Discussie over ijzers / blootvoets

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Discussie over ijzers / blootvoets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 17:21

Ik had pas een discussie met iemand over ijzers, en dan met name voor mijn pony.
Jordy staat vrij week. Weekgekoot, zijn voetas is wel helemaal recht. Volgens die persoon zouden er dus ijzers onder moeten om de stand te corrigeren, de pezen zouden nu namelijk teveel belast worden. Met name omdat er met Jordy veel over de weg (asfalt) wordt gereden, en omdat er met hem gesprongen wordt. Ik vraag me af of de pezen bij een weekgekoot paard niet sowieso langer zijn.
IMO zou hij mét ijzers veel hardere klappen te verduren krijgen. Daarbij vraag ik me af of een weke stand wel te verbeteren is d.m.v. beslag. Volgens mijn oude hoefsmid wel, volgens de hoefsmid die ik nu heb moet je daar als een paard volgroeid is heel voorzichtig mee zijn, en moet je dat alleen doen als de stand echt slecht is.

Wat is jullie mening hierover?

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:55

Als een paard volgroeid is moet je heel voorzichtig zijn met het veranderen van de stand van de hoeven. De pezen moeten genoeg tijd krijgen om zich aan te passen en grote veranderingen kun je niet in één keer doen.
Ik heb dit kortgeleden van de hoefsmid gehoord.
Hij vergeleek het met een beugel; bij tieners die nog in de groei zijn is de stand van de tanden makkelijk te corrigeren, maar ben je eenmaal volwassen dan zit je veel langer aan een beugel om hetzelfde effect te krijgen.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:53

misschien staat er iets over op www.hoofcare.nl dit is een hele goede site over hoeven en hoefproblemen gemaakt door verschillende hoefsmeden.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:21

ik heb hetzelde dilemma, ik heb nu een compromis:
vóór ijzers i.v.m. nog een half jaar kunnen corrigeren van een erg foute beenstand (extreem toontredend) en achter sinds 7 weken blote voeten.

Morgen komt de smid weer en die wil er achter weer ijzers onder, ik wil dat niet......

Als de beenstand niet langer gecorrigeerd kan worden (oftewel als Morrie 5 is) wil ik ook de voorijzers er onderuit

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:43

Supertje schreef:
IMO zou hij mét ijzers veel hardere klappen te verduren krijgen.


Ik ben ook van die mening, een paard heeft niet langer een "stootkussen" als hij op ijzers staat. Alle schokken worden zo door de benen opgevangen.
www.rafanteunis.be => daar kan je ook heel wat lezen

Stumpertje

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Bussum (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:07

Ja, paarden zijn gebouwd om met hun "stootkussens" de harde klappen op te vangen!! En dat kan niet á bijna niet met ijzers eronder. Dus vooral als je vaak op asfalt rijd, ík zal geen ijzers doen, maar aan de andere kant juist wel. Schijnheilig Omdat de hoeven sneller slijten dan groeien op die manier. Dus worden z'n hoeven steeds korter laat ik maar zeggen. Maar ik denk dat ik wel zonder ijzers zou doen, anders krijgt je pony/paard elke stap een soort schok door zijn been heen. En ik denk dat iedereen wel ongeveer weet hoe dat gaat, denk maar aan dat je je aan je 'telefoon- botje' stoot!! Rolleyes

Haha! Nationale Jumper Sportdag, Ermelo Haha!
^^Hobbelende Vosjes Pester #27^^
Party!! Bokkende New Forest rijder #2 Party!! Jumper & Dion Lovers

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 22:59

Jordy's hoeven slijten niet harder dan ze groeien door op asfalt te lopen hoor, de smid komt hem om de 6-8 weken bekappen, ze groeien echt hard.
Jordy heeft wel op ijzers gestaan, en daar liep hij dus niet lekker mee. Toen de ijzers eraf gingen was het gelijk over.
Zijn hoeven zijn ook vrij breed naar onderen toe, en ook de straal is erg breed en plat. Hij loopt echt op zijn straal en op de zool, niet echt op de wand dus. Dit zou volgens degene met wie ik het gesprek had ook erg slecht zijn, de zool zou eens goed uitgesneden moeten worden, en de straal bijgewerkt.
IMO hoort een paard niet op de wand te lopen, die vangt geen klappen op.

