Over 2 wkn keuring met merrie & veulen HELP!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Over 2 wkn keuring met merrie & veulen HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 23:24

Wie heeft hier ervaring mee???
Het gaat om de centrale keuring van het KWPN
De merrie ben ik aan het trainen maar ze is lang niet
in zo'n conditie als verleden jaar (ben toen ook geweest)
Nu is dat trainen een stuk moeilijker ivm het veulen
(kan niet lang trainen zonder dat meneer de stal afbreekt Boos! ..... Haha! )
Wie heeft er tips??
hoe gaat het in zijn werk??
Mag / Moet het veulen los of aan de hand getoond worden??
Toilleteren van het veulen: in hoeverre doe je dat??
Scheren enz????

Veulen is net een dikke beer Schijnheilig Hij heeft een hele dikke veulenvacht
ik heb van de week wel zijn beentjes opgeschoren meer niet Bloos

Dus mensen alle tips zijn welkom, hulp kan ik wel gebruiken Bloos!

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:29

Ik ben vorig weekend met een vriendin mee geweest KWPN keuring van haar merries. Het is een hoop gestres voor veel mensen. Maar doe dat vooral niet!! Boos! Er waren veel merries met veulens en ze liepen allemaal los. Toon je veulen zoals die nu is. Ik heb geen getoileteerde veulens gezien wel de merries. En je merrie trainen. Zorg dat je stal goed en veilig is afgesloten zodat je veulen er niet uit kan en train zo nodig niet zo lang en/of 2 keer per dag. OK dan! succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 01:54

Noble-Girl schreef:
Nu is dat trainen een stuk moeilijker ivm het veulen
(kan niet lang trainen zonder dat meneer de stal afbreekt Boos! ..... Haha! )
Wie heeft er tips??


Kun je dat veulen niet tijdens de training achter zijn mama aan laten hobbelen? Of is dat iets teveel van het goede?

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 06:34

Seventje schreef:
Toon je veulen zoals die nu is. Ik heb geen getoileteerde veulens gezien wel de merries.


Het gaat op zo'n keuring om de merrie en het is dan ook niet nodig om je veulen te toiletteren. Op de veulenkeuring is het wel zo netjes om je veulen op zijn minst te vlechten. Dat is een heerlijk priegelwerkje waar ik een ander slachtoffer voor probeer te strikken Schijnheilig . Sommige mensen scheren het veulen, maar persoonlijk doe ik dat niet. Ik zet hem wel even in de was en accentueer wat plekjes met Bright Eye.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 08:45

Ik had niets aan het veulen gedaan,behalve z`n oortjes een beetje uitgeschoren.De merrie heb ik een paar dagen van te voren binnen gezet op zaagsel en juist niet gewerkt.
Vlak voordat ik de ring in moest heb ik het stel van de trailer gehaald,zodat ze als een macho de ring in ging.Met resultaat want ik liep voorop van de 12 merries met veulen.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 10:01

Ik ga niet alléén voor de merrie ik ga ook voor het veulen Bloos
Ga hem niet helemaal scheren omdat hij 24 uur per dag buiten staat.
Daar moeten ze maar doorheen kijken Bloos

Merrie met veulen erbij trainen heeft tot nu toe nog niet veel zin gehad aangezien de merrie er niet voor uit te branden is als haar veulen erbij loopt Haha!
Maar je moet wat dus ik heb het gisteren na 20 min alleen te hebben gereden wel het veulen erbij gepakt zodat ik wat langer door kon trainen.
De merrie heeft vorig jaar haar ster predikaat gekregen, verwacht eigenlijk niet dat ze voorlopig keur wordt, maar ik wil haar er wel zo goed mogelijk voor hebben staan.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:46

Noa word vanavond helemaal geschoren, mocht het weerte erg zijn gaat ze naar binnen of krijgt ze een dekentje

Verder zou ik proberen even door te zetten met trainen, en de laatste nachten naar binnen zodat de merrie wat opdroogt.

Ik ben heel benieuwd, maar zal je persoonlijk toe gaan juichen! *LOL*
Komt vast goed Haha!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:58

Citaat:
Daar moeten ze maar doorheen kijken


Tja, dat hoopte ik ook vorig jaar. Maar dat was toch echt niet het geval.

Ik sta op een pension stal zonder wei. We hebben wel weide, maar dat ligt een half uur rijden van stal.
Ik had m'n merrie en veulen een week van te voren naar stal gehaald, omdat ik onzin vond om het veulen 3 weken op stal te houden en te trainen.

Kreeg een 2A premie omdat ze 'te weinig' bespierd was...

Nou ik ga toch echt niet een veulen van 3 maanden trainen om spieren te kweken Verward

In iedergeval succes, ik moet over twee weken en ga alleen met de merrie. Veulen/jaarling staat in de opfok en vond het teveel gestress om haar dan weer uit de groep te trekken voor 1 dag keuring.