paard niet dik te krijgen, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

paard niet dik te krijgen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 20:51

hallo

ik heb een paardje en die is totaal niet dik te krijgen. ze krijgt meer eten of de andere paarden en staat zo mager dat je al haar ribben kan ZIEN tot de laatste toe. ik vind dit geen zicht, net of ze nooit eten krijgt.
voor de rest is ze super gezond, ze rent in de wei, heeft plezier in het werk, loopt prijzen op jumping enz.
nu wou ik vragen oer er niemand een supplement weet om bij het eten te doen waardoor ze toch iets zou aansterken.
ze is al een bloedonderzoek ondergaan en heeft geen wormen. de dierenarts weet verder geen raad en zegt het zo te laten maar dat wil ik niet.

bedankt!
groetjes!!

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!


Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:00

Een sterk vermagerd paard kan je een tijd een extra voederbeurt geven of voeder dat geëxpandeerd is. Geëxpandeerd voer is voer dat onder hoge druk tot brok geperst wordt bij hoge temperatuur en daarna plots afgekoeld wordt. Het voordeel hiervan is dat de celwanden in het voedsel breken waardoor het maagsap makkelijker binnen kan dringen en het paard meer voedingstoffen uit het voer haalt.

of meng wat extra plantaardige olie door het voer. Bietenpulp of slobber kan ook helpen. Let wel op dat je het niet te vlug geeft. Je moet het lang genoeg laten weken zodat het later niet meer kan uitzetten in de darmen van het paard, met alle gevolgen vandien.

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:01

Ik denk dat je het beste de VA een bloedmonster kan laten nemen

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:23

gijsenkim schreef:
Ik denk dat je het beste de VA een bloedmonster kan laten nemen


Dat had ze al gedaan, en de VA zei dat ze het maar zo moest laten.

Mais(meel) voeren werkt ook goed. Als je meel voert, ook zo laten weken als pulp. En vooral veel ruwvoer!


masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:44

Ja inderdaad, vooral veel hooi geven. Daar worden ze ook vaak dikker van, mais help ook vaak goed!

Wat je ook kunt doen is eens een mail sturen aan Pavo, Havens of Subli. Die kunnen je vast een goed advies geven!

Masja

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:31

Proberen wel leuke dingen te doen (veel afwisseling) maar stress vermijden.

Verder een slobber waar je maismeel en zonnebloemolie aan toe voegt.

Het is lastig om een dergelijk paard op gewicht te krijgen en te houden. Elk kilootje dat je eraan hebt ben je gelijk weer kwijt als er stress is geweest (of verharen oid, noem maar op).

Veel succes iig Lachen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 00:38

Hoevaak per dag voer je?
Dat wil ook wel eens verschil uit maken.
Bv 2 keer per dag omzetten in 4 keer per dag.

Idd maismeel wil wel kunnen helpen.
Wist je dat hooi bij sommige paarden ook een beetje dik maakt?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 06:25

Het laatste paard dat bij ons op stal kwam was mager. Nu 3 maanden later heb ik moeite om haar niet te dik te laten worden.

Ik denk dat dat vooral door de goede kwaliteit hooi komt waar mijn paarden om aan te komen zo veel van mogen eten als ze willen. Ik heb betere ervaring met hooi dan kuil. Daarnaast krijgen mijn paarden 2 a 2.5 kg sportbrok en ca 500 gr subli energymix. Een kennisje is inmiddels ook die energymix gaan voeren voor haar paard dat niet lekker in zijn vel zat (mager, dof). Dit paard is helemaal bijgekomen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 06:43

Neonlight schreef:
Dat had ze al gedaan, en de VA zei dat ze het maar zo moest laten.

Mais(meel) voeren werkt ook goed. Als je meel voert, ook zo laten weken als pulp. En vooral veel ruwvoer!



sorrie heb ik niet gelezen Haha!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 08:38

er is een speciaal soort biologische (reform) muesli, misschien eens navragen bij een voedsel distributeur, en proberen.
Heb je er misschien foto's van? want de bouw van sommige paarden maakt dat al vrij snel een paar ribben zichtbaar zijn.
En gaat ze op het land? misschien een iets vetter weiland proberen, of gras of kuilgras bijvoeren.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:39

Nu eindelijk na maanden heb ik mijn paardje netjes op gewicht.

Hij loopt een groot deel van de dag op een hele schrale wei, 1 plak hooi en 2 scheppen reform muesli van havens.

Voorheen, 2,5 kg sportbrok, gras, 2 plakken hooi.

Ik denk dat mijn paard beter met de muesli overweg kan dan met de brok. Zijn mest is vaster en ik zag hem groeien.

Zelfs toen hij de wei opging en het vette voorjaarsgras kreeg, werd hij niet dikker.

Je zou het eens kunnen proberen. Kwa energie kan hij het ook goed doen op de muesli. Van de winter zal ik hem wat brok bijvoeren, maar dit bevalt mij wel.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:56

Pas op met bietenpulp, afgezien van het feit dat het minimaal 24 uur moet weken omdat het gigantisch uitzet, bevat bietenpulp extreem veel suiker.
De kans op maandagziekte (tying-up) en hoefbevangenheid ( ook bij magere paarden) is erg groot. Maismeel, geweekte gebroken mais, kuilmais kan wel (ook met mate) en de toevoeging van plantaardige olie is ook goed. Zelf gebruik ik nog wel eens levertraan ivm de grote hoeveelheid vitaminen/ mineralen die dit bevat, nadeel is het hoge prijskaartje.