Jordy is overigens 6.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:02

Ik ben het daar niet mee eens,
ik heb verschillende malen paarden met verotte hoeven uit het land gekocht, die beesten hadden geen wand meer over en liepen ook echt niet goed.
Eenmaal een ijzertje onder en ze liepen als een zonnetje. Een goed beslagen hoef heeft ook op het ijzer namelijk de mogelijkheid om uit te zetten (en dat is de natuurlijke demping) en met het ijzer eronder heeft hij weer een extra laagje wat de klap opvangt. Verder is het zo dat je met een ijzer altijd meer mogelijkheden heb om een hoef te vormen, je kan het paard beter over de hoef laten rollen en het been rechter laten afwikkelen wat de 'klap' nog meer doet verzachten.
Hoe goed je ook kan bekappen, dat maximale resultaat red je nooit en al zou je het wel redden, na een paar weken heb je al weer die natuurlijk slijtage waardoor hij langzaam weer in een minder optimale stand komt te staan.

Als je paard goed loopt zonder ijzer zou ik hem lekker zo laten lopen, maar het is niet zo dat ijzer een hardere klap op het beenwerk geven, in tegen stelling juist.

prompter

Berichten: 11040
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:29

Als je paard goed loopt en de hoeven slijten niet te snel door het rijden op asfalt, dan zou ik de ijzers er lekker onderuit laten. IJzers geven wél meer stootkracht door aan het been, je mist een stukje demping door het hoorn.

Ik ben absoluut niet tegen ijzers (beide paarden zijn rondom beslagen), maar als het niet hoeft, dan lekker weg laten.

Extremely rare and Beyond Compare

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:37

promptertje schreef:
Als je paard goed loopt en de hoeven slijten niet te snel door het rijden op asfalt, dan zou ik de ijzers er lekker onderuit laten. IJzers geven wél meer stootkracht door aan het been, je mist een stukje demping door het hoorn.

Ik ben absoluut niet tegen ijzers (beide paarden zijn rondom beslagen), maar als het niet hoeft, dan lekker weg laten.


Je mist inderdaad een stukje demping
Ik kan dit goed merken als ik lange stukken ga mennen, Taac zijn benen worden dan altijd iets warmer.
Daarom loopt Taac in de zomer op zooltjes met hennep, werkt perfect.
Nu moet ik ook zeggen dat Taco so wie so erge platvoeten heeft dus dat dempt ook al niet echt. Het is al een stuk beter als drie jaar terug maar helaas gaat het niet in een keer.

<3 Galanto <3

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:10

Waarom zou het hoorn geen schokken opvangen nu er nog een laagje ijzer onder zit?
Dat gebeurt allen wanneer je de hoeven strak in de ijzers opsluit.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:27

Sjuimpje schreef:
Waarom zou het hoorn geen schokken opvangen nu er nog een laagje ijzer onder zit?
Dat gebeurt allen wanneer je de hoeven strak in de ijzers opsluit.


Bedoel je met hoorn de zool? Of de hoefwand/draagrand waar het ijzer op zit gespijkerd?

Het ijzer zit toch onder/aan de hoefwand gespijkerd en daarom kan de zool (+ straal) dus geen schokken opvangen, terwijl die daar juist voor bestemd is.


Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 12:20

Sjuimpje schreef:
Waarom zou het hoorn geen schokken opvangen nu er nog een laagje ijzer onder zit?
Dat gebeurt allen wanneer je de hoeven strak in de ijzers opsluit.


