HKO--> zenuwsnede--> paard nog bruikbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

HKO--> zenuwsnede--> paard nog bruikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 15:26

Als een paard een zenuwsnede heeft gekregen als gevolg van hoefkatrolontsteking (atrose en irritatie aan het gewricht) kan je deze nog 'normaal' gebruiken??

Puur voor recreatief gebruik

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:53

Ja paard kan wel gebruikt worden heb ik begrepen, tot ie door het sesambeentje heenzakt omdat hij het dan weer gewoon gaat belasten (voelt geen pijn meer)

Mithras
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: onder de rook van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:59


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:01

En bij www.hoefkatrol.com kun je alles vinden over Hoefkatrolontsteking, hoe je anders kunt gaan rijden en zo je paard die zenuwsnede kunt besparen.
Kans bij zenuwsnede is ook dat je paard een ontschoening kan krijgen, hoefzweren en nageltreden worden niet meer door het paard aangegeven, het paard voelt niets meer in die hoef. Kans is groot dat de zenuwsnede toch weer aan elkaar groeit en het paard weer pijn krijgt. En dan is het einde oefening.

Probeer de methode Antoine de Bodt voordat je drastischere maatregelen gaat nemen.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:04

en mijn antwoord staat bij vraag maar raak!!!!

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 16:04

Het paard heeft al een zenuwsnede gehad. Het is klinisch aangetoond dat het in het hoefkatrol zit.

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 08:54

als je geluk hebt kun je het paard gewoon weer gebruiken. In de sport mag het niet meer gebruikt worden, maar toch wordt dit ook nog gewoon gedaan! Controleer altijd goed zn hoeven en kijk hoe het paard loopt, dan geeft hij zelf ook aan wat wel en niet kan!
Als je pech hebt groeit het inderdaad weer aan elkaar.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 09:00

Je kan het paard gewoon gebruiken, Ik heb 6 jaar een paard gehad met aan beide voorbenen zenuwsnedes ten gevolge van een ongeluk met de veewagen. Hij had aan beide voorhoeven zolen, en je moet de kroonrand goed in de gaten houden. Er zijn weinig problemen en kan dus gewoon.

Hij is afgemaakt toen na 8 jaar de zenuw van zijn linkerbeen weer aangegroeid was......... of iig weer signalen door kon zenden. Toen was het paard 17 en wilde we niet een hoge zenuwsnede (die dat dan weer verhelpt) uitvoeren. Maar het paard heeft nog een 6tal hele leuke jaren gehad, waarin we zowel veel gedressuurd hebben (hij had Z gestart, voor het ongeluk) en veel gesprongen hebben (hij zou int gaan starten, voor het ongeluk) maar ook veel buiten gereden en gerelaxed. Kan dus heel goed

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 09:37

Nou dat klinkt op zich nog wel positief allemaal!!! Haha!
Zelfs dus dat je kan springen met 'zo'n paard!

Ik hoop ook echt dat we weer lekker kunnen gaan genieten van alles.

Maar ik hoor toch best wel vaak dat het verboden is in NL om een zenuwsnede toe te passen. Is dit nou waar of niet? De kliniek die mijn paard een zenuwsnede heeft gedaan is een goed aangeschreven kliniek in NL, die zal toch niet illegaal zo'n operatie uitvoeren?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 09:43

Zal best, dit is ondertussen alweer 15 jaar geleden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 09:58

TheSyllie schreef:
Het paard heeft al een zenuwsnede gehad. Het is klinisch aangetoond dat het in het hoefkatrol zit.



En rontgenologisch? Is het rontgenologisch ook aangetoond? Er zijn zoveel andere dingen die er in dat gebied kunnen zitten.

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 10:00

Ja was ook zichtbaar op de rontgenfoto's. Was volgens de kliniek de enigste optie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:40

TheSyllie schreef:
Ja was ook zichtbaar op de rontgenfoto's. Was volgens de kliniek de enigste optie.


....voor hun portemonnee...niet die van jouw.

Jammer dat de zenuwsnede als is doorgevoerd. Er was misschien op een andere manier nog wat aan te doen geweest. Want zelfs als het paard kreupel loopt en er veranderingen zijn in het straalbeen, hoeven de veranderingen in het straalbeen niet de oorzaak te zijn van de kreupelheid. Helaas is het wel zo dat, zo gauw ze iets op de foto zien, er niet meer verder gekeken wordt.

