Studentenvereniging? Meningen gevraagd!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Studentenvereniging? Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 17:54

Ik zit erover na te denken om aankomend schooljaar lid te worden van een studentenvereniging in Rdam. Vorig jaar heb ik er ook al over nagedacht, maar toen ging ik net studeren, en wilde ik gewoon even op mn gemak rondkijken en aan mijn studie wennen enzo. (plus daarbij woon ik nu nog thuis, maar ga ik het nieuwe schooljaar op kamers in Rdam)

Ik heb daarnet eens zitten surfen, en er zijn er 2 die er wel heel gezellig en 'vriendelijk' uitzien. Knipoog

Ik ben absoluut geen voorstander van zo'n ontgroening, en het gaat mij om een leuke sfeer en nieuwe mensen te ontmoeten.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Alles welkom *LOL* OK dan!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:58

ontgroening alleen al vind ik zo'n trieste zaak...

Meerendeel van de studentenverenigingen bij mij in de buurt zijn allemaal van die mutsen/balletjes.... ik zoek mijn eigen vrienden wel. Die verplichte activiteiten enzo, blegh nks voor mij.

Maar iedereen die het wel leuk vind moet het vooral doen Haha!

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 18:02

Ja tis niet zo dat ik natuurlijk zélf geen vrienden heb he Knipoog

LotteAnna
Berichten: 990
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Nmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:03

Ik zit nu op kamers in nijmegen en studeer fysiotherapie. Ook ik zit er over te denken om bij een studentenvereniging te gaan.
Maarja idd ben ik ook geen voorstander van ontgroening, maar het schijnt te moeten Knipoog
Het ligt er natuurlijk aan bij wat voor vereniging je gaat. Ga je bij het corps? of ga je meer bij de wat alternatievere studentenvereniging, met wat minder verplichtingen.
Mijn vriendje zit nu in tilburg bij st. olof. Eerst stond het me super tegen, en soms denk ik nog wel eens van: jezus wat een ballen.... Maar nu sta ik er al wat positiever tegenover.
Je moet ook nagaan of je bij een dispuut of jaarclub ofsow wil. Dispuut heb je vaak weer een ontgroening of iets dergelijks. (ik weet niet of ze hier in rotterdam mee werken)

Maar ik sta er op zich wel positief tegenover, alhoewel je ook echt mensen hebt bij een studentenvereniging die het echt allemaal menen. (dichtgetikt). Als je niet "lid" bent dan word je afgezeken voor knor, en willen doorgaans niet met je praten.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:04

Laura schreef:

Meerendeel van de studentenverenigingen bij mij in de buurt zijn allemaal van die mutsen/balletjes.... ik zoek mijn eigen vrienden wel. Die verplichte activiteiten enzo, blegh nks voor mij.



Als ik ergens NIET tegen kan zijn het wel van die ballen met zo'n shirtje van de vereniging aan met de kraag huizenhoog de lucht in... *kotssmiley*

Gatsie... van die jongens met bloempotkapsel die menen dat ze loeisexy zijn...

LotteAnna
Berichten: 990
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Nmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:05

oh ja, ik wilde ook nog zeggen dat in Nijmegen bijvoorbeeld bijna geen hbo-ers bij een studentenvereniging gaan. dat vind ik wel jammer. misschien is dat in Rotterdam anders.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 18:06

Ik geloof dat er hier aardig wat hbo-ers ook bij studentenvereniging zitten. (ik ben zelf ook van hbo)
en ook hier werken ze inderdaad met disputen en corpsen.

LotteAnna
Berichten: 990
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Nmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:08

Eef18 schreef:
Ik geloof dat er hier aardig wat hbo-ers ook bij studentenvereniging zitten. (ik ben zelf ook van hbo)
en ook hier werken ze inderdaad met disputen en corpsen.

Ja ik doe ook hbo, ik vind het jammer dat er bij mij in Nijmegen bijna geen hbo-ers bij zitten.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:34

Citaat:
Als ik ergens NIET tegen kan zijn het wel van die ballen met zo'n shirtje van de vereniging aan met de kraag huizenhoog de lucht in... *kotssmiley*

Gatsie... van die jongens met bloempotkapsel die menen dat ze loeisexy zijn...


