paarden op hun oude dag verkopen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

paarden op hun oude dag verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-02 16:07

Ik lees wel eens advertenties van mensen die een 17 jarige paard of een 27 jarige paard (net gezien bij horses) nog verkopen. Ik snap dat niet. Wie wil nu namelijk zo'n beest hebben en waarvoor? Ik moet er niet aan denken om mijn paard te verkopen als hij oud en versleten is. Zelfs al had ik geen geld om er een bij te kopen dan deed ik het nog niet.


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 16:16

Tja, als een fanatieke wedstrijdruiter echt door wil met wedstrijden, en als het niet eerlijk is om dat nog van een (ouder) paard te verlangen, dan kan ik me goed voorstellen dat diegene het paard weg wilt doen.
En een ouder paard of pony is vaak ideaal als leerpony, kinderpony of gezelligheidspony.

Ik heb nog een merrie staan van 17 jaar (geestelijk en lichamelijk is ze nog ouder), en omdat ik volgend jaar in het buitenland ga studeren en omdat mijn kleine zusje geen twee paarden kan verzorgen, gaat zij op haar oude dag toch nog weg. We hebben haar dan zo'n 8 jaar gehad.

Maar wij verkopen haar niet, we GEVEN haar weg in bruikleen. Officieel blijft ze dus van ons. Ze gaat waarschijnlijk naar haar verzorgstertje, een meisje van 10 dat er nog jaren plezier van kan hebben en die hier ook in de buurt woont.

Als ze bij ons zou blijven, is het gewoon niet eerlijk omdat m'n zusje en ik er geen tijd voor hebben. Voor haar is het eerlijker om naar iemand te gaan die wel tijd voor haar heeft.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-02 16:18

Het lijkt me gewoon heel moeiljik om zo'n dier onder te brengen op een geschikt adres. vooral op 27 jaar is een paard niet meer zo geschikt voor de sport (17 jarigen vaak nog wel). Ik vind het heel sneu voor een paard als hij dan weg moet. Maar jullie gaan je paard dus in bruikleen geven, dus niet verkopen. Ik hoop in ieder geval dat het je gaat lukken.

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 16:31

Gabber is bijna 14 jaar, ik wil hem blijven rijden tot hij te oud is, maar als hij dan nog geen lichamelijke klachten heeft blijf ik hem gewoon lekker doorrijden. En als het niet meer mogelijk is, laat ik hem lekker in een weitje van zijn oude dag genieten.
Ik heb zelf niet de ambitie om heel goed te worden in de paardensport, dus zoals ik er nu tegenaan kijk, mag Gabber blijven tot hij dood gaat.
Ik denk wel dat het anders wordt als je wel ambitie hebt. Dan kost een oud paard je alleen maar handen vol geld.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 17:14

mijn bollie is 19, bijna 20. Hij moet nu op rust op advies van de DA. Hij kan i.i.g. niet meer bereden worden. Hij gaat dus never nooit weg@!!! hij is mijn maatje...
waarom zou je een oud paard verkopen, je oma zet je toch ook niet op de rommelmarkt
* GRATIS AF TE HALEN< OMA , WEGENS NIET MEER TE KUNNEN GEBRUIKEN*
Verward

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 17:31

die van mij gaat ook nooit weg hij is 24 en staat in een rusthuis maar is nog steeds van mij ik ga er 1 keer in de week naartoe en vertroetel hem dan extra veel Haha! .hij zal nooit weg gaan voor geen goud.

groetjes

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 17:54

Ik heb ook een ruin van 17jr (gedraagd zich nog als 10!) maar die gaat waarschijnlijk ook weg, k wil hem eigenlijk in de buurt hebben met gewoon een leuk plaatsje voor z'n oude dag maar dat ie nog wel elke dag gebruikt word, en als dat niet lukt gaat ie trug naar waar we hem weg hebben en word ie waarshijlijk manegepaard (dat vind k niet zo)

~Be as you are~

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 18:07

Heee Ymke, hoeveel kost je omaaaa????

De geest is geen vat die gevuld moet worden, maar een vuur dat je moet ontsteken.
-Plutarchus-

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 18:20

ja hoor, gewoon verkopen.

rust roest en als het dan een goed paard is, zijn er echt nog wel kopers voor. Ikzelf verkoop zo'n paard veel liever dan dat ie op rust gaat als het niet hoeft. Wanneer je ze aan het lopen houd, gaan ze nog jaren mee en hebben jonge ruiters de gelegenheid het vak te leren op een goed beleerd paard..

Haha!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 18:48

GAB!!! goed lezen!! Gratis!!!!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 18:53

Of je verkoopt ze gewoon voor dat ze bijv. 10 worden...

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 19:00

Merel Blom schreef:
ja hoor, gewoon verkopen.

rust roest en als het dan een goed paard is, zijn er echt nog wel kopers voor. Ikzelf verkoop zo'n paard veel liever dan dat ie op rust gaat als het niet hoeft. Wanneer je ze aan het lopen houd, gaan ze nog jaren mee en hebben jonge ruiters de gelegenheid het vak te leren op een goed beleerd paard..


heb je helemaal gelijk in zodra een paard/pony ergens word neer gezet waar nix meer met hem word gedaan, heb je kans dat ie binnen een jaar stokoud is en als die gewoon lekker nog elke dag word gereden blijft ie wel 10jr langer gezonder!!!!!! en heb je er veel meer plezier van!

~Be as you are~

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 19:06

Desiree schreef:
Ik vind het heel sneu voor een paard als hij dan weg moet.



Tja, ik vind het heel sneu als zo'n leuke kinderpony nutteloos staat weg te kwijnen. Als zo'n pony ziet dat de vriendjes wel vaak aandacht krijgen en bereden worden, en zei niet.

Túúrlijk ben ik gehecht aan het dier! Ik heb haar al zo'n 8 jaar! Zei was m'n eerste liefde, mijn meisje, mijn lieveling. Tot een half jaar geleden verkondigde ik ook altijd dat ik haar nooooit weg zou doen.

Als het aan mij lag, ging ze ook niet weg. Maar de omstandigheden lopen nou eenmaal zo, en ikzelf denk ook dat het voor de pony beter is.
Ik ga volgend jaar in het buitenland studeren, en m'n zusje kan niet alleen 2 paarden rijden en verzorgen.
'Officieel' is Snoopy (de oude pony) nu van m'n zusje, en is Adventure (ed) van mij. Maar m'n zusje vind Ed echt duizendmaal leuker, en het rijden op hem gaat ook veel beter als op Snoop. Tja, dan is de keuze snel gemaakt....

M'n zusje geeft niet om Snoopy, en ik ga volgend jaar weg en heb ook geen tijd voor Snoop.

Daarbij komt ook nog dat Ed echt van mij is, ik heb hem betaald e.d., en ikzelf kan op Ed rijden, maar niet meer op Snoop. Daarom zou ik het ook leuk vinden als Ed hier zou blijven. Als ik dan nog eens thuis kom, kan ik op m'n eigen paard rijden.

We hebben nu al een half jaar dat verzorgstertje voor Snoop, en dat klikt heel goed. Ook haar ouders zijn heel enthousiast, en Snoop geniet van haar aandacht.

Is het dan niet beter om de pony een fijne, liefdevolle oude dag te bezorgen? Persoonlijk zou ik Snoop graag houden, maar ik denk dat dat een heel egoïstische keuze zal zijn.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 19:06

Als zo'n dier nog gezond is en nog wil werken, waarom niet? Misschien heeft de eigenaar geen tijd meer en is dat paard nog niet aan zijn pensioen toe *LOL*
Als zo'n dier echt oud is zou ik hem niet meer verkopen. Dat vind ik ook oneerlijk voor het paard! Het hangt dus van de situatie af! Haha!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 19:11

Ik heb mijn paard al vanaf veulen en ze is nu net 4 jaar. Ik zal haar haar hele leven bij mij houden. Ookal kan ik niet meer op haar rijden. Voor mij is het een goede vriendin. Lovers

Ik vind het belachelijk als je je paard verkoopt als hij je "opeens" niet meer bevalt om wat voor reden dan ook. Boos!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 23:25

party-girl schreef:
Ik heb ook een ruin van 17jr (gedraagd zich nog als 10!) maar die gaat waarschijnlijk ook weg, k wil hem eigenlijk in de buurt hebben met gewoon een leuk plaatsje voor z'n oude dag maar dat ie nog wel elke dag gebruikt word, en als dat niet lukt gaat ie trug naar waar we hem weg hebben en word ie waarshijlijk manegepaard (dat vind k niet zo)


Eeh... als ´ie zich dan gedraagt als een 10-jarige, waarom moet ´ie dan weg Verward
Eén van mijn paarden als manege-paard?? Never nooit niet!!!!
Begrijp me niet verkeerd, ik heb grote bewondering voor manege-paarden, ze moeten een hele hoop uithouden!
Ik persoonlijk vind, dat je het niet kan maken om je ouwe, trouwe beestje af te schuiven Scheve mond .
In het geval van Carola, vind ik het nog wat anders; dat paardje had al een verzorgstertje, waarvan je 100% zeker bent, dat die goed voor hem/haar is. Dat zijn van die uitzonderingen waar gewoon zoiets zó gaat!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 23:56

