[NH] Respect bijbrengen...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

[NH] Respect bijbrengen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 22:44

Omdat mijn zadel op dit moment niet past, zijn we bezig met wat grondwerk, onder begeleiding van mijn lesgeefmens OK dan!
Afgelopen donderdag hebben we de eerste oefeningen gedaan, heb nl. eigenlijk nooit eerder grondwerk gedaan, dus voor mij en voor hem was het nieuw. Maar nu zijn we erachter gekomen dat hij toch bar weinig respect voor mij heeft....daar was ik overigens wel een beetje 'bang' voor.

Om een voorbeeld te noemen:
We waren aan het loswerken in een afgezet gedeelte van de bak en op het moment dat ik b.v. meer actie van hem vraag, gooit hij zijn achterbenen naar mij toe....

Daarna nog wat oefeningen met een touwhalster en een leadrope(?) gedaan. Onder andere dat hij me moet volgen en stilstaan op het moment dat ik stil sta, maar dan niet binnen mijn meter mag komen. Dan dendert hij zowat over me heen. Vanuit stap gaat het wel redelijk, dan loopt hij niet over me heen, maar die meter is nog erg moeilijk voor hem. Vanuit draf naar stilstand loopt hij het liefst over me heen....

Maar met welke methode kan ik dit het beste oplossen?

Het is niet mijn eigen paard, ik ben zijn fulltime verzorger zullen we maar zeggen. De eigenaar laat mij vrij met wat ik met hem doe, dus alle opties zijn welkom.
Ik heb ook wel zitten te denken aan een clinic. Heb helaas te laat het topic van Josien gezien met haar clinic die vroeg om probleempaarden. Nou hier heb ik er 1! Scheve mond
Dus wie heeft er goede tips? Of wie weet er een goede clinic die niet voor mij aan de andere kant van het land is? (woon vlakbij amsterdam zullen we maar zeggen)

In ieder geval alvast bedankt!!

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 10:37

Respect moet je verdienen dat kan je het paard niet bijbrengen.

Wees zeer consequent, maar wel vriendelijk en rustig. Weet wat je wil en laat je daar niet vanaf brengen. Dus b.v.: jij wil hem laten stoppen tijdens het los longeren. Je geeft de hulp door voor de kruis te komen, maar je paard loopt gewoon door of gaat er als een speer tussendoor. Denk dan niet van doe ik het zo wel overnieuw, nee zet door totdat hij ook echt stil staat. Met het leiden precies zo. Jouw wil dat hij stopt zonder tegen je aan te komen staan. Jij wil dus geen stap opzij zetten. Het paard loopt gewoon door en duwd jouw van je plek. Maak je groot zonder opzij te gaan en stuur hem weer terug.
Onzekerhied is geheel verkeerd.

De regels die je stel moet overal en altijd gelden. Dus niet enkel in de bak, maar ook in de stal op de wei enz. Het makkelijkste is eerst de kleine dingetjes aante pakken en daarna pas te denken aan de grotere problemen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Nieki

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 00:15

Misschien kun je verder komen als je het één en ander leest op http://www.natural-horsemanship.nl . Daar staan allerlij tips. Er zijn vat ook wel mensen die je les willen geven.

[TK] Parelli Level 1 pakket. PB voor meer info.

Ook gek op Friezen? Kijk snel op http://friezen.messageboard.nl/forum

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 00:25

wegjagen. als je over een ronde paddock beschikt, los in die paddock zetten. als je een eerder genoemde oefening doet, en hij domineert je, jaag je hem gewoon weg. Eigenlijk zeg je dan, fijn wil jij niet naar mij gehoorzamen, ga dan maar een andere groep zoeken. een paard wil altijd gezelschap, en na een tijdje om je heen te hebben gerend krijgt hij door dat hij geen ander gezelschap kan vinden. Als hij dan z'n hoofd laat zakken en gaat kauwen, zijn lippen gaat aflikken probeer je een oefening van hem te vragen. domineert hij je weer, brutaal wegsturen.
ook op de kleine dingetjes letten, hij mag niet voor je lopen, doet hij dat wel, ga je voor hem staan en maak je je brutaal groot, zodat hij een paar passen terug zet. Je kan in het geval van het over je heen stormen, hem ook een tik tegen zijn borst geven, het voorvlak tussen voorbenen en nek zegmaar. Hier slaan paarden elkaar ook als ze niet willen dat er gespot wordt met hun leiderschap.
En hij mag je niet van je plaats duwen, schoppen, wegjagen enz. jij bent de leider, jij mag hem van zijn plaats weghalen, hij mag niet jou van je plaats werken. Hierbij kun je hem ook best een tik tegen zijn borst geven, hij mag niet door je heen lopen, maak jezelf groot.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 13-06-04 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 00:26

