*veulen ,Bowie, "zomaar" overleden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

*veulen ,Bowie, "zomaar" overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 14:13

Ik heb even een vraagje,
de baas van mijn verzorgpony's kwam vandaag naar ons toe, er is een veulen, Bowie, overleden.
Hij zei dat ze niet ziek was, maar dat ze gewoon dood in de wei lag(?).
Ik vroeg me af of dit kan?
alvast bedankt!!!
Verdrietig maaike

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 15:27

Als ze zomaar ineens dood in de wei lag, dan is dat een typisch geval om sectie op uit te laten voeren, het zou immers om een besmettelijke ziekte kunnen gaan of iets anders waardoor ook de paarden geschaad kunnen worden. Is er al een dierenarts bij geweest?

Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 17:41

nee, de baas heeft gewoon het veulen uit de wei gehaald en op laten halen. Maar ze krijgen beschimmeld hooi, de baas zei dat dat geen kwaad kan maar misschien dat ze koliek had??
in ieder geval bedankt!
Verdrietig maaike

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 18:29

Volgens mij is koliek niet dodelijk...toch??
Maar verder vind ik het nogal dom dat die eigenaar van dat veulentje geen sectie heeft laten verrichten. Wellicht heeft het veulen op een of andere manier gif binnengekregen en lopen de andere paarden ook gevaar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 18:51

XoNo schreef:
Volgens mij is koliek niet dodelijk...toch??
Maar verder vind ik het nogal dom dat die eigenaar van dat veulentje geen sectie heeft laten verrichten. Wellicht heeft het veulen op een of andere manier gif binnengekregen en lopen de andere paarden ook gevaar.


Koliek is wel zeer zeker dodelijk, hoewel het meerder oorzaken kan hebben. Verstoppingskoliek, gaskoliek, zandkoliek, wormen, slag in de darmen, kan allemaal. Een knoop in de darmen kan resulteren in een opengebarsten darm en als al de mest in de buikholte komt dan is dat einde oefening. Daarom is het ook zo belangtrijk er bij koliek als de kippen bij te zijn. En bij zo'n kleintje is het helemaal zo gebeurd.

Maar de oorzxaak van het overlijden van het veulen hoeft niet gif of een koliek te zijn. Uitdroging, koorts, onderkoeling, hartprobleem, longontsteking, het kan allemaal de oorzaak zijn geweest...

Hoe oud was het veulen? Was het van dit jaar of vorig jaar?

Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-02 15:33

hoi
ze was ongeveer een half jaar.
maar de baas was er de dag ervoor nog geweest en toen was er niets aan de hand zei hij....
Verdrietig maaike

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 16:08

Het kan natuurlijk heel veel oorzaken gehad hebben, als het een dag geleden was dat de eigenaar erbij kwam kan er natuurlijk vanalles gebeurd zijn.... maar onderzoek achteraf zou idd geen kwaad gekund hebben. De komende tijd gewoon goed op de paarden letten!

Succes grtzz Elise

Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-02 16:13

thnx in ieder geval iedereen
ik ga nu gewoon elke dag naar mn pony boeit niet hoeveel huiswerk blabla en ik zorg dat ze geoneg eten krijgt en niet van die beschimmelde troep hoeft t eeten!!!!!
x maaike