Wat ik vaak zie, en of dat aan onkundige hoefsmeden ligt of aan eigenaren die niet op tijd laten beslaan laat ik in het midden, is dat de hoeven van een paard wat langer op ijzers staat veel rechter zijn dan die van een onbeslagen paard. Ze krijgen meer een cilindervorm, het lijkt mij dat dan de druk minder verdeeld wordt.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

prompter

Berichten: 11040
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:40

Ook de soort ijzer is van belang: plastic beslag dempt meer dan ijzer, maar glijdt weer niet door (net als aluminium), en dat is weer heel slecht voor de gewrichten.

Als het zou kunnen zou ik beide paarden blootsvoets laten, maar door de vermeerderde slijtage is het niet mogelijk. En zó megaslecht zijn ijzers nou ook weer niet, de oudste heeft al 17 jaar ijzers onder (met een pauze tussendoor toen ze met een veulen in de wei liep), en die heeft nog hele goede voeten.

Extremely rare and Beyond Compare

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:12

onderzoek heeft uitgewezen dat een beslagen paard een 10 tot 33x keer zo grote klap krijgt op het been dan een onbeslagen paard Scheve mond
las ik net op die site van rafantheunis. wordt je toch niet echt blij van.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:13

Supertje schreef:
Jordy's hoeven slijten niet harder dan ze groeien door op asfalt te lopen hoor, de smid komt hem om de 6-8 weken bekappen, ze groeien echt hard.
Jordy heeft wel op ijzers gestaan, en daar liep hij dus niet lekker mee. Toen de ijzers eraf gingen was het gelijk over.
Zijn hoeven zijn ook vrij breed naar onderen toe, en ook de straal is erg breed en plat. Hij loopt echt op zijn straal en op de zool, niet echt op de wand dus. Dit zou volgens degene met wie ik het gesprek had ook erg slecht zijn, de zool zou eens goed uitgesneden moeten worden, en de straal bijgewerkt.
IMO hoort een paard niet op de wand te lopen, die vangt geen klappen op.

Jordy is overigens 6.


Ik zou even op paardnatuurlijk.nl kijken, zoals je het beschrijft klinkt het juist of jou paard hele goede hoeven heeft.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:03

Citaat:
ik heb verschillende malen paarden met verotte hoeven uit het land gekocht, die beesten hadden geen wand meer over en liepen ook echt niet goed.


Als paarden alleen maar op het land lopen dan kan dit ook kloppen.
Paarden moeten ook op harde ondergrond kunnen lopen zodat de hoeven hard en sterk worden.
EEn paar betonplaaten bij de voeder/waterplaats zou al kunnen helpen.(maar ja dat is tegenwoordig bijna niet mogenlijk.)

Bij hele verotte hoeven kom je gewoon niet onder ijzers uit, ze hebben misschien de tijd nodig om met ijzer te herstellen en misschien kunnen ze er later nog eens onderuit.

Ijzers zijn geen schokbrekers, hardlopers lopen immer ook niet op ijzeren schoenen.
Misschien moeten wel NIKE hoefijzers maken.

Goed alternatief zijn natuurlijk hoefschoenen, al moet daar in mijn ogen nog wel het een en ander aan verbetert worden.

Oja op de Equitana heb ik al wel andere 'ijzers' in handen gehad.
Van plastic waren die(groen en geel) en die gingen net zolang mee als gewonen ijzers. Het voordeel van deze was dat ze meer schokken opvingen, meebogen en ook wat uitzetten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:44

Morrie loopt sinds vanmiddag ook voor zonder ijzers.
7 weken geleden zijn ze er achter onderuit gegaan en het zag er zo goed uit, dat we ze er voor ook maar onderuit hebben gelaten.

Ik fiets iedere dag ong. een kilometer over straat met Morrie (onbelast dus) en met rijden blijf ik zoveel mogelijk in de berm of op zandpaden, de kruisingen steek ik wel in draf over.

