veel beter.
Ik heb trouwens pas 1 keer in de les gereden met de slof, in die 2 jaar daarvoor nog nooit. Les van een ander nemen is geen optie, want je mag alleen les van de eigen stalinstructeurs.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:44

Vind het hele verhaal een beetje vaag hoor. Met slof rijden, das al een kunst maar met slof rijden een paar weken?! Das geen rijden vind ik. Merk je zelf niet dat toen je met slof reed dat je paard op hand en slof 'nagaf' ipv op je been en zit? Jah en dat je geen andere instructeur mag hebben is ook wel vaag hoor Verward kan je niet ergens anders prive les nemen?

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:01

Alleen op de slof gereden?!?!?! Dus zonder teugels? Heb je enig idee hoe enorm sterk je dan inwerkt op de mond? Ik zou het zeker niet een paar weken doen. Dat heb ik 1x gedaan omdat dat moest, en ik wenste achteraf echt dat ik het nooooooooit gedaan had! Hij bleef gewoon keihard in de mond als hij er geen zin in had. Ik zou dus echt niet weken met de slof gaan rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:58

Woodstock schreef:
Alleen op de slof gereden?!?!?! Dus zonder teugels? Heb je enig idee hoe enorm sterk je dan inwerkt op de mond? Ik zou het zeker niet een paar weken doen. Dat heb ik 1x gedaan omdat dat moest, en ik wenste achteraf echt dat ik het nooooooooit gedaan had! Hij bleef gewoon keihard in de mond als hij er geen zin in had. Ik zou dus echt niet weken met de slof gaan rijden!


Waar zie je dat staan Verward

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 00:58

Ach, als je je slof niet vaker dan 4x per jaar uit de kast trekt zie ik er niet zo'n probleem in.

Maar wat ik me dan afvraag: hoe komt het dat ie nu weer aan een kant vast zit? Wat gaat er fout?

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:28

ik ben het met de andere eens.
probeer eerst het probleem op een andere manier op te lossen. met een slof omzeil je ook heel vaak het probleem

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:11

Als je er meerdere weken elke dag mee wilt gaan rijden is het naar mijn mening geen hulpteugel meer, maar vast harnachement geworden. Lijkt me geen goede oplossing, want dan zit je over een paar weken met het probleem dat de slof er weer af moet. Ik kan helaas uit ervaring zeggen dat dat nog niet zo makkelijk is...

Flor

Berichten: 1040
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:20

Ik merk vaak dat een hulpteugel niets oplost als je hem zo gebruikt.. je paard loopt een tijdje lekker, dus denk je 'dat ding kan er wel weer af'. Je haalt het eraf, en hoera, probleem terug.. Kan je dus eigenlijk weer opnieuw beginnen.. zoals ik de laatste tijd heb ondervonden; paardrijden kan je vergelijken met een trap. Soms ga je een tree omhoog, dan weer 3 naar beneden.. heel frustrerend, maar onvermijdelijk!!

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:23

ja iedereen geeft al een goed antwoord.
maar omdat je zecht dat het heel afwisselend is hoe ze loopt pas je rij schema aan .
probeer niet langer als 3dagen in de bak te rijden.
ikzelf heb altijd een vast schema hoe ik rij
- maandag rijden heb 1 uur les
- dinsdag lichte training
- woensdag longeren
- donderdag gewone training
- vrijdag 1 uur les
- zaterdags lichte training of een lekkere lange buitenrit
- zondag longeren
het longeren doe ik met de dubele longe zodat ik hem goed los kan krijgen het voordeel is dat hij jou gewicht niet hoeft te dragen.
en je kan kijken of je hem goed rijd de rest van de week omdatje kan zien of hij uitzichzelf wil gaan zakken met zijn hoofd.
de zaterdag en zondag doe ik wel vaak wat anders licht er aan of we op wedstrijd moeten .
zo heeft je paard een bepaalde regelmaat in de training dus als het een keer echt niet wil dan kan je goed nagaan wat je die week heb gedaan of je hem niet te zwaar een keer getraind hebt OK dan!

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:24

oeps zegt

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:26

PriscaZ schreef:
Als je er meerdere weken elke dag mee wilt gaan rijden is het naar mijn mening geen hulpteugel meer, maar vast harnachement geworden. Lijkt me geen goede oplossing, want dan zit je over een paar weken met het probleem dat de slof er weer af moet. Ik kan helaas uit ervaring zeggen dat dat nog niet zo makkelijk is...


