hooi natmaken, water wordt rood???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

hooi natmaken, water wordt rood???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 17:58

t paard van mn moeder is 19 en hoest en niest vrij veel, iedere ochtend ligt er ook altijd een klodder taai wit snot/slijm in de stal, maar daarom is aangraden om nat hooi te geven, zodat de kleine stofdeeltjes eruit zijn

dus ik braaf in een schone kruiwagen hooi gedaan, tuinslang erop en ff zo laten liggen, toen ik t hooi uit die kruiwagen haalde om te voeren, was het water rood, echt rood!
t is wel vrij vers hooi, week of 3/4 geleden van t land gehaald, maar ik heb dit nog nooit eerder gezien Verward wel een beetje lichtbruin water, maar rood?? hoe kan dat en kan het kwaad?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:59

rood weet ik niet en ik denk zelf dat het geen kwaad kan. bij mij is het water ook bruin jah

Teamspirit... Je bent een toppertje!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:06

Bij ons word het water ook rood/bruin ja.
Ik weet niet waardoor dat komt, misschien dat er een bepaalde soort plant tussen het hooi zit?

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:10

Misschien kun je het hooi beter sowieso nog even verder laten 'rijpen'. 3 a 4 weken is IMO veel te vroeg om al te voeren.

Overigens zijn de kleine stofdeeltjes* er niet uit, maar slaan ze neer op het natte hooi, waardoor het door het eten niet in de longen kan komen.

*Ondanks dat het altijd stof genoemd wordt is het geen stof maar schimmeldeeltjes. In dit verse hooi kunnen die er nog helemaal niet inzitten, want het hooi is nog niet uitgegist.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:12

Ik vind dat ook erg vroeg om te voeren!!! Ik zal ook eens kijken hoe het water bij ons kleurt met het hooi!

lexluxeflex
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:15

luvatossa je moet niet zo zeuren hoor ik vind het helemaal net vroeg hoor en uuuuuuh bij mij word het water ook rood jah duzkan geen kwaad

ben je gek van paarden en wil je er over kletsen mail dan naar howdoyoudo_yes@hotmail.com zeg ik altijd.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:19

lexluxeflex schreef:
luvatossa je moet niet zo zeuren hoor ik vind het helemaal net vroeg hoor en uuuuuuh bij mij word het water ook rood jah duzkan geen kwaad


Het is algemeen bekend dat hooi/kuil eerst moet uitdrogen voordat je het aan paarden voert, reacties als "je moet niet zeuren"worden hier trouwens niet op prijs gesteld.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:20

euhm lexeluxeflex... Scheve mond


bij mij kleur het water ook altijd rood/bruin, heb het al altijd zo gezien...hangt er ook een beetje vanaf welke kruiden er tussen zitten...

ben je zeker dat dit enkel gras is? de giftige stoffen van eventuele kruiden zijn nog niet vervlogen na 3 a 4 weken...

sjalalaaaaa

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:27

lexluxeflex schreef:
luvatossa je moet niet zo zeuren hoor ik vind het helemaal net vroeg hoor en uuuuuuh bij mij word het water ook rood jah duzkan geen kwaad


Nee dit draagt echt bij aan het topic.. Scheve mond Renske ik denk idd dat het van het verse afkomt.. Misschien nog een paar weken laten liggen...

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:38

Misschien is dat rode afkomstig van bijvoorbeeld een nest vogels, dat het hooien niet heeft overleefd?

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:53

Dan zouden er ook veren/botjes etc. moeten zijn.
Ik denk dat ht met de versheid van het gras te maken heeft.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 19:16

ik laat het normaal altijd minstens 6 weken liggen, maar ja als al je hooi op is moet je toch iets he? heb net ff 3 pakken geruild met de buurman, nu hebben we ieder nog 3 oude pakken

de boer waarbij we dit hooi hadden gehaald voert het ook al aan zn koeien en paarden, en die zagen er nog gezond uit Knipoog
maar normaal laat ik het zeker 6 weken liggen voor ik het voer.

heb net wat 'oud' hooi natgemaakt, ben benieuwd hoe het ater eruit ziet als ik het dalijk uit de kruiwagen haal, dit oude hooi komt bij een ander vandaan, dus helemaal een eerlijke vergelijking is het niet, ben benieuwd wat dit nieuwe hooi doet als het een week of 6/8 oud is en dan nat wordt, als t dan nogsteeds rood water geeft zal t wel normaal zijn.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:19

CCCCorine schreef:
Misschien is dat rode afkomstig van bijvoorbeeld een nest vogels, dat het hooien niet heeft overleefd?

eeew Tong uitsteken dode vogeldrek mijn water word ook rood hoor van het hooi

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 20:03

Renske20 schreef:
de boer waarbij we dit hooi hadden gehaald voert het ook al aan zn koeien en paarden, en die zagen er nog gezond uit Knipoog
maar normaal laat ik het zeker 6 weken liggen voor ik het voer..

Voor koeien kan het geen kwaad, die zijn toch altijd aande sch*t van eiwitrijk voer Haha!, maar paarden kunnen er een lelijke hoef- of spierbevangenheid van krijgen.
Maar sommigen paarden kunnen meer hebben dan anderen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 20:38

Het laten drogen gebeurt op het land, anders krijg je beschimmeld hooi.
De reden dat hooi minstens 6 weken moet liggen voor je het gaat voeren is omdat de giftige planten die er eventueel inzitten dan geen gifstoffen meer afgeven en omdat het hooi na ongeveer 5 weken gaat broeien en zo het laatste vocht kwijtraakt.
Vroeg hooi bevat meer bladdelen dan stengels, bij laat hooi is dit andersom en dit wordt houterig.
Het kwaliteitsverschil wordt vaak aangegeven met hooi van eerste of tweede snede.
Hooi van eerste snede is voedzamer.
Zo, dat was lekker off-topic Haha!

On-topic nu, waarschijnlijk kleurt het water rood omdat het hooi op het land niet genoeg uitgebleekt is, of het is nog niet voldoende droog.
Als je de kans hebt kun je het hooi het best nog een paar weken laten liggen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 20:43

het hooi voelt vrij droog t is alleen nog wat groener dan mn nieuwe hooi

t is de 2e keer dat er gehooid is, dus t is niet meer dat hele verse eiwitrijke gras waar dit hooi van is, ik ben nml ook altijd voorzichtig ivm hoefbevangenheid etc

mn smid, die kwam wat mest voor zn tuin halen hier Haha! die zei idd ook dat t zeker een week of 5/6 moet liggen ivm de eventuele giftige planten die er in zitten
heb t ff precies nagevraagd, t hooi is 3,5 week geleden van t land gehaald en had daar al een aardig tijdje liggen drogen

ik heb even gekeken, en zag er geen vreemde plantjes etc tussenzitten, eigenlijk alleen maar gewoon gras Lachen

maar ik heb nu dus 3 balen 'oud' hooi wat ik eerst ga voeren, dus t nieuwe hooi blijft nog eventjes liggen

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 20:46

Mijn pony van 30 heeft chronishe bronchittis en krijgt al jaaaren nat hooi.
Het beste is trouwens om het 24 uur te laten weken Schijnheilig ( ik zet het smorgens nat voor savonds dus ook geen 24 uur Haha! )
Maar bij mij is het water ook rood/bruin hoor en zolang ik me kan herrineren is het die kleur en ik zou niet weten waardoor dat komt. Verward
Wij hebben ook veel 'oud' hooi liggen wat niet vers van het land komt en soms al maanden ligt, dit kleurt ook gewoon rood/bruin....

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:01

Bij mij wordt het water ook rood/bruin van hooi.
Waarom voer je het paard geen voordