vellen bij de uier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

vellen bij de uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 22:33

Ik heb een vraag en hoop dat iemand mij kan helpen. Goede vrienden van ons thuis wonen in Canada en zijn nu een week in Nederland. Zij hebben 3 jaar geleden een merrie gekocht in Nederland en haar naar Canada overgebracht. Het is in die streek soms erg warm, en nu heeft de merrie vaak last van losse vellen tussen haar uiers. Ze slaat er ook vaak naar. (het zal wel irriteren omdat het warm is...)
Ze halen ze vaak weg, maar te veel weghalen lijkt mij ook niet goed. Heeft iemand hier ervaring mee en wat kan er tegen gedaan worden? Ik hoop dat iemand mij kan helpen en eventueel een middeltje heeft, zodat ik ze verder kan helpen voordat ze terug naar Canada gaan.



ellepel

Berichten: 47318
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 08:57

hoe ziet het eruit wat tussen de uiers zit?
is het een beetje zwart en plakkerig?
dat is volgens mij huidsmeer wat je op die plek ziet.
en is normaal komt bij alle merries wel voor

anders zou ik het niet weten, kan misschien een smet-plek zijn, dan moeten ze het drooghouden..

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:48

Gewoon schoonmaken met wat lauw water. Onze pony heeft dat ook wel eens. Als je het schoon hebt gemaakt zou ik er verder niks aan doen. Geen vet er tussen smeren want dan komt er weer vuil bij.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:06

Als het echt tussen de uiers is en niet de topjes van de uier zelf (dat er vocht uitkomt) dan zou ik het toch regelmatig schoonmaken. Bijv. met lauwwater en wat betadineshampoo. Daarna goed droogmaken. Een merrie op stal bij ons heeft het ook en het wordt bij haar dik als je het niet op tijd schoonmaakt.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:50

Gewoon schoonmaken lijkt mij. Zal ook wel door de warmte komen: door zweten komt het misschien sneller los


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 75 bezoekers