Inderdaad. Verward

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:33

Voor je het weet zit je inderdaad voor je rijden aan de slof vast.
JIJ zal moeten leren loslaten aan de voorkant, zoals al gezegt is en hem van achteruit in de aanleuning rijden. Als jij niet trekt of vasthoud, kan hij dat namelijk ook niet.
Andere instructie, desnoods in een andere bak (buurstal?) is wel gewenst, want hier hadden ze je allang op moeten corrigeren.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:37

Citaat:
Nou heb ik laatst in de priveles een keer op allen de slof gereden, dat moet ik los laten zodra ze nageeft of buigt.


Citaat:
Woodstock schreef:
Alleen op de slof gereden?!?!?! Dus zonder teugels? Heb je enig idee hoe enorm sterk je dan inwerkt op de mond? Ik zou het zeker niet een paar weken doen. Dat heb ik 1x gedaan omdat dat moest, en ik wenste achteraf echt dat ik het nooooooooit gedaan had! Hij bleef gewoon keihard in de mond als hij er geen zin in had. Ik zou dus echt niet weken met de slof gaan rijden!


Waar zie je dat staan


Hier dus Knipoog

Maar dat vroeg ik me ook al af toen ik het las, zaten er dan geen teugels aan vast?
Want als die er niet aan zitten en je dus puur alleen op slof gereden hebt vind ik het eerlijk gezegt ook geen hulpteugel meer.....

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:39

Ook een beetje typische instructeur/instructrice die jou alleen op de slof laat rijden.....

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:56

Zonder vreselijk bot over te willen komen: Het is jouw paard, jouw rijden als jij een andere instructeur wilt dan moet dat kunnen. Ook al ben je dan misschien geen Anky in de dop, met een beetje doorzettingsvermogen moet je je paard kunnen africhten zonder hulpteugels. Hierboven is al een keer gezegd dat paardrijden net als een trap is, nou dat is ook zo. Zonder teugels maar met slof is geen rijden, maar je paard in een houding trekken. En dan ook nog onder begeleiding van instructie! Ik zal nu veel mensen tegen me in het harnas jagen denk ik, maar dit is mijn mening.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:20

Ben het eens met de rest. Ik denk dat bij ieder dingetje wat tegenzit naar de slof te grijpen niet helemaal werkt (dat doe jij overigens niet hoor). Probeer uit te zoeken waarom je pony ineens weer vast zit en kijk wat je daar dan aan kunt doen.

Probeer op zo'n moment als je pony weer vast zit het op te lossen met je instructeur/trice misschien hebben hun een oplossing ervoor.

In ieder geval veel succes en sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:00

PriscaZ schreef:
Als je er meerdere weken elke dag mee wilt gaan rijden is het naar mijn mening geen hulpteugel meer, maar vast harnachement geworden. Lijkt me geen goede oplossing, want dan zit je over een paar weken met het probleem dat de slof er weer af moet. Ik kan helaas uit ervaring zeggen dat dat nog niet zo makkelijk is...


Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Het is maar net hoe je hem gebruikt. Zolang je er maar voor zorgt dat het momentopnames zijn waarop die slof inwerkt, haal je hem er net zo makkelijk weer af.

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:37

mijn paard is bij hengstigheid (soms ook ervoor en erna) extreem lastig: hard in de mond, wil niet ontspannen, geeft geen krimp voor het been. Het liefst dendenrt ze als een ongeleid projectiel door de bak Tong uitsteken

Van een stalgenoot kreeg ik de waardevolle tip: doe of je gek bent en blijf gewoon doodleuk in je systeem rijden. Dat heb ik dus gedaan. Ze blijft de eerste dag van de hengstigheid nog wel wat lastig (dan ga ik dus springen onder het motto: als ze toch als een bezetene wil scheuren kan ik beter van de nood een deugd maken) maar heeft inmiddels door dat de training gewoon verloopt zoals altijd, en dat haar hormonen daar volstrekt buiten staan. Dat heeft erg geholpen, ik kan nu ook bij hengstigheid gewoon met haar aan het (lichte, want we zijn niet zo fanatiek) werk. Lachen

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:51

Ik vind de standaard mening GEEN SLOF!! zo vervelend! Sorry hoor, die teugel is er niet voor nix!