Ik ben benieuwd of ik het dit jaar ga redden, vorig jaar moesten er ijzers onder i.v.m. slijtage, maar ik rij nu veel en veel minder (geen bijrijdster meer)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:40

Weke koten echt van zich zelf of komt het door de hoef stand. Heb je geen foto van zijn gehele been met hoef?
Zoasl jij de hoef beschrijft is het heel goed. Zo is er een optimale hoef functie.

Heeft je paard van nature weke koten dan zou ik het werk aanpassen. Je kunt dit ook wel licht verbeteren, maar echt goed krijg je z'n been niet. Het is de bouw van een paard, die je wel tot het maximun kan verbeteren, maar zoals een normaal paard krijg je het niet wil je het paard goed laten blijven lopen.

Smurf, hoeven hebben ongeveer een jaar nodig om hard en sterk genoeg te zijn om die dagelijkse weg gang aan te kunnen. Een jaar van voorbereiding. Dus verschillende gronden, maar wel in de maten wat het paard aan kan. Vraag maar is aan je hoefsmid wat het verschil is met bloodsvoeten hoeven die vaak over de weg komen en die altijd in de wei staan. Die eerste zijn knon hard. Dat is hard werken als hoefsmid. Die tweede zijn makkelijk te bekappen. Natuurlijk scheelt ook wel of de hoeven droog of nattig zijn.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:41

ik heb het er gisteren uigebreid met de smid over gehad, hij had namelijk tijd over omdat hij Morrie niet hoefde te beslaan Haha!

Zoals ik het nu doe, is het goed, volgens de smid, dus ik ga gewoon op dezelfde manier voort.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 10:46

josien schreef:
Weke koten echt van zich zelf of komt het door de hoef stand. Heb je geen foto van zijn gehele been met hoef?
Zoasl jij de hoef beschrijft is het heel goed. Zo is er een optimale hoef functie.

Heeft je paard van nature weke koten dan zou ik het werk aanpassen. Je kunt dit ook wel licht verbeteren, maar echt goed krijg je z'n been niet. Het is de bouw van een paard, die je wel tot het maximun kan verbeteren, maar zoals een normaal paard krijg je het niet wil je het paard goed laten blijven lopen.


Hij heeft echt van zichzelf weke koten, niet door de hoef. Hij heeft ook geen platvoeten. Foto van het hele been heb ik niet helaas, kan ik weleens maken (hoewel dat lastig gaat met al die sokken, om dat goed op de foto te krijgen).

Volgens de DA staat hij niet zo week dat hij er last van zou krijgen, de koten staan niet bijna verticaal i.o.d.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:07

Dus het valt opzich wel mee. Het grootste probleem is namelijk het gewicht tijdens het draven galopperen en spring die op de koten komt. Hij zakt hierdoor te ver door en kan dan bij over belasting snel last krijgen. Als je er een beetje oplet is het geen probleem.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:35

Ik ben ten alle tijden voor het blootsvoets houden van je paard.. Ik denk dat je er soms wel wat voor moet opofferen maar ikd enk dat het uiteindelijk beter is..
Als jouw paard lekker loopt zonder ijzers waarom zou je er dan ijzers onder zetten??

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 12:02

josien schreef:
Dus het valt opzich wel mee. Het grootste probleem is namelijk het gewicht tijdens het draven galopperen en spring die op de koten komt. Hij zakt hierdoor te ver door en kan dan bij over belasting snel last krijgen. Als je er een beetje oplet is het geen probleem.


Wat mij juist opvalt, is dat veel paarden tijdens de draf met name verder door lijken te zakken dan hij. Overigens is hij tot nu toe de enige op stal die nooit een pas onregelmatig heeft gelopen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 12:25

Dit zegt heel wat over jouw rijmethode. Paarden die van voren sterk zakken in hun koten, lopen voornamelijk op de voorhand. Ze hoeven namelijk niet te zakken van voren als het gewicht ens chokken achter worden opgevangen door het veren van de gewrichten. Dus een compliment voor jouw.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nicollevs en 104 bezoekers