Bang tijdens het rijden......*lang verhaal*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mereltje

Berichten: 4485
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Haarlem

Bang tijdens het rijden......*lang verhaal*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 18:01

Ik rij nu een jaar of 8, maar sinds een tijdje ben ik echt ontzettend bang om eraf te vallen.....
Van de zomer ging de pony waar ik toen altijd op reed er ineens vandoor tijdens een stap met de lange teugel en toen ben ik er dus behoorlijk hard vanaf gevallen (de laatste keer dat ik viel was toen 2 jaar geleden). Ik had wel pijn aan mijn rug, maar ben er gewoon weer op gegaan.... De keer daarna reed ik weer op dezelfde pony en hij was gewoon braaf (zoals gewoonlijk) dus er was niets meer aan de hand. Toen ging ik een weekje op ponykamp, was heel leuk en op leuke brave pony's gereden, dus ik was totaal niet bang meer, dacht er ook niet meer aan. Maar toen ik thuis was ging ik weer op m'n verzorgpony rijden en die wilde nog weleens een bok geven....Toen heeft hij me er dus vanaf gebokt op een gegeven moment en ik durfde helemaal niks meer met die pony, zelfs geen rustig drafje.
Toen ik op vakantie ging heb ik buitengereden en ik was toen echt ontzettend bang, maar uiteindelijk ging het weer.
Op de manege ging alles ook gewoon z'n gangetje, reed steeds op dezelfde pony.
Ondertussen was ik nog steeds bang voor m'n verzorgpony, maar die werd verkocht dus die verzorgde ik niet meer.
Maar toen na een tijdje alleen op de manege gereden te hebben werd ik ineens weer heel bang voor die pony waar ik eerst vanaf gevallen was (die ene die schrok), elke keer als hij bijvoorbeeld alleen maar struikelde schrok ik me rot en hing ik gelijk aan de teugels. (slecht, ik weet het, maar het was/is een soort reflex Tong uitsteken )
Deze pony werd kreupel dus ik reed op andere paarden, maar ik was doodsbang op elk paard, maakt niet uit hoe braaf ze waren en ook al schudde ze maar met hun hoofd, ik schrok me elke keer dood
Nu rij ik dus een tijdje op een hele brave pony, maar die is ook ontzettend sterk...
Het gaat wel lekker nu, maar vorige week was het weer raak, de pony was chagrijnig tegen elk paard (ik ben dan bang dat hij gaat bokken) en als ik op de volte wilde rende hij er ineens vanaf Ik zat weer doodsbang te zijn op het paard.
Vrijdag ging het dan wel weer goed (hetzelfde paard), maar bij elke onverwachte beweging schrok ik weer vreselijk Scheve mond
Voor of na het rijden heb ik overigens helemaal geen angst voor wat voor paard dan ook.
Nu wil ik weten of iemand dit herkent en of iemand weet hoe het komt en hoe ik ervan af kom?

Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden, maar alvast bedankt als je de moeite hebt genomen om het te lezen Schijnheilig

Reach for the stars, so if you fall you land on a cloud


Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:23

heb ik ook nouja, nu is het weer wat minder...

ik had vorig jaar zomer een verzorgpony die nogal (heel veel Schijnheilig ) wild was. ik viel er elke keer als ik er op reed wel 1 of 2 keer af. dat was toen de enige pony dei ik reed, en ik ben toen vreselijk bang geworden om te rijden, ik durfde op bijna geen één paard te stappen, laat staan draven en gallopperen. toen ben ik gestopt met die verzorgpony en gewoon 1 keer per week op de manege gaan rijden. Daar reed ik op de allerleifste pony's/paarden en deed alleen dingen die ik durfde.
voordat ik die pony ging rijden durfde ik alles, klom op elk paard en was totaal niet bang. na die verzorgpony was ik mijn vertrouwen kompleet kwijt en elke keer als een manegepony met zn hoofd schudde hád ik het niet meer, en was ik in staat er vanaf te gaan. maar ik heb doorgezet. ik zie nu in dat niet alle paarden zo gemeen kunnen bokken en wegrennen. ik heb eerst een tijdje pony's verzocht waar ik niet op reed, en ik reed bij de manege. nu heb ik er een verzorgpony bij. die pony had al 8 maanden niet gereden, dus ik was vreselijk zenuwachtig en bang toen ik erop klom, maar de pony doet helemaal niks, schrikt ook van bijna niets. dankzij hem heb ik mijn vertrouwen terug.
ook heb ik me bedacht dat elke sport gevaarlijk is. ik bedoel, je kan ook van je fiets vallen ik ben al zó vaak van een paard gevallen, en altijd goed terecht gekomen. ik ben van deze neiuwe verzorgpony ook al 2 keer afgevallen, omdat hij tóch schrok Haha! maar ik ben er elke keer weer opgeklommen, zij het met zweethandjes...maar ik heb doorgezset en kan de pony nu volledig aan.

ik ben niet zo bang meer al eerst, maar denk nu wel beter na. ik klim niet meer op elke pony/paard en draag altijd een cap!
je moet ook altijd aan iemand vertellen hoe je je voelt, vooral aan je instructeur/trice op de manege. zij weten hoe ze hier mee om moeten gaan en kunnen je helpen!

Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:56

Normaal gezien ben ik niet bang. Azaro heeft me eens pijnlijk gelanceerd Haha! en ik bleef met plezier met hem rijden.

Maar Camble
Ze stond toen 3 maanden stil (peesblessure) en ik was onder het zadel aan het stappen en opeens schrikt ze van de duiven en schiet ze in volle galop weg en opeens stond ze stil.. Daar vloog ik.
Dag erna deed ze weer lastig, toen heb ik er maar 5 min mee gereden.. Ik scheet gewoon in mijn broek.. De dag dat ze opgehaald werd, heb ik nog een half uur met haar aan de longeerlijn gestapt omdat ze gek werd toen ik op haar zat.. De hele tijd ervandoor gaan zonder enige aanleiding..
Ze was het eerste paard waar ik echt schrik op had, maar zoals ik al zei ze is verkocht en dit was één van de redenen waarom


Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:09

Ik heb het ook (heel even) gehad,
Want ik ging in de herfstvakantie met een vriendin op Terschelling 2 paardjes huren,en we mochten met zn 2en over t strand Haha!
Dus wij helemaal blij,
En eenmaal op t strand crossen natuurlijk Lachen
Maar toen we gingen stoppen,wou de mijne niet stoppen Scheve mond
Dus ik wou hem het water in rijden,want dan zou hij vanzelf wel stoppen Lachen
Maar meneer draaide zich keisnel om,en rende het strand op (we waren bij het water)
Hij bokte tijdens de rengalop gewoon verder,en rende recht op een zwerm vogels af die daar zat.
Dus al die vogels opvliegen,paardje schrok,steigerde,ik met m'n zweep in zijn flank (perongeluk..) Dus dat beest geeft een paar enorme bokken,en ik lig ernaast Lachen
Gelukkig kon mn vriendin dat paard snel pakken(zou niet best wezen als hij naar de manege was teruggerend Lachen )
En ik lag daar,kon bijna geen adem halen en had last van mn ribben.
Dus ik moeizaam opstaan,en weer op dat paard klimmen.
Toen alleen nog eventjes gegalopeerd in het bos,en verder gestapt.
Ik had zó'n last van mn rug,dus ik mooi tegen iedereen zeggen dat ik van mn fiets was gevallen Lachen (aangezien ik anders nooit meer op een paard zou mogen klimmen van mn moeder waarschijnlijk Tong uitsteken) en kon 3 weken niet fatsoenlijk lopen,laat staan paardrijden en fietsen Haha!
Heb dr nog een maand last van gehad toen ik wel weer kon rijden, dat ik heel bang was dat ik dr weer afviel..
Niet gebeurd gelukkig Lachen

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:35

Mereltje schreef:
Voor of na het rijden heb ik overigens helemaal geen angst voor wat voor paard dan ook.
Nu wil ik weten of iemand dit herkent en of iemand weet hoe het komt en hoe ik ervan af kom?


...door jezelf te kruisen met mij... Haha! Tong uitsteken - ik was vroeger ook nooit bang (nu wel), maar ik zit dus juist met de zenuwen op vóórhand. eens er op is het over.... Frusty

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:43

als dat de braafste manegepony is kan ik er niks aan doen, maar dan vind ik het een slechte manege...
ben zelf ook lang bang geweest/nog steeds soms. toen ik op deze manege ging rijden werd ik dus op de braafste manegepony gezet die er was, willem, hij loopt niet als er geen pony voor hem zit, en als er een bom naast hem ontploft en de rest schiet er vandoor blijft willempje braaf stappen. na een tijdje krijg je dan wel vertrouwen en wil je dan een 'uitdaging' aangaan, dus toen ben ik ook op andere manegepony's gaan rijden, welke trouwens allemaal ook heel braaf zijn, ze worden ook allemaal gebruikt voor de gehandicapten. op de manegepaarden zit ik minder op mn gemak, die zijn een stuk drukker.. maar ik ben nu toch wel aardig ver over mn angsten heen dat ik op sommige pony's zo stap en ze zo in galop zet, zonder aarzelen. (dat durfde ik dus nooit eerst, ik stapte dan al trillend op een gehandicaptenpony)

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:52

Ik heb ook zo'n periode gehad, en wat mij eroverheen heeft geholpen is: rijden op de braaaafste pony, en daarna heb ik op Texel gewerkt. Ik reed met toeristen rond op allerlei soorten ponies en paarden, voorrop, dus bepaalde ik het tempo Haha!
En na 3 weken 8 uur rijden per dag was ik er overheen..had ik zadelpijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:04

Ik ben 2 keer met Indie gevallen. Een keer viel ze op me en een keer vloog ik voorover eraf. Sindsdien heb ik wel dat ik meer schrik als ze weer struikelt. Maar ik blijf rijden, ook in galop en ook gewoon voltes maken. Ben gewoon bang dat we nog een keer verkeerd vallen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:09

Meid, dit probleem gaan we aanpakken met kamp, goed idee?

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:27

Veel oefenen... En oefenen... En nog eens oefenenen... Veel op verschillende paarden rijden... Misschien wonen er wat bokkers in de buurt waar je een keer mee kan gaan rijden... Op een gegeven moment merk je vanzelf dat het beter gaat... En misschien een paar keer priveles nemen, en dan de aandacht richten op dit soort dingetjes... Heel veel succes er mee!

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Mereltje

Berichten: 4485
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 19:43

boeflover"]
als dat de braafste manegepony is kan ik er niks aan doen, maar dan vind ik het een slechte manege...
[/quote]

Oh, er zijn vast nog wel bravere paarden hoor, maar ik heb op deze manege nog niet op zoveel paarden gereden....Toen ik op de manege kwam reed ik al een jaar of 6, dus heb ook nooit echt op de beginnerspaarden gereden.
Voor mijn gevoel is dit gewoon een heel braaf paardje, hij schrikt nergens van, bokt niet, steigert niet.....

[quote="liberty schreef:
Meid, dit probleem gaan we aanpakken met kamp, goed idee?


Ja, zeker goed idee ! OK dan!

Reach for the stars, so if you fall you land on a cloud


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers