[VD] wie weet er oefeningen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tijger
Berichten: 1438
Geregistreerd: 30-04-04

[VD] wie weet er oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 21:04

hallo allemaal,

ik heb er sinds een paar dagen een kleine pony bij (welsh A) waar ik niet op kan rijden maar waar ik wel heel graag vrijheids dressuur mee gaan doen.
Wie weet er nog leuke oefeningen om met hem te doen?
alles is welkom.

alvast bedankt.


Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:17

Eerst de basis. Dus het blijven staan, volgen, achterwaarts enz enz enz.

Je moet eventjes in de sticky kijken. Daar staan vast de site's van Pinky_girl en van Joyce bij. Beide zijn het site's waar je heel veel informatie vandaan kan halen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

tijger
Berichten: 1438
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 21:22

he ja sorry zie het nu pas. in elk geval bedankt

Pluk de dag en geniet van elk moment in het leven!

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:37

het is ook leuk om je paard te leren knielen.. dat kan je doen door bv een peen tussen z'n 2 voorbenen te houden zodat hij z'n hoofd tussen z'n benen stopt als dat goed gaat kan je met hulp van iemand die dan 1 hoef op tilt (net zoals je hoeven uitkrabt) en dan het been probeert neer te leggen op de grond terwijl z'n hoofd omlaag gaat.. veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:17

Hoe oud is je pony precies? Het is namelijk niet al te verstandig om met een pony onder de 2,5 jaar oud te werken. Daarboven kan het natuurlijk geen kwaad. Net zoals hierboven werd geschreven zou ik gewoon beginnen met de basis, en het dan langzaam uitbreiden met de echte oefeningen. De buiging ( http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/buiging.html ) is een heel goede omdat je je paard daar niet echt in kunt dwingen en hij dus het tempo aangeeft, het apporteren is ook erg leuk maar wat ingewikkelder, en ook met het compliment (knielen op 1 been) zou ik wachten tot je de buiging in elk geval gedeeltelijk onder de knie hebt, omdat je op die manier het paard goed voorbereid op de nieuwe spieren die hij moet gaan gebruiken.

Veel succes!

tijger
Berichten: 1438
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 21:08

Quarterh0rse schreef:
het is ook leuk om je paard te leren knielen.. dat kan je doen door bv een peen tussen z'n 2 voorbenen te houden zodat hij z'n hoofd tussen z'n benen stopt als dat goed gaat kan je met hulp van iemand die dan 1 hoef op tilt (net zoals je hoeven uitkrabt) en dan het been probeert neer te leggen op de grond terwijl z'n hoofd omlaag gaat.. veel succes


he ja leuk idee. ga ik een keer probere *LOL*

tijger
Berichten: 1438
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 21:09

xyzutu2 schreef:
Hoe oud is je pony precies? Het is namelijk niet al te verstandig om met een pony onder de 2,5 jaar oud te werken. Daarboven kan het natuurlijk geen kwaad. Net zoals hierboven werd geschreven zou ik gewoon beginnen met de basis, en het dan langzaam uitbreiden met de echte oefeningen. De buiging ( http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/buiging.html ) is een heel goede omdat je je paard daar niet echt in kunt dwingen en hij dus het tempo aangeeft, het apporteren is ook erg leuk maar wat ingewikkelder, en ook met het compliment (knielen op 1 been) zou ik wachten tot je de buiging in elk geval gedeeltelijk onder de knie hebt, omdat je op die manier het paard goed voorbereid op de nieuwe spieren die hij moet gaan gebruiken.

Veel succes!


de pony is 5 jaar oud.
en die site is leuk ja heb ik net op zitten lezen en kwam veel intresante dingen tegen.
bedankt

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:55

leuk dat je dat wilt gaan doen met je pony! ik wil het binnenkort ook gaan proberen met mijn nieuwe verzorgpony, ik ben nu bezig met de basis, dus stap, draf en halthouden op commando e.d.! ik hoop dat het lukt, en ik wens je veel succes! wel foto's maken als je pony een kunstje kan hè! *LOL*

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:51

Zoals Dennis al zegt; Beginnen met de basis!
Doe je dit niet dan kom je jezelf in de loop van de VD trainingen wel tegen.
Je maakt het voor jou en je pony erg moeilijk, en dat is zonde!

De basis, en andere oefeningen kun je vinden op mijn page(www.vrijheidsdressuur.nl) en op de page van Joyce (www.joyce-online.info).

Succes en veel plezier met de Vd trainingen!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

tijger
Berichten: 1438
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 16:22

hallo allemaal.

ik ben begonnen dus wat iedereen al zegt de pony op commando stil laten staan, stap,draf en galop.
het gaat best goed alleen staat ze je soms echt zo aan te kijken van wat bedoel je nou. Verward
en ik zal zeker foto's gaan maken als ze een trukje kan.
alvast bedankt voor al jullie tips en informatie die ik heb gekregen.
jullie horen wel hoe het is gegaan.
(of zien als hij iets kan Tong uitsteken )

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:30

Quarterh0rse schreef:
het is ook leuk om je paard te leren knielen.. dat kan je doen door bv een peen tussen z'n 2 voorbenen te houden zodat hij z'n hoofd tussen z'n benen stopt als dat goed gaat kan je met hulp van iemand die dan 1 hoef op tilt (net zoals je hoeven uitkrabt) en dan het been probeert neer te leggen op de grond terwijl z'n hoofd omlaag gaat.. veel succes


