Verzorgpony tè gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annemarietje
Berichten: 171
Geregistreerd: 09-05-03

Verzorgpony tè gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 18:10

Hallo!

Mijn ouders vinden paardrijden toch echt tè gevaarlijk. Dat zit er de komende jaren (tot ik 18 ben Tong uitsteken ) niet in.

Nu had ik bedacht, een verzorgpony, dat is toch niet zo gevaarlijk? Helemaal niet als 't een klein shetje is van onder de meter. Als je goed oplet, kan er toch niet zo heel veel gebeuren?
Wat vinden jullie?

Liever geen reacties van, 'je kan ook van de stoep onder een bus vallen, dan ben je ook dood. Daar heb ik beetje weinig aan Knipoog

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:12

met paarden heb je altijd een risico, ookal is het een klein shetje, maar in principe gebeurd daar niet zo snel iets mee hoor,
maar waarom vinden je ouders het dan zo gevaarlijk?
Tuurlijk weet ik de risico's wel, maar die kun je bij andere sporten ook hebben Knipoog

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:13

Verward Waarom vinden ze het gevaarlijk? Laat ze eens mee gaan o.i.d.! Dan kunnen ze het zelf ervaren, of laat je begeleiden door iemand die er goed mee om kan gaan!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:13

tja, heo bedoel je? een verzorgpony mag meestal ook bereden worden.... of bedoel je een shet om te verzorgen maar niet mee te rijden? in elk geval: gevaar zit er altijd in de paarden wereld, maakt niet uit op welke manier je ermee omgaat. Maar, gevaar is altijd overal, op de weg, in huis, tijdens de gymles, dus gevaar is een ruim begrip.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:14

met een fiets op straat rijden is ook gevaarlijk
in bed blijven liggen kan gevaarlijk zijn
zelfs kaarten kan gevaarlijk zijn Haha!

Annemarietje
Berichten: 171
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 18:16

Paardrijden is (volgens mijn ouders) te gevaarlijk omdat
* een paard een dier is en blijft
* een paard kan schrikken
* een paard hoog is en je hard kan vallen
* een paard over je heen kan lopen
* omdat mijn ouders de gevolgen van een serieuze val hebben gezien (dwarslaesie, verlamd dus, of zelfs dodelijk)
* omdat 1 op de 100 ruiters serieus letsel krijgt
* omdat paardrijden 20x gevaarlijk is dan motorrijden
* enz.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar 't lijkt me vrij duidelijk --> ze zijn niet te overtuigen, daarom wil ik 't proberen met een verzorgshet.
Vinden jullie dat een shetje of welsh a, tè gevaarlijk is?

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:18

paarden blijven dieren die onverwachts kunnen reageren. Natuurlijk is de een schrikkeriger dan de ander. Het idee van LuvdaTossa lijkt mij erg goed!!

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:19

Mijn shet is af en toe erg druk. Waardoor hij soms weleens iets doet dat ik denk van zo dat gaat nog maar net goed. Zou je niet eerder naar een oudere pony kunnen zoeken?? Die zijn zoiezo rustiger

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:21

Ik denk dat er een grote kern van waarheid in het standpunt van je ouders zit. Een paard/pony blijft nooit helemaal betrouwbaar, kán altijd schrikken, kán over je heen lopen wanneer hij schrikt of niet genoeg respect voor je heeft, natuurlijk kun je ook altijd van het paard vallen en er gebeuren ernstige ongelukken bij paardrijden.
Maar naast dit alles is er ook het plezier wat het geeft om zo'n groot en sterk dier van ongeveer 500 kg onder je kont te hebben, wat naar je luisterd wanneer jij iets van hem vraagt.

Een shetlander neemt deze 'gevaren' niet weg, een shet is soms zelfs gevaarlijker dan een groot paard. Ze zijn ondeugend proberen je vaak uit en ze zijn sterker dan ze eruit zien. Mensen onderschatten ze vaak en dáár zit nu juist het gevaar in.

Misschien moet je je ouders eens een keer meenemen? kunnen ze zien hoe leuk het kan zijn, ondanks de gevaren.

Annemarietje
Berichten: 171
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 18:24

Ik heb m'n vader al eens meegenomen naar een tinker. Maarja, 't overtuigen is het moeilijkste deel...

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:28

maar een tinker komt best imposant over. Dat is een groot ras. Probeer het met een kleiner paard ofzo??

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 19:12

Een vriendin van mij heeft net een paard (nog niet veel ervaring) en wat gebeurt er?
1 vinger lichtjes ontveld tussen de staldeur
2 nagel gebroken doordat het hek dichtklapt
3 bloedblaar door een velletje tussen de sluiting van de stal te krijgen

En ik maar roepen dat paardensport toch HEEL gevaarlijk is;) hahaha Dat had ze idd niet beseft. Beetje opletten dit zijn dus de normale huis, tuin en stal ongelukken, daar waar er het meeste van zijn...Knipoog

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 19:54

Tja, als ik dat lijstje van je ouders lees dan zou ik ook bijna bang worden.... Bijna zeg ik, want bij dat soort dingen moet je af en toe wel stilstaan maar zeker niet al te vaak over na gaan denken!! Overal zitten risico's aan. En de meeste ongelukjes die mij in de buurt van paarden zijn overkomen zijn ontstaan door mijn eigen onoplettendheid (bijvoorbeeld die dingen die PeruaansePas al aanhaalt Haha! ) Misschien kun je je ouders eens meenemen naar een goede (!) manege, waar verantwoordelijk met paarden wordt omgegaan en goede begeleiding is?

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 20:11

ik denk dat het op een manege minder gevaarlijk is dan met een verzorgpony, omdat er dan altijd iemand bij is die er veel verstand van heeft en je kan helpen met problemen. over het algemeen zijn verzorgpony's pony's waar geen flut mee wordt gedaan, die kunnen dus niet zo vertrouwd zijn met mensen en zullen waarschijnlijk eerder schrikken dan een ingeburgerd oud manegepaard...
p.s. een goede manege zal je ook altijd op een (zowat) bomproof paard leren paardrijden... maar paarden blijven idd vluchtdieren, ze KUNNEN schrikken, dat betekend niet dat ze om de 3 seconde op hol slaan...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:04

Ik denk (weet eigenlijk wel bijna zeker) dat je ouders voor een groot deel helemaal gelijk hebben

Paardrijden is en blijft gevaarlijk, en dat ga ik nu ook eindelijk steeds meer inzien Schijnheilig Het is net of je de gevaren op wil laten wegen tegen het plezier dat je ervan kan hebben. Maar ik kan me voorstellen dat je ouders het niet zien zitten dat je eraan begint.
En of een shet dan zo heel veel veiliger is dan een groot paard..... Tja, misschien wel, maar ook een shet kan flink wat schade aanrichten.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:05

boeflover schreef:
ik denk dat het op een manege minder gevaarlijk is dan met een verzorgpony, omdat er dan altijd iemand bij is die er veel verstand van heeft en je kan helpen met problemen. over het algemeen zijn verzorgpony's pony's waar geen flut mee wordt gedaan, die kunnen dus niet zo vertrouwd zijn met mensen en zullen waarschijnlijk eerder schrikken dan een ingeburgerd oud manegepaard...
p.s. een goede manege zal je ook altijd op een (zowat) bomproof paard leren paardrijden... maar paarden blijven idd vluchtdieren, ze KUNNEN schrikken, dat betekend niet dat ze om de 3 seconde op hol slaan...


Hier ben ik het helemaal mee eens!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:10

je ouders hebben eig. wel gelijk, ik moest ook direct terugdenken aan het ongeluk dat ik heb gehad met mijn verzorgpony, een welsh B... hij steigerd, ik krijg de hoef tegen m'n hoofd... maar daar waren ook andere omstandigheden bij.
Maar die risico's heb je altijd, en blijveb ook altijd. Ikzelf vind dat op een manege de paarden meestal braver(rustiger...) zijn en er zijn (bijna) altijd mensen aanwezig.
Mijn ouders hadden in het begin ook zoiets van: je komt nooit meer op een paard, ,ik koppig, nu rijd ik toch weer. Ik mocht alleen niet meer naar die pony;s toe.... ze zijn alleen erg streng als ik ga rijden of verzorgen: Doe voorzichtig, pas goed op. *zucht* ik zou zeggen, ga eens op bezoek bij een manege, neem je oudeers een keer mee, dan gaat he na een tijdje vanzelf beter. 'ze moeten een beetje wennen aan het idee' denk ik....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:25

Citaat:
p.s. een goede manege zal je ook altijd op een (zowat) bomproof paard leren paardrijden
en dan is het weer net wat je onder een goede manege verstaat..... maar goed, dat is een andere discussie Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:27

helaas hebben pa en ma gelijk Haha! Haha! Maar op een manege is (mits het een goede manege is natuurlijk) wel het veiligst

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:49

Tsja als je niets anders mag tot je 18de zou je je idd aan een verzorgshet kunnen wagen.
Het risico van eraf vallen is dan al uit de weg, naar mijn mening blijft er dan relatief weinig risico over.....maar in de omgang met shets kunnen net zoals in het dagelijks leven ook ongelukken gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 00:55

