Wanneer leren hoofdstel aan te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Wanneer leren hoofdstel aan te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 22:27

Vanaf welke leeftijd mag je een hoofdstelletje indoen qua leeftijd??


DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:28

Ik heb bij onze 2-jarige pas een bitje ingedaan. Hij is nog hengst en kan soms erg sterk zijn. Ik denk dat we in sommige gevallen hem aan een bit moeten gaan leiden en ik wil dat hij er van tevoren op een positieve manier mee kennis maakt.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 08:03

een hoofdstelletje indoen (om je paard eraan te wennen) kan al vanaf veulen, maar dat wil nog niet zeggen dat je het hoofdstel dan ook kan/mag gebruiken Tong uitsteken

Een bit zou je pas moeten gebruiken als je paard daar klaar voor is om mee bereden te worden. (en eerst de basis-opleiding doorlopen heeft...)

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 12:50

Ik heb je topic verplaatst naar Vraag maar raak.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 13:14

Toen Levi ruim 2 was heb ik voor de grap eens een hoofdstel omgedaan met bitje in...hij vond het wel grappig...5 minuten later weer uit en pas een half jaar weer eens omgedaan maar nu met zadel erbij op...nou even mee gelopen...afgedaan en toen pas weer omgedaan om te beginnen met inrijden (hij is nu 4 en een maand onder het zadel)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:25

2 jaar is inderdaad een mooie leeftijd.

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 17:00

* Doet een greep naar de paardenencyclopedie *

"Het paard mag pas aan het bit leren wennen als het een goede voorwaartse beweging heeft. Dit moet heel geleidelijk gebeuren, omdat zijn mond nog heel gevoelig is."

Lovers Charles, siamo le Principesse!! Lovers

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 17:10

Laantje schreef:
* Doet een greep naar de paardenencyclopedie *

"Het paard mag pas aan het bit leren wennen als het een goede voorwaartse beweging heeft. Dit moet heel geleidelijk gebeuren, omdat zijn mond nog heel gevoelig is."


Ik denk dat er verschil is tussen een bit omdoen om te laten wennen. Dus gewoon tijdens longeren of een wandeling waarbij je een halster over het hoofdstel heen doet waaraan je hem begeleid. Het bit werkt dan niet in en het paard kan er een beetje mee spelen en leert om het bit te accepteren als iets positiefs.
De tekst uit het boek gaat naar mijn idee pas op als je ook echt met het bit gaat werken.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 18:35

vip is nu nog geen twee jaar, en die heb ik ook al is met een bitje laten spelen, gewoon zelf laten happen en dan deed ik het in het tandloze gedeelte, niks trekken ofzo. hij heeft ook al is een hoofdstel over zn hoofd gehad(die van boef Tong uitsteken) gewoon om te wennen aan dat kopstuk.. verder heb ik er ook al is een sjabrak op gelegd en pas het zadel van magneet(kunsstof). hij vind het wel best.(en bandages, peesbeschermers gisteren voor het eerst, en deze week ga ik ook oefenen met transportbeschermers, omdat hij woensdag naar de kliniek gaat..)

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:01

ik vind dat je ze er beter al wat eerder aan kunt laten wennen ipv als ze drie jaar zijn opeens het hoofdstel aan en hop het zadel erop dat is toch ietsje teveel van het goede allemaal

ik heb een éénjarige en als we daar mee op de weg gaan wandelen doen we hem wel een licht hoofdstelletje aan met een heel zwak bitje
tis ni om echt aan te gaan trekken en van die zakken maar als hij alleen zijn halster aan heeft dan weet hij dat hij meer kracht kan zetten en als je dan met hem ah lopen bent rent ie met je weg Scheve mond

hij heeft er ook geen problemen mee (heeft zelfs al schuim in de mond) maar het hangt ook van paard tot paard af denkk

Ook wij hebben de endurancemicrobe te pakken

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:12

Wij laten alle paarden lekker lopen tot hun 3e jaar. Tot die tijd lopen ze lekker buiten met een halster om en sommigen een deken (in de herfst en winter). Ook op keuringen krijgen ze gewoon een halster om. Op hun derde beginnen we geleidelijk aan met wennen aan het bit, longeren en uiteindelijk een zadel. Eerder gewoon niet.

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 08:28

Ineke2 schreef:
Toen Levi ruim 2 was heb ik voor de grap eens een hoofdstel omgedaan met bitje in...hij vond het wel grappig...5 minuten later weer uit en pas een half jaar weer eens omgedaan maar nu met zadel erbij op...nou even mee gelopen...afgedaan en toen pas weer omgedaan om te beginnen met inrijden (hij is nu 4 en een maand onder het zadel)


O wat goed, jij bent tenminste niet zo'n haastige die gelijk al wil beleren en rijden enzv. Knipoog OK dan!

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 08:54

Ik deed mijn vorige pony met 2.5 jaar een bitje in. Dat vond ze zo leuk dat ze er echt mee rond ging lopen, nadat ze eerst een paar keer gekke bekken had getrokken. We lagen dubbel van het lachen.
Na een tijdje dacht ze dat ze ook de neusriem van het halster in d'r mond moest doen... En daarna besloot ze dat je ook lekker op je halstertouw kon kauwen, maf beest

Watch out !!!
Shetties about !!!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 19:52

Ik doe mijn hengstje van 1,5 af en toe een bitje en hoofdstel om en wandel dan een rondje door de wei. Hij pakt het bitje zelf aan en krijgt na het rondje wandelen een snoepje. Hij vind het prima.