Bleeeeeegh....don't get me started..... Ik heb een heel duidelijke mening over studentenverenigingen en ontgroeningen, die ik netjes zal samenvatten als: nee, bedankt, ik zoek mn eigen vrienden wel. Maar als jij het wel ziet zitten...je kent natuurlijk wel meteen een heleboel mensen dan en er zijn er vast wel die niet zo'n heftige ontgroening hebben. Maar als je gewoon gezelligheid wilt zijn er genoeg andere leuke activiteiten te vinden die minstens net zo leuk zijn en ongetwijfeld een stuk goedkoper.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:45

Net zoals een paar andere mensen ben ook ik geen voorstander van een studentenvereniging. Maar je moet jou beslissing niet laten belemmeren door een paar mensen op bokt die zeggen dat ze het niks vinden.

Als jij denkt dat de verenigingen jou kunnen helpen en je het naar je zin hebt erbij, waarom dan niet?

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 20:43

Nou, ik weet niet, waar ik ga studeren hebben ze een paardrijvereniging, dat lijkt me ook wel erg leuk Haha! Dus gewoon kijken of het gezellig is.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:12

Zoals je weet studeer ik zelf ook in R'dam Lachen
Ik ben niet lid van een studentenvereniging, maar ben wel lid geworden van de faculteitsvereniging (die overigens heel actief is bij ons).
Wat ik om me heen hoor, zijn de meningen heel verschillend. Er zijn mensen die het binnen een week voor gezien gehouden hebben. Maar er zijn ook mensen die al een jaar lid zijn en nog steeds heel enthousiast erover zijn. Ik denk dat je gewoon het type mens ervoor moet zijn........

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:24

Ik studeer in Enschede en daar zijn een aantal studentenverenigingen. Ik vind het vreselijk!
Maar uiteraard moet je zelf beslissen of je het leuk vind om in dat wereldje rond te hangen.

Ik vind het niets om een aantal redenen:
De ontgroening! Ik heb echt erge dingen gehoord daar over, ook bij verenigingen die van zichzelf zeggen niet corporaal te zijn! Disputen en jaarclubjes zijn precies zo.
Alle regeltjes waar je je aan moet houden. De hierarchie enzo. Het is nog erger dan het leger!!
Het kost erg veel geld!! Lidmaatschap van de vereniging, van je jaarclub, van je dispuut. En dan komen daar de 'verplichte' activiteiten en zuip avonden nog bij (ze noemen het niet verplicht, maar als je niet komt, vooral in het begin, kun je je eigenlijk niet meer vertonen want dan ben je het niet waardig om lid te zijn Verward )
Het 'soort student' dat lid is. En nu weet ik echt wel dat niet iedereen hetzelfde is. Maar mensen worden in zo'n vereniging wel een beetje hetzelfde gemaakt. Ik heb mensen echt heel erg zien veranderen en dat is zeker niet in positieve zin geweest...

Mijn mening is dus wel duidelijk denk ik Knipoog
Als je lid wil worden moet je natuurlijk ook eens met leden gaan praten. Die zullen hetzelfde doen als ik, waar ik alle negatieve punten er uit pak pakken zij alle leuke dingen. De waarheid zal zoals gewoonlijk wel weer ergens in het midden liggen Lachen (en dat waren mijn wijze woorden voor vandaag *LOL* )

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:27

Hier in Groningen zijn veel verenigingen en het gros daarvan is ballerig (*hier zou de kotssmiley staan als die nog leefde*).

Als columniste van de UK heb ik toch wel een idee waarover ik praat.

Maar goed, dat moet ook iedereen zelf weten en zolang ik er geen last van heb (en dat is vaak, maar niet altijd helaas) gaan ze maar lekker hun gang.

Op Dizkartes na hebben de grote 7 hier allemaal ontgroeningen. Beetje sneu, maar tot op zekere hoogte ook wel maf (meisje uit mijn jaar heeft maandelang rondgelopen met paarse oogschaduw & haarstrik. En ze is al zo onzeker, hihi).

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:27

Ik heb geen duidelijke mening Haha!. Aan de ene kant; je maakt eerst een rottijd door, zogenaamd om de band te versterken, en daarna zoek je uit een groepje een aantal 'vrienden voor het leven' en omdat je natuurlijk vriendjes moet blijven moet je wel iedere week met elkaar uiteten. Voor deze vriendjes moet je natuurlijk ook contributie betalen. Maar aan de andere kant; het is wel een manier om veel mensen te leren kennen, lekker veel activiteiten en feesten, zeker leuk als je op kamers zit.
Ik zit zelf ook te twijfelen om lid te worden, maar m'n eerste jaar wordt ik sowieso geen lid.

Bij m'n vorige studie had ik een erg actieve studievereninging en erg leuke mede-eerstejaars, dus ik heb eigenlijk genoeg mensen leren kennen.

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:26

Vroeger.. toen sharda nog een shardaatje was, vond ik het ook helemaal niks.
Ben in mijn eerste jaar ook geen lid geworden... dat kwam pas later.
Ontgroening heb je bij ons niet echt je moet een week werken voor de vereniging in de bollen en een avondje een opdracht uitvoeren maar dat zijn gewoon foute opdrachten zoals een lichaamsdeel uit een komkommer snijden of zo veel mogelijk uien schillen in 2 uur.
Ik ben lid geworden omdat er veel meer bij komt kijken dan zuipen en brallen, je hoeft niet te zuipen en je hoeft niet te brallen. Je doet mee aan de dingen die je leuk vindt... en of dat nou een zuipavond is, of het forum, of het organiseren van activiteiten dat maakt niets uit. En wij proberen juist de mensen die je niet overal ziet te betrekken bij de vereniging door ze te vragen voor activiteiten. Het is niet zo dat je alleen gevraagd wordt als je overal aanwezig ben.
Als het je leuk lijkt zou ik het gewoon doen, je kan zelf bepalen hoe ver je je wil bemoeien ermee...

ps de contributie is bij ons maar 34 euro per jaar dus zoveel geld gaat er ook weer niet in zitten hoor!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 01:19

Ik denk dat lid worden van welke vereniging dan ook een verrijking is. In iedere stad heb je wel een vereniging die geen ontgroening heeft, en minder corporaal, traditioneel en hierarchisch is. Trouwens, tegenwoordig zegt iedere vereniging (om diplomatieke redenen) dat ze geen ontgroening hebben, maar dat ze een kennismakingstijd hebben. Vraag wel even bij studiegenoten oid na of ze echt een ontgroening hebben of niet. Ook verschilt het per vereniging hoe bits de ontgroening is, bij sommige verenigingen hebben ze bijvoorbeeld het beleid dat alleen de groep eerstejaars afgezeken mag worden en nooit het individu.

Maar gewoon lid worden ergens, gezelligheidsvereniging, studievereniging of sportvereniging, het is altijd super leuk.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 02:23

Er zit nogal een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg groot verschil tussen de studenteverenigingen, tussen de 'alternatieve' verenigingen en de corporale verenigingen zit IMO een wereld van verschil. Ik heb het zelf nooit wat geleken ook omdat ik graag m'n eigen vrienden kies en omdat ik echt een enorme hekel heb aan activiteiten die om zuipen draaien, dat is me echt wat te puberaal Lachen Heb ook nooit echt verder gekeken maar Willemijn is redelijk actief in het verenigingsleven en dan vooral een dans en een foto vereniging. Erg leuk! Ook daar leer je een hoop leuke mensen kennen en het is veel relaxter. Geen puberale zuip sessies, geen wazige ontgroeningen, geen afzeik gebeuren, gewoon leuke dingen organiseren, leuke activiteiten of cursussen en mensen die dezelfde sport/hobby/interesses hebben als jij. Als ik nu net zou beginnen aan een HBO/uni als 18 jarige student zou ik denkt ik eens heel goed kijken naar de cultuur en sportverenigingen. Dat trekt me een heel stuk meer dan de gezelligheidsverenigingen.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 08:40

Bart, je moet denk ik ook wel een heel duidelijk onderscheid maken tussen sport/cultuur/studie verenigingen en studentenverenigingen. Mijn verhaal en ik denk dat van de meeste anderen gaat over studenten verenigingen! Die andere verenigingen noemen we geen studenten vereniging. Het zijn wel verenigingen met studenten...

