dode staart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

dode staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 20:18

Hoi,

Nou het was weer een lekker dagje vandaag.......
We moesten met onze merrie (+veulen) naar Utrecht!
(onderweg nog is een klapband Boos! )
Maar daar aangekomen.....

Deden de dokters onderzoek omdat ze al een hele tijd last had van haar staart.. .Jeuk, pijn, haaruitval en een dik apces.

Toen bleek dat de onderkant van haar staart dood was en dr af zou gaan valle Huilen (zielig) Nou bleek ook dat (waarschijnlijk door het schuren)
zijn staart op 3 plaatsen gebroken was!!!!!!!!

Nu was de vraag wat moeten we er aan doen?
Nou er was een oplossing ---> STaart amputeren!

Maar we dachten misschien is er toch een andere oplossing dan meteen de staart er af te halen.....

Nu willen ze de zenuwen gaan verdoven zodat ze geen jeuk meer hebt en niet meer wil schuren en zo dat het weer kan helen..... DAt moeten we dan elke 6 weken gaan doen.. Maarja als het werkt, dan maar.
Beter dan geen staart!!!

Maar ik dacht misschien dat jullie hier nog een oplossing weten?
Want in Utrecht wisten ze het ook niet helemaal (ZUCHT)

Dus kan iemand me misschien HELPEN????!!!!!!!!!! Bloos

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 11:23

Jeuk, pijn en een abces en daardoor afsterven van de staart, doordat die op 3 plaatsen gebroken is, is een ding. Maar een op 3 plaatsen gebroken staart, door schuren !!!!!!!
Sorry, maar dat krijg je bij mij niet door de strot, dat lijkt me technisch gewoon niet mogelijk.
Ik zou me maar eens goed gaan afvragen, hoe dit ontstaan is, want eerlijk gezegd lijkt dit verdacht veel op zware mishandeling.
En een dik abces, ontstaat ook niet overnacht, maar is een ontsteking die zich onder de huid ontwikkelt.
Sorry, maar ik heb een heel erg dubbel gevoel, als ik dit bericht zo lees............

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:14

Hoelang heb je je paard al en hoe lang is die konditie van de staart al zo (sinds wanneer is het je opgevallen).

Gezien het feit dat het hier een Quarter betreft zou je je idd af kunnen vragen of hier geen 'amerikaanse praktijken' zijn gebezigd.
Er worden 'daar' soms rare dingen gedaan om te verhinderen dat staarten op wedstrijden gaan 'zwiepen' (al dan niet van ongenoegen).

Amputeren is een grote stap.
Zenuwsnede ben ik geen voorstander van.
Bestaat de mogelijkheid om de staart volledig kaal te scheren, het abces goed te behandelen, de breuk te zetten en de staart goed te bedekken met een deken, zodat hij de kans krijgt om te helen.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:42

toen ik dit las schrok ik best wel even. zoals kitten al zegt lijkt dit op pure mishandeling want een paard gaat zelf echt niet zijn staart breken. de optie van sugarmiss vind ik ook de beste. kaal scheren, abces behandelen en de breuken zetten.

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:37

Hmmm, Vandaag kom je met dit bericht, maar ik zie net dat je gisteren in "vraag maar raa" een bericht neerzet, dat die staart er al af is en hoe het gaat met hair-extensions....... Is dit allemaal een broodje aap verhaal soms, want dan heb je toch een discutabele vorm van humor en kom jijzelf een hoop aandacht te kort.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:00


Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:06

heb je geen foto dan van je paard met ........eeeuuuhhhh zonder staart
of was het nou met extensions???? Nou ik weet het nu niet meer hoor

Je moet niet dronken dat ik denken ben!!!!!!!!!!!!!

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 18:56

HALLO!!! wat denken jullie nou dat ik dit loop te verzinnen ofzo!?!?!
En dat ik dr mishandel Boos! Boos! Boos!

Een staart is iets heel anders als de staart wortel!!!!!!

Dr staart heeft ze niet meer en dr staart wortel is afgestorven en ook dat zal er binnenkort afvallen, zijden ze in Utrecht!

Ook zijden ze dat door het schuren (dat doet ze met dr volle gewicht)
tegen de muur haar staart gebroken is! EN NIET DOOR MISHANDELING!

De dokters zijn er al steeds bij geweest en het heeft al eerder op bokt te staan dat door de jeuk zij schuurt en haar staart open haalt! VANDAAR HET ABCES! ( er komen natuurlijk allemaal bacterien in)

Nu wou ik voor haar hair extenitions voor aan het gedeelte van de staart wortel die zij dan nog heeft (mits het geamputeerd moet worden) omdat ik het zielig vind voor haar, i.v.m. vliegen etc......

Snappen jullie het?

En het komt dus niet door mishandeling en ik verzin het ook niet!

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:59

ben wel erg benieuwd naar foto's dan ..

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:06

Even een raectie hierop!

Ik ben een vriendin van Chantal en sta bij haar op stal!
Dat ze dit verzint is NIET WAAR, Rainbow heeft toen ze net bevallen was van haar veulen erge jeuk gekregen aan haar staart zo erg dat ze hem in 5 minuten compleet heeft stuk geschuurd. (onderkant)

En dat bleef ze doen ondanks diverse medicijnen Pretnison enz enz enz...

Meteen diezelfde avond is de DA gebeld en is gekomen en heeft het meteen behandeld de wond is inderdaad gaan ontsteken en al het mogelijke is gedaan tot de dag van gisteren dat het de verkeerde kant opging!

De Da heeft haar onmiddelijk doorgestuurt naar Utrecht en daar is vastgesteld dat de staart op 3 plaatsen is gebroken en dat het onderste stukje af is gestorven!


Nog even voor de duidelijkheisd dit paard wordt picobello verzorgd en van mishandeling is zeker geen sprake ik vind het niet fair om Chantal ervan te gaan beschuldigen van dierenmishandeling! Boos!

EN nog even de reactie over het andere topic hoe moet je in godsnaam hairextensions in een geamputeerde staart doen? Nieten zeker!!!!!

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 11:52

thanks Universe!

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 13:12

Maar mijn vraag was eigenlijk: Heeft iemand een oplossing of zo?

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 13:28

Zenuwsnede heeft alleen zin als het restant van de staartwortel 'in leven' blijft en ook niet gaat afsterven en het abces nog kan helen.

Maar het moet toch te achterhalen zijn waarom het paard zo'n jeuk heeft ??

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 19:14

Ze denken misschien door en mugje of zo maar dat weten ze ook niet....
En in een ander deel van de staart heeft ze al geen gevoel meer maar het leeft nog wel... Hopen dat dat zo blijft!

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:44

Als het door het beroemde mugje komt (zomereczeem) dan is het makkelijk te verhelpen. Simpelweg de staart bedekken met een deken, maar dan zou ze ook last bij de manen moeten hebben. Deze mugjes hebben niet alleen voorkeur voor een staart.

Een aantal vragen heb je nog niet beantwoord, dus ik sluit andere dingen (uit een verleden) nog steeds niet uit.
Citaat:
Hoelang heb je je paard al en hoe lang is die konditie van de staart al zo (sinds wanneer is het je opgevallen).


Ik las laatst op een ander forum dat een paard ook erg schuurde met de staart. Hier bleek sprake te zijn van een overgevoeligheid van chloride in het drinkwater.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:19

Scheve mond wel heftig hoor, een paard dat haar staartbeen 3 maal breekt omdat ze jeuk heeft? NO OFFENSE Vriendjes zijn? maar het lijkt mij ook dat er wat anders aan de hand is.
Iniedergeval succes ermee Ach gut

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 21:49

ik heb mijn paard al 6 1/2 jaar.. En haar staart is altijg goed geweest en heeft nog nooit alergiese reacties gehad! Daaom vond ik het zelf ook zo vreemd........ En het is pas ontstaan nadat ze haar veulen geworpen heeft.. ongeveer 6 weken geleden!

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 21:50

En ik zag dr vandaag weer schuren tegen de wand van de paddock...
Ze zet gewoon dr volle gewicht tegen die buizen en gaat vollop schuren....
Dus ze zet er wel 500 kilo op hoor! Dus het zou best kunnen breken... DAt zijde ze ook in Utrecht

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:50

Misschien iets met de hormonen dan. Of misschien heb je kortgeleden medicijnen gegeven (allergische reactie).

"Gewone' wormen sluit ik even uit.

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:52

Als het eczeemmugjes zijn moet je die ook kunnen zien, want ondanks dat ze klein zijn kun je ze met het blote oog toch wel zien kruipen.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:33

ey,jij werd niet beschuldigd van mishandeling...misschien in het verleden,werd er geopperd!
maar,ik vind het erg verwarrend...hoe schuurt ze haar staart?tilt ze hem op?of houd ze hem gewoon laag en gaar er als het ware op zitten?als ze het laatste doet,is het bijna niet mogelijk hem te breken,omdat haar staartwortel tussen de billen word tegen gehouden.snap je het nog?