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 10:53

Hmmm wat hadden ze dan nog meer kunnen doen? Inspuiten had niet meer geholpen zeiden ze.
Het was inderdaag niet leuk voor mijn portemonnee maarja dat is verder niet zo heel belangrijk.

Ze is al meerdere malen onderzocht (1,5 jaar lang) voor haar kreupelheid. Maar de laatste keer werd ze zo erg kreupel dat het niet meer wegging...

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:09

Soms is een zenuwsnede een laatste optie voor een paard. Ik denk dat als een arts het voorsteld om bij bv. een paard met hoefkatrolontsteking uit te voeren, dat hij eerst een controle moment moet nemen alvorens het uit te voeren. Bij een aantal HKO-vormen blijft de slijtage stil staan op een bepaald moment (slijtage wordt niet erger). Dit zijn naar mijn idee best geschikte paarden voor een zenuwsnede. Ik denk dat dat beoordeeld kan worden als er bv. een periode van 1 jaar tussen twee rongen-sessies zit zodat je kunt zien of de boel verergerd is ja of nee. Mocht de slijtage duidelijk verergerd zijn in dat jaar, dan zou ik geen zenuwsnede doen, want je paard voelt er misschien niets meer van, maar de slijtage kan/zal door blijven gaan.
Bij mijn paard is het ook ter sprake gekomen omdat bij haar de hko in de afgelopen 4 jaar niet verergerd is, het is eerder bijna goed gekomen. Maar tot nu toe doet ze zo ook nog het prima (op een peesprobleem na dan, maar dat is een ander verhaal).
Ik denk dat je met een paard met een zenuwsnede wel recreatief kunt rijden, maar je moet er wel rekening mee houden en je rijschema wel aanpassen. Zeker niet te zwaar maken in elk geval. Springen zou ik denk ik achterwege laten, want hoe je het ook draait of keert en al voelt hij het niet meer, die slijtage zit er en springen is en blijft enorm zwaar op de gewrichten. Mijn advies: laat regelmatig foto's maken om te zien hoe hij er voor staat, dan kun je de boel in de gaten houden en ongelukken voorkomen (zo voorkom je een ongeluk zoals xtostarlight beschreef). Steek je kop niet in het zand, en ga bewust hiermee om, dan gaat het allemaal goed.
Overige mogelijkheden om je paard te ondersteunen: goed beslag, voedingssuplementen voor paarden met gewrichtsproblemen, veel beweging (stilstaan is achteruitgaan).
Succes en veel plezier met je paardje!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:55

las je een zenuwsede overweegd kun je inderdaad je paard het beste een zooltje geven omdat je en grote kans hebt dat als je paard in een spijker trapt dat hij dit niet voelt en dat het dan erg gaat ontsteken.
je poedersuiker wel met je paard recreatief blijven rijden, maar je moet er wel rekening mee houden dat je paard in één hoef geen gevoel meer heeft. het paard zal dus wel vaker struikelen. een zenuwsnede is in nederland niet verboden. mijn dierenarts heeft het bij mijn vorige paard ook als advies gegeven.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:39

ik vind het voor het paard niet eerlijk, mijn vorige paard had hoefkatrol fase 4, en volgens dierenarts in emmeloord zou het bij haar alleen verslechteren, had inderdaad ook zenuwsnede kunnen doen, maar dat vond ik niet eerlijk, heb het paard in laten slapen, want ook als ze alleen op een weiland zou staan(dus zonder belasting) zou ze pijn hebben. en ik wou haar dat niet aan doen, en nu kun je zeggen dat het egoistiesch is, maar ik wist op het moment dat ik dat besloot nog niet of er wel geld zou zijn voor een nieuw paard heb er nu wel een (omdat we een erfenis van mn oma kregen dus dat was mazzel voor mij) maar ik zou altijd voor het paard kiezen en niet voor mijn eigen verdriet wat je er aan over houd, en het is echt verschrikkelijk om zo'n beslissing te moeten nemen, maar dit was het beste voor mijn paard
groetjes
Jessy

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:41

TheSyllie schreef:
Het paard heeft al een zenuwsnede gehad. Het is klinisch aangetoond dat het in het hoefkatrol zit.



