veulen fokken voor een ander: wat te regelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

veulen fokken voor een ander: wat te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-02 22:28

ik heb 2 jaar geleden mijn paardje gekocht.
de handelaar zei dat hij ook een veulen van haar heeft gehad, als driejarige heeft ingereden en verkocht.
hij wil wel weer graag een veulen van haar.
het is nl een goeie merrie met papieren, hetzelfde bij dat vorige veulen.
maar ze is nu dus van mij.
ik zou het zelf ook leuk vinden om een veulen bij haar te fokken, maar niet om te houden, hij zou dan verkocht worden aan die handelaar als ik het werkelijk van plan ben wat hij dus ook zelf wil, ookal zijn er nu alleen de plannen nog maar/
eerst natuurlijk alles goed regelen.
bedoel de stal en de wei bij mij voor de tijd dat de veulen bij de merrie staat, dat zal dan ongeveer een half jaar zijn, daarna wil ik hem of haar naar een wei doen met meer veulens ed (inscharen dus zonder merrie, een opfokwei oid).

nu wil ik dus een soort contract opstellen, wie wat moet betalen en wie wat regelen ed.
en wat als er wat met mijn merrie gebeurt of het veulen (ze zeggen dat dan meestal het veulen voorgaat, maar dat wil ik niet), en wat als het een hengst is en zo meer.

maar ik weet dus niet precies waar ik naar moet kijken en wat ik moet zeggen.
zouden jullie me hierbij kunnen helpen?

ik ben dan dus van plan om de merrie beschikbaar te stellen voor een veulentje dat niet van mij is/blijft, of nouja, iig de eerste tijd wel, daarna moet hij/zij iig weg, naar een opfok oid of dan dus al verkocht worden.
kan nl geen 2 paarden onderhouden, wel voor eventjes, de veulentijd zeg maar, maar niet voor altijd en wil dat ook niet, maar dan is er deze kans.

het gaat mij niet om het geld verdienen (kan dat dan???) maar ik wil er ook niet echt armer van worden.
en mijn merrie gaat voor alles!
nu wil ik dus duidelijke en goede afspraken maken en op papier zetten.
wie kan mij hierbij helpen?

[Edit] titel [/edit]

Mariek
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-02

Hallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 20:37

Hallo!

Supergoed van je dat je duidelijke afspraken maakt en die ook op papier zet.
Ten eerste: Het lijkt me eigenlijk vrij logisch dat die handelaar het dekgeld betaald. Ik persoonlijk zou ook de eis stellen dat ze kunstmatig geinsemineerd word, zodat jouw merrie bij de 'dekking' in elk geval al geen enkel risico loopt. Vervolgens, wat te doen bij complicaties van de bevalling of draagtijd, waarbij de dierenarts moet komen. Ook hier lijkt het mij vrij logisch dat hij die eventuele kosten betaald. Wel moet je dan duidelijk weten dat het (als het tijdens de draagtijd is, en er is iets met de merrie), echt door de dracht komt. Ten derde: Wat te doen bij een dood geboren veulen of als de merrie sterft tijdens de bevalling? Als het veulen dood geboren is, lijkt het me vrij simpel: Daar moet jij je niet voor verantwoordelijk stellen. Er moeten echter zeer duidelijke afspraken staan over als jouw merrie zou sterven. Het is aan jezelf, of je dan van hem eist dat hij meebetaalt aan een nieuw paard, of zelfs geheel een nieuw paard betaald, of de onkosten vergoedt, of dat jij zegt, het was ook mijn keus, dus mijn schuld. Dan de opvoeding: Ik zou gewoon met hem afspreken; de eerste maanden blijft het veulen bij de moeder. De extra kosten (eerste inenting, voer, etc.) zijn voor hem, tenzij jij er geld voor krijgt als hij het veulen meeneemt. Het lijkt me ook vrij vanzelfsprekend dat hij de 'veulenweide' of waar je hem ook heen brengt, betaalt.

Het is een heel verhaal, maar het komt er eigenlijk op neer: Ik zou alles zo op het papier zetten, dat jij met jouw merrie geen enkel risico loopt en het veulen jouw niks gaat kosten. Die handelaar draait op voor eventuele onkosten, en de zorg voor het veulen. Wil hij dat niet, dan eis jij gewoon een fiks bedrag op voor de verkoop!

Succes ermee!

Gr. Marieke

PS: Een hele 'stomme' tip, maar toch belangrijk: Vergeet niet beide de handtekening onder het door jullie opgezette contractje te zetten!!! Party!!

Mariek
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-02

Hallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 20:38

Hallo!

Supergoed van je dat je duidelijke afspraken maakt en die ook op papier zet.
Ten eerste: Het lijkt me eigenlijk vrij logisch dat die handelaar het dekgeld betaald. Ik persoonlijk zou ook de eis stellen dat ze kunstmatig geinsemineerd word, zodat jouw merrie bij de 'dekking' in elk geval al geen enkel risico loopt. Vervolgens, wat te doen bij complicaties van de bevalling of draagtijd, waarbij de dierenarts moet komen. Ook hier lijkt het mij vrij logisch dat hij die eventuele kosten betaald. Wel moet je dan duidelijk weten dat het (als het tijdens de draagtijd is, en er is iets met de merrie), echt door de dracht komt. Ten derde: Wat te doen bij een dood geboren veulen of als de merrie sterft tijdens de bevalling? Als het veulen dood geboren is, lijkt het me vrij simpel: Daar moet jij je niet voor verantwoordelijk stellen. Er moeten echter zeer duidelijke afspraken staan over als jouw merrie zou sterven. Het is aan jezelf, of je dan van hem eist dat hij meebetaalt aan een nieuw paard, of zelfs geheel een nieuw paard betaald, of de onkosten vergoedt, of dat jij zegt, het was ook mijn keus, dus mijn schuld. Dan de opvoeding: Ik zou gewoon met hem afspreken; de eerste maanden blijft het veulen bij de moeder. De extra kosten (eerste inenting, voer, etc.) zijn voor hem, tenzij jij er geld voor krijgt als hij het veulen meeneemt. Het lijkt me ook vrij vanzelfsprekend dat hij de 'veulenweide' of waar je hem ook heen brengt, betaalt.

Het is een heel verhaal, maar het komt er eigenlijk op neer: Ik zou alles zo op het papier zetten, dat jij met jouw merrie geen enkel risico loopt en het veulen jouw niks gaat kosten. Die handelaar draait op voor eventuele onkosten, en de zorg voor het veulen. Wil hij dat niet, dan eis jij gewoon een fiks bedrag op voor de verkoop!

Succes ermee!

Gr. Marieke

PS: Een hele 'stomme' tip, maar toch belangrijk: Vergeet niet beide de handtekening onder het door jullie opgezette contractje te zetten!!! Party!!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 23:30

je kan ook "draag geld"vragen... Dat moet je met hem afspreken, dat ligt bij mijn weten rond de 2000 gulden...

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 00:51

Je moet zowiezo geld vragen voor het dekken, extra voer, evt. dierenartskosten, stalling en voer voor het veulen als het er is enz.

Of, je regelt alles zelf en verkoopt daarna het veulen aan die handelaar, maar dan moet je wel zeker weten dat hij het veulen ook neemt, ongeacht hoe het er uit zien en wat de gezondheid is.