Paard bang van 2 zwepen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Paard bang van 2 zwepen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-02 00:03

Ik rij meestal samen met mijn vriendin, zij op een heel jong paard, ik op mijn Z2 kleuter Haha!
Nou laar het paard van mijn vriendin haar moeilijk tot niet opstappen als ze een (kort) zweepje in haar hand heeft. Ik neem dan dat zweepje even over, maar Jesper vindt dat zo verschrikkelijk eng Verward Ik rij hem bijna altijd met zweep, is er ook helemaal niet bang voor, kan zelfs proberen zijn oren in de knoop te leggen met mijn zweep (nog nooit gelukt Cool ) en ik kan er mee zwaaien zoveel ik maar wil.
Dat is allemaal als ik gewoon 1 zweep heb. De periode dat ik die van mijn vriendin ook nog even vast heb (tot zij stevig zit, riemen vast enzo *LOL* ) is hij dus echt panisch. Er moet dan niets gebeuren of ik ga op voor mijn pilotenbrevet. Iemand enig idee hoe dit kan komen?
Voor alle duidelijk nog een keer, voor mijn eigen zweep is hij totaal niet bang.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 02:39

aardig gek...eenkennig? Haha!
Grapje, het zou misschien kunnen dat hij in het verleden nare ervaringen heeft gehad met zwepen? Op één of andere manier, en dat die 2e extra zweep ermee te maken heeft? Ja je kunt het ver zoeken natuurlijk...ik geef het ook maar een gooi...

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-02 10:33

Nee, hij heeft nog nooit nare ervaringen gehad met 2 zwepen, dat weet ik zeker want ik heb hem vanaf het moment dat hij in handen gekomen is.
Ik denk dat ik het maar op je eerste opmerking houd: aardig gek Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 10:52

Probeer je paard en natuurlijk dat van je vriendin ook! eens te désensibiliseren.
Je gaat met zweep bij het paard staan en "aait" je paard met de zweep over z´n hele lijf. Dikke was in het begin ook bang voor de zweep; het was wel een voordeel dat ik hem niet met zweep hoef te rijden, maar ik heb dat ding in de zomer altijd graag mee om die akelige steekvliegen te verjagen Lachen . Ik ben begonnen om hem de zweep te laten zien en er aan te laten ruiken. Dan begin je met de zweep over z´n hals te aaien, eerst de ene-, dan de andere kant. Nét zo lang, totdat ´ie het niet meer eng vindt en rustig blijft staan, dan ga je naar de benen en herhaal je het hele gebeuren. Zo werk je het hele paard af, tot aan z´n staart!
De hele procedure kost niet eens veel tijd. Meestal vinden ze het aan de hals nog zeer eng en de benen ook nog een beetje, maar daarna hebben ze al snel zo iets van: "ja, ja, nu kennen we het wel, ben je nou eindelijk klaar???!" Je kan dit met verschillende zwepen proberen (lange-, korte-, en longeerzweep!) Veel succes!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 13:57

In welke hand heb jij je eigen zweep.. wissel je dat met regelmaat af of heb je die eigenlijk altijd in dezelfde hand..
Ik heb Lodewijk ook ingereden super braaf nooit wat aan de hand Totdat iemand 'm uitstapte dat ging altijd goed maar hij raakte totaal in paniek en bleef maar galoperen hij werd pas rustig nadat de zweep gweggegooit was.
nooit meer bij nagedacht.
Ik heb 'm nu 2.5 jaar onder het zadel en laatst moest ik het paard van Anouk even vasthouden Ik blijf dan zitten en neem Olympic aan de hand mee.Dat gebeurd vaker nooit wat aan de hand. Ik nam mijn zweep over in mijn rechterhand en hij ontplofte zowat,gauw zweep laten vallen.
Normaal loopt olympic links mee dus ik bedacht ik laat 'm nu eens rechts mee lopen maar die teugels in mijn rechterhand waren ook zo eng weer ging hij door het lint.
Pas op dat moment ben ik gaan nadenken.
zodra ik mijn zweep rechts neem flipt ie en zodra ik 'm links hou is er niets aan de hand.
Ik ben het nu aan het oefenen zo stom. maar uit automatisch neem ik mijn zweep altijd in mijn linkerhand.. nooit bij nagedacht dat hij een zweep rechts dus niet kent..

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-02 15:00

Sterre, bedankt voor de reactie, maar dat kan ik dus allemaal wel met mijn paard. Ik kan doen wat ik wil met die zweep, of ik er nou op zit of naast sta, hij vraagt zich alleen maar af wanneer die wortel komt en is absoluut niet bang. Alleen als ik de longeerzweep laat knallen boven zijn kont trekt hij zijn staart iets in, dat vind hij niet leuk, maar vertrouwd me wel en blijft los staan. Eist wel meteen weer wortel vanwege zijn dappere gedrag. Haha!
En Nimber het is idd waar dat ik mijn zweep altijd rechts hou, en de zweep van mijn vriendin dan even links, maar ik kan die van mij ook wel links houden, doe ik soms met losstappen even, alleen 2 zwepen is vréselijk eng. Nou heeft hij wel gelijk, ik heb er helemaal geen 2 nodig, maar heel even vasthouden moet toch wel kunnen?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 16:41

Het blijven gewoontedieren he!

Ik kan met m'n jas wapperen, dekens wapperen etc. als ik er op zit, maar oh wee als ik m'n deken op de bakrand wil leggen of 'm daar wil vanaf wil pakken en dus even moet bukken........

Blaadjes papier zijn totaal niet eng als ze op de grond liggen, daar kun je op staan, maar oh wee als mijn instructrice een proevenboekje aan wil geven zodat ik dat even voor kan lezen voor iemand tijdens het uit/losstappen, dan ben ik dus ineens aan de andere kant van de bak want stel je voor dat het bijt!

Equistar in de staart spuiten is totaal niet interessant, maar vliegenspray is nog levensgevaarlijk als het op een spons zit! Direct op haar lijf spuiten kan ik helemaal wel vergeten.

Rare beesten zijn het af en toe!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-02 16:58

Haha, ik kan hem helemaal met vliegenspray inspuiten, hij vindt het niet leuk maar legt zich erbij neer. Equistar in zijn staart echter.... uit den boze, ik let goed op waar ik spuit, zodat het niet op zijn gevoelige Haha! beentjes komt maar dan nog doet hij of hij in de martelkamer zit. En kijkt me vervolgens minstens een kwartier lang niet aan, staat met zijn hoofd op de grond héél zielig en beledigd te wezen. Het blijven aparte dieren. *LOL*

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 20:28

Misschien omdat het andere paard die zweep vervelend vind, dus dan zal er wel een goede reden voor zijn... Knipoog

Ik weet niet of je paard heeft mee gemaakt hoe het andere paard reageerd als ze met zweep op wil stijgen?
Zo ja, misschien denkt hij dat er vast een hele goede reden is waarom het paard dat eng vind?

Als zij er niet bij zijn en je eens zou proberen om met 2 zwepen op je paard te zitten....doet hij dan hetzelfde?

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-02 21:19

Ja, dan doet hij precies hetzelfde. En het andere paard wordt niet heel druk of zenuwachtig, hij blijft gewoon niet staan. Kortom een echte reden heb ik nog steeds niet gevonden.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 21:59

Is Jesper soms bang dat ie al aan de passage en piaffe moet Haha! , of kon hij dat al?

Ik heb me de hele dag (nou ja met tussenpozen) al af zitten vragen wat de reden ervan kon zijn maar ik kan ook geen plausibele reden bedenken.

Uhm, toch maar houden op een klein kronkeltje Knipoog ?

Zijn de zwepen allebei even lang? Heel ander materiaal, staat de kleur hem niet aan Lachen ?
Nu weet ik geen variaties meer te bedenken ...

