met groot paard op concour...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

met groot paard op concour...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 19:19

Mijn paard meet 1.75m en is nog pas 4 jaar. Mijn eerste wedstrijd heb ik al achter de rug wat eigenlijk wel vrij goed ging voor zo'n eerste keer op het gras zonder hekjes er om heen en dergelijke.
Ik had in ieder geval mijn eerste puntje binnen OK dan! dus dat was mooi

Maar nu komt het volgende; ik moet enorm wennen aan het gras, het is wat glibberiger en je hebt minder hou vast. Nu heb ik wel kalkoenen onder de ijzers maar voor het gevoel lijkt de bak een stuk kleiner dan gewoon in de bak....wie kent dat?
De A- C lijn lijkt wel 15 meter in plaats van 20 en de lange lijnen lijken wel 30 meter ipv 40. Ik probeer zo goed mogelijk de hoeken door te gaan maar voor dat ik het weet zit ik al bijna weer buiten de ring.
Nu weet ik dat je van een jong paard niet teveel moet verwachten en dat doe ik ook niet, maar met een groot paard ben je wel een beetje in je nadeel heb ik het idee. Scheve mond
De figuren die je moet rijden zitten vlak achter elkaar Scheve mond

Voorbeeld: H - X - F van hand veranderen in uit gestrekte draf daarna arbeids draf en dan meteen daarna op de A lijn halthouden / voorwaarts in stap / tussen A en K arbeidsdraf.
Voor dat ik rechtgesteld ben op de A lijn sta ik al bekant op A en heb ik dus onderhand maar 1 pasje stap en ga dan meteen over in draf omdat ik al tussen A en K zit met mijn lange slungel.
Het is zo'n enorm stuur werk dus ik vroeg me af, of er mensen zijn die misschien tips hebben of dit herkennen??? .....Of ben ik de enige met dit probleem Verward

Ik heb in ieder geval nu in het weiland bordjes uit gezet met de juiste maten van een ring en ben nu flink aan het oefenen op het gras...maar moet zeggen, het valt niet mee

Dus brand los

Primadonna

Stal Centaurus


Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 20:27

Ik denk dat ik het zelfde probleem heb als jij. Ik ga ongeveer over een maandje starten met mijn merrie van 1.73, ze is dan wel 6 jaar, ze heeft eerst twee veulens gehad, en ze is nog een ongelooflijke slungel. Ik ben ook al hard aan het oefenen, maar ook omdat ze van die ongelooflijk grote passen maakt is het echt heel erg moeilijk. Ik denk dat je wat dat betreft wel in het voordeel bent met een klein paard, al is een groot paard nog zo imponerend.........Ik ben dus ook wel nieuwsgierig naar tips, want het lijkt inderdaad alsof buitenringen een stuk kleiner zijn dan binnenbakken...


michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:24

Ik heb helaas geen tips, heb wel hetzelfde "probleem". Paard is ± 1.75 en die bochten vindt ze ook erg moeilijk. Laatst was het vreselijk modderig en in galop moest ik in de wending teru naar draf, nou ik zag mezelf al buiten de ring dus ik mijn stem er ook een beetje bij. Kreeg ik een vijf want ik mocht geen stem gebruiken. Nou liever dat dan door dat hekje heen dacht ik. Verder vindt ik die A-C lijn ook een ramp eerst al die wending goed doorkomen. niet te vroeg en niet te laat en dan nog eens niet slingeren Schijnheilig . Paard is eigenlijk van mijn vriend maar ik rijd haar ook, maar zelf ben ik net 1.60 dus opsluiten met been probeer ik wel alleen mijn beentjes zijn te kort Haha! . Die grote jonge paarden zijn gewoon nog niet zo buigzaam als een kleinere, maar het komt vast wel goed met ze. Knipoog

Linda86

Berichten: 532
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Altforst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:05

Mijn paard gaat ook richting de 1.80. Ik weet hoe moeilijk het is. Doordat je met een groot paard zo door de bak heen bent ga je langzamer en met minder impuls rijden en dat moet juist niet Schijnheilig .
Ik heb er in het begin ook moeite mee gehad. Twee dingen die helpen zijn, het proefje uit je hoofd leren, dan weet je precies wat er komt en dan kan je je er beter op voorbereiden. Een ander ding is inderdaad de ring op het gras uitzetten. Als je veel in zo'n bak rijdt, ga je er vanzelf steeds lekkerder in rijden en wordt ie voor je gevoel steeds groter!
Veel succes ermee in ieder geval!

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:25

heel veel starten, ik had hiervoor ook een paard van 174cm en had de eerste concoursen ook dat probleem, het is uiteindelijk allemaal goed gekomen.. succes

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 10:05

Ik heb die problemen niet. Mijn paard is 1.81. En hij was ook groot en nog wat slungelig toen hij 4 was. Met een groot paard scoor je veel gemakkelijker (vooral in de klasse B). Natuurlijk is het in het begin wat lastig om hem in de ring te houden, maar dat had ik met mijn andere paardje (1.62) ook.

