waar kun je het beste mee beginnen ?beantwoorden!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

waar kun je het beste mee beginnen ?beantwoorden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 11:00

haaj ik heb een vraag aan jullie en dat is het volgende:

als voor het eerst een eigen paard wilt wat is dan makkelijker om als beginpony te nemen een shetlander,pony of paard?

ik en een vriendin zeggen dat een shetlander in het bgin makkelijker is

wat vinden jullie ??

Groeten mij


Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:04

Ligt er aan hoe groot je bent he ...

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:09

Eerst maar een verzorgpaard nemen, als je het dan nog zo leuk vind zelf eentje aanschaffen. Ik ben m'n hele leven al paardloos, maar rijd voor anderen. En heb er net zoveel plezier en vrijheden mee!


Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:14

dat lijkt mij ook een goed begin, eerst een verzorgpaard of pony. En vervolgens ligt het er inderdaad hoe groot jullie zijn en wat jullie met het beestie willen gaan doen.... Dan kan er gekeken worden naar wat voor een paardje voor jullie geschikt is!

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:36

Ik wou eerst ook een eigen paardje was me al een beetje aan het orienteren, maar toen kwam mijn verzorgponytje en nu ook een fjord die ik rij voor iemand anders. Nu staat mijn eigen paardje niet meer op de eerste plek, want ik rij er nu 2 voor andere!

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:51

Indd eerst een verzorgpony.
Als je het dan nog steeds leuk vind en je wilt echt graag een eigen paard, dan zou ik gewoon op zoek gaan naar een leuke, brave pony. Ligt er ook aan hoe groot je bent.

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 12:02

IK BEN 1.57 MAAR ik denk de hele tijd dat je beter eerst met een shetlander kan nemen en ik ga hem showen Tong uitsteken:P

Farjen

Berichten: 7969
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 12:16

Veel shetlanders zijn ondeugend.
Het maakt helemaal niet uit op wat je begint te rijden, waarom denk je dat er allerlei formaten zijn van paarden op maneges?

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 13:47

ja duhu
maar het is toch makkelijker?ten minste dat vind ik

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 13:50

Waarom is een shetlander makkelijker dan een pony of paard?
Ben ik het niet mee eens. Shetlanders kunnen behoorlijk eigenwijs en koppig zijn.. En ik denk dat je gewoon meer plezier hebt aan een grotere pony dan aan een shetlander..

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 13:51

Waarom zou dat makkelijker zijn vind je?

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 13:51

shetlanders zijn net zoals alle andere paarden, niet moeilijker, niet makkelijker. kijk naar het karakter, leeftijd e.d. ipv naar het ras! Ik zou een wat steviger ras nemen die wat kan hebben, haflinger of fjord of gewoon een vuilnisbakkie wat niet te hoog in het bloed staat. Ik zou een pony nemen die minimaal 8 jaar oud is, een beetje net geen puber meer. Dan heb je er denk ik de minste problemen mee. Zorg ook dat je goede begeleiding hebt, dus waar je je paardje stalt dat daar altijd iemand aanwezig is die je kan helpen.

Ik zou eerst maar eens een pony gaan verzorgen of leasen.

Farjen

Berichten: 7969
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 13:55

lovelygirly schreef:
ja duhu
maar het is toch makkelijker?ten minste dat vind ik


Ik heb mijn allereerste les gekregen op een paard van 1m70
En pas toen ik kon rijden mocht ik op een shet en toen nog lag ik er vaak naast.. Dan paard van 1m70 heeft me er nooit afgegooid..
En derbij als een shet er vandoor gaat, heb je net zo weinig te zeggen tegen een paard van 1m70.. Groot of klein, de monden blijven hetzelfde, en met kracht win je het nooit van een paard..

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:54

makkelijker? heb je er ook al aan gedacht wat je gaat doen als je te zwaar word voor de pony om te rijden? een gewone pony of een paard kun je ook mee showen hoor..... als jij er niet meer op kunt rijden maar het gaat toch weer kriebelen, moet je je shet verkopen.... nee das makkelijk.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:20

Citaat:
Waarom is een shetlander makkelijker dan een pony of paard?
Ben ik het niet mee eens. Shetlanders kunnen behoorlijk eigenwijs en koppig zijn.. En ik denk dat je gewoon meer plezier hebt aan een grotere pony dan aan een shetlander..


idd.

Ik heb er 1 gehad dat ik 15 was en die kon ik toen amper mannen zonder hoofdstel in...