Ik denk niet echt dat je een probleempaard hebt hoor Lachen
Enigste probleem is dat hij jouw niet als leider ziet. Kan je esgeefster je er niet mee helpen dan?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 00:33

overigens, als hij onbenullige dingetjes fout doet helpt simpelweg negeren ook prima. met je rug naar hem toe gaan staan, en iniedergeval niet aankijken. Als je hem geen aandacht geeft, komt hij die vanzelf halen, hij krijgt snel genoeg door dat hij die aandacht alleen krijgt door de opdracht correct uit te voeren.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 13:17

Locanda"]
wegjagen. als je over een ronde paddock beschikt, los in die paddock zetten. als je een eerder genoemde oefening doet, en hij domineert je, jaag je hem gewoon weg.
[/quote]
Met wegjagen moet ik dus al oppassen....Ik heb nu al een paar keer gehad dat hij zijn achterbenen richting mijn hoofd gooit. En dus echt bewust naar mij toe. Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Op het moment dat hij dat doet, moet ik toch eerst voor mijn eigen gezondheid toch even een omtrekkende beweging maken en daarna ben ik dus eigenlijk te laat om in te grijpen....

[quote="Locanda"]
ook op de kleine dingetjes letten, hij mag niet voor je lopen, doet hij dat wel, ga je voor hem staan en maak je je brutaal groot, zodat hij een paar passen terug zet.
[/quote]
Dat doet hij dus weer wel. Als hij terug moet, omdat hij of voorbij me staat of tegen me aan, dan draai ik me naar hem toe, schouders naar achter, tieten naar voren, flink inademen en dan gaat hij toch vanzelf terug.....Dat weet hij dus wel weer...

[quote="marina"]
Ik denk niet echt dat je een probleempaard hebt hoor Lachen
Enigste probleem is dat hij jouw niet als leider ziet. Kan je esgeefster je er niet mee helpen dan?
[/quote]
Tis maar net wat je onder een probleempaard verstaat Knipoog Maar dit is een klein deel van zijn problemen. Het ergste vind ik nog wel dat achterbeengebruik van hem.

[quote="Locanda schreef:
overigens, als hij onbenullige dingetjes fout doet helpt simpelweg negeren ook prima. met je rug naar hem toe gaan staan, en iniedergeval niet aankijken. Als je hem geen aandacht geeft, komt hij die vanzelf halen, hij krijgt snel genoeg door dat hij die aandacht alleen krijgt door de opdracht correct uit te voeren.

Aandacht vragen is hij ook goed in (ook in negatieve zin trouwens). Als ik bijvoorbeeld aan het loswerken ben met hem en ik ga in het midden stil staan, schouders naar voren en hoofd naar beneden gebogen, dan gaat hij me opzoeken en blijft ongeveer 70 cm (dus geen meter) achter me stil staan.
Maar ook in negatieve zin zei ik net. Als hij aan zijn stal vast staat en ik vraag of zeg iets tegen een stalgenootje, dan gaat hij lopen schoppen/stampen. Wat dus behoorlijk wat lawaai maakt, zodat we niet meer kunnen praten.... Boos! Kom ik dan weer naar hem toe, is het over. Sta ik te praten terwijl ik hem over zijn hoofd aai o.i.d. dan is er ook niks aan de hand.

Maar thnx voor alle tips!! OK dan!

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:36

Jou paard komt op mij een beetje over als een verwend kind, wat dmv negatief aandacht vragen ook z'n zin krijgt, dat is niet de bedoeling.

Als jou paard tegen de stalwand staat te schoppen omdat jij even geen aandacht voor hem is niet normaal.
Door naar hem toe te lopen en dus aandacht te geven is het over zeg je, nou dan heeft hij al 1 punt binnen, op naar de volgende punten reeks moet ie waarschijnlijk denken.
Dit gedrag moet je Negeren en evt. Corrigeren.

