vrijheidsdressuur??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

vrijheidsdressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 20:43

ik wil misschien beginnen aan vrijheidsdressuur. Ik wil er een boek van gaan kopen, maar zijn er aparte boeken van vrijheidsdressuur of gaat dat samen met clickertraining?? Daarmee bedoel ik ook of je voor vrijheidsdressuur de clicker ook nodig hebt...ik weet niet hoe je het anders aan kunt leren..Dus wie weet er een goed boek? en is voor vrijheidsdressuur een clicker nodig?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 21:00

Paarden school van ????????(weet de naam ff niet). Heel goed boek. Heb/had ik ook(ik ben hem kwijt).
Er is vast wel iemand die de schijver wel weet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 21:01

van nathalie penquitt

Ik doe zelf ook VD.
Met mijn shetlander gebruik ik geen clicker, puur omdat zij er geen genoegen mee neemt.
Met mijn haflinger wil ik het op den duur wel met de clicker gaan doen.

Je kan dus een clicker gebruiken, maar het hoeft niet

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 21:27

van haar ja. Dank je Stef.
Ik doe het zelf met een brokje ofzo. De ene keer met de andere keer zonder. Ik leer het wel altijd met totdat ze het snappen. Dan ga ik afwisselen. Maar dus niet de ene dag wel en de ander niet maar de ene oefening wel en de adnere niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 00:11

Paardenschool van Nathalie Penquitt is inderdaad een goed boek om mee te starten als je er nog geen ervaring mee hebt. In het boek wordt geen gebruik gemaakt van de clicker maar dat kun je er wel heel goed bij gebruiken zodat je pony eerder doorheeft wat je bedoelt.

Stef; hoezo neemt jouw pony geen genoegen met een click? Als ik het zo lees krijg ik het vermoeden dat je de click zelf als een beloning wil gebruiken. Dat kan inderdaad niet omdat het geluidje zelf inderdaad (in het begin) volkomen betekenisloos is. Door echter altijd te belonen na de click krijgt de het clickgeluid de betekenis; "Nu doe je het goed, paard en dus krijg je je beloning. En als je hetzelfde nog een keer doet krijg je die beloning waarschijnlijk weer!"

Die click lijkt zo overbodig te zijn maar dat is niet zo; de click kun je namelijk heel precies timen waardoor je paard precies weet voor welke *milliseconde* hij zijn (voer)beloning krijgt. Je kunt nooit zo getimed belonen als je niet met een signaal zoals de clicker is (een secundaire versterker) aan de slag gaat.

Doordat je steeds beloont met voer/aandacht of wat dan ook na de click krijgt het paard een soort Pavlovreactie daarop. Pavlov liet steeds een bel rinkelen voor hij zijn hond voedsel gaf. Uiteindelijk ging de hond al kwijlen als nog alleen maar de bel gehoord had zonder het vlees te zien. Het belsignaal kreeg dus de betekenis "je voedsel/beloning komt eraan!". Dat is eigenlijk hetzelfde principe als bij de clicker.

Kirsten

Berichten: 4509
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 15:19

even een vraagje tussen door... Wat is een clicker???

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 15:42

Een clicker is en klein aparaatje, zon speelgoedje wat je in de winkel kan kopen, van plastic of metaal waar je snel een klikgelui mee kan maken. Meestal zon klikkikker... Kost zon 1 euro bij intertoys

Grtzz Elise

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 18:26

ik heb destijds honey "geleerd" dat de klik voor beloning staat, maar hon krijgt gewoon veel liever een lief woordje of een aai.
Met een klik staat ze echt zo te kijken van: Is dat nou alles wat ik kijrg?

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 20:13

trouwens, zo'n click kan wel mooi helpen, maar als je nou aan het longeren bent en je paard doet iets goed, je geeft een click, en dan komt je paard naar binnen voor de beloning en das toch niet wat je wil.... en dan?? dan help de click dus al niet meer... of ben ik nou zo dom??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 22:08

Na elke click komt altijd een beloning, je hoeft je paard dus niet te leren dat 'click' = beloning, omdat dat altijd zo is. Het paard gaat dus automatisch het clickgeluid als aankondiger van de beloning zien.

Je kunt zelf aan je paard leren of het naar binnen toe moet komen voor de beloning of dat jij naar hem toe gaat. Ik doe het laatste omdat ze dan op de cirkel blijven.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 21:59

uhm waarom zou je je paard eerst zo'n klik laten horen en daarna belonen? Je kan het dan toch ook zonder klicker doen? Gewoon belonden zodra hij het goed doet?