TQ 11 juni: Ontspannen bij doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48364
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

TQ 11 juni: Ontspannen bij doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 09:55

Ik kan moeilijk doorzitten op Banjer... ze gooit nogal hoog op, en gezien we nog steeds aan de basis werken, is het tempo nog niet helemaal egaal zeg maar.....

Wie heeft er tips zodat ik meer kan ontspannen met doorzitten? De eerste paar passen gaan goed, maar daarna lukt het niet meer... Verdrietig


banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:02

Wat ik altijd doe als mijn paard nog wat fris is (en dus wat harder loopt dan lekker zit) gewoon gaan lichtrijden. Dan wacht ik tot hij warm gelopen is en dus gaat nageven. Dan voel je dat hij zijn rug gaat ontspannen en dan ga ik pas doorzitten.
Maar ik begrijp uit je verhaal dat je hier nog niet echt aan toe bent.
Misschien moet je met doorzitten gewoon nog effe wachten tot het tempo wat beter te bepalen is. Het is natuurlijk voor jullie allebei niet lekker als je zit te hobbelen.

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48364
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 10:05

Banish: Ik rijd altijd licht, maar ik wil Banjer niet aanleren dat doorzitten altijd gevolgd wordt door een overgang (danwel terug naar stap, dan wel naar galop).... daarom probeer ik wel eens door te zitten... Lachen

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:40

Alles op zijn tijd. Eerst aan het tempo gaan werken en denk aan je nieren zeg...tuurlijk gewoon lichtrijden. Ik denk dat Banjer het ook niet echt prettig vindt als je op zijn rug gaat stuiteren. Zolang Banjer z'n rug niet ontspant, kun jij ook niet echt ontspannen zitten. Lekker cirkels rijden en wendingen tot hij gas gaat terugnemen. Dan gaat het vast beter.

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:51

Ik snap eerlijk gezegd niet goed hoe het kan dat je niet door kunt zitten... waar heb je dan rijles gehad dat je dat niet geleerd hebt... (Begrijp me niet verkeerd, dit is niet als 'aanval' bedoeld, puur als vraag...)
Het is me de laatste tijd eerlijk gezegd vaker opgevallen dat tegenwoordig op veel maneges kinderen(mensen) slecht leren zitten... Ze worden vaak op een paardje gekwakt, de teugels in handen gegeven en zoek het maar uit...
Vroeger...(oh jee... ik klink nu echt als een oude tante... niet de bedoeling)
toen ik begon met paardrijden, leerde je éérst doorzitten (op 'mijn' manege in ieder geval). Je begon met minimaal een stuk of 10 longe-lessen en mocht pas los als je kon blijven zitten zonder je aan de teugels vast te houden. Minstens 2 of 3 jaar begonnen mijn lessen met "stijgbeugels uit en kruisen voor het zadel, knoop in je teugels"... en dan eerst (soms meer dan een half uur) 'gym' op je paard... in stap, draf én galop... Dat was een instructrice die haar opleiding in Engeland had gehad (en daar zijn ze een stúk strenger dan op Deurne!) en daar heb ik écht wel leren zitten...(jammer dat ik tegenwoordig iets minder soepel ben...) Toen ik op een wedstrijdje bij de eerste sprong m'n beide stijgbeugels verloor, was het geen probleem om het complete parcour uit te springen zónder stijgbeugels. Iets waar ik van anderen veel complimenten over kreeg, maar voor ons de gewoonste zaak van de wereld... Jammer dat die ouderwetse manege lessen steeds meer lijken te verdwijnen...

Mijn tip voor jou SmithsGirl... Ga zitlessen nemen. Ga niet zitten hossen terwijl je ook je paard nog probeert goed te laten lopen, want je hindert hem énorm! Zoek een goede manege en leer daar, des noods eerst op een manege paard, góed zitten, zodat je een onafhankelijke zit krijgt en je je paard kunt rijden zonder hem te hinderen. Als je een goede onafhankelijke zit hebt, moet je elk paard 'uit kunnen zitten', hoe moeilijk ze ook zijn ('tuurlijk zal de één makkelijker uit te zitten zijn dan de ander, maar toch zou je er niet zo veel problemen mee moeten hebben dat het echt helemaal niet lukt...)
Wil je geen les nemen, vraag dan of iemand je paard aan de longe doet terwijl jij er op zit en ga dan zonder beugels alleen maar aan je zit werken... doe een knoop in je teugels of laat het hoofdstel af en geef jezelf een tijdje 'longeles'. Doe oefeningen in stap en draf (en als dat goed gaat ook in galop) zoals tenen aanraken, eerst gewoon maar ook kruislings, been over de voorkant van je zadel en weer terug. armen spreiden en 'om je middel draaien', armen om de beurt rond 'zwaaien'... halve schaar (wil niet met een westernzadel denk ik, is been over de nek van je paard, op je buik draaien en je andere been weer over de kont van het paard, zodat je weer in je zadel komt te zitten) 'rondje om de wereld' (been over schouder, doordraaien, been over kont zodat je achterstevoren komt te zitten, doordraaien, andere been over kont, doordraaien, andere been over schouder zodat je weer goed zit). Zo zijn er nog wel meer oeffeningetjes te bedenken die er voor zorgen dat je stevig in het zadel komt te zitten.
Heel veel succes!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 11:13

Ik heb niet veel toe te voegen aan het verhaal van Francis. Zitles is de basis. Natuurlijk is een paard in uitgestrekte draf of een hele snelle draf met de rug weggedruk moeilijker uit te zitten als een lekker soepel over de rug lopend paard, maar het principe is gelijk.

