pees ? aan 1 kant dik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

pees ? aan 1 kant dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 15:48

Hoi,

Vandaag zeg ik dat het linkervoorbeen van mijn paard aan de binnenzijde dik en warm was.
Kan dit een pees zijn, of moet dan het been aan beide kanten van de pees dik zijn ?

En dan ? Op stal ? Hij staat namelijk nu dag en nacht buiten. Ik kan me voorstellen dat beweging juist goed is voor de doorbloeding !?
Hij loopt ook gewoon rustig buiten, dus geen geren enzo.

Groetjes,

Maris

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:10

Kan een pees zijn ja, er zitten meerdere pezen, aan de binnenkant en buitenkant van t been.. Ik zou 2 dagen goed koelen en alleen maar stappen, of weidegang maar dan zorgen dat ie niet rent, en als t dan niet minder is de DA bellen..

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:09

Lekker buiten laten lopen, is alleen maar goed als hij toch rustig staat! Verder koelen, stappen op harde weg en bij geen verbetering dus toch maar even DA bellen van de week!
Veel succes!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 18:54

Hoi,

Dus volgens jullie kan ik hem wel gewoon buiten laten lopen ? Hij staat nu (zielig te wezen ) op stal. Toch maar voor de zekerheid. Maar morgen gaat hij weer naar buiten. Wel even apart van het andere paard.

Wist trouwens wel dat een paard meerdere (2 toch ) pezen had, maar dacht dat die pezen onder elkaar lagen, 1 aan de oppervlakte en 1 dieper van binnen. Liggen ze dan toch naast elkaar ( 1 aan de buitenkant van het been en eentje aan de binnenzijde ??) ? Verward

Groetjes,

Maris

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:38

Ik denk dat als de pees aan de binnenkant van t been zo dik zou zijn dat je t aan de buitenkant zou zien er iets heel erg fout zou zijn.. Mijn ervaring is trouwens dat het altijd fout is als een pees dik is.. Scheve mond
Veel stappen op t harde en koelen wordt bij een peesblessure meestal aangeraden.

zappa_sweety
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:00

Maris schreef:
Hoi,

Vandaag zeg ik dat het linkervoorbeen van mijn paard aan de binnenzijde dik en warm was.
Kan dit een pees zijn, of moet dan het been aan beide kanten van de pees dik zijn ?

En dan ? Op stal ? Hij staat namelijk nu dag en nacht buiten. Ik kan me voorstellen dat beweging juist goed is voor de doorbloeding !?
Hij loopt ook gewoon rustig buiten, dus geen geren enzo.

Groetjes,

Maris


haaj...
mijn paard heeft precies hetzelfde en bij hem zat er vocht in zijn peesschede Verward

het kwam telkens terug... Huilen
nu zitten we er WEER mee voor de 4e keer!!!!! Verdrietig
maar ik wil je niet bang maken....maar ik zal de dierenarts er bij laten halen en dan een scan laten maken(hebben wij ook gedaan)

sterkte OK dan!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 14:59

Aramat schreef:
Ik denk dat als de pees aan de binnenkant van t been zo dik zou zijn dat je t aan de buitenkant zou zien er iets heel erg fout zou zijn.. Mijn ervaring is trouwens dat het altijd fout is als een pees dik is.. Scheve mond
Veel stappen op t harde en koelen wordt bij een peesblessure meestal aangeraden.


Mmmm, het lijkt me anders best logisch dat als een pees wordt geraakt, die helemaal dik is en niet maar aan 1 kant. Zo dik is een normale pees toch niet ? Ik bedoel, als ik mijn vinger kneus is die ook helemaal dik en niet maar aan 1 zijde. Daarom vond ik het een beetje vreemd dat het been van mijn paard maar aan 1 kant dit is.

Trouwens na 1 dag is de zwelling al veeel minder, gelukkig.

Zou het het nu ook inhouden dat hoe sneller de zwelling weg is hoe minder erg de blessure is ? Verward

Groetjes,

Maris

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:53

Ja dan valt het gelukkig mee, nog even doorzetten met koelen en stappen en dan is je paardje denk ik zo weer de oude

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:00

Dat zegt nog niet zoveel. Het is vaak zo dat je bij een peesbeschadiging na een paar dagen nauwelijks nog iets ziet (niet warm meer geen zwelling). Dan denk je dat het over is, maar als je dan weer begint is het snel mis en ben je terug bij af. Het verradelijke aan pezen is dat het dus meestal een paar maanden duurt voordat het hersteld is en je dit aan de buitenkant niet kunt zien. Alleen door scannen kan je hierachter komen.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:37

Klopt, mijn paard liep zelfs niet eens kreupel, terwijl toch een groot gedeelte van de aanhechting vd pees afgescheurd was!
Dus toch verstandig om ff te laten scannen!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:30

Maris schreef:
Mmmm, het lijkt me anders best logisch dat als een pees wordt geraakt, die helemaal dik is en niet maar aan 1 kant. Zo dik is een normale pees toch niet ? Ik bedoel, als ik mijn vinger kneus is die ook helemaal dik en niet maar aan 1 zijde. Daarom vond ik het een beetje vreemd dat het been van mijn paard maar aan 1 kant dit is.



Hmm ok, dan is t misschien hoe ik t altijd heb gezien. Ken alleen maar paarden waarbij aan 1 kant de pees dik was en niet aan 2 kanten..