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 22:59

Ik weet maar één oplossing *LOL* Hij is gewoon zweep-eenkennig Tong uitsteken

Ik zou echt geen serieuze verklaring weten Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Paard bang van 2 zwepen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 23:05

Jasmijn schreef:
Ik rij meestal samen met mijn vriendin, zij op een heel jong paard, ik op mijn Z2 kleuter Haha!
Nou laar het paard van mijn vriendin haar moeilijk tot niet opstappen als ze een (kort) zweepje in haar hand heeft. Ik neem dan dat zweepje even over, maar Jesper vindt dat zo verschrikkelijk eng Verward Ik rij hem bijna altijd met zweep, is er ook helemaal niet bang voor, kan zelfs proberen zijn oren in de knoop te leggen met mijn zweep (nog nooit gelukt Cool ) en ik kan er mee zwaaien zoveel ik maar wil.
Dat is allemaal als ik gewoon 1 zweep heb. De periode dat ik die van mijn vriendin ook nog even vast heb (tot zij stevig zit, riemen vast enzo *LOL* ) is hij dus echt panisch. Er moet dan niets gebeuren of ik ga op voor mijn pilotenbrevet. Iemand enig idee hoe dit kan komen?
Voor alle duidelijk nog een keer, voor mijn eigen zweep is hij totaal niet bang.


Heel simpel. Hij ziet dat zijn vriendje bang is voor die ene zweep. Tsja en als jij die dan in je handen neemt, dan accosieert hij dat met de angst van zijn vriend. Dus wordt hij automatisch ook bang. Isse simpel.

Vergelijk het maar met een buitenritje. 2 paarden allebei super braaf. Maar als de ene ergens niet langs gaat, gaat de ander ook niet. Alleen zou het dan geen probleem zijn geweest.

Waarom rijdt ze trouwens met dat zweepje als hij nog zo jong is en bang van dat ding. Dan laat je hem toch gewoon lekker in je kast liggen tot hij meer gewend is?
Of wen hem eraan in stal, hang hem aan de tralies ofzo, dan kannie met eigen ogen de hele dag zien dattie niet bijt die zweep.

Viv

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 00:14

i love soraya schreef:
kan je niet allebei de zwepen in 1 hand houden dan merk hij misschien niet dat je er 2 vast hebt


Dat heb ik me net ook zitten afvragen Verward , `T is idd wel maf!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-02 12:07

Nogmaals het andere paard is niet echt bang, maar wil niet blijven staan met opstijgen en dan heeft ze die hand extra even nodig, dus een zweep over.
Omdat die zwarte niet bang is, kan Jep de spanning niet overnemen. Waarom dan wel die zwarte met zweep rijden, nou omdat hij soms wat extra aanwijzing nodig heeft, geen lel, maar een correctie als hij van de hoefslag gaat en gaat zwalken. Het is nog een echt groentje. Het is ook een kort springzweepje. Sjips Jep is gek op springen, dus dat kan de reden ook al niet zijn, dat hij zichzelf over oxers van 2 meter ziet vliegen *LOL*
Jesper vind 2 zwepen in een hand net zo eng als aan beide kanten, dus dat helpt ook niet.
Het is absoluut geen onoverkomelijk probleem hoor, maar ik snap de spanning gewoon niet.
En Fitz, die piaffe zijn we allang aan begonnen met die wind van de afgelopen dagen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 12:07

Mijn vraag is of je de zweep aanpakt als je al op Jesper zit, dat kan namelijk het verschil betekenen. In plaats van dat het vertrouwde baasje opstapt met het vertrouwde zweepje komt er iemand naar hem toe met een zweep in de hand (of andersom, hij naar de zweep). Mijn paard verblikt of verbloost niet van een zweep, totdat iemand anders dan ik op hem afkomt met een zweep, dat pruimt hij dus NIET.

Jet

Berichten: 11994
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 14:04

Ik ga met Lovely mee, hoe is het als je met twee zwepen in 1 hand opstapt, i.p.v. die tweede zweep aanpakken als je al zit. Hoe is het als je zonder zweep rijdt en je pakt er 1 aan? Misschien kan je daar een verklaring voor zijn gedrag in vinden. In elk geval succes met de oplossing.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-02 14:41

Dat zou misschien wel een verklaring kunnen zijn!! Ik pak hem idd aan terwijl ik er al een tijdje opzit.
Nou doe ik dat met mijn eigen zweep ook wel eens, maar dit is misschien toch iets anders voor hem.
Ik ga het vanmiddag eens proberen om zelf vanaf het begin met 2 zwepen op te stappen.
Het overgeven naar mijn vriendin is trouwens voor geen van de paarden een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 16:57

Je weet in ieder geval zeker dat Jesper kan tellen Haha!.