wat te doen bij kopschuw??? inrijden in stappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sylli
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: landsmeer/eindhoven

wat te doen bij kopschuw??? inrijden in stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 15:48

hoi,

ik ken iemand die onlangs een paard gekocht heeft en die is dus kopschuw.
als ze bij zijn oren kom gaat ie steigeren.
hij is alleen onder het zadel geweest in stap 2 jaar gelden.
het is inmiddels een ruin van 5.

welke stappen moet je ondergaan om een paard goed ingereden te hebben.

hopelijk krijg ik veel reacties.

zoek een paard dat ik kan berijden in de omgeving van landsmeer of woensel-zuid op fietsafstand. rij 12 jaar paard. ben 18 jaar. rij op L niveau ook wedstrijdervaring.


biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 19:40

Eerst zorgen dat paard vertrouwen krijgt in de mens. Kopschuw komt bijna altijd door het slaan van paard op het hoofd. Ik heb merrie met kopschuw gereden. Wij hebben met inrijden gewacht tot het paardje vertrouwen in ons had. Met poetsen langzaam met borstel naar boven poetsen, zo merkt ze dat een aanraking aan zijn hoofd ook fijn kan zijn. Veel belonen, en elke beweging richting hoofd heel langzaam en rustig doen. Met een maandje geduld konden wij toen op dat paardje rijden... Ze was niet helemaal van die schuwheid af, maar we waren eind op de goede weg. Die eigenaar heeft later ook nog heel veel bereikt met NH, maar daar weet ik niet heel veel vanaf.

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:08

Als je een kleine afgesloten longeercircel hebt ofzo, zou je daar met je paard kunnen "spelen". Zo gaat hij jou zien als je maatje waar hij op kan bouwen. Bij veel paarden werkt dit heel goed. Als ze eenmaal weer vertrouwen in je heeft kun je beginnen met inrijden, maar probeer eerst haar vertrouwen te winnen.

zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:11

Ik zou idd eerst zorgen dat het vertrouwen aan de hand er is voordat je aan inrijden gaat denken.

Maar nog veel belangrijker, zoek iemand die haar heel goed kan begeleiden met het inrijden.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:16

lees het boek van Monty Roberts maar, om te beginnen met vertrouwen terug winnen (letterlijk op alle plaatsten, dus ook het lichaam) kun je beginnen met de join up. En dat kun je ook echt zelf wel, als je even naleest hoe dat werkt, gebruik je gevoel erbij is de enige tip die ik nog extra mee kan geven! succes!

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:22

Volgens mij is er iemand erg hardhandig geweest bij de oren. Toont het paard dit gedrag ook bij het omdoen van het halster? Veel kriebelen, laat hem zien dat het lekker voelt.
Kan ook een dominantiespelletje zijn, ik ken hengsten die liever ook niet willen dat je aan hun oren zit. Je moet zien uit te vinden of het echte angst is, of gewoon een machtsspelletje omdat hij het niet wil.

Je suis Charlie.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:08

Ik heb ook een pony gehad die kopschuuw was. het hoeft niet zo te zijn dat hij geslagen is maar het kan ook zijn dat ie een keer is gaan hangen toen ie vast stond. dan komt er opeens een paar hondert kilo aan zijn hoofd te hangen. Je moet natuurlijk het vertrouwen krijgen bij het paard. je hebt er waarschijnlijk vooral last van als je het hoofdstel op doet of het halster. het halster zou ik gewoon omlaten waardoor het paard niet elke dag weer dat gedoe heeft. Met het omdoen van het hoofdstel deed ik eerst het hoofdstel zonder bit in en daarna deed ik het bit in en maakte het vast. Ik negeerde het gedrag omdat ik er anders heel erg geitrriteerd van raakte. Dus heeeel veel gedult hebben en niet "te" lief worden. Zeker niet boosworden maar negeren. Werkt er goed.

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:38

Vooral rustig zijn!
Ga lekker poetsen probeer zijn hoofd te borstelen en wees vooral rustig!
Wil hij het niet stop dan en probeer het later nog een keer!
Natuurlijk lukt dit niet in 1 dag het kan een tijdje duren maar blijf rustig en ga niet slaan schoppen trekken weet ik veel wat!

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:43

De makkelijkste en snelste weg zonder enige vorm van stress te veroorzaken is zijn water afsluiten en meerdere malen per dag met een emmer in de box gaan. Laat hem echter enkel drinken als je aan zijn oren mag komen zonder dat hij zich daarvoor aanstelt. Dat zal vooral de eerste dag moeilijk zijn.
Je zal zien dat, als je het concequent doet, je zeer snel resultaat boekt en als het betert ga je een stapje verder door bv eerst een halster over zijn oren te trekken voor je hem laat drinken, laat hij het niet zonder aanstellen toe ga je onmiddelijk terug buiten en probeer je pas enkele uren later opnieuw. Daarna probeer je het met een hoofdstel en normaal gezien, als het paard ook niet angstig is bij mensen, ben je op een week al rond. Het kost weinig tijd, weinig moeite en ze krijgen geen stress door het toch te willen proberen, meer nog, je wordt zijn vertrouwenspersoon want hij heeft je nodig => zonder jouw geen water.
Doe dit echter zeer concequent want als je hem toch al water zou geven voor hij je laat doen, zal het op z´n minst een week langer duren en voor een groot stuk zijn doel missen. Ook als hij je de eerste dag(en) niet laat doen geef je hem geen water. Eventueel laat je hem even ruiken aan de emmer maar zet je hem dat weer weg tot hij besloten heeft mee te werken.
Succes gegarandeerd!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:30

alabastro schreef:
De makkelijkste en snelste weg zonder enige vorm van stress te veroorzaken is zijn water afsluiten en meerdere malen per dag met een emmer in de box gaan. Laat hem echter enkel drinken als je aan zijn oren mag komen zonder dat hij zich daarvoor aanstelt. Dat zal vooral de eerste dag moeilijk zijn.


enig idee wat de gevolgen zijn als het paard niet durft te drinken op die manier, of dat je zn oren niet aan mag raken en hij dus geen drinken zou mogen krijgen Verward

vind dit een vrij dom advies, dat je het met brokjes zou proberen, dus tijdens t voeren aan zn hoofd, en later aan zn oren zitten, oke.
maar water is onmisbaar voor een paard, dus ga daar niet van die trucjes mee uithalen
zonder water werken de nieren niet goed, schade aan de nieren, en daardoor langzaam aan zn eigen lichaam vergiftigen zijn dingen die je je paard niet toewenst en ook niet aandoet!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:50

En toch werkt het zeer goed en zonder enig probleem. Ik heb ook nergens geschreven dat je het paard moet laten uitdrogen. Een paard is intelegent genoeg om de link te leggen en zal dat doen zo snel hij merkt dat er geen andere oplossing is. Je moet het niet bij een volstrekt vreemd dier doen, geef hem een week of 2 de tijd om zich aan te passen aan een nieuwe persoon en als hij niet bijdraaid is het de makkelijkste oplossing.
Renske 20, jij doet alsof je hem moet laten uitdrogen maar als je het probeert zal je vanzelf merken dat het paard je achteraf veel meer weet te waarderen zonder dat je er stress rond hoeft te maken.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:55

jij schrijft geen drinken geven, behalve uit een emmer als je zn oren/hoofd aan mag raken

wat denk je dat mensen doen als ze t paard niet bij zn hoofd aan kunnen raken, tsja jij zegt geen water geven als je hem niet aan mag raken.....

een paard legt geen link tussen drinken en hoofd aanrken hoork een paard denkt ik heb dorst ik wil drinken.
je kan mijn paard ook echt niet bij zn hoofd aanraken als ie staat te eten of drinken, die wil niet eens uit een emmer drinken, dus in dat geval zou hij dan dus maar geen drinken moeten krijgen....en die is niet kopshuw, die eet en drinkt t liefste gewoon in alle rust ipv met handen die aan zn hoofd zitten, en zo zijn er veel meer paarde die dan dus niet zouden drinken.

water is van levensbelang voor een paard, dat moeten ze gewoon altijd krijgen.
voer is ook belangrijk, maar als ze ruwvoer krijgen, en je voert de brokken uit een emmer, terwijl je hem aan zn hoofd aanraakt, dat zou dan een beter advies zijn, maar t water van een paard daar moet je niet mee gaan lopen klooien!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:53

Renske20 schreef:
jij schrijft geen drinken geven, behalve uit een emmer als je zn oren/hoofd aan mag raken

wat denk je dat mensen doen als ze t paard niet bij zn hoofd aan kunnen raken, tsja jij zegt geen water geven als je hem niet aan mag raken.....

een paard legt geen link tussen drinken en hoofd aanrken hoork een paard denkt ik heb dorst ik wil drinken.
je kan mijn paard ook echt niet bij zn hoofd aanraken als ie staat te eten of drinken, die wil niet eens uit een emmer drinken, dus in dat geval zou hij dan dus maar geen drinken moeten krijgen....en die is niet kopshuw, die eet en drinkt t liefste gewoon in alle rust ipv met handen die aan zn hoofd zitten, en zo zijn er veel meer paarde die dan dus niet zouden drinken.
water is van levensbelang voor een paard, dat moeten ze gewoon altijd krijgen.
voer is ook belangrijk, maar als ze ruwvoer krijgen, en je voert de brokken uit een emmer, terwijl je hem aan zn hoofd aanraakt, dat zou dan een beter advies zijn, maar t water van een paard daar moet je niet mee gaan lopen klooien!

Ik heb een oplossing aangeboden, die ik zelf geleerd heb toen ik nog werkte voor handelaren, en waarmee ik al vele paarden geholpen heb met hun probleem. Paarden die door particulieren afgeschreven werden omdat ze een of andere probleem hadden dat ze niet konden oplossen (gaande van onhandelbaar, niet laten vangen in de stal, mensenschuw,... maar ook bv kopschuw). Die paarden worden dikwijls op verschillende manieren gedwongen om mee te werken of krijgen nog meer schrik en worden dan opgegeven en komen in de handel ( dikwijls als slachtpaard) en dan maken die handelaren er op zo´n eenvoudige manier een braaf en lief paard van wat vertrouwen heeft en men overal kan strelen en knuffelen en dan wil jij zeggen dat ik het niet mag aanbieden als oplossing. Niet alle mensen hebben genoeg geduld om te wachten tot hij het afgeleerd heeft en nog minder mensen kunnen gewoon met het probleem leven.
Water is inderdaad van levensbelang en net daarom is het zo een gemakkelijke oplossing, geen enkel paard is zo lomp van uiteindelijk niet te gaan drinken. Ik geef toe dat het soms, in erge gevallen of zeer koppige paarden, een beetje langer duurt, maar normaal heb je al resultaat na de 1ste dag.
Geef mij een andere oplossing die ook resultaat (liefst evengoed of beter) heeft en ik zal de eerste zijn om die oplossing te proberen en ook te verdedigen. Ik heb tot nu toe nog geen gevonden die zo weinig problemen veroorzaakt als dit. En een paard legt zeer snel die link tss beloning en straf, in deze oplossing zitten beide zeer goed verwerkt. Vooral als ze meewerken, ondervinden ze heel snel wat de beloning is. De straf merken ze eerst nog niet omdat dat pas echt gemerkt wordt als ze na enkele goede momenten weer eens zouden terugvallen.
Met deze methode worden paarden, die door particulieren als onhandelbaar verkocht werden als slachtpaarden, weer "gebruiksvriendelijk" gemaakt. Ik weet dat mensen als jij problemen hebben met de aanpak ervan maar al die mensen die anders zijn als jij en geen geduld of begrip kunnen opbrengen voor het probleem van hun paard, hiermee geholpen zijn, zijn er ook veel paarden geholpen.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:47

Alabastro, volgens mij ben jij een van de echte paardenmensen (je weet wel, iedereen klaagt dat er steeds minder paardenmensen zijn en steeds meer mensen met paarden)
Het lijkt een heel degelijke oplossing, al moet ik wel zeggen dat ik niet weet of mijn hart sterk genoeg zou zijn als ik het zelf zou moeten doen...! Maar ik ga het zeker wel onthouden, want je hebt me wel overtuigd, hoor!
Ik heb ook wel eens gehoord van een paard dat niet de vrachtwagen op wilde; daar hebben ze de waterbak in de wagen gezet en dat paard hield het 2 dagen vol (!), daarna liep ie de vrachtwagen in en is er nooit meer eenm probleem geweest. Een paard gaat zichzelf echt niet dood laten gaan, want op dat moment gaat ie heus wel drinken.
Want Sylli zegt dat ie begint te steigeren, dat veroorzaakt veel stress en dat associeert dat paard dan ook met het oren aanraken. En zo leert een paard naar mijn mening ook dat hij zijn zin krijgt als ie steigert (dan kom je immers zo lastig bij zijn kop...) Daar krijg je alleen maar rotzakken van. En de beloning is dan ook meteen daar in de vorm van water! Brokjes lijken mij minder effectief; een paard kan veel langer zonder eten en krijgt het eventueel toch in de wei /stro. En in feite komt er geen straf aan te pas. Het is meer een '...Dan niet...'-idee.

Want je weet natuurlijk ook niet of dat paard het echt doet omdat ie bang is, of omdat ie het doet om te jennen. Mijn verzorgpaard is echt zo'n asbak, die probeert je echt altijd uit. Die laat zich 's morgens heel vaak zijn halster niet omdoen. Dan gaat de eigenaresse weer naar binnen en wacht een paar uur. Wie wil er hier op de wei?!? Als ze dan weer terug komt met het halster staat dat paard zowat met zijn kop uitgestrekt: 'Doe mij het halster om!' Dan pas mag ze in de wei. Die methode kun je vergelijken met de water-methode, alleen scheelt het dat je weet dat mijn verzorgpaard niet bang is. Maar die doet wel alsof ie 'bang voor water' maar als de straal er even opstaat is dat ook weer over (zorg wel voor voldoende overwicht!)

Want paarden kunnen wel bang zijn, maar hebben ook heel snel door dat steigeren werkt als ze even geen zin hebben. Ik denk net zo snel als dat ze door hebben dat ze drinken krijgen als ze zich aan laten raken...

Maar goed, Sylli kan kijken wat ze ermee doet, maar ik ga de water-methode echt onthouden!!!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:58

Renske20 schreef:
een paard legt geen link tussen drinken en hoofd aanrken hoork een paard denkt ik heb dorst ik wil drinken.

water is van levensbelang voor een paard, dat moeten ze gewoon altijd krijgen.

Een paard is ECHT niet achterlijk, hoor! Een paard heeft ook hersens. Hoe denk je dat het komt dat 95% (ik noem maar wat) van alle paarden uit een automatische drinkbak kunnen drinken? Dat lijkt me ook behoorlijk eng en nieuw voor een paard. Zo'n beest heeft ook echt wel daar dat daar het water uitkomt en dat hij daar toch echt uit moet gaan durven drinken.
Zie uit mijn vorige bericht het verhaal over mijn verzorgpaard dat haar halster niet om laat doen: die legt ook de link tussen wei en halster. Ook niet echt een logisch verband, of wel?? En toch legt ze de link.

