Latijnse namen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Latijnse namen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 17:02

Beetje raar onderwerp maar ik ben voor school op zoek naar de latijnse namen van de Shetland pony en de Arabier!

iemand een idee?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 17:05

eh.. nee, geen idee?

Paard in het latijn is : Equus Caballus
misschien kun je er nog forma Arabica of forma Shetlandica achter zetten? *LOL* *LOL*
Dus Arabier: Equus Caballus forma Arabica?
En Shetlander Equus Caballus forma Shetlandica?

Zomaar een gok hoor...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-01-02 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 17:12

wacht ik zal even geven wat ik heb:
Het paard:
Rijk: Animalia
Klasse: Mammalia
Orde: Perissodactyla
Familie: Equidae
Geslacht: Equus
Soort: Equus caballus


en dan ondersoort: Shetlander/Arabier
(maar dan in het latijns!)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 17:18

Ik kan niets vinden. Maakt niet uit welk ras het is, het heet allemaal Equus Caballus...

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 18:22

Uit t Wolters Woordenboek gevonden:

Arabier = Arabs, znw, m
uit Arabie = Arabiae
Arabisch = Arabicus

Shetlander staat er niet in (logisch! Latijn-Nederlands woordenboek), maar waarom moet dat in het Latijn?? Volgens mij mag dat gewoon in het Nederlands hoor, alleen familie, soort, ras, etc, (kweet niet eens de volgorde meer) hoeft in het Latijn heb ik met bio geleerd.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 18:31

Dat is de opdracht...

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 19:05

Oh lekker, en ook niet op een internetpagina of zo???vertaal.pagina.nl heb je ook nog geloof ik. Als je t echt niet kan vinden zou ik er Shetlandicus of Shetlandicum van maken, haha. Succes!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 19:05

Hadden ze vroeger dan al rassennamen?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 19:48

Volgens mij waren er toen nog helemaal geen shetlanders *LOL* Misschien een keer aan je biologieleraar vragen of die een boek met latijnse naamgeving heeft Verward

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 16:04

Spirit schreef:
Hadden ze vroeger dan al rassennamen?


Nou.. ik denk van niet, daarom zal er ook geen Latijnse naam voor Shetlanders zijn. Waarschijnlijk waren de Shetlandeilanden nog helemaal niet "ontdekt". Rassen-namen kwamen volgens mij pas veeeeeeel later, toen de gekken het nodig gingen vinden om met paarden te gaan fokken Knipoog

Ben heel benieuwd of je de Latijnse naam vind, Jobbeltje!

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-02 18:06

Ik weet het ook niet precies,
Het is voor systematiek
W8 ik zal jullie eens wat vertellen over de evolutie van het paard! (mochten er zijn die het interessant vinden..)

De geschiedenis van het paard gaat terug naar de verre prehistorie. De tegenwoordige paarden en paard-achtigen zijn slechts enkele overgeblevenen van een veel grotere groep behorend tot de Equus. Veel van deze soorten raakten tegen het einde van het Pleistoceen (12000 tot 15000 jaar geleden) uitgestorven.
Maar ook het Pleistoceen is nog niet het uitgangspunt van waaruit de ontwikkeling van het paard begint. Equus is namelijk in feite het eindproduct van de evolutie die bestaat uit ontelbare fossiele paarden die in een geologisch eindbestek van zo'n 55 miljoen jaren voorkwamen en weer verdwenen.

Ongeveer 4000 v. Christus stierf de Equus in Amerika door onbekende oorzaak uit. Op dat moment liep ook de laatste landbrug door de Beringstraat onder water en werd Amerika afgesneden van Europa en Azië. Pas in 1400 werd het paard opnieuw in Amerika geïntroduceerd door Spaanse conquistadores.
De Equus ontwikkelde zich vervolgens verder in Europa en Azië. Er ontstonden vijf ondersoorten. Dit zijn achtereenvolgens: de Equus caballus silvaticus; de Equus caballus przewalski przewalski Poliakov; de Equus caballus gmelini; het Toendrapaard en het Riwoche paard.

(en zo kan ik nog wel even doorgaan.. jaja dit moet ik leren ja!)
Maar goed, ik denk ook niet dat er een wetenschappelijke (latijnse) naam voor Arabier of Shetlander bestaat.. maar we moeten het toch echt in een soort van stamboom zetten.......
Als iemand nog suggesties heeft, graag!
Anders wordt het gewoon Arabier en Shetlander he..