Ik kan er nog aan toevoegen dat zonder zadel rijden een poosje (desnoods met een halstertouw om de hals voor het even vastpakken als je je balans verliest) ook helpt.

En een heel leuk spelletje om je zit te verbeteren is: ga zelf op je paard zitten (mag met zadel hoor) en vraag iemand anders om je paard als een spelletje te longeren... Dus van gangen wisselen, roll backjes aan de longe, achterwaars vragen, snelle draaien, achterhand aan de kant zetten, dat soort dingen. Om het moeilijker te maken kun je je ogen ook nog dichtdoen, zodat je moet voelen wat je paard doet. Geheid dat je er eerst een paar keer naast hangt (dus wel op zand of gras oefenen) en dat je daarna steeds steviger gaat zitten. Dus ook in draf doorzittend.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:25

Zitles rules! Haha!

Overigens vind ik het totaal geen kwaad kunnen om zolang het paard je nog niet stabiel en rustig laat zitten (!) slechts korte stukjes door te zitten zonder overgangen te maken. Je keuze om door te zitten zonder overgangen vind ik verstandig, maar ik zou zo voor je eigen comfort gewoon niet te lang maken.
Wat niet inhoudt dat je niet aan je zit kunt werken natuurlijk, want da's altijd goed!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:17

je hebt ook niet het makkelijkste "zit' paard Haha! las ik in je profiel.
knap hoor OK dan! ik denk dat ik daar na 1 rondje al af hussel Clown

ik zou zoveel mogelijk aan de verzameling van je paard gaan werken , zodat hij een lekkere draf kan gaan krijgen.
en als hij lekker draaft , dan zit jij ook lekker.

succes

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:28

Zonder zadel rijden is ook goed om te leren doorzitten Cool .

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48364
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 18:54

dank jullie zo ver... Lachen Het probleem is uiteraard bij mij.. zonder zadel kan ik alles uitzitten wat ze doet, zelfs als ze uit galop valt, of probeert te bokken...

Op de een of andere manier klik ik niet met dit zadel ofzo, en ik wacht ook met smart af tot mijn Bob Marshall er is....

Ik ga mijn instructrice eens om zitles vragen... Haha!

Knd844
Berichten: 49
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:47

Ik ben het er niet mee eens hoor. Ik kan op alle paarden blijven zitten maar mijn draver daar stuiter ik vanaf. Kan je helaas ook niet zonder zadel op rijden want dan gaat hij steigeren en bokken. Ik krijg super les ook aan de longe (wel op z'n engels en op engels zadel ik wil nl overschakelen op western) en heb idd vroeger eerst zit lessen gehad en ook eerst gym zonder beugels aan het begin van de les maar mijn draver wil je gewoon niet op doorzitten. Ik daag een ieder uit om te kijken of het aan mij ligt. Want ik word gek van het lichtrijden. Haha! Dat is bij lange ritten echt niet leuk meer.

gr.
Esthe

geniet van alles zoveel je kan

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:41

Smithgirl het kan heel goed ook deels aan je zadel liggen. Mijn eerste westernzadel kon ik geen galopssprong uitzitten. Ik draaide me eruit en dacht echt dat er iets helemaal mis met me was. Tot ik een ander zadel probeerde en het probleem onmiddellijk weg was. Ik ben benieuwd hoe je nieuwe zadel bevalt Lachen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 10:27

Knd844 schreef:
Ik daag een ieder uit om te kijken of het aan mij ligt. Want ik word gek van het lichtrijden. Haha! Dat is bij lange ritten echt niet leuk meer.

Was lichtrijden niet juist uitgevonden om het de ruiter gemakkelijker te maken en zodoende langer te kunnen rijden op het paard Verward

Niet ieder paard zit even makkelijk(door), maar lichtrijden op welk paard dan ook mag geen probleem zijn.

Ik ben ook geen held met doorzitten (zonder beugels) al heb ik op de tuigers van Chardon wel een 'aardige' basis gehad. Maar zolang de zwijnen op de hei netjes bellen voor ze ineens uit de struiken springen lukt het redelijk Haha!

Knd844
Berichten: 49
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:48

Ja wel maar ik vond vroeger doorzitten ook altijd wel prettig. Maar mijn dravertje gaat gewoon te snel en kan dan dus echt niet blijven zitten Huilen En ik vind afwisselend toch echt prettiger dan continu licht irjden.

Kan er niets aan doen.

geniet van alles zoveel je kan


DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:52

Soms heeft Missy er ook flink de sokken in en gaat dan in draf zo hard dat ze niet uit te zitten is c.q. licht te rijden. Wat ik dan doe is een beetje in de beugels gaan staan zodat je net boven het zadel zweeft, je gewicht gaat dan iets naar achteren en je krijgt een soort van lichtzwevende zit zoals je ook wel bij gangenpaardruiters ziet.
Het zal er wel niet uitzien, maar het is wel makkelijk vol te houden en niet vermoeiend.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:07

Kan het zijn dat je zadel dan niet goed ligt? Dat het achter een beetje omhoog gaat. Dan kun je ook niet lekker doorzitten. Maar ja, je zegt dat je binnenkort je Bob Marshall krijgt dus dan zal het hopelijk goedkomen.

ik heb niet het idee dat het aan je zit ligt als je zonder zadel wel kunt blijven zitten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vriend93 en 76 bezoekers