Bij mij doet ie het goed, bij haar niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimi
Berichten: 27
Geregistreerd: 28-05-04

Bij mij doet ie het goed, bij haar niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 22:26

Verward Mijn paard geeft bij mij geen problemen met rijden maar bij mijn bijrijdster gaat ie zelfs zo ver en gooit ie haar eraf. Zij vindt het geen leuk paard meer maar dat is ie wel, gewoon een bloedpaardje met karakter. OK dan!

Ashleey_

Berichten: 5752
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:28

dat geval kende ik ook met een andere ppony..! egt heel raar.. misschien toch beetje eenkennig Verward

Nimi
Berichten: 27
Geregistreerd: 28-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 22:44

nou dat denk ik niet, meer het verschil rijden

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:19

Het paard heeft gewoon geen respect voor je bijriijdster.
Mijn moeder, broertje en ik hebben een fries en bij mijn moeder en bij mij deed hij nooit een vlieg kwaad maar bij mijn broertje ging hij ongeveer elke week weer op zijn voeten staan of met hem aan de haal.
Hij werd bang en stopte ermee.
Je bijrijdster moet de baas worden over je paard, denk ik.
Of het is gewoon uitproberen, hoever die kan gaan

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:56

Of het is idd geen respect voor je bijrijdster of zij doet gewoon iets waarmee ze hem pijn doet.

Bij mijn eerste paard stapte er ook eens een keer een vriendin op, die was zo hard met haar handen dat mijn paard omhoog bleef komen tot ze er af was......voor een dier wat gewend is met zachte, eerlijke hand gereden te worden is dat getrek natuurlijk een crime.

Hou je je bijrijdster wel aan?

Marrgriet
Berichten: 39
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Huizinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 00:54

Ik zou maar eens gaan observeren als die bijrijdster van je aan het rijden is. Dat paard gedraagt zich zo "vreemd" omdat hij iets duidelijk wil maken. Een paard kan niet praten zoals je weet, dus zal hij het op een andere manier duidelijk moeten maken. Die bijrijdster van je doet waarschijnlijk iets waarmee het paard gehinderd, geplaagd of gedwarsboomt wordt. Waarschijnlijk geef jij hem dat gevoel niet..

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 09:36

Marrgriet schreef:
Ik zou maar eens gaan observeren als die bijrijdster van je aan het rijden is. Dat paard gedraagt zich zo "vreemd" omdat hij iets duidelijk wil maken. Een paard kan niet praten zoals je weet, dus zal hij het op een andere manier duidelijk moeten maken. Die bijrijdster van je doet waarschijnlijk iets waarmee het paard gehinderd, geplaagd of gedwarsboomt wordt. Waarschijnlijk geef jij hem dat gevoel niet..


ja daar zat ik ook aan te denken. dit is wel eigenlijk een serieus probleem. hoe reageert je paard met weer iemand anders erop?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 13:21

Zo deed mijn paard ook bij mijn vorige bijrijdster. Ze gooide haar er niet af, maar stond niet stil met opstijgen, als ze haar aan de teugel wilde rijden dook Prisca constand omlaag en trok haar zowat uit het zadel en zo nog wat meer kleine "dingetjes" Bij haar was het echt een geval van de baas zijn. Pris was duidelijk de baas... Dat is dan wel jammer. Mijn bijrijdster werd er ook bang van. Het ligt dan echt aan de combinatie. Mijn vriend rijdt er zo op weg. Hij kan niet echt rijden, oefent nu wel steeds vaker, maar bij hem loopt ze meteen lekker vwnw, zo ongeveer nog sneller als bij mij...

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 14:22

kan zijn dat ze hem raar behandelt...bijvoorbeeld slaan met een touw ofzoiets..! en idd dat baas gevalletje komt natuurlijk kijke PriscaZ Lachen !
Koes Roos

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 15:09

Regina accepteert ook niet zomaar iedereen op haar rug. Het wordt wel steeds beter, maar een tijd terug hoefde er ook geen vreemde op te stappen. Nu gaat het prima als er iemand opstapt die rustig aan met haar begint en niet direct te veel van haar vraagt. Stapt er daarentegen iemand op met de instelling "ik zal haar wel even rijden" dan kan je het vergeten.