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 12:53

Ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben met dit probleem Knipoog

Ik oefen nu de proefjes al zo'n drie weken en heb dit idd vooral in de bak gedaan en dat loopt allemaal wel lekker en gesmeerd.
Tuurlijk nog de puntjes op de i zetten maar weet van de eerste ervaring op gras dat het behoorlijk tegen viel met zo'n groot paard. Scheve mond
Vandaar dus dat ik de ring gisteren in het land hebt uitgezet om daar flink in te oefenen
Maar dat is zo'n groot verschil met rijden in de bak....heb moeite met de hoeken daarnaast vindt de mijne de bordjes erg interessant en als ik dan van hand gaat veranderen is het vertrouwen er nog niet helemaal dat ik niet van plan ben om de bordjes met hem om ver te rijden dus hij denkt al van te voren uit te gaan wijken voor het bordje een paar meter voor dat ik eigenlijk al daadwerkelijk bij het bordje ben. Dus hij wijkt wat af. Scheve mond
Nu is het een jong paard en weet ik dat ik er ook niet alles van moet verwachten en dat doe ik ook niet maar sta dan zeker wel open voor probleem oplossingen voor een groot paard in de wedstrijd ring

Geduld is een schone zaak en gelukkig heb ik zeeën van geduld *LOL*
Maar als mensen ook nog andere handige tips hebben, hoor ik het graag OK dan!

Daarnaast denk ik eigenlijk helemaal niet dat je met een groot paard makkelijker scoort dan een wat kleiner paard. Ik denk omdat een paard zo enorm toont dat de foutjes ook wat makkelijker zichtbaarder zijn, dus dat het juist meer opvalt dan met een wat kleiner paard Scheve mond

Primadonna

Stal Centaurus

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 13:04

Het is makkelijker van een kleiner bak naar een groter bak te gaan dan van een groter bak naar een kleinere bak. Of, dat is zo bij lagere klasses.

Wel heb ik heel vaak het gevoel dat er op wedstrijden nogal gesjoemeld word bij afmetingen van de wedstrijdbanen, maar dit kan natuurlijk ook verbeelding zijn.

:){

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 13:23

Ik weet het wel zeker. Met de grote paarden die ik tot nog toe gereden heb zat ik vrijwel elke wedstrijd in de prijzen. Foutjes worden me gemakkelijker vergeven. Een groot paard loopt iets ruimer en dat scoort gewoon beter. Als ik met de kleine een vergelijkbare proef rijdt zit ik gewoon 10 punten lager.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 13:54

ik heb een paard van ruim 1.70 en die ook nog eens vrij lang is qua rug en hals, en ik heb ook echt het idee dat vooral die korte zijde echt geen 20 meter is

maar met mn e-pony had ik dat idee ook, en die was klein en compast(of ja 1.55 maar das kelin vergeleken met mn paard)

maar ik heb weleens het aantal drafpassen geteld op de lange en korte zijde, en dat vergeleken met hoeveel drafpassen ik thuis heb, en t is toch echt 20x40 zo'n ring op wedstrijd, al oogt het idd heel erg klein!!

ben nu wel blij met de 20x60 ring, kan ik op de lange zijde tenminste eens een fatsoenlijke middendraf/galop laten zien Haha!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:16

mijn paard is ongeveer 1.75..
als je veel oefeningen doet met buigingen kun je het paard al voorbereiden op de aankomende wending zo wordt het niet een overhaaste wending.
dus op de rechte stukken gewoon rechtrichten en het paard al voorbereiden op korte wendingen zodat het niet een en al getrek en overhaast lijkt.
en vooral niet te bang zijn dat je teveel moet sturen want dan wordt dit je volgend probleem..
succes ermee..
gr esther

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:39

Het is een heel herkenbaar probleem !
Ik heb een jong paard gehad die ruim over de 1.80 ging, en daarmee heb ik precies dezelfde problemen gehad.
Hij was jong, groot, slungelig en natuurlijk nog erg onervaren.
In ons geval was het een kwestie van veel oefenen op het land (dus tussen de bordjes en zonder afrastering); daarna ging het al een stuk beter.
Het heeft nog wel een tijdje geduurd voordat ik hem echt acceptabel rond kon sturen zonder zwalkbewegingen Knipoog
Dus veel oefenen en kilometers maken, en verder een beetje geduld hebben totdat hij wat sterker / meer ervaren is, en dan komt het allemaal wel goed.
Veel succes !

