Geheugen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Geheugen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 19:52

Kan dit?
Mijn paard heeft op 4jarige leeftijd hele ernstige droes gehad, hij heeft zelfs een paar weken in de kliniek in utrecht gestaan daarvoor (meer dood dan levend)
Een hele poos geleden ging ik eens een buitenrit met hem maken, we kwamen langs een wei met paarden, waarvan ik al dacht dat er 1 droes had..
Toen we daar kwamen, flipte mijn paard compleet, kan het nou komen doordat hij het doorhad dat het paard droes had?
Hij was echt compleet in paniek, wat hij anders niet zo snel is Cool
Wat zijn jullie ervaringen hiermee, kan dit?

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:56

lijkt mij wel. ik heb altijd geleerd dat paarden dingen snel weer vergeten, en het zich dan pas weer herinneren als ze in een zelfde situatie terecht komen of hetzelfde zien. dus bijvoorbeeld je paard is bang voor trailers, die zit niet in zn stal te denken "oh wat zijn die trailers toch eng", maar als ie een trailer ziet herinnert hij zich weer hoe eng dat was.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:20

Nou ik ben het daar niet mee eens..
Op basis van herhaling van achties en daar een beloning voor geven (conditionering) leren paarden dat ze voor bepaalde handelingen beloond worden. Daarnaast is het paard een vluchtdier en zal het "wijken voor druk" daar profiteren we van tijdens het rijden. Paarden kunnen veel onhouden en kunne zelf ook inventief zijn. Duch is het meeste instinct en conditionering.

Ze herkennen veel dingen maar plaatsen dat niet perse in de tijd. Een paard weet niet wat hij gister of eergister precies heeft gedaan en kunnen geen oorzakelijk verband over langere periode leggen. Dat wil zeggen als je paard naar je hapt en je wacht 5 minuuten met hem een tik geven dan weet ie echt niet dat hij voor dat happen wordt gestraft.

Echter trauma's blijven instictief wel hangen bijvoorbeeld een nare ervaring op de kliniek, je paard zal onthouden dat de kliniek een onprettige plaats is eventueel de geur van de kliniek herkennen.. en dat zet de alarm bellen aan voor hem, maar hij herinnert zich niet wanneer en waarom hij daar heeft gestaan. Bij herkennig van een "gevaarlijke situatie" waarschuwt zijn instinct. Dus ik denk niet dat een paard weet wanneer een ander paard droes heeft. Wellicht is het een geur geweest.. maar ik denk iets anders

En ik denk niet dat jou paard dacht "help daar staat een paard met een ziekte die ik ook heb gehad en door die ziekte was ik toen nog zo ziek op die kliniek DUSS laat ik ervandoor gaan!".. lijkt mij heeel erg onwaarschijnlijk.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 09:28

Mij ook!
Maar hij was echt in paniek, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.
Hij is al 100 keer zonder problemen langs dat stuk gelopen.
Kan hij het instnctief niet aangevoeld hebben dat dat paardje erg ziek was?
Hij heeft een plek in zijn nek zitten waar de droes toen uitgebroken is, dat vind hij ook nog steeds niet fijn als je daaraan zit, hoe verklaar je dat dan?

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:49

Die plek daar heeft jou paard ooit heel veel pijn gehad. Mijn paard heeft het halster ingegroeid gehad en nog kan je haast op die plek achter haar oren komen ze vind het heel er naar als je daar bijvoorbeeld moet knippen. In het begin was ze zelfs Panisch.

Een paard dat een keer pijn heeft gehad bij de smid zal ook wel lastig voetjes geven omdat die pijn hun bij blijft. Als paard zijnde moet je dat soort dingen snel kunnen onhouden.

Denk maar aan een disteplantje daar happen ze maar 1 of 2 keer in en dan weten ze dat dat pijn doet. Soms als je paard wil happen hoef je hem maar één keer een tik te geven en de volgende keer weet ie al dat het niet mag. Dat leren ze vrij snel want dat is hun levensbehoud.

Je paard kan van vanalles geschrokken zijn misschien een vogel of een "kabouter" die jij niet hebt gezien.
Heel misschien is het iets van de geur van een medicijn waar door je paard onrustig wordt. Of zien paarden aan hun lichaamstaal dat anderen ziek zijn.. maar om dan dat ook nog op zichzelf te betrekken en te associeren met pijn die ze zelf hebben gehad.. En dan helemaal uit zijn dak te gaan .. vind ik niet aannemelijk.

Ik was er niet bij natuurlijk.. maar volgens mij kunne paarden niet op die manier denken.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 16:52

Voor volgeltjes ed (ja hij vind veel dingen eng) reageerd hij zo anders.
Medicijn kan hij niet geroken hebben, aangezien dat paard niet behandeld werd voor zijn droes.
Misschien is het ook wel wat anders geweest, daarom wilde ik graag weten of meerdere mensen dit mee hebben gemaakt