Hoi Desiree,
Bij ons staat een merrie te koop en die is in de 20. Ze moet helaas weg omdat er ruimte tekort is. Er zijn maar drie stallen en vier paarden/pony's. Er is nu wel een stal in tweeen gedeeld maar dat is geen succes. Deze merrie is nog niet zo lang op de boerderij en nu is er voor gekozen om haar dus te verkopen. De andere paarden zijn er al langer (behalve een 3 jarige hengst) en daar is mijn vriendin meer aan gehecht.Linda (25 jaar) is de moeder van Golin (5 jaar ) en die hengst daar was mijn vriendin al heel lang gek op en die kon ze kopen anders ging hij terug naar Rusland. Dus soms is er wel een reden om een oude trouwe pony te verkopen. Patroes gaat ook alleen maar weg als ze een heel lief en goed nieuw baasje krijgt! Lukt dat niet dan blijft ze lekker een stal delen met Linda (ook al is die het er niet mee eens)!En mocht je dus nog iemand weten voor Patroes laat het maar weten dan kunnen we kijken of diegene haar wel verdiend!!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 01:36

Ja je raakt ze wat moeilijker kwijt. Vaak komen er bij het ouder worden ook meer kwaaltjes om de hoek kijken. Leuk als je een oud paardje binnenhaalt, maar die kosten haal je tenslotte ook op je nek.
Oude paardjes worden héél vaak als gezelschapspaardje verkocht. Ik zou het persoonlijk nog niet zo'n gek idee vinden. Je kan het paardje toch nog van zijn oude dag laten genieten Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 09:05

Eeh... als ´ie zich dan gedraagt als een 10-jarige, waarom moet ´ie dan weg Verward
Eén van mijn paarden als manege-paard?? Never nooit niet!!!!
Begrijp me niet verkeerd, ik heb grote bewondering voor manege-paarden, ze moeten een hele hoop uithouden!
Ik persoonlijk vind, dat je het niet kan maken om je ouwe, trouwe beestje af te schuiven Scheve mond .
In het geval van Carola, vind ik het nog wat anders; dat paardje had al een verzorgstertje, waarvan je 100% zeker bent, dat die goed voor hem/haar is. Dat zijn van die uitzonderingen waar gewoon zoiets zó gaat!
[/quote]'

Uhm, ik heb ook 1 keer een pony aan een manege verkocht. Deze pony vond dat geweldig met al die kits! hij genoot van alle aandacht en zag er super uit. Inmiddels heeft 1 van zijn lesklanten hem gekocht en staat ie lekker in een weintje....

Haha!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 09:09

Als er iemand is die er reageert op de advertentie die dan geplaatst wordt voor zo'n ouder paard dan blijkt het dus dat er wel mensen zijn die om een of andere reden nog een ouder paard willen hebben. En niet iedereen heeft het geld om EN zijn oude paard een goed pensioen aan te bieden en nog een paardje om te rijden ernaast te hebben. En misschien zoeken sommige mensen een betaalbaar paardje als gezelschapspaardje voor een van hun paarden OF sommige oudere paarden zijn nog zo fitaal dat er nog gewoon op gereden kan worden en ze dus fungeren als leerpaard.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-02 09:23

Ja, dat zullen wij nooit te weten komen, of er mensen op zullen reageren en wie dat zijn, wat ze er mee willen. Maar het is inderdaad zo wat sommigen hier zeiden, "rust roest". Zodra je een paard stilzet takelt hij snel af, net zoals je wakkere bejaarden in een tehuis zet waar ze spontaan beginnen te dementeren. Maar ik heb absoluut niet gezegd dat je zo'n paard ook stil moet zetten. Ik vond het wegdoen alleen maar sneu "je hebt jaren voor ons gewerkt, nu kun je het niet meer dus nu word je afgedankt", dat gevoel, snap je? Met ponies ligt het overigens weer iets anders als met paarden, gunstiger. Ponies worden gewoon ouder, daarnaast veel ervarener en rustiger, wat ze geschikt maakt voor jonge kinderen die doorgaans erg onervaren zijn. Bij paarden ligt die behoefte iets minder. Overigens, de "rijkere" ambitieuze ruiters, (maar nu heb ik het eigenlijk over de top) houden hun bejaarde paarden gewoon bij zich thuis.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 09:25