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:38

Mijn nichtje heeft ook een erg groot paard, die was blij toen ze in het Z zat, dan heb je tenminste wat meer ruimte! (ze bedoelde eigenlijk in vergelijking met de M2)

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

emorlove
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: omg. breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:28

ik heb gelukkig nog een pony!!!
maar die gaat ook regelmatig de ring uit:S dan ben ik al bezig met kijken hoe ik het figuur ga rijden:S nou succes met jullie grote paarden!!

Haha! love my horsiejjj (L)

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 23:11

Ben hard aan het oefenen in het weiland *LOL* en het ging al een stukken beter OK dan! ....helaas alleen weer pech dat hij zijn ijzer verloor Scheve mond gelukkig zat mijn rijtijd er al weer bijna op met hem en heeft Tamor vandaag maar zijn rustdagje Slapen gekregen voor het zijn best doen Knipoog

Nu maar hopen dat morgen de hoefsmid eventjes tussen neus en lippen komt Clown ......vast wel Bloos

En Frieske, bedankt voor je tip ik heb er gisteren zeker er al wat aan gehad OK dan! ik neem nu ook iets meer buigboorbereidingen op de hoeken en wendingen en dat werkt al stukken beter veel gebrokenlijnen geoefend en van handveranderen en daarbij geprobeerd hem goed te laten buigen door de hoeken. Het is wel pittig maar oefening baard kunst zeggen ze Knipoog

Primadonna

Stal Centaurus

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:12

Ik weet wel zeker dat een groot paard beter scoort! Ik heb een paard van, schrik niet, 1.87 gehad (geen typfout!). Hiermee reed ik in de B dikke winspunten en in de prijzen, terwijl hij met zijn 4 jaar nog veel tactfouten maakte bij de overgangen en vaak zwabberde bij de bochten. Terwijl ik met een paardje van 1.65 daarna in de B starte, wel gewoon nette proefjes reed, steeds net een winstpunt had!! Ik denk inderdaad dat een groter paard beter overkomt met zijn ruimere gangen.

Alhoewel je bij ons in de regio ook verschillende kleinere paarden (1.62) in de Z hebt lopen die daar wel degelijk de prijzen wegkapen! (dus het gaat niet altijd op...)

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:07

Kleinere paarden scoren vaak beter in de iets hogere klasses, omdat zij vaak gemakkelijker gesloten kunnen worden en daardoor de achterhand er eerder onder krijgen. Ik denk dat het daardoor komt.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:13

Dat probleem heb ik zelfs met mn pony van 1,54 Schijnheilig
Ik denk dat het gewoon een questie is van goed tussen 2 teugels en 2 benen houden. Op tijd de bochten door rijden en niet te hard gaan Lachen

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:22

Klinkt bekend Lachen.

Helpt idd als je het proefje al kent en als je voorlezer enigzins weet hoe snel je door de ring gaat Haha!.

xJustMe
Berichten: 247
Geregistreerd: 26-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:59

Dit komt mij ook heel erg bekend voor.
Heb zelf ook een slungel van net geen 1.80, die nog 4 moet worden.
Kreeg laatst als commentaar van de jury: "Jouw paard is te groot voor mijn ring " Boos!
Wat ik doe om de proef nog een beetje door te komen is vaak een meter voor het bordje te mikken, zodat ik iets meer ruimte heb om de draai beter te maken in de bochten ed.
En zoals al eerder gezegd thuis heeeeel veel oefenen op het gras tussen de bordjes.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:53

Mijn paardje is ook groot. Hij meet 1.77m.
In het begin is het inderdaad wennen. Maar wij hebben op stal een binnenbak die iets kleiner is dan 20x30m daar rijd ik 's winters veel in en dan merk ik dat dat echt te klein is. Maar het voordeel is wel, dat als ik hem daar in kan rijden, dat het dan vaak op wedstrijd allemaal veel groter is en makkelijker lijkt.
Maar troost je het went steeds beter hoor en ik heb nu echt niet het idee dat een 20x40 bak te klein in voor ons.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:48

Mijn slungel is rond de 1.76, ik rijd thuis ook vaak in een ring in de wei. Veel oefenen dus! Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:42

Met Thunder had ik het ook (3 jaar op 1.68, nu een paar cmters erbij) en reed toen in de bak van m'n instructrice die maar 15 bij 35 was! Nou als je dat aangewend bent is het erg ruim tussen de bordjes!
Maar paarden boven de 1.70 vind ik het beste presteren op de 20 x 60 banen!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:52

Ik had ook een paard van 1.75 die erg slungelig was en dat kost wat meer moeite dan met een kleiner paard.
Maar ja, dat is het nadeel van een groot paard. Iedereen wil een groot paard want dat toont lekker, maar er zitten dus ook nadelen aan.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:06

Ik ben in iets van drie galopssprongen langs de korte zijde Lachen
Mijn tip is... ga in een kleinere bak oefenen. Dan heb je op de wedstrijd het gevoel alle tijd van de wereld te hebben Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers