diarhee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sa777
Berichten: 96
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: belgie - brussel

diarhee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 11:02

Help! Mijn paardje heeft de laatste tijd vaak diarhee. Het duurt maar een dag maar een of 2 weken later is het daar weer!
Hij gaat voor de moment 2-3 uur per week op een paddock met mega veel gras? Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Wat kun je tegen diarhee doen? (Behalve er niet meer opgaan?)

Ik had het al aan mijn veearts gevraagd en die zie zolang dat het maar een dag duurt is dat niet zo erg.
Daarom vraag ik jullie eens jullie gedacht. Verward

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:09

geen probleem. ZOlang het niet aan blijft houden is het niet erg. Verandering van voedsel kan dit zeker veroorzaken en dat is geen punt.

sa777
Berichten: 96
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: belgie - brussel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 11:16

Wat mag ik hem dan geven van eten voor dat te behelpen? Wortelen mag dat dan nog? Liever geen gras meer?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 15:27

Van veel vers gras kunnen paarden aan de diarree raken. Probeer hem 's avonds eens, nadat hij dus gras heeft gegeten, ruwvoer te geven, hooi of goed stro. Omdat dit droog spul is heft dit de diarree vaak op. Helemaal stoppen met gras geven zou ik niet doen, maar misschien wel minderen? Mijn pony heeft er ook wat last van (niet echt diarree maar wel dunnere ontlasting) en het geven van ruwvoer helpt heel goed.

Wortelen geven hetzelfde effect als gras, zou ik dus niet geven.

sa777
Berichten: 96
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: belgie - brussel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 16:38

hebben wortelen echt hetzelfde effect dan gras? dat wist ik niet!

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:42

ja mijn pony heeft pas geleden ook een paar dagen diarree gehad maar is nu gelukkig over

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:41

sa777 schreef:
hebben wortelen echt hetzelfde effect dan gras? dat wist ik niet!


Niet in alle opzichten, maar wortel behoort ook tot de "natte" voeders. Alleen zitten er in wortels weinig voedingsstoffen, en in gras veel. Mijn pony is ook gevoelig voor diarree, en krijgt dit op iets te nat voordrooghooi (kuilgras), gras en op wortelen. Wortelen heeft ze (van de winter, nu hebben we er geen) minder gevoerd gekregen, was toch alleen maar voor de lekkernij erbij (geen voedingswaarde) en ze krijgt na de weidegang nu gewoon extra veel hooi, wat ze na een dag weien nog erg graag eet. Ze voelt zelf denk ik ook wel aan dat ze dit nodig heeft.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:33

Wortelen zijn behalve lekker ook leverancier van een hoop vitamine AD. Vooral s'winters dus erg goed, omdat het lichaam dan zelf veel minder aanmaakt door het gebrek aan veel zonlicht en bovendien dus zeer bevoordelijk voor de vruchtbaarheid. Nadeel is inderdaad, dat ze bij grotere hoeveelheden wat nat op de mest worden, maar dit is geen diarree.
Jouw paardje is waarschijnlijk gevoelig op veel vers jong gras. Meestal wennen ze er na verloop van tijd aan, als je de tijd dat ze buiten in het gras staan, steeds iets verder uitbouwt. In plaats van na het gras, kun je hem beter voor het gras, een plak hooi, of beter nog een plakje stro geven. Zo gaat hij met een volle maag naar buiten e zal dus minder schrokkerig zijn en het stro absorbeert en nutraliseert direct het teveel aan vers gras en de sappen die hier in zitten. Ook paarden die op vers gras gevoelig zijn voor gaskoliek, doen het op deze manier een stuk beter.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:44

Kan je haar niet iedere dag wat laten grazen ipv 1 x per week 2-3 uur? Iedere dag een beetje is dan beter. Dan brok wat minderen en meer oud (dus niet vers zeg maar) hooi bijvoeren.