Pff kan je ze beter meenemen naar een a-ponytje ofzo!
Je zal je ouders maar meenemen naar een shetje die je, als je aan zn staart zit,ineens een lel verkoopt.. Geef toe, shetjes zijn daar meesters in Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 10:31

Annetje schreef:
Ik denk dat er een grote kern van waarheid in het standpunt van je ouders zit. Een paard/pony blijft nooit helemaal betrouwbaar, kán altijd schrikken, kán over je heen lopen wanneer hij schrikt of niet genoeg respect voor je heeft, natuurlijk kun je ook altijd van het paard vallen en er gebeuren ernstige ongelukken bij paardrijden.
Maar naast dit alles is er ook het plezier wat het geeft om zo'n groot en sterk dier van ongeveer 500 kg onder je kont te hebben, wat naar je luisterd wanneer jij iets van hem vraagt.

Een shetlander neemt deze 'gevaren' niet weg, een shet is soms zelfs gevaarlijker dan een groot paard. Ze zijn ondeugend proberen je vaak uit en ze zijn sterker dan ze eruit zien. Mensen onderschatten ze vaak en dáár zit nu juist het gevaar in.


Dat is zeker waar. Een Shetlander is niet per definitie ongevaarlijk. Sterker nog, de enige keer dat ik iets gebroken heb bij een val, was dat van een Shetlander.

Ik vind trouwens dat de kans op een 'ongeluk' echt te verkleinen is. Door les te nemen op een goede, veilige manege en je te verdiepen in de gedragseigenschappen van een paard.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 10:33

Richtje schreef:
Ik denk (weet eigenlijk wel bijna zeker) dat je ouders voor een groot deel helemaal gelijk hebben


ik zeg maar niets dan......................... Schijnheilig

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 10:43

Annemarietje schreef:
Paardrijden is (volgens mijn ouders) te gevaarlijk omdat
* een paard een dier is en blijft
* een paard kan schrikken
* een paard hoog is en je hard kan vallen
* een paard over je heen kan lopen
* omdat mijn ouders de gevolgen van een serieuze val hebben gezien (dwarslaesie, verlamd dus, of zelfs dodelijk)
* omdat 1 op de 100 ruiters serieus letsel krijgt
* omdat paardrijden 20x gevaarlijk is dan motorrijden
* enz.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar 't lijkt me vrij duidelijk --> ze zijn niet te overtuigen, daarom wil ik 't proberen met een verzorgshet.
Vinden jullie dat een shetje of welsh a, tè gevaarlijk is?


Tegenargument, rijdt je vader of moeder auto?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 10:45

Annemarietje schreef:
Paardrijden is (volgens mijn ouders) te gevaarlijk omdat
* een paard een dier is en blijft
* een paard kan schrikken
* een paard hoog is en je hard kan vallen
* een paard over je heen kan lopen
* omdat mijn ouders de gevolgen van een serieuze val hebben gezien (dwarslaesie, verlamd dus, of zelfs dodelijk)
* omdat 1 op de 100 ruiters serieus letsel krijgt
* omdat paardrijden 20x gevaarlijk is dan motorrijden
* enz.


Dit klopt allemaal, maar de enige manier om het minder gevaarlijk te maken is goed met paarden om te leren gaan. Als je een goede dominantie-positie hebt ten opzichte van het paard loopt 'ie niet over je heen, als je stevig zit val je niet zo snel, en als je om kan gaan met een schrikreactie word het gevaar al een stuk minder.

Neemt niet weg dat het inderdaad z'n gevaren heeft, hoewel ik niet zou zeggen dat het gevaarlijker is als motorrijden. Ik rijd nu iets van 16 jaar en heb in die tijd veel rare dingen gedaan (jeugdige overmoed zullen we zeggen). Het serieuste wat er ooit gebeurd is waren gekneusde middenvoetsbeentjes toen een paard in paniek op m'n voet sprong. En dat was ook niet gebeurd als 'ie een andere kant op had gekunt.

Misschien is het wel gewoon makkelijker om te leren rijden als je 7 of 8 ben. Op die leeftijd stuiter je er minder dramatisch af en ben je minder onder de indruk als het eens tegenzit...

PS: je valt harder van een shetlander als van een D-pony. Je hebt namelijk niet de 'valtijd' om je op te rollen of beter op te vangen. Van een meter hoogte val je gewoon plat op je gezicht, van zeg een D-pony kan je over je schouder rollen. (als je weet hoe dat moet, en het is de moeite waard om een cursus 'valbreken' te volgen).