wel of niet buitenrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

wel of niet buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-02 23:02

Hoi!

Mijn pony ( type eerder sloom dan snel ) is de laatste tijd best wel wild ze gaat er vandoor, word steeds sterker in de mond enz. en daar houd zeas na een half uur rijden mee op. Nu vind ik dit op zich niet zo heel erg, maar ik denk dat het eraan ligt dat ze weinig buiten word gereden, want van de zomer maakte ik vaker buitenritten dan dat ik in de bak reed, en toen het winter werd ging ik steeds minder buitenritten maken, en hoe minder buitenritten ik maak hoe vervelender ze in de bak word. In de bak kan ik haar af en toe niet zo heel erg goed houden. Nu ga ik morgen met 2 vriendinnen een buiterit maken naar de zandverstuiving zodat ze zich eens lekker kan uitleven, maar nu vraag ik me af, is dat wel verstandig, als ik haar soms in de bak al niet kan houden? Ik praat hier wel over een jonge pony van bijna 4. De laatste tijd longeer ik wat vaker en gaat het al wat beter, maar ik maak me ook zo veel zorgen want in de zomer en het voorjaar word ze wel weer rustiger, maar ik vraag me af of het wel veilig is om met zo'n pony een buiterit te gaan maken?

(L)


Illusionlover2002
Berichten: 52
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 23:07

Mijn Illusion is ook zo'n schat
Hij doet ook wild in de bak en als ie weg wilt dan houd je hem echt NIET
Ik ging logeren bij mijn oma en me moeder ging hem temmen in het bos
Omdat ie raar deed in het bos
Mijn pony liet zig niet doen en in 30 sec was me moeder weer thuis en zoiets doet ie niet bij mij dus

Wat ik wil zeggen
Ik zou het gewoon proberen en heeft ie geen medisch probleem
Of heeft ze geen zin en vindt ze het werk niet leuk

Nou veel suc-6
Party!!

Illusion lover

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 21:58

Mijn pony wordt ook vervelend van veel in de(binnen)bak rijden. Vind het niet leuk. Was laatste tijden erg schrikkerig, maar buiten bleef hij heel braaf... Veel liever dan in de bak. Hoe is jou pony buiten? Blijven buitenrijden houdt je pony rustiger, maar dan moet je wel met mensen rijden die rustig rijden en niet gaan racen. Daar kan je pony juist erg druk van worden. Flinke einden stappen en draven in een normaal tempo is ontspannend werk.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 22:35

Het is voor je paard goed om eens af te wisselen.

Elke dag het zelfde is niet leuk,en gaat vervelen.

Je moet een schema gaan maken van op maandag gaan we trainen,op dinsdag naar buiten,op woensdag longeren ,donderdag weer trainen zaterdag weer buiten enz enz.

Als jij elke dag hetzelfde moet doen,word je op het laatst gek.
Het gaat je vervelen en irriteren en je verliest je aandacht en interesse.

Daardoor doe je het tegen je wil in,en als je iets tegen je wil in doet ga je tegen stribbelen want je wil eigenlijk niet.

Natuurlijke reactie.

Ik rij Guus drie keer per week.
1 keer in de bak twee keer buiten.

Ik ga ook vaak met hem lopen buiten door het park,dan mag hij grazen.

Hij staat ook een dag per week stil,dan gaat hij wel naar buiten.

En ook guus stribbelt wel eens tegen als ik het laantje afloop om een buitenrit te maken.

Maar met veel afwisseling houden ze plezier in de dingen.

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 00:15

Ik zou hem van te voren even loslaten of longeren om alvast de ergste energie kwijt te raken. En misschien kan je voor de buitenrit een martingaal omdoen ofzo (ik weet niet of dat in jou geval helpt, maar ja...)

Veel suc-6 Sanny

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 18:49

Komt ook zeker door het weer.
Want in de winter staan ze meestal op stal en dan kunnen ze in de bak lekker warm worden, hun spieren strekken (bokken!), etc. In de zomer, wanneer het warm is, jaah duuh Cool , zijn ze wat slomer, staan vaak ook de hele dag in de wei, dus hebben best wel meer beweging. Vergelijk t maar met mensen, in de zomer liggen wij toch ook aan het strand te suffen?? Terwijl we in de winter lekker skien, etc.
Mijn verzorgpaard is zeker "weergevoelig". De ultieme weervoorspeller, als er weer eens storm aankomt of zoiets (vet druk).

De geest is geen vat die gevuld moet worden, maar een vuur dat je moet ontsteken.
-Plutarchus-

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 19:36

Wat hierboven staat ga ik niet herhalen *LOL* maar het kan ook nog zijn dat ze je een beetje gaat uitproberen! Je schrijft dat ze bijna vier is en ze is nu dus wat sterker geworden en waarschijnlijk de grenzen aan het verkennen...Dat gebeurt vaker bij jonge paarden hoor! Gewoon consequent blijven, dan wordt het vanzelf weer minder.
Buitenrijden moet gewoon kunnen, als je haar kan houden en het veilig is. Afwisseling is alleen maar goed! *LOL*

Succes,

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 14:28

hoi!

Ik gewoon naar buiten gegaan, zonder eerst te longeren ofzo, en het viel heel erg mee!!! Ik heb heerlijk hard over de zandverstuiving gecrosst, en toen was ze toch wel de meeste energie kwijt, en was ze de rest van de buitenrit rustig. Bedankt voor de tips.

Groetjes Daphne

(L)


marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 15:26

ik denk inderdaad ook dat ze zich in de bak verveeld..
probeer andere,verschillende oefeningen met je paard toe doen veel figuren rijden laat hem maar werken!! sucses..

p.s ik las je laatste berichtje.. ik denk toch wel dat die dat erg gemist heeft dat is natuurlijk ook een hele verandering voor je paard eerst veel naar buiten en dan niet zo vaak meer!!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 20:40

ik weet niet of jou pony in de zomer buiten staat en in de winter binnen? als dat zo is kan ze misschien niet genoeg haar energie kwijt. kan je haar beter losgooien voordat je gaat rijden of inderdaad lekker aan de longeerlijn laten rennen.

Ik ken het probleem ook maar dat niet met rijden maar met het alleen zetten in de bak hij stromt heel hard op de bak af en remt dan opeens dood eng en ik kan hem niet meer alleen zetten.

Het kan ook komen omdat hij misschien in de pubertijd is???? (dit weet ik niet zeker hoor)

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 31 bezoekers

cron