Sowieso zie ik bij iedere 'vreemde' die er opstapt weer ongewenst gedrag terug komen waar ik geen last meer van heb, maar in het verleden wel gehad heb.
Denk dat het een kwestie van aan elkaar wennen en respect voor elkaar krijgen is.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:30

heb ik ook met mijn paard en Jolanda (BeNGeL) gehad. flame ging heel erg bokken als ze been gaf en wou niet nageeflijk lopen, en als je een tik gaf ging ze nog hoger bokken. Totdat jolanda met haar naar les ging, en vlam het weer deed. ze kreeg in ene lef en heeft haar er even door heen gereden, daarna had vlam het nog een paar keer geprobeerd, maar had jolanda haar gelijk gestraft, en nu doet ze het niet meer. ze moet dus niet opgeven,

fidootje
Berichten: 58
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 12:29

Herken de reaktie van Richtje heel goed. Mijn paard doet dit ook als er een vreemde op stapt. Mijn instructrice kan er tegenwoordig goed mee overweg maar in het begin deed hij daar ook wel raar bij.
Mijn zus ( heeft zelf 2 paarden naar het Z gereden) kan er ook niets mee en wilde na een paar keer er al niet meer op. En inderdaad alles wat hij bij mij ooit gedaan heeft doet hij dus ook bij anderen.
Als hij dan door de 'vreemde' ook nog eens wordt aangepakt zo van 'ik zal dat wel even doen' dan ben ik weer weken bezig om zijn vertrouwen te winnen. Dus komt er niet meer zomaar iemand ander op.

Is wel vervelend als ik op vakantie ga e.d. maar ja, ik zal het ermee moeten doen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:54

Misschien is ze niet streng genoeg ofzo, leg haar uit hoe jij je paard rijdt en help haar tijdens het rijden. Leg haar ook uit hoe je paard behandeld buiten het rijden om, zodat je paard ook respect voor haar krijgt.

fidootje
Berichten: 58
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 08:57

Ik help haar natuurlijk als ze gaat rijden, en rijdt hem zelf eerst het eerste half uur voor omdat hij dan het moeilijkst is en daarna eigenlijk altijd lekker gaat lopen. Maar zodra ze erop stapt gaat het fout. Hij is ineens overal bang van en gaat constant rennen.
Ze is zeker wel streng genoeg maar ik denk dat hij gewoon het vertrouwen mist en zij heeft blijkbaar niet genoeg geduld om dit te blijven proberen. Haar eigen paard is inmiddels wat ouder en doet alles echt super en is inmiddels ook superbraaf, dus dan valt dit wel wat tegen.....

Het is wel jammer want ik wil graag verder met de Orun 1e fase, heb inmiddels al wel het diploma basisinstructeur, maar dan wordt mijn paard toch een probleem als anderen er ook op moeten rijden.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:51

Nah misschien ligt het niet aan je paard hoor maar aan je ruiters?! Hoezow denk je dat er gelijk niemand anders op kan, als alleen je bijrijdster er niet op kan? Weet niet op wat voor niveau je bijrijdster rijdt maar op de orun fase 1 rijdt iedereen in princiepe toch L1 + 1 ofzo? Basis moet er dan inzitten toch. Dat je bijrijdster er niet op kan wil niet zeggen dat niemand er gelijk op kan. Beetje banketstaaf voor je paard heej zo... Verward

fidootje
Berichten: 58
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:35

Er hebben wel wat meer ruiters opgezeten dan alleen mijn bijrijdster, dit is trouwens niet mijn bijrijdster maar mijn zus die hem in de vakantie zou rijden en zij heeft Z2 gereden.
Er hebben toch ook mensen met aardig wat ervaring opgezeten maar dan kan hij zo erg gaan hyperen dat zij er ook niet veel mee kunnen (of willen).

Mijn eigen instructrice (rijd zelf op verschillende paarden mee op het NK en heeft bij de Young Riders gezeten) heeft ook in het begin echt moeite moeten doen om zijn vertrouwen te winnen en nu gaat het goed. Toch is hij onder haar ook niet altijd de makkelijkste en raad zij mij aan om er niet zomaar iemand op te zetten omdat het dan weer weken duurt voor hij weer zijn vertrouwen terug heeft.

Ik heb ook nooit gezegd dat er niemand anders op kàn, maar meestal vinden de anderen het niet echt leuk als hij niet meer de hoek uit durft te komen en panisch gaat doen en geven ze hem dan ook niet de tijd die hij nodig heeft om je te kennen. Ik rijd hem zelf nu 3 jaar en mag M1 gaan starten maar toch is hij snel het vertrouwen kwijt.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:38

Owh nah jah kijk ik ken je paardje ook niet hoor maar kijk als je weet dat je paard niet snel mensen vertrouwt en al helemaal niet als iemand op em zit dan zal het idd tijd kosten denk ik voordat ie een ander toelaat en vertrouwt. Zou het idd niet forceren en de tijd geven om je paard te laten wennen aan de ruiter Lachen en probeer de ruiter het te laten begrijpen dat het niet zo 1,2,3 gaat en dat je paard iemand moet gaan vertrouwen. suc6!