En alabastro zegt al veel kopschuwe paarden normaal heeft gekregen op de handelsstal waar hij werkte, dus zoveel paarden zijn daar nog niet doogegaan aan uitdroging, hoor! Een handelaar denkt wel aan zijn centen.
Je zult wel denken dat het een niet-paardvriendelijke methode is, maar in een koppel is het ook niet altijd pais en vree (paarden zijn ook niet zo paardvriendelijk altijd!)

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:59

Wat een gezever die watermethode Rolleyes Ik heb een kopschuwe tinkermerrie gekocht anderhalf jaar geleden, wees rustig in alles wat je doet, maak er geen drama van, het draait echt om vertrouwen. Ik heb niets speciaal gedaan in de omgang, gewoon overal rustig de tijd voor nemen en kalm reageren. Ze heeft nu nergens meer last van en kan alles aan haar hoofd verdragen, zelfs de paardentandarts hoeft geen verdoving te gebruiken.

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:02

Gewoon zelf heel beheerste bewegingen blijven maken en gewoon alles doen wat je normaal ook doet, alleen dan heel beheerst

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:32

Ik heb heel lang fulltime in de paarden gewerkt, en nu doe ik naast mn gewone werk nogsteeds vanalles qua werk met paarden, en ik ben ook zeker niet zo iemand die alles zielig vind etc etc, maar water daar ga je gewoon niet mee klooien.
met gewoon wat geduld en rust en nix geen moeilijk gedoe kan je vanzelf steeds beter aan t hoofd van een paard zitten, daar heb je echt geen trucjes bij nodig.
dat je een oplossing aandraagt is prima, maar vergeet niet dat er mensen zijn die letterlijk doen wat je zegt, en als t paard dan dus niet wil drinken uit de emmer die je hem geeft, dan geven ze het dus ook niet, met alle gevolgen van dien.
tuurlijk zal je zo een heel stel kopschuwe paarden goed hebben gekregen, zonder die trucjes, maar met bv tijdens t poetsen ofzo aan hun hoofd zitten heb ik er ook zat gewoon normaal gekregen

een handelaar is idd slim genoeg om te beseffen dat als een paard niet uit de emmer drinkt die je hem geeft, dat ie dan uiteindelijk toch wel gewoon water geeft

maar zo was er hier een meisje, dat paard liep altijd te kloten en te steigeren etc met t rijden, toen zei iemand dat ze hem(t was midden in de zomer) geen water en geen voer moest geven, alleen na het rijden 1 emmer water en een plak hooi, dan zou ie het wel afleren. en dan t net zo lang rijden tot ie braaf en rustig was, eerder er niet vanaf stappen.

wat denk je dat t meisje deed? juist ja longeren en rijden, tot t paard er op dag 4 letterlijk bij neerviel, DA erbij, paard was uitgedroogd....dankzij een infuus heeft ie t gered, maar dit bedoel ik dus, er zijn mensen die doen letterlijk wat je ze aanraad, zonder er bij stil te staan wat de gevolgen kunnen zijn.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:38

iets wat tijdens het rijden gebeurt en geen water geven is wel even een heel andere link leggen dan water en oren aanraken. Dat gebeurt op nagenoeg hetzelfde moment, en met rijden is een hele tijd later...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:42

meteen na t rijden kreeg het paard eten&drinken, de rest van de dag kreeg hij niets

eerst oren aanraken en daarna drinken krijgen en anders niet, komt redelijk op t zelfde neer.

ik bedoelde ook niet zozeer dat t op dezelfde manier is gegaan, maar meer dat sommige mensen advies iets te letterlijk opnemen, en in dit geval raakte het paard dus uitgedroogd.

als het kopschuwe paard idd doorheeft dat als iemand zn oren aanraakt, hij daarna drinken krijgt(en ook genoeg te drinken krijgt) gaat er niets fout

maar, en zo stond het in de 1e post, het paard echt geen water geven als je niet zn hoofd hebt aan kunnen raken

stel dat t paard het echt niet toelaat om aangeraakt te worden, dat zou dus betekenen dat ie ook helemaal geen water krijgt die dag, en dat is dus wat ik bedoelde pas daarmee op, want er zijn dus mensen die dat heel erg letterlijk opnemen, en dan krijg je net zo'n situatie als hier in t dorp met dat paard.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:47

Ik vind sowieso het ontnemen van de 1e levensbehoefte (water) geen oplossing voor wat voor probleem dan ook, als je het van zulke methodes moet hebben in de omgang met een paard, moet je bij jezelf eens gaan nadenken wat er nu eigenlijk niet klopt Lips are sealed

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 08:59

De topicstarter is 18 jaar, dus geen 'meisje', dus die kan heus wel inschatten wat ze met een paard doet / wat ze een ander adviseert met een paard te doen.
Ik bedacht me gisteren wel nog iets: als het paard heel bang is komt het misschien echt niet drinken als je eerst zn oren wil aanraken. Misschien is het dan een idee om hem alleen water te geven uit een emmer DIE JE IN JE HANDEN VASTHOUDT. Dus eerst niet verlangen zijn oren aan te raken, maar uit de emmer te laten drinken, want dan moet hij toch zijn hoofd dicht bij je handen houden. Dus gewoon een paar minuten in zijn stap gaan staan, en als hij niet komt weggaan. Als hij dat dan wel durft, kun je het dan misschien verder uitbreiden door eerst zijn oren te willen aanraken voor hem water te geven.

Ga nou niet zeggen dat een paard ook niet begrijpt dat hij geen drinken krijgt als hij niet uit de emmer drinkt (eerst zonder oren aanraken), want je maakt mij echt niet wijs dat hij dat niet snapt, een paard is echt niet achterlijk.

Dit is dus misschien een tussenstap. Dan bouw je het toch een beetje op, en als je eerst probeert zonder oren heb je helemaal geen stress en durft hij toch al dichter bij je handen te komen.


Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 09:07

De 'watermethode' vind ik zelf ook nogal barbaars. Er zijn overigens ook meer dan genoeg paarden die niet of moeilijk drinken uit een emmer die vastgehouden wordt.

Ik ga mee met Ann en Gijsenkim, gewoon rustig zijn in je handelen en gedrag, geen onverwachte bewegingen maken en zo langzaam maar zeker uitbouwen totdat je alles kunt doen bij het paard. Geen shortcut maar een gewone degelijke oplossing.

Verder verplaats ik dit naar VMR.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 11:27

het meisje wat in t dorp haar paard liet uitdrogen was 20, leeftijd zegt dus niets

zelf rustig en beheerst zijn in je bewegingen, dan zal het kopschuwe paard vanzelf meer vertrouwen krijgen en minder schuw worden.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 11:48

Lompe oplossingen gebruiken (niet aan mogen raken = geen drinken) kan altijd nog wel, is meer voor het grofstoffelijke volk.
Morris liet zich ook hel moeilijk benaderen. Benen poetsen of voeten optillen, daar kon geen sprake van zijn. Hij MOEST echter naar de smid. Streepje sedalin erin, zeer rustige en vriendelijke smid, paard kan op benen gepoetst worden en voeten optillen.
Het niet aan mogen raken van bepaalde delen, zoals hoofd of oren, zal je zeer moeizaam afgaan als je daar constant mee bezig gaat en je er dus op focust. Laat het rusten, doe verder wat je wilt doen en aai eens gedachteloos LANGS het hoofd (op de hals of zo). Het paard gaat vanzelf en ook vrij vlot leren dat er dus eigenlijk niks aan de hand is. de grote truc hierin is dat je zelf volledig ontspannen moet zijn, een paard ruikt je spanning feilloos (adrenaline) en is gelijk op z'n hoede.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, judithM en 33 bezoekers