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:56

maar als het van het exeem komt jeukt het toch niet zo erg dat ze de pijn van het staart breken maar voor lief neemt?
ik denk dat die breuken toch ergens anders vandaan komen. Het logischte lijkt mij dat eerst om een of andere reden haar staart is gebroken. Er toen een reactie op de breuk is ontstaan, dat abces dus. en dat ze daarna zo gek werd van de pijn dat ze haar staart nu vol tegen de stalmuur aan drukt.
Alleen hoe ze dan haar staart heeft moeten breken? En het is ook wel vreemd dat ze het kreeg nadat ze dat veulen had..
Veulens staan er nogal om bekend de staart van mama te vernielen. misschien was het veulen te agressief, of kwamen de tandjes door, en is hij/zij toen maar de staartwortel als kauwspeeltje gaan gebruiken.
Misschien is toen eerst een ontsteking ontstaan als reactie op het geknaag. Is ze toen zo gek geworden van die ontsteking dat ze haar zenuwen probeerde te verdrukken. dat zo hard heeft gedaan dat haar zenuwen helemaal heeft afgekneld, en toen van dat breken in het staartbeentje niks meer voelde.
Zou dat kunnen..?
Als ze er verder echt niks meer aan kunnen doen, en ze er veel pijn aan heeft, kan de staart er misschien maar het beste af...

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 10:03

Het veulen heeft nog nooit aan de staart van haar mama geknabbelt......
En ik vroeg of ze pijn had, maar ze had geen pijn maar heel veel jeuk!
Ik dacht zelf misschien dat, doordat zij zo loopt te schuren haar zenuwen inderdaad verdrukt! En daardoor net als je "dooie vingers"hebt... Dus dat getintel dat zij dat ook had en dat jeukt!!!..... Dus weer gaat schuren!! Is dat logisch?

En het klinkt wel dat jullie dat denken want als ik haar als 6 1/2 jaar heb,
opeens last heeft van dr mishandeling??!?!?! Verward

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:24

Sugarmiss schreef:
Hoelang heb je je paard al en hoe lang is die konditie van de staart al zo (sinds wanneer is het je opgevallen)..

IMO is dit toch redelijk duidelijk en val ik jou nergens op aan, ik stel alleen de vraag waaruit eea duidelijk zou kunnen worden.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:44

Ook van mijn kant no offence, maar ik hoop dat je snapt dat het bericht zeker in combinatie met de "hair extension" op z'n zachts gezegd nogal dubieus overkwam. Helaas ook ik heb venomen van de zg Amerikaanse methodes, dat, in combinatie met wat je tegenwoordig hoort en leest........... nogmaals ik hoop dat je je ook onze reactie voor kunt stellen.
However, soms krijg je bij een bevalling ( ik heb er een paar meegemaakt zo) een kruis op kruis situatie maw de ligging van het veulen, tijdens de geboorte is niet helemaal correct en het komt daardoor met zijn kruis (bekken ) vast te zitten in de bekkenopening van de moeder. Als je er snel bij bent, is dit gemakkelijk ? te corrigeren, door het veulen iets terug te duwen en bij te draaien. Gebeurt dit niet, dan kan door de kracht van de persweeen,een gebroken bekken, zenuw beschadiging of beknelling van een zenuwbaan en bloedciculatie ontstaan. Soms uit zich dit als atactische verschijnselen, waarbij de achterbenen gaan slepen en of de staart verlamt raakt, maar ik kan me voorstellen dat dit ook hels pijn kan doen.
Zou het kunnen dat jouw paard in plaats van jeuk, extreem pijn heeft? Het zou in ieder geval verklaren, dat ze zich met zo'n kracht ergens tegen aan gaat staan duwen, dat ze haar staart breekt en dat misschien zelfs niet eens verneemt.
In hoeverre dit te onderzoeken is weet ik helaas niet, net zomin hoe de uitkomst zal zijn. Ik heb paarden volledig zien herstellen, maar ik heb ze ook gezien die er een verlamde staart aan over hielden. Een heb ik er helaas na de bevalling in moeten laten slapen, zij had een scheur in baarmoeder,( het veulen woog 70 kg bij de geboorte) had krankzinnig veel pijn, was niet te opereren en dus niet te redden.
Als de bloed toevoer naar de staart inderdaad afgekneld of zwaar beschadigt is, zal deze inderdaad afsterven en is amputatie de enigste oplossing. Maar of ze dan ook verlost is van het jeuk (pijn ) probleem, dat waag ik eerlijk gezegd te betwijfelen.
Ik hoop dat je iets hebt aan dit niet echt opbeurende bericht en wens jouw en je paardje heel veel sterkte toe. Mocht je verder nog iets willen weten , dan kun je me ook via m'n pb rechtstreek bereiken en krijg je m'n telefoonnummer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, aalstreep, Camino_S, Cheytjuh, laura22, LiannePuthzy, lina1998, Moon_light94, prugelpiet, Rubi_, SUSANNEx, Zeepsop en 120 bezoekers