Ik heb 'm na 7 maanden verkocht en een welsh arabier gekocht die ik nu nog steeds heb.

Shetlanders zijn echt niet zo makkelijk hoor! Ze zijn super eigenwijs, en als je pech heb zijn ze nog gemeen ook...

Maar ik zou inderdaad eerst eens een verzorgpony gaan zoeken... Dan kan je zien wat het allemaal inhoud om een eigen paard te hebben.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:28

Ik heb als eerste pony een arabier van 17 gekocht. Daar heb ik heel veel van geleerd. Ik zou iig een pony die al wat ouder is kopen, waar alle knopjes al op zitten.

[o]

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:34

shetlander als 1e paard? ligt er maar net aan wat je wil doen?

als je wil rijden dan heb je er vrij weinig aan, zeker als je een jaartje of 14/15 bent of ouder dan ben ja vaak veel te groot voor een shetje en dat rijdt niet zo handig.

ja kan het beste een pony van boven de 8 jaar kopen, die zijn al wat gewend en reageren niet meer zo fel als ee jongere pony, ook kunnen ze vaak al wat meer qua rijden, en dat is alleen maar fijner voor jezelf.

ik weet niet of je nog veel groit, maar een E-pony past bijna iedereen nog wel op, blijf je wat kleiner dan zou ik voor een D-pony gaan.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:11

Ik zou een lieve pony kopen die wat ouder is, zoals Renske al zegt. En niet te klein (of een beetje stevig gebouwd), dan groei je er ook niet zo snel af. Het leukste is een pony waar je alles mee kan, die bomproof is. Dan kan je er veel leuke dingen mee doen (maar dat is natuurlijk mijn mening maar)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:02

Ik zou nog geen pony kopen, maar inderdaad eerst een pony gaan verzorgen om te zien wat dat inhoudt. Onderhoud van een shetlander is hetzelfde als van een groot paard.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Preddy

Berichten: 2627
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:07

Ik zou eerst gaan leasen, om te kijken of je de verantwoordelijkheid wel aankan.. En als dat goed en aardig is, dan een d of e pony aanschaffen! Met een leukse welsh kom je ook wel een end op weg, ook eventueel met showen...

I used to be schizofrenic, but we are okay now...
Gezocht: Prins.. Paard heb ik al!

Whoever said money can't buy happiness, obviously didn't know where to buy a horse

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:32

Je kunt beter eerst een verzorgpony nemen.
En als je wil rijden,is een Shetje geen verstandige keus of je moet willen gaan mennen.
En een Shetje is geen makkelijke pony.
Mijn ervaring is: Hij is je beste vriend of je ergste vijand.

Watch out !!!
Shetties about !!!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:47

Juist op shetlanders leer je vaak een verkeerde zit aan.
Ik weet zeker dat je met een grotere pony meer plezier zult hebben!
Ik heb nu ook een beetje spijt dat ik geen grotere pony heb gekocht, nu kan ik geen afstand meer van haar doen (ik kan er nog makkelijk op hoor, maar ik had d'r liever groter). Lachen

linny2

Berichten: 652
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: broek op langedijk/noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:50

haj

met marloez ben ik het eens.. neem een pony!! verzorgpony is heel moeilijk te vinden iedereen wil er 1 toch??? Scheve mond

succes Pling

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:50

ik raad je aan om eerst eens voor minimaal een jaar een verzorgpony te doen.En dan te kijken of je het nog steeds zo leuk vind!want hoeveel pony's worden de eerste maand niet vertroeteld en verwend en later verwaarloosd omdat er vriendjes in beeld komen of geen tijd meer is of toch geen zin hebben in al die karweitjes?

btw: ik verzorg nu al 7 jaar een aantal paarden en dat bevalt me prima!zelfs zó goed dat ik het iedereen kan aanraden!

groetjes mij

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:04

@ jacobientjuh.

In d'r profiel staat dat ze al verzorgpaarden heeft. Alleen dat gaat geloof ik niet helemaal goed :S

lovelygirly schreef:
ik heb dus een aantal verzorgpaarden.

En nu valt ze mij en mijn vriendinnen gewoon effe aan en dann heb je haar vast en dan gaat ze steigeren en als ze op je zit doet ze erval alles om je eraf te gooien terwijl ze dat eerst niet deed.


Scheve mond

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, cabochon1, Foreverkliek, GoogleAdsense, MyChoice, NewChapter, noviceh en 115 bezoekers