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:30

Ik zou me er niet te veel zorgen over maken. Als de dierenarts zegt dat er niets met hem aan de hand is en het paard voelt zich lekker waarom moet ie dan perse dik worden. Ik snap dat het een mooier gezicht is een gevult paard maar voor het paard is iets aan de magere kant gezonder als een dik paard. Ik heb hetzelfde bij mijn pony, hij doet het prima en hij is gezond maar ja je kunt zijn ribben zien. Ook ik heb geprobeer om hem wat dikker te laten worden maar het resultaat was nihil. Sommige paarden hebben dat nou eenmaal. Sommige mensen trouwens ook. Ik kan ook eten wat ik wil maar zie er nog steeds uit als een aangeklede breinaald.

Come over to the dark side, we have cookies!

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:39

ik denk dat er geen paard is wat niet dik te krijgen is
het is gewoon een kwestie van voeren wat het paard lekker vind.
zelf hebben wij ook een paard wat niet dik te krijgen was, en nu heeft ze gewoon een lekker buikje.
tja dat paard hield niet van biks en ook niet van nat hooi, (wat hij kreeg i.v.m hoesten) nu krijgt ze 2 emmers wortels op een dag en haver en geplette mais. Ook krijgt ze kuilgras
ik denk dat het gewoon een kwestie is van kijken wat je paard lekker vind. Want als jij iets niet lekker vind eet je het ook niet van harte. en zo gaat het met paarden ook!

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:56

Bij sayla heeft pavo slobber en wortels zeer goed geholpen .
Ik kocht haar vorig jaar maart écht súper super dun--> in juni was ze nog steeds erg dun t leek of er niet tegen te voeren was...ze kreeg al zoveel hooi/kuil/brok maar t hielp niet...dus toen dacht ik ik ga een tijd slobber bijvoeren (ipv een gedeelte vd brok)--> ik vond dus de handige complete slobber van pavo en gaf tussendoor ook vaker wortels --> in augustus had ze al lekker wat body...In november zijn we verhuisd en krijgt ze weer gewoon brok en hooi want ze hebben een zeer lekkere wei om te grazen en ... Bloos! nu krijgt ze toch wel érg veel body (nog niet té dik, maar we zijn nu toch maar met prikpaaltjes aan de slag gegeaan)

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:00

Maismeel!

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

quito
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:44

In plaats van maismeel kun je beter maisvlokken(geplette mais) voeren. Hier moet je paardje beter op kauwen wat de spijsvertering bevorderd. Ook het voeren van duivengerst (Havens heeft dit) wil meestal goed helpen
Succes.

jadore
Berichten: 26
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:49


hallo

mijn paard j'adore had/heeft ook zn probleem maar sinds ik dr maismeel voer word ze steeds dikker ik geef haar nu elke dag 1 maat schep maismeel maar pas op als je daar aan begint ! je moet heel langzaam op bouwen k begon met 2handjes en iederedag een handje er bij

-xXx- clautjuh

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:12

Hoe is het met de tanden? Als er veel haken zijn wordt het voer slecht vermaalt en daardoor een slechte vertering.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 18:07

vivian001 schreef:
Hoe is het met de tanden? Als er veel haken zijn wordt het voer slecht vermaalt en daardoor een slechte vertering.


er was een moment waarin ze de grote brokken van haar muesli niet opat. we hebben er dan ook een tandarts bijgehaald omdat we dachten dat het aan de tanden lag. en er was niets mis met de tanden, ze waren perfect. na het bezoek van de tandarts begon ze plots toch weer haar brokken op te eten. maar nu laat ze ze weer meestal liggen tot wat later. het kan 2 dingen zijn ofwel heeft ze geen honger meer ofwel eet ze het niet graag. ik denk vooral dat het dat laatste is en ga eens bij pavo contacteren.

bedankt allemaal voor de vele reacties!
groetjes

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:12

Splash is afgevallen door de antbiotica die hij heeft gekregen voor zijn wond , hij krijgt nu muesli , extra veel hooi en veel wortels ! En , er hij wordt al weer ietsje dikker , alleen heeft ie ontzettend veel pit in zn kont door de muesli , dus daar moet je wel op letten Haha!

    S p o t.

Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:43

Heey,
Mijn paard was net zo mager als die van jou!
Ik heb hem super goed ontwormt en bent toen gaan voeren tot flinke kilo`s.
Ik heb met sportbrok het meeste suc6 en daardoor heen een flinke schep maismeel.
Ik ben nu een jaar verder en hij ziet er al stukken beter uit hij mag nog ietsjes dikker maar hij maakt het nu goed.

Greatz en suc6

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:26

ik ken een paard en die was ook erg dun en die krijgt 4 keer per dag sportbrok en slobber met fruit er door heen + hooi of kuilgras dies nu erg opgeknapt

    Emily Nevita L2 + 2 <3
      Lief, jij blijft jouw leven lang bij mij!

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:11

Mijn merrie was ook ontzettend mager, we hebben via d'r haren onderzoek laten doen. Ze bleek toen ontstoken darmen, maag ect. ect. te hebben. Ze was ontzettend vrolijk enzo, dus we hebben er ook nooit echt aan gedacht dat ze ziek was. We hebben toen de medicijnen gegeven, maar toen werd ze nog niet echt dikker. Nu geven we van equimins maagpoeder en ze is nou op gewoon gewicht. Ik heb gehoord / gelezen dat 90 % van de renpaarden 60 % van de veulens (arabieren) maagklachten hebben. Nou lijken me de percentages wat hoog maar er zal een deel van waar zijn.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:22

kan natuurlijk zijn dat bij deze merrie de schildklier wat sneller werkt. zo is de verbranding ook sneller en worden ze nooit dik.

je kunt dit laten nakijken in het bloed door een dierenarts..
en ach zolang de merrie blij vrolijk en gezond is?

de ene mens is ook dikker dan de andere...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: germie en 19 bezoekers