Waar ik het wel mee eens ben is dat die teugel helaas veel te vaak te pas en te onpas gebruikt wordt. En dan vooral voor problemen die je JUIST NIET oplost met deze teugel!! (bijv als je je paard niet aan de teugel kan rijden zonder, heeft een slof absoluut geen zin om dit zo te leren, dan rijd je je paard op de slof en niet op je benen en zit!)

Zoals jij beschrijft dat ie heel sterk wordt, dat je het niet op een juiste manier op kan lossen, vind ik dat dit wel kan, maar dan idd alleen op de sterke momenten. Niet er aan de voorkant aan blijven zitten, maar loslaten. Hij moet op zn eigen benen lopen en niet op jou handen!

Bij mijn paard hebben we ook een slof gebruikt en om de volgende reden:
Hij is behoorlijk groot en heeft (nu had) heeeeel veel moeite om te sluiten in de galop, op benen en zit lukte me dit niet. Ik zou wel aan de voorkant kunnen gaan klungelen, maar dat heeft geen nut, op deze manier wordt ie alleen maar sterker en bovendien win je het toch nooit.

Dus pas met de galoptraining klik ik de slofteugel vast (aan de zijkant vd singel, dus met meer vrijheid) (verder rij ik zonder)nadat ik hier 2 keer mee had gereden en op wedstrijd ging, deed ie het al zoooveel beter!!! Nu zijn we 2 maanden verder en ik rijd hem af en toe met slof, alleen wanneer hij erg sterk wordt, dat ie onder me vandaan gaat rennen. Hij loopt zn stap en draf gewoon erg goed, heel mooi in balans, goede impuls, gesloten en met een hele mooie rustige aanleuning, maar zn galop bleef gewoon op het niveau van een 4 jarige (hij is 8)(en sommige daarvan heb ik vaak beter zien galoperen)

Wanneer ik nu de galop oefen springt ie heel mooi aan en kan ie ook gewoon redelijk gesloten galoperen (we zullen dit gewoon veel moeten oefenen) krijg nu geregeld 7ens voor aanspringen en galop onderdelen (zelfs middengalop incl overgangen! terwijl hij eigenlijk min of meer in middengalop aansprong haha)ipv 4en 5en.

Wanneer jij op je instructie vertrouwt en je er goed bij voelt moet je dit doen (tenzij je alleen met een slofteugel in je hand zou moeten rijden, dit kan echt niet)

Wanneer je er geen goed gevoel bij hebt moet je dit niet doen!

Ook is het wel degelijk zo dat dit een HULPteugel is, alleen om te helpen, niet om dagelijks bij de training te gebruiken, alleen indien nodig! Is dit elke dag nodig, dan klopt er ergens toch iets niet

veel succes

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:01

Tinka schreef:
Ze is altijd al zo geweest sinds ik haar heb. Maar er zijn ook periodes dat het heel goed gaat, waar het aan ligt weet ik niet. Soms heeft het ook met de hengstigheid te maken maar ook niet altijd.
Met longeren loopt ze wel altijd heel lekker. Ik ga het binnenkort ook met mijn instructice overleggen.


Heb je je zadel wel eens na laten kijken?mischien is de boom per ongeluk gebroken dit kan je niet met het blote oog zien en soms ook niet zo goed voelen.Een goed zadelmaker kan ook zeggen of je zadel mischien wat krap op de rug ligt of tegen de schouderbladen aan.Als jouw paard daar gevoelig voor is kan hij nukkig worden met rijden.Ik begeleid een meisje met een hengst en als die een zadel op heeft de niet past of niet "lekker"ligt loopt hij gewoon kreupel terwijl je met het blote oog niet kan zien dat het niet goed ligt.
Scheve mond
Voor het rijden met slof.......Tja ik reed vroeger veel met slof om tot de conclusie te komen dat mijn paard er heel erg van op de voorhand ging lopen.Nageeflijker worden ze er niet van maar het kan je wel een handje helpen om een begginetje tot ontspanning te maken.Ik zou er niet zonder instructie mee rijden.
Ach gut
Western ruiters rijden vaak alleen met slof kan hier alleen geen reden voor geven daar ik geen western rijd.Mischien een van de werstern ruiters hier op bokt?
Verward