Van sport/cultuur/studie zou ik zeker *wel* lid worden. Van die verenigingen ben je lid voor de functie die de vereniging heeft en daarbij komt dan dat ze vaak ook andere, gezellige activiteiten hebben. Maar het heeft niks te maken met ontgroeningen, disputen ed.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 08:41

Na wat ik gehoord en gezien heb van die verenigingen (Nijmegen) vind ik ze echt verschrikkelijk *kotssmiley*

Allemaal van die ballen, met het liefst een paar kraagjes over elkaar.. blegh.. niks voor mij

wat ik heb gehoord over de ontgroening vond ik ook afschuwelijk, mensen moesten een paar uur achter elkaar staan, vragen beantwoorden, als ze die fout beantwoorden kregen ze een ei tegen hun hoofd..
sorry, maar ik doe zoiets niet om ergens bij te horen.. ik kies mn eigen vrienden wel

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 09:22

Ik zit bij een studentenroeivereniging. Dat is bij ons eigenlijk een mix tussen sport en gezelligheid. Je gaat erheen om te roeien, maar je hebt ook 2 keer per week een societeits avond, waarop je goedkoop kunt eten, en er bijv een film of feestje georganiseerd wordt. Hier is je ploegje eigenlijk je cordial, dispuut of whatever.
Tussen roeiverenigingen zit ook een verschil, maar daar waar ik bij zit heeft totaal geen ontgroening, alleen een kennismakingsweek (wat ik oa. trouwens organiseer) en dat is alleen maar leuk. Ik ben ook HELEMAAL niet van die ballerige verenigingen en ben bij een roeiverening gegaan, omdat ik ook een andere sport (naast paardrijden) wilde doen en ik een doel in een vereniging wilde hebben, en niet alleen het feesten en zuipen. Maar het is jouw keuze en helemaal waar jij je het lekkerste bij voelt. Vind je dat corporale wel leuk, dat moet je daar vooral bij gaan en zal je het zeker naar je zin hebben. (alleen heb je daar wel altijd ontgroeningen). Maar er zijn ook genoeg andere verenigingen zonder ontgroening, waarbij het ook gezellig kan zijn

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:16

Je zult je goed moeten orienteren om een vereniging te zoeken die bij je past. Er zijn idd corporale verenigingen met disputen, ontgroeningen en veel verplichtingen. Er zijn ook verenigingen die gewoon gezelligheidsverenigingen zijn, ook verenigingen rondom een bepaald thema ('zeilen', 'roeien', 'internationele contacten opdoen').

Kijk wat je aanspreekt en maak je keuze Lachen.

Ik ben zelf, toen ik ben gaan studeren, direct lid geworden van een gezelligheidsvereniging. Eentje zonder ontgroeningen en verplichitngen. Ik was gaan studeren in een stad die in niet kende en ging ook gelijk op kamers, dan is een vereniging een fijne plek om snel veel mensen te leren kennen.
Het was (is) wel een enorme zuip en feest vereniging, maar toen vond ik dat ook leuk Lachen. In de begintijd van mn studie ging ik er vaak 's avonds eten en daarna nog gezellig nazitten. Later, toen ik zelf ook wat meer mensen kende buiten de vereniging kwam ik er vooral 'savonds laat en op feesten Lachen.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:58

Om kort te zijn (toevoeging op mijn relaas) ben ik gewoon tegen de inwisselbaarheid van de mens. Je kunt verenigingen dan ook indelen in de twee groepen: inwisselbaar (corporaal, puberaal gezuip en hihi, eindelijk eens seks -jippie-, pretentieus geneuzel, etc) en niet-inwisselbaar (niet-corporaal, etc.).

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 12:18

Het is zeker handig voor het eerste jaar, ken je gelijk lekker veel mensen. Over de ontgroening, ja, da's niet leuk. Je leert wel gelijk iedereen kennen, ik heb zelf het idee dat je iemand pas leert kennen als het niet zo goed gaat, misschien dat ik daarom nu een jaarclub heb met mensen die totaal op een lijn zitten. (je kan het natuurlijk minder treffen).
Je kiest trouwens nog steeds je eigen vrienden hoor, ik snap niet helemaal waar dat vandaan komt. Ik ben ook lid van de faculteitsvereniging. Je vriendenclubje wordt gewoon wat gevarieerder, de meeste studenten kennen alleen mensen van de studie, da's saai, al die mensen met dezelfde interesses. Ik zou zeker ergens lid worden, of het nou een gezelligheidsvereniging of een sportvereniging is, een beetje mensen leren kennen van een andere studie.