Merel Blom schreef:


'

Uhm, ik heb ook 1 keer een pony aan een manege verkocht. Deze pony vond dat geweldig met al die kits! hij genoot van alle aandacht en zag er super uit. Inmiddels heeft 1 van zijn lesklanten hem gekocht en staat ie lekker in een weintje....
[/quote]

In een weiNtje Verward , dán heeft ´ie vast en zeker de tijd van z´n leven *LOL* !!!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 09:44

Sterre"]
[quote="party-girl schreef:
Ik heb ook een ruin van 17jr (gedraagd zich nog als 10!) maar die gaat waarschijnlijk ook weg, k wil hem eigenlijk in de buurt hebben met gewoon een leuk plaatsje voor z'n oude dag maar dat ie nog wel elke dag gebruikt word, en als dat niet lukt gaat ie trug naar waar we hem weg hebben en word ie waarshijlijk manegepaard (dat vind k niet zo)


Eeh... als ´ie zich dan gedraagt als een 10-jarige, waarom moet ´ie dan weg Verward
Eén van mijn paarden als manege-paard?? Never nooit niet!!!!
Begrijp me niet verkeerd, ik heb grote bewondering voor manege-paarden, ze moeten een hele hoop uithouden!
Ik persoonlijk vind, dat je het niet kan maken om je ouwe, trouwe beestje af te schuiven Scheve mond .
In het geval van Carola, vind ik het nog wat anders; dat paardje had al een verzorgstertje, waarvan je 100% zeker bent, dat die goed voor hem/haar is. Dat zijn van die uitzonderingen waar gewoon zoiets zó gaat!
[/quote]

omdat ze naar een opleiding gaat waar ze een paard van minimaal 1.60m. nodig heeft.
en meer plek hebben ze ook neit voor een 5e paard
bovendien zoals hier al gezegd word, als ze hemw el houden dan word er misschien heel af en toe op gereden.

Zeg maaike, is cor neit iets voor max, kan hij veel voor leren, zou eventueel wel bij Aad kunnen staan Lachen

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 17:54

Sando doe ik ook nooit weg. Al word ie binnenkort pas 12. ik heb hem al bijan 10 jaar en ik rijd er niet op. Ik ben dan misschien te egoistisch om hem te verkopen aan iemand die lekker recreatie wil gaan rijden, maar dat wil ik dus niet. De hele zomer gaat ie lekker mer een kudde een groot stuk grond onveilig maken en in de winter komt ie weer binnen en dan rijd er iemand op. Dat bevalt mij goed zo, en Sando klaagt ook niet. Die vind dat wel heerlijk zo op de wei. Ja logisch, het zijn kuddedieren en Sando is toch al liever lui dan moe dus.....
Maar om er even op terug te komen... een bokkie dat ik al jaren heb... bij wijze van spreken vanaf zijn 15 tot zijn 25 ste... die zou ik op zijn oude dag echt niet weg doen... nee dat zou ik niet kunnen... dat is toch hetzelfde als een hond die je al 10 jaar hebt wegdoen omdat ie te oud is.... Desiree, stel je eens voor.... Polleke is straks oud en grijs en blind en kan bijna niet meer lopen.... dan stop je hem toch niet in het asiel omdat je er niet meer lekker mee kan wandelen? Is toch een gedachte om gek van te worden !! Dit was gewoon even een voorbeeld.. niet persoonlijk voor desiree....
Dieren zijn vaak maatjes voor het leven... zie onderschrift

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 22:06

sinds mijn paard met pensioen is is hij een stuk gezonder en erg veranderd naar andere paarden.hij had een soort van bronchitis ik dacht dat het nooit meer over zou gaan maar hij is er nu helemaal vanaf(hij staat vlakbij zee).zijn veering in zijn voorhoeven is weg wat kraakbeen was is nu verhard dus hij liep ook niet zoheel goed meer wel met speciaal beslag maar dat heeft hij nu niet meer nodig.mijn paard is er dus veel beter op geworden door hem stil te zetten en lekker in de wei te laten hobbelen voor de rest is hij nog heel fit.het is een draver dus er is heel vroeg mee begonnen ik vind dat hij dan ook vroeg mag stoppen zo als hij er nu uit ziet word hij nog wel 30 hij is nu 24.

groetjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Getty_Maan, Ginny135, GrapeshotBot, Kla4tje, Mark0919, RenskeFrea en 34 bezoekers