Zand eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sabrinalover

Berichten: 182
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: friesland

Zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 22:03

hoihoi,
ik heb ontdekt dat mijn paard zand eet en net ook een steen, die hij probeerde te eten, maar dat had ik direkt uit zijn mond gehaald. hij neemt echt happen uit het zand. hij staat op stal, hij deed het toen ik met hem in het bos ging wandelen.

en...
hebben jullie tips voor speeltjes in de stal en om verveling tegen te gaan?

xxx sabrinalover en hoefjes le bon OK dan!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:11

De vraag is krijgt je paard ook daadwerkelijk zand binnen?
Testje: neem ongeveer 5 mestballen en leg die in een emmer met water, even laten staan. Als de mestballen 'opgelost' zijn zakt evt. zand naar de bodem van de emmer. Nou een paar korreltjes maakt niks uit, maar als het vrij veel is moet er actie ondernomen worden.

Zor dat het paard zich niet verveeld idd. (hiervoor krijg je binnenkort nog genoeg reacties, geloof me)
Zorg dat het paard genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, zorg voor goed voer, en evt. een aanvullend voedingssupplement, vitamines ofzo.
Ook kun je sandclear proberen, succes

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:58

IK HEB NET HETZELFDE met mijn hengst!! gek is die gewoon mond open tanden in de grond en HAP !!!! NIE Normaal gewoon ik schrok..die vind da leuk kom aan..maak me ook ongerust..wil nie da hij kolieken krijgd..
en hij heeft al wat hij wilt, wei, stal met alle dagen proper stroo( da eet hij veel ook) hooi, mengeling en suplement , liksteen...speelgoed in stal...rrrrrrrrrr

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:32

zonnbloemolie door het voer helpt ook prima, maar gebruik even zoekfunctie er is hier al meer over gepraat!!!!!!

Fleur1977

Berichten: 1278
Geregistreerd: 23-03-04
Woonplaats: Het drentse landschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:51

De dierenarts heeft speciaal spul tegen zand eten, meestal is het een teken van vitamine tekort.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:45

Dat is echt heel gevaarlijk: kans op zandkoliek! Het zand komt moeilijk vanzelf weer uit de darmen dus als ze echt koliek krijgt heb je een kans dat ze geopereerd moet worden. Sandclear: dit helpt om het zand weer naar buiten te krijgen (paardendrogist). Belangrijker is om de oorzaak weg te nemen. Net als fleur zegt: vaak heeft het met vitaminentekort te maken. Ik zou dus vitamine (bijv. Max H) bij gaan geven en haar even uit het zand houden. Dan na een tijdje kijken of ze het niet meer doet.

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 16:20

zonnebloemolie werkt net als zandclear ook reinigend, voor de darmen, nmijn dierenartd heeft mij aanbevalolen dat te gebruiken, maar zand eten wijst in de meeste gevallen idd op een tekort, een zoutblok in de stal wei, en misschien is een vitamine sttoot geven ( ongeveer 6 euro bij de paardendrogist)

quito
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:57

Belangrijk is een goede maag/darmfunctie bij die zandhappers. Om dit te bevorderen zijn er meerdere middeltjes, 'n scheutje Levertraan Boos! onder het voer of gekookt lijnzaad *LOL* Uiteraard even af laten koelen Vingers aflikken