zonnebrand aan de benen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

zonnebrand aan de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 12:02

het paard van mn vriend heeft al een tijdje korsten en wondjes op de benen...

dachten wij dus gelijk dat het mok is en mokzalf op gesmeerd.. geneesde niet zo heel erg vlot maar het hielp wel...

toen is het paard verhuist naar een stal waar z'n jongere zusje er nu mee rijdt...

de veearts was toevallig op die stal en keek even.. diagnose was volgens hem zonnebrand op de benen,geen mok. remedie: babyolie opsmeren.

persoonlijk vind ik dit vrij vaag en ik vraag me af of dit wel klopt...

ik zie niet echt de link tussen zonnebrand en babyolie...
erbijkomend is dat ze een geheel witte neus heeft en daar totaal geen last van heeft.. ook het uitzicht van de wondjes vind ik raar.. het zijn allemaal kringetjes, korstjes, en het doet pijn. toen ik het zag dacht ik metteen aan een soort van schimmel ofzo.

ik heb fotos gemaakt , die komen later...

kent iemand dit?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:10

Yup. Die van ons heeft het ook aan zijn witte benen. Conclusie van de DA: het is wèl mok, maar dan aangewakkerd door zonnebrand. De huid raakt geïrriteerd door de zon, waardoor de mokbacterie (waar hij toch al gevoelig voor is) sneller vat krijgt op die benen. Net als wanneer benen geïrriteerd raken door vocht, dan kan de mokbacterie zich ook sneller vermenigvuldigen.

Aan de andere kant: jij hebt het over kringetjes. Die van ons krijgt 'gewoon' korstjes en kloven, zoals bij mok gebruikelijk is. Geen kringetjes, dus in jouw geval zou ik ook haast denken aan een schimmel o.i.d.

Anyway, wij behandelen zonnebrandmok als 'gewone' mok: wassen met Betadine (shampoo of scrub), daarna goed droog maken en er mokzalf (van onze kliniek) of Dermapet (hydrocotiderm) op smeren. Dan is-ie er binnen een week weer van af. En daarna de benen van je paard goed insmeren met een hoge factor zonnecrème of met sunblock als hij in de volle zon naar buiten gaat.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:41

Volgens mij is olie juist niet zo'n fijn middel bij 'brandwondjes'. Een merrie bij ons op stal heeft er ook last van en de arts van de kliniek in Bodegraven adviseerde ons om er zonnebrand op te smeren. Juist omdat er onder de witte haren van een paarden been weinig pigment zit, heeft dit meer bescherming nodig. Volgens mij trekt olie juist meer in de huid, brandt in, dan dat het beschermt.
Er werd hoge factor zonnebrand van bijvoorbeeld Zwitsal of Nivea aanbevolen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:45

esther82 schreef:
Volgens mij trekt olie juist meer in de huid, brandt in, dan dat het beschermt.


Dat idee heb ik idd ook. Ik zou dan ook niet zo snel olie op die plekken gaan smeren.

strandloper

Berichten: 39
Geregistreerd: 28-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:08

Mijn paard heeft dit probleem een paar jaar geleden ook gehad en door de zonnebrand zelfs mok ontwikkeld.

Eind april begint de huid al te verbranden door de zon en daarom smeer ik er dus iedere ochtend gedurende de zomer sudocreme in de kootholte, de neus van mijn paard verbrand ook dus die smeer ik dan ook meteen even in!

Babyolie gebruik ik ook wel eens om de korstjes zacht te krijgen en er af te weken, maar tegen zonnebrand helpt dit niet.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:44

Integedeel, het verergert de boel alleen. NOOIT olie of olie/vet bevattende producten gebruiken op paarden die in de zon lopen. Hoogwaardige zonnebrand gel of sunblockers kan wel. Is er al zonnebrand,dan kun je after sun gebruikenm maar ook een mengsel van geraspte komkommer verzacht dit enorm en brengt weer vocht in de huid.
Pas ook heel goed op met al die anti vliegenmiddelen. Het grootste gedeelte van deze middelen bevat citronella en /of teatree olie en kan gemene brandwonden veroorzaken als ze er langdurig mee in de zon staan en dat geldt ook voor paarden met een donkere vacht/huid, niet alleen de witte gedeelten.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:46

Wij hebben het ook wel eens bij een paard gehad: mooie droge zomer en dan mok door de zon zeg maar. Is behandeld tegen mok en tegen de zon insmeren met hele hoge factor waterproof zonnebrand. Wat ook kan helpen ter ondersteuning is D-tox (paardendrogist, bij huidproblemen werkt zuiverend).

Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:36

Sunblock werkt uitstekend, is waterdicht en werkt lang!