*iemand ervaring met bloedarmoede / symptomen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

*iemand ervaring met bloedarmoede / symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-02 17:36

Sinds anderhalve week is Minne (Fries, ruin 5½ jaar) niet helemaal in orde, tenminste: het monster eet en drinkt normaal, heeft geen koorts of verhoging, hoest niet, heeft heldere ogen, glanzende vacht, geen neusuitvloeïng, is niet stijf, etc.

Of te wel... je zou zeggen hij mankeert niets.. Verward Verward ALLEEN... bij matige arbeid bijvoorbeeld na een half uurtje longeren of rijden met voldoende stappauzes tussendoor gaat hij opeens enorm hijgen en blijft ook na ruim 10 minuten uitstappen gewoon op hetzelfde tempo doorhijgen... zelfs na 15 minuten. Het rare is alleen als ik hem dan mee terug naar stal neem en afzadel, dekentje op, hoefjes nakijken, e.d. staat hij binnen een minuut of 3 gewoon heel normaal rustig te ademen en heel vrolijk te koekeloeren van "nou krijg ik iets lekkers" Knipoog Haha! Ik dacht de eerste paar dagen hij houdt me voor de gek de stiekemerd... maar nu twijfel ik toch wel.

Morgenmiddag komt de dierenarts om naar z'n luchtwegen te luisteren en ik laat bloed en mest onderzoeken. Als ik mijn paardenbibliotheekje er op nasla lijkt het alsof hij de symptomen van bloedarmoede heeft.

Klinkt dit iemand bekend in de oren..?? Zo ja, graag reactie!! Ben benieuwd naar jullie eventuele ervaringen en meningen!!

Alvast bedankt!! Groetjes Marijke

*tok, tok, tok* Rare jongens die romeinen...????(Obelix)


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 02:33

Bij bloedarmoede worden ze meestal flink mager, als ze gewoon op gewicht blijft is het minder waarschijnlijk.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 09:51

Mijn paard heeft ook bloedarmoede gehad vanwege de prednison en was absoluut niet mager. Laat gewoon even bloed prikken dan weet je het zeker!

Voorzitster AFM

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 13:11

Mijn fries had daar ook een tijdje last van. Extra ijzer gekregen en na een tijdje weer het zelfde tot 3 keer toe in een paar maanden.
Sinds 1 1/2 jaar komt hier een acupresseur. Hij heeft Koos behandeld en na 1 behandeling was het over. Nu heeft hij er al meer dan een jaar geen last meer van.
Hou bij je fries zijn tongkleur in de gaten, Grijs en grauw is een teken van bloedarmoede. Je kan hem ook wat zeewier geven, zit veel ijzer in.
Sterkte!!!

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 16:17

Je kunt het ook goed aan de vacht zien. Ze verliezen glans, de haren liggen niet mooi glad meer. En uiteraard vermageren ze ook wat maar niet altijd. Het paard wordt ook slomer. Bloedarmoede is ook heel vaak het gevolg van een slecht of geen ontwormingsbeleid.

elly
Berichten: 66
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: soest

bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 16:24

hoi

ik heb ervaring met een paard met bloedarmoede
het is echt zo dat je paard totaal van slag is en geen conditie meer heeft en gauw nat is

ik heb bloed laten prikken en er bleek een ernstige vorm van bloedarmoede te zijn
ik heb hem een ijzerdrank gegeven van de dierenarts en hij heeft een aantal goudkuren gehad om op te peppen
je merkt er eerst niets van van bloedarmoede, het gaat heel geleidelijk
maar wees er wel allert op hoor

en laat hem 1 keer per jaar testen op het bloed
en o ja van pavo hebben ze ook spul voor tekort aan ijzer

succes
mijn paard springt weer een gat in de lucht dus het is goed te genezen

groetjes elly

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

bedankt..!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-02 16:45

Bedankt allemaal voor jullie reacties!!

Dierenarts is vorige week geweest en heeft Minne zowel in rust als na inspanning onderzocht.