Dan zou ik er zeker niet meer aan gaan beginnen, Een tweede zenuwsnede is altijd een hoge zenuwsnede, met veel meer gevolgen voor een paard.

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 16:03

gijsenkim schreef:
Dan zou ik er zeker niet meer aan gaan beginnen, Een tweede zenuwsnede is altijd een hoge zenuwsnede, met veel meer gevolgen voor een paard.


Nee het gaat niet om een tweede zenuwsnede. Wilde alleen mededelen dat het geen vraag was van wel of niet doen. Maar dat ze de zenuwsnede gehad heeft.

Nu is mijn vraag: als het klinisch aangetoond is kan je dan nog baat hebben bij lessen van Antoine de bodt?

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:16

TheSyllie schreef:
Nee het gaat niet om een tweede zenuwsnede. Wilde alleen mededelen dat het geen vraag was van wel of niet doen. Maar dat ze de zenuwsnede gehad heeft.

Nu is mijn vraag: als het klinisch aangetoond is kan je dan nog baat hebben bij lessen van Antoine de bodt?


Ja lessen bij ADB heeft altijd zin in welke vorm er dan ook hoefkatrol is aangetoont. Je hebt er nu toch al zoveel geld aan uitgegeven waarom dan niet nog 1 keer € 50,- voor 1 uur les en je zult zien dat het paard in dat uur rijden enorm zal verbeteren.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:06

TheSyllie schreef:
Maar ik hoor toch best wel vaak dat het verboden is in NL om een zenuwsnede toe te passen. Is dit nou waar of niet? De kliniek die mijn paard een zenuwsnede heeft gedaan is een goed aangeschreven kliniek in NL, die zal toch niet illegaal zo'n operatie uitvoeren?


Dat is niet correct. Mijn paard heeft afgelopen maandag een lage zenuwsnede ondergaan in Someren. Het is wél zo dat je je paard niet meer uit mag brengen in de sport.
Verder mag je in prinicipe gewoon weer aan het trainen gaan. Prof. Dik zei mij alleen met een knipoog: Je mag nu geen puissance meer gaan springen....

Het is dus goed mogelijk en haalbaar om te doen. Imker heeft een botcyste, waardoor hij een zenuwsnede nodig had. Voor meer info over de gegane gang van zaken: zie mijn topic op VvdD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:22

Persoonlijk zou ik nooit zover gaan. Op het moment dat een paard dusdanig veel pijn heeft dat hij niet normaal meer kan lopen, dan ga ik dat dier niet voor mijn eigen plezier de zenuwen doorsnijden omdat ik het emotioneel niet aankan dat het dier aan het einde van zijn leven is.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:25

Pipo schreef:
Persoonlijk zou ik nooit zover gaan. Op het moment dat een paard dusdanig veel pijn heeft dat hij niet normaal meer kan lopen, dan ga ik dat dier niet voor mijn eigen plezier de zenuwen doorsnijden omdat ik het emotioneel niet aankan dat het dier aan het einde van zijn leven is.


Dat is maar net hoe je het bekijkt. In Imker's geval waren de professoren het er over eens dat we met een zenuwsnede Imker nog een leuk en productief leven konden laten leiden, zonder hem daarbij extreem te belasten (operatief dan). Hij heeft een lage zenuwsnede gehad, waardoor het gevoel in de bovenste hoefhelft gewoon gespaard is gebleven en het straalbeen gevoelloos is gemaakt.

Nauschad1
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:17

Een zenuwsnede doen ze naar mijn weten in nederland niet meer. maar in belgie wel. recreatief rijden is goed mogelijk. Maar springen zoals ik lees lijkt me nooit goed en wordt ook sterk afgeraden.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:17

Paard van mijn vader heeft op ongeveer zijn 6e een zenuwsnede gehad (toen was ie nog van iemand anders). En heeft vervolgens tot zijn 28e (!!!) vrolijk en pijnvrij recreatief gelopen. Waarna hij stierf aan een hartaanval. Maar hoewel dit natuurlijk een leuke 'succes-story' is, heb ik de verhalen ook anders gehoord gebied de eerlijkheid mij te zeggen.
Maar het KAN dus geweldig goed gaan!