Jimmy el Caliento ~ Rose Dancing Nimmerdor ~ Rose Dancing Cazador

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:32

ik vind een 1 1/2 jarige met bit echt veels te jong..
2 jaar is echt vroeg genoeg..
liefst iets later..

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 00:03

Bitje kan zelf geen kwaad zolang je er maar niet aan gaat trekken en zo. Als je er geen druk op zet zit het bitje er alleen maar in en gebeurd er dus niets.

Jimmy el Caliento ~ Rose Dancing Nimmerdor ~ Rose Dancing Cazador

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 00:35

DANIenVLIEG schreef:
ik vind een 1 1/2 jarige met bit echt veels te jong..
2 jaar is echt vroeg genoeg..
liefst iets later..


Jong geleerd is oud gedaan Haha!
Die van mij was ruim 1 jaar toen hij voor het eerst een bitje inhad. Gewoon nog geen 2 minuten, hoofdstel in,belonen en weer uit.
En een paar weken er na weer een paar minuutjes... Hij is er niet slechter van geworden. Haha!
Zolang je niet gaat trekken aan het bit kan het geen kwaad.Het zelfde met een dekje op de rug leggen, en later een zadel. Zolang je er niet op gaat zitten kan je (bijna) niks verzieken aan je paardje.
Als ik een jaarling zou hebben die te sterk is, dan zou ik GEEN bitje gebruiken om hem rustiger te krijgen. Ongemerkt ga je dan toch aan het bit trekken en dat is op die jonge leeftijd natuurlijk niet de bedoeling.
Maar gewoon op een rustige manier af en toe heel even een bitje in doen kan echt geen kwaad.... Ik zou dan weleens willen weten wat er zo slecht aan is.....

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 08:27

Nagoya heeft gister voor het eerst een bitje in gehad OK dan! , ze is nu 3 jaar en 4 maanden. Jammer dat ik m`n camera niet bij de hand had, want ze trok echt een grappig gezicht Tong uitsteken (de eerste 5 minuten)..

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 10:19

lotte was iets ouder als 2 toen ze voor het eerst een bitje in kreeg.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:05

Galja schreef:
Jong geleerd is oud gedaan Haha!
Die van mij was ruim 1 jaar toen hij voor het eerst een bitje inhad. Gewoon nog geen 2 minuten, hoofdstel in,belonen en weer uit.
En een paar weken er na weer een paar minuutjes... Hij is er niet slechter van geworden. Haha!
Zolang je niet gaat trekken aan het bit kan het geen kwaad.Het zelfde met een dekje op de rug leggen, en later een zadel. Zolang je er niet op gaat zitten kan je (bijna) niks verzieken aan je paardje.
Als ik een jaarling zou hebben die te sterk is, dan zou ik GEEN bitje gebruiken om hem rustiger te krijgen. Ongemerkt ga je dan toch aan het bit trekken en dat is op die jonge leeftijd natuurlijk niet de bedoeling.
Maar gewoon op een rustige manier af en toe heel even een bitje in doen kan echt geen kwaad.... Ik zou dan weleens willen weten wat er zo slecht aan is.....



ja maar toch vind ik het te jong, dat beestje hoeft nog lang geen bit in, dus waarom nu al beginnen??
2 vind ik echt vroeg genoeg..

en @ karoliena, jij wandelt er al mee nezo, dat vind ik nog erger dan dat je even het bitje in doet en daarna gelijk weer uit..
waarom wandel je met een bitje??
kan je hem anders niet houden

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..


LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:01

Ik wandel met een hoofdstel maar met een halster er overheen zodat ik hem niet in zijn mond kan trekken. Dus niet zo vlug met commentaar

Jimmy el Caliento ~ Rose Dancing Nimmerdor ~ Rose Dancing Cazador

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:45

Ik zie er niets verkeerds aan om ookal heb je het bit erin ermee aan de hand te lopen! Je schaad het paard niet, als je hem gewoon met de teugels aan het bit vasthoud, is dat toch alleen maar makkelijk voor later?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:47

Juist vind ik ook. Zolang er geen druk in de mond is kan het geen kwaad en heb jer alleen maar profijt van.

Jimmy el Caliento ~ Rose Dancing Nimmerdor ~ Rose Dancing Cazador

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:37

een meisje bij ons op stal heeft een veulen van 14 maanden oud. Laatst was ze hem aan het longeren in de bak met een hoofdstel in en dr vriend stond em op te jagen met een longeerzweep . De pony protesteerde hevig. Ik ben weggelopen kon er echt niet naar kijken. Nu schijnt dat deze mensen nog nooit een paard hebben gehad en gelijk aan een veulen begonnen zijn. Ik vind 14 maanden nog veel en veel te jong

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:49

Het is wel aan devroege kant ja. Nog geen 1.5. Ik begin pas met longeren als die van mij 2,5 is. Is toch vrij zwaar werk omdat ze steeds rondjes lopen. Werk aan de hand is niet zo belastend.

Jimmy el Caliento ~ Rose Dancing Nimmerdor ~ Rose Dancing Cazador


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Majestic-12 en 42 bezoekers