Eerste geruststelling is dat hij in ieder geval niet aan z'n longen, luchtwegen of hart mankeert. Daarnaast maakt hij een heldere, wakkere indruk en lijkt het er niet op dat hij ziek is. Zijn advies is in afwachting van het bloedonderzoek om hem "op te pakken" qua trainen alsof hij een paar weekjes rust heeft gehad of herstellende is van... dus conditietraining. De dierenarts had het vermoeden dat ik 'm de laatste tijd een beetje "overvraagd" heb. Aangezien het idd gewoon allemaal heel lekker ging en hij alles goed oppikte heb ik wel meer gedaan dan anders, maar naar mijn mening is dat fysiek qua inspanning nooit zo zwaar dat hij daar zo van onder de indruk mag zijn.

Voor de zekerheid heb ik dus toch een bloedmonster laten nemen en als het goed is krijg ik daar morgen de uitslag van. Ik vermoed zelf nog steeds bloedarmoede, gezien de symptomen die toch aanwezig zijn en blijven. Hij zweet ook vrij snel idd.

Ontwormen daar kan het eigenlijk niet aan liggen want hij wordt elke 8 weken ontwormd met eqvalan of furexel. Resistentie zou kunnen maar hij krijgt vanwege z'n omvang en gewicht altijd al anderhalve spuit.

Phia zou jij me iets meer kunnen vertellen over die acupresseur die bij jou komt..?? Is dat toevallig Erik van Beyma?

Groeten Marijke

*tok, tok, tok* Rare jongens die romeinen...????(Obelix)

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 22:38

Ja dat is Eric van Beyma. Mijn fries heeft zeker 3/4 jaar last gehad van bloedarmoede. Hij krijgt goed en genoeg te eten, hij wordt regelmatig ontwormt en qwa werk is hij niet overvraagt. De DA stond ook voor een raadsel. We hebben vele malen bloedonderzoek laten doen en steeds was het bloedarmoede.
Een pensionklant van ons is een klant van Eric. Wij hebben aan Eric gevraagt of hij Koos wilde nakijken. Hij heeft Koos behandeld en na 2 uur was Koos er weer. Vroeger was hij lui en vreselijk snel moe. Nu mag ik met Koos mee en heeft meer uithoudingsvermogen.
De oorzaak was het uit balans zijn van de dikkedarm en de longmederiaan. Deze zijn verwant aan elkaar en als 1 uit balans is dan trekt de "zieke" mederiaan de gezonde mederiaan mee. Het is net als Ying en Yang. Alles is nu goed met Koos en hij ziet er top uit. Rijden gaat ook steeds beter. Koos heeft tijdens de behandeling geen medicijnen gekregen. Er zijn hier op Bokt nog een aantal die hun paarden laten of hebben laten behandelen door Eric.
Sukses!!!

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Erik van Beyma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-02 15:51

Bedankt Phia,

Erik heeft een jaar of drie geleden met veel succes mijn shetlandpony behandeld tegen maan-staarteczeem. Ook was zij niet drachtig te krijgen en na Erik's behandeling was zij na slechts 2 bezoekjes van een charmante heer in blijde verwachting Haha!

Helaas is zij echter een paar maanden later overleden nadat zij zich had vastgerold in haar stalletje. Sindsdien heb ik Erik niet meer gezien of gesproken.

Minne z'n bloedonderzoek was in orde; de waardes lagen allemaal binnen de normen dus hij heeft geen bloedarmoede Verward Verward Hij is echter niet "normaal" dus ik vind het een goed plan om Erik er een keer bij te roepen.

Weet jij toevallig of hij nog steeds in Aalst woont. Het is vlakbij mij zelfs, maar ik zie z'n busje nooit meer staan en het uithangbordje is ook weg.

Aangezien we een beetje off-topic gaan en qua privacy wil ik je dus vriendelijk verzoeken om mij z'n telefoonnr. te PB-en.

Alvast heel erg bedankt!!

Groetjes Marijke

*tok, tok, tok* Rare jongens die romeinen...????(Obelix)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annikaatje, IASCrawler, Marsie2, Nouvel, YandexBot en 82 bezoekers