Sorry, maar dit is dus heel erg gevaarljik.
Bij het compliment (wat jij knielen noemt) hoort het hoofd zelfs niet tussen de benen te zijn

tijger
Berichten: 1438
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 19:58

hoi,

naja ik doe zowiso geen dingen zonder begeleiding van de eigenarese en daar overleg ik ook mee.
dat is ook de reden waarom ik dit topic gestart heb. gewoon om informatie te kunnen krijgen.
ben nu nog bezig met op commando in stap, draf en galop.
maar in elk geval bedankt dat je het zegt.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 23:41

stef schreef:
Sorry, maar dit is dus heel erg gevaarljik.
Bij het compliment (wat jij knielen noemt) hoort het hoofd zelfs niet tussen de benen te zijn


hij doet z'n hoofd er ook niet helemaal tussen maar buigt het meer en wat wij hem leren is toch meer een buiging eigenlijk dan dat ik het knielen vind (hooguit 1/2 seconden)

tijger
Berichten: 1438
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 15:33

hoi allemaal.
bedankt voor jullie tips.
hij kan nu kusje geven op comando en voetje geven dus hij leert het allemaal al best snel.
ik ben nu bezig met buigen. gaat al een beetje maar nog niet erg goed.
in elk geval bedankt voor al jullie tips


Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 08:54

Quarterh0rse schreef:
hij doet z'n hoofd er ook niet helemaal tussen maar buigt het meer en wat wij hem leren is toch meer een buiging eigenlijk dan dat ik het knielen vind (hooguit 1/2 seconden)


Wat jij beschrijft heet idd compliment. Buigen is gewoon met 2 voorbenen op de grond blijven en dan gaat je pony met zn hoofd tussen zn voorbenen en verplaatst hij zijn gewicht naar achter.
Bij een compliment mag het hoofd niet tussen zijn benen Scheve mond

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 08:56

tijger schreef:
hoi allemaal.
bedankt voor jullie tips.
hij kan nu kusje geven op comando en voetje geven dus hij leert het allemaal al best snel.
ik ben nu bezig met buigen. gaat al een beetje maar nog niet erg goed.
in elk geval bedankt voor al jullie tips


Goed zeg!!
Als je pony in het begin een heel klein stukje buigt beloon je hem gewoon heeeel erg goed. Steeds blijven proberen en blijven belonen als hij het goed doet.

tijger
Berichten: 1438
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 17:33

hoi allemaal.
hij kan nu al kusjes geven enzo.
we zijn nu bezig met een tuigje. dat gaat echt heel goed. de pony is heel enthousiast en vind het helemaal geweldig (alleen snapt hij je soms niet en heeft hij zoiets van wat bedoel je nou Verward )
maar veder gaat het buigen ook steeds beter OK dan! .

Tinipini
Berichten: 22
Geregistreerd: 27-03-07

Re: [VD] wie weet er oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 00:42

Wat vind je van deze:

Mijn paard heb ik geleerd om vanaf de volte aan de korte zijde op commande kei en kei hard over de lange zijde te scheuren, liefst nog al bokkend en dan doet hij op commando ineens een sliding stop hahaha!!! Lukt niet altijd, maar 9 van de 10 keer wel. Heb ik hem in stappen geleerd.

Hij moet maar Clown worden in het circus!!

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VD] wie weet er oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 00:45

Ik heb mijn paard geleerd te sturen op handgebaren, dus hand naar rechts, paard naar rechts, hoe meer mijn hand naar achter hoe sneller mijn paard moet draaien. Klinkt raar maar ze doet het perfect, zo loopt ze zelfs een halve volte om de achterhand.

Geld verdienen door emails te lezen, geen snel-rijk-work-wondermiddel, wel verslavend en een leuk zakcentje :') >> klik hier

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: [VD] wie weet er oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:18

waarom staat dit topic in AR Verward
*temt*

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re: [VD] wie weet er oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:40

dat vraag ik me ook af... en zelfs de mod van AR reageerd en valt het niet op Verward

Wie vecht kan verliezen. Wie niet vecht heeft al verloren

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: [VD] wie weet er oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:44

Tinipini schreef:
Wat vind je van deze:

Mijn paard heb ik geleerd om vanaf de volte aan de korte zijde op commande kei en kei hard over de lange zijde te scheuren, liefst nog al bokkend en dan doet hij op commando ineens een sliding stop hahaha!!! Lukt niet altijd, maar 9 van de 10 keer wel. Heb ik hem in stappen geleerd.

Hij moet maar Clown worden in het circus!!


Goh wat stoer. Scheve mond

Wear a smile- One size fits all

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: [VD] wie weet er oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:54

mriekie schreef:
dat vraag ik me ook af... en zelfs de mod van AR reageerd en valt het niet op Verward

Ja, dat dacht ik dus ook...

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: [VD] wie weet er oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:38

Het is een KRAKOUD Topic uit 2004, toen we nog UZ hadden *Gaap*

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re: [VD] wie weet er oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:49

A10, je hebt idd helemaal gelijk! de datum was me helemaal nog niet opgevallen!

Wie vecht kan verliezen. Wie niet vecht heeft al verloren


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers