*VERDWENEN VEULEN,HEEL BIZAR!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

CaroBokt
Berichten: 73
Geregistreerd: 12-12-01
Woonplaats: wierden

*VERDWENEN VEULEN,HEEL BIZAR!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 02:28

hallo
mijn verzorgpaard was sinds september drachtig.
nou kwam de eigenaar woensdag nacht terug van de keuring in 's hertogenbosch en trof op stal een zwetend paard aan met 40 graden koorts en met een bult op z'n voorbeen en opgezwollen ontstoken uiers.
volgende dag dierenarts erbijgehaald....
hij constateerde dat het veulen niet meer in de buik zat....vreemd het paard was 6 maanden drachtig en heeft dus wel degelijk al een veulen in zich gehad...(wat bevestigd was door een scan/echo)die er nou opeens niet meer inzat....we hebben de stal gecontroleerd en de wei onderzocht maar geen spoor te bekennen van een veulentje van 6 maanden.......
er lag ook niks geen bloed in de stal of iets dergelijks...het veulen is weg,foetsie, spoorloos verdwenen...en de moeder?die heeft nog wel wat koorts maar heeft af en toe periodes waar het veter gaat en ze alweer een beetje op het hooi knabbelt.......maar wel zijn de uiers nog erg opgezwollen en ontstoken....als je de stal alleen al binnenkomt ruik je een hele scherpe geur....
ik moet nou iedere dag een aantal keer de uiers afspoelen met koud water en er moet spul door z'n brokken...
maar wat ik hiermee wil vragen.....heeft iemand een idee waar dat veulen gebleven kan zijn??
reageer a.u.b zo spoedig mogenlijk
en dieren/vee artsen....hebben jullie ervaring met dit soort gevallen, of weten jullie hier meer over??
reageer dan heel snel a.u.b of pb even..... Pling


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 09:42

Hoe heeft de veearts geconstateerd dat het veulen er niet meer in zat? Weer via een scan?
Heel vreemd verhaal, een foetus van 6 maanden heeft toch wel een dusdanige maat dat die toch ergens te vinden moet zijn als het er al uitgekomen is.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

CaroBokt
Berichten: 73
Geregistreerd: 12-12-01
Woonplaats: wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 09:51

het is helemaal verdwenen...er ligt niks in de wei/stal.....zoals ik al zei...en het veulen moet minstens de maat hebben gehad van een middelgrote hond....
dus inderdaad dit is heel vreemd...ja de veearts heeft het geconstateerd en ze is ook een stuk slanker!bovendien..die uiers....dat is niet normaal...eentje is er helemaal opgezwollen..maar heeft er iemadn een idee waar die sterke geur vandaan kan komen>?? van de ontsteking??

Jet

Berichten: 11944
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 14:45

Wanneer is ze eigenlijk gescanned? Misschien heeft ze het vruchtje al eerder verworpen, bv. vlak na de scan en is ze schijndrachtig geworden. Dat zou kunnen verklaren dat je helemaal niets van een veulen vindt en ook totaal geen bloed. Als een paard een veulen krijgt, heb je altijd veel bloederig vocht, dat zit in de staart en stroomt langs de benen, dat moet je gewoon zien, dat kan niet anders. Dus volgens mij is het niet mogelijk dat ze het veulen pas heeft verworpen, dan had je zeker bloedsporen en sporen van een nageboorte moeten zien. Ik ben benieuwd wat je dierenarts hiervan zegt, hebben jullie die er naar gevraagd? Die geur zou kunnen komen van een baarmoederontsteking, dat zou ik ook door de dierenarts laten nakijken. Daar kan dan ook koorts vandaan komen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 17:08

Mijn eerste idee is schijnzwangeschap, misschien dat je op internet iets kunt vinden over schijnzwangerschappen? Ben benieuwd.

klaver4dieren
Berichten: 128
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Dodewaard

*VERDWENEN VEULEN,HEEL BIZAR!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 17:14

moesje schreef:
hallo
mijn verzorgpaard was sinds september drachtig.
nou kwam de eigenaar woensdag nacht terug van de keuring in 's hertogenbosch en trof op stal een zwetend paard aan met 40 graden koorts en met een bult op z'n voorbeen en opgezwollen ontstoken uiers.
volgende dag dierenarts erbijgehaald....
hij constateerde dat het veulen niet meer in de buik zat....vreemd het paard was 6 maanden drachtig en heeft dus wel degelijk al een veulen in zich gehad...(wat bevestigd was door een scan/echo)die er nou opeens niet meer inzat....we hebben de stal gecontroleerd en de wei onderzocht maar geen spoor te bekennen van een veulentje van 6 maanden.......
er lag ook niks geen bloed in de stal of iets dergelijks...het veulen is weg,foetsie, spoorloos verdwenen...en de moeder?die heeft nog wel wat koorts maar heeft af en toe periodes waar het veter gaat en ze alweer een beetje op het hooi knabbelt.......maar wel zijn de uiers nog erg opgezwollen en ontstoken....als je de stal alleen al binnenkomt ruik je een hele scherpe geur....
ik moet nou iedere dag een aantal keer de uiers afspoelen met koud water en er moet spul door z'n brokken...
maar wat ik hiermee wil vragen.....heeft iemand een idee waar dat veulen gebleven kan zijn??
reageer a.u.b zo spoedig mogenlijk
en dieren/vee artsen....hebben jullie ervaring met dit soort gevallen, of weten jullie hier meer over??
reageer dan heel snel a.u.b of pb even..... *D

Beste Moesje,
Realiseer je dat een vrucht van 6 maanden nog niet zo groot is. In de laatste 3 maanden wordt de vrucht drie keer zo groot. Dus op 6 maanden is het de misschien de maat van een konijn(tje). Wanneer is er voor de laatste keer een echo gemaakt? Er kan ook sprake zijn van resorptie (opnemen van de vrucht, in de eerste maanden) of verwerpen.
Gezien de koorts lijkt de merrie verworpen te hebben. De kans da je dat vindt in de weide is klein, zeker als er eksters, kraaien, katten en honden etc. rondscharrelen. In de wintertijd is wel behoefte aan een hapje.

Peter Klaver, dierenarts, www.dierennieuws.nl en www.klaver4dieren.nl

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

*VERDWENEN VEULEN,HEEL BIZAR!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 18:03

Hey,

Omdat er bij ons op stal een virus heerst, waarbij ook koorts is, hebben we pas aan de veearts gevraagd wat te doen bij een drachtige merrie. Hij zei, wanneer de merrie ronde de 40 graden koorts krijgt, zij haar veulen zeker zal aborteren. Een andere merrie heeft ook haar veulen geaborteerd en deze heeft ze nu op sterk water. Deze was zo klein, dat ik denk wanneer zij hem in het weiland heeft geaborteerd, je hem zeker niet zal vinden.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 20:05

ik zou nog een keer een dierenarts laten langs komen. Wat klaver4dieren schreef klonk zeer logisch, dus de kans van vinden in de wei is ook niet groot. Succes!

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 22:06

Een veulen van 6 maanden is nog niet helemaal volbracht.
Een merrie moet 11 maanden dus
het veulen kan ook nog helemaal niet lopen!
Dit is het vreemste verhaal wat ik ooit heb gehoord!
Heb je echt OVERAL gezocht???
Misschien heeft de merrie het veulen wel ergens gestopt?? Verward ??
Maar dat kan natuurlijk helemaal niet!
Veel suc6...
Houd je mij op de hoogte??

Groetjes angeliek

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 12:35

Mocht ze inderdaad wel een veulen ter wereld hebben gebracht dan moet je veearts hier toch sporen van vinden (baarmoeder, vulva??).
Als ze wel in het weiland heeft geveulend dan kan het misschien zijn dat bv. een vos dit heeft opgeruimd. Maar ik weet niet of er wilde aaseters bij jou in de buurt zijn??
Vreemd verhaal Verward

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 18:50

Heee, in het wild eten de merries toch het vlies op, waarin het veulen zat (om sporen uit te wissen)? Misschien een raar idee hoor, maar heeft ze t zelf niet opgegeten nu? Met veulen weliswaar! Jaggie!

De geest is geen vat die gevuld moet worden, maar een vuur dat je moet ontsteken.
-Plutarchus-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 6 bezoekers