Je gaf zelf al aan niet eerder grondwerk oefenen gedaan te hebben, nu weet ik niet zoveel van grondwerk-oefeningen af dus daar kan ik weinig over zeggen, maar het lijkt mij logisch dat een paard en "amazone" daar tijd voor nodig hebben om door te krijgen wat nu precies de bedoeling is en hoe het in zn werkt gaat, een jong paard of veulen heeft dit snel door, maar een volwassen paard wat alleen onder het zadel gereden word heeft hier meer tijd voor nodig.

Veel succes met je Gewone paard, die met z'n gewone gedrag wat alleen met duidelijke en consequente aanpak nog wat opgevoed dient te worden.
(Kan zijn dat ik me vergis, maar eigenlijk zegt je topictitel al genoeg en weet je zelf ook waar het oorzaak van het probleem ligt, de oplossing moet je ook in die richting zoeken)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:55

Je bedoeld dat hij zijn achterbenen optilt richting jouw?
Dat heeft ook alles te maken met dat hij gewoon geen respect heeft.
Zodra jij leider bent is dat probleem ook opgelost.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:56

hieruit blijkt dat hij wel weet hoe het allemaal moet, maar je gewoon uit aan het dagen is.
2 tips.
-als hij op een negatieve manier aan dacht vraagt niet geven, negeren. Zodra hij netjes staat naar hem toegaan en belonen. Je kan hem ook corrigeren, maar dan krijgt hij toch de aandacht die hij wil.
- met join-up zorgen dat je een touw of carrot stick (kun je ook een zweep of stokje voor gebruiken) vast hebt, dan kun je jezelf ten eerste groter maken, en ten tweede, als hij uithaalt het touw tegen hem aangooien, of hem een tik geven.
als dit niet werkt kun je hem ook aan een longeerlijn vastmaken, en verder dezelfde oefeningen doen, voor je eigen veiligheid. als hij dan uithaalt kun je zijn hoofd naar je toe halen zodat zijn achterbenen jou niet kunnen bereiken.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Levade

Berichten: 107
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:27

Het allereerste waar je aan zou moeten werken volgens mij is jullie dominantieverhouding. Jouw paard moet merken dat jij zowel zijn leidmerrie als drijfhengst (symbolisch he) kunt zijn.
Om te beginnen zet je hem los in een niet te grote afgezette paddock. Jij staat in het midden en hebt een lang zwaar touw bij je. Nu maak je aanstalte om overtuigend(!) naar hem toe te bewegen waarop je je touw in zijn richting gooit om aan te kondigen "hier kom ik aan, maak plaats" en je ondertussen ook daarwerkelijk op hem af loopt, wel opletten dat je dit op zo'n manier doet dat hij ook weg kán, dus opletten met hoekjes e.d. De meeste paarden zullen al weglopen als ze het touw op hun af zien komen, zorg wel dat je dit touw in de lijn gooit waarin jij gaat bewegen, dus als jij richting zijn achterhand wilt lopen gooi je het touw natuurlijk ook naar zijn achterhand omdat je aankondigt dat je daarheen gaat en hij dus van dat plekje af moet. Zo gebeurt dat ook in een kudde, de dominante paarden sturen hun ondergeschikte weg als zij op dat plekje willen grazen bijvoorbeeld, je gedraagt je nu a.h.w. als de 'drijfhengst' die normaal de kudde bijeenhoudt. Je zult merken dat je steeds minder gaat nodig hebben om je paard eender welke richting op te sturen, het is dan ook de bedoeling dat je uiteindelijk op jouw kleine cirkeltje blijft en je paard met een enkele beweging van je bekken kunt sturen omdat dat je intentie aangeeft dat jij daarheen zou willen en je paard hier dus weg moet gaan omdat er anders een botsing komt.
Als bovenstaande goed gaat (je paard maakt plaats voor jou), is de stap naar het leiden niet zo groot. Je klikt hetzelfde touw aan het halster en wandelt voor je paard uit. Op het moment dat hij naar jouw zin te dicht bij komt, draai je je krachtig in zijn richting en maakt weer een beweging alsof je op hem af gaat komen (je gaat enkel echt op je paard af als je hem weg wilt sturen!) als hij niet meer afstand houdt. Hierbij kun je vooral in het begin om overtuigend genoeg te zijn een flinke zwiep geven met het touw, maar let wel op dat je NOOIT aan het touw trekt waardoor je paard een ruk aan zijn halster krijgt!! Je zwiebert alleen maar met het touw waardoor dat flink rammelt maar je trekt je hand nooit naar je toe waardoor je spanning op het touw krijgt! Nu heb je waarschijnlijk ook meteen het directe stoppen op jouw teken onder de knie Knipoog
Wat ik er nog wel even bij wil zeggen is dat het niet de bedoeling is dat je paard bang van je wordt. Het gaat er tenslotte om dat hij overtuigd raakt dat hij jou de dominante positie in jullie 'mini-kudde' kan geven, dat denkt hij natuurlijk niet als hij angstig van je wordt. Je moet altijd goed blijven opletten hoeveel 'tekens' jouw paard nodig heeft en dan het minst nodige uiteraard toepassen. Bij het ene paard zal dit vooral in het begin heel duidelijk moeten zijn met veel gebruik van het touw, een ander paard zal al onmiddelijk reageren op de minste beweging die je maakt.
Mss kun je ook eens een boek lezen waarin ook deze grondwerk zaken behandeld worden, bvb Natuurlijk paardrijden van Klaus Ferdinand Hempfling? Daar worden zaken als deze uitvoerig in besproken.
Heel veel succes, woorden zijn natuurlijk altijd makkelijker dan daden Knipoog

Het paard is de spiegel van de ziel

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:32

Zoiets heb je in 10 minuten voor elkaar........ als jij met hem gaat werken duld je geen spatjes........ spatjes betekend op zn sodemieter........... om daarna de rust er weer in te brengen........... Respect kan je alleen krijgen als je ook respect toont. Wees een duidelijke leider, wees consequent in je acties en reageer vooral niet instinctief.

Levade

Berichten: 107
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:37

gijsenkim schreef:
Zoiets heb je in 10 minuten voor elkaar........ als jij met hem gaat werken duld je geen spatjes........ spatjes betekend op zn sodemieter........... om daarna de rust er weer in te brengen........... Respect kan je alleen krijgen als je ook respect toont. Wees een duidelijke leider, wees consequent in je acties en reageer vooral niet instinctief.


Op zijn sodemieter geven.. dat is nu juist waar een paard angst van krijgt en vind ik niet echt respectvol. Zo leert je paard alleen maar hoe zwak je eigenlijk bent. Dus als het even kan zou ik een echt gevecht met hem vermijden. Inderdaad wel heel consequent zijn zodat het paard weet wat hij aan je heeft.
Ik ben benieuwd wat je paard doet als je mijn verhaal hierboven probeert. Zorg er trouwens wel voor dat je touw lang genoeg is zodat je niet in de buurt van zijn zwaaiende hoeven hoeft te komen. Is wel zo prettig Knipoog
Succes

Het paard is de spiegel van de ziel

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:41

Duh, je kan een paard op verschillende manieren op zn sodemieter geven. Tis allemaal niet zo moeilijk zoals jij het zegt.

Ik doe niks met touwen, touwen zitten in de weg. Ik doe met mn lijf en dat is tot nu toe altijd genoeg gebleken.

Jouw verhaal hierboven is voor mij een appeltje, eitje, kale plaatje met twee vingers in mn neus verhaal. In 10 minuten rechtgezet. Maarja dat moet je in je hebben, en niet uit een boekje of van een videoband Haha!

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:18

[quote="josien"]Respect moet je verdienen dat kan je het paard niet bijbrengen.

Geweldig ! dat is inderdaad het eerste wat mij opviel aan de titel van dit topic.

Niets hoeft, alleen paarden. ~loesje~

free21
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:38

gijsenkim schreef:
Duh, je kan een paard op verschillende manieren op zn sodemieter geven. Tis allemaal niet zo moeilijk zoals jij het zegt.

Ik doe niks met touwen, touwen zitten in de weg. Ik doe met mn lijf en dat is tot nu toe altijd genoeg gebleken.

Jouw verhaal hierboven is voor mij een appeltje, eitje, kale plaatje met twee vingers in mn neus verhaal. In 10 minuten rechtgezet. Maarja dat moet je in je hebben, en niet uit een boekje of van een videoband Haha!


Jeetje, het ruikt hier vreselijk naar arrogantie..

free21
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:41

En wat is eigenlijk instinctief reageren voor een mens? Ik denk doden en opeten als je bedenkt dat we roofdieren zijn. Of bedoel je wat anders met instinctief reageren?

Levade

Berichten: 107
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:53

gijsenkim schreef:
Duh, je kan een paard op verschillende manieren op zn sodemieter geven. Tis allemaal niet zo moeilijk zoals jij het zegt.

Ik doe niks met touwen, touwen zitten in de weg. Ik doe met mn lijf en dat is tot nu toe altijd genoeg gebleken.

Jouw verhaal hierboven is voor mij een appeltje, eitje, kale plaatje met twee vingers in mn neus verhaal. In 10 minuten rechtgezet. Maarja dat moet je in je hebben, en niet uit een boekje of van een videoband Haha!


Goed, en wat heeft Ranja aan dit verhaal Verward
In elk geval fijn dat jij zo gelukkig bent met jezelf

Het paard is de spiegel van de ziel

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:00

We hebben het hier over respect. Volgens mij is dit niet enkel voor paarden, maar vooral ook voor ons mensen. Dus even wat aardiger zijn. Mening mag er wezen, maar a.u.b in een wat vriendelijke taal.

Angst of onderdanig paard hoeft nog geen respect te hebben. Deze paarden zulle je altijd ergens te pakken nemen omdat ze die respect missen. Ik blijf bij mijn gezegde. Respect moet je verdienen die krijg je niet. Het is jouw houding tegen over het paard wat het hem doet en niet wat je doet.
Onderschift van Levade is een goeie. Gevoelens en karacter spelen een grote rol bij respect.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:16

Maar g&K heeft wel gelijk (goh we zijn het eens, mss op een iets andere manier) het probleem kan in 10 minuten opgelost zijn, mits jij consequent bent, en niet bang bent!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 00:30

gijsenkim schreef:
Jouw verhaal hierboven is voor mij een appeltje, eitje, kale plaatje met twee vingers in mn neus verhaal. In 10 minuten rechtgezet. Maarja dat moet je in je hebben, en niet uit een boekje of van een videoband Haha!


Gaaaap

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:51

Levade schreef:
Op zijn sodemieter geven.. dat is nu juist waar een paard angst van krijgt en vind ik niet echt respectvol. Zo leert je paard alleen maar hoe zwak je eigenlijk bent. Dus als het even kan zou ik een echt gevecht met hem vermijden. Inderdaad wel heel consequent zijn zodat het paard weet wat hij aan je heeft.
Ik ben benieuwd wat je paard doet als je mijn verhaal hierboven probeert. Zorg er trouwens wel voor dat je touw lang genoeg is zodat je niet in de buurt van zijn zwaaiende hoeven hoeft te komen. Is wel zo prettig Knipoog
Succes



wat heeft topic startster aan dit verhaal dan????

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:56

free21 schreef:
En wat is eigenlijk instinctief reageren voor een mens? Ik denk doden en opeten als je bedenkt dat we roofdieren zijn. Of bedoel je wat anders met instinctief reageren?



Instinctief reageren is ondoordacht handelen. Boos worden, boos blijven. Dat soort dingen. Een paard begrijpt de emotie boos niet, raakt daarvan in de war. Maargoed.

En inderdaad zijn wij voor het paard nog steeds het roofdier

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 16:08

Levade: Ik ga het van de week proberen. Duidelijke uitleg, thnx OK dan!

En ok, respect moet ik verdienen en daar gaan we hard mee aan de slag!!

marina"]
het probleem kan in 10 minuten opgelost zijn, mits jij consequent bent, en niet bang bent!
[/quote]Nee bang ben ik niet, ik denk alleen eerst aan mijn eigen gezondheid.

[quote="gijsenkim schreef:
Boos worden, boos blijven. Dat soort dingen. Een paard begrijpt de emotie boos niet, raakt daarvan in de war.
Boos worden deed ik eerst wel, maar door een duidelijk praktijkvoorbeeld van mijn lesgeefster, heb ik dit wel afgeleerd. Je bereikt er niks mee, of eigenlijk wordt het probleem alleen maar groter.

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

Levade

Berichten: 107
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:10

Ranja schreef:
Levade: Ik ga het van de week proberen. Duidelijke uitleg, thnx OK dan!


Dat is heel graag gedaan Ranja Knipoog Als je nog vragen hebt, you know where to find me!
Succes, dat jullie maar nog dikkere maatjes mogen worden *LOL*

Het paard is de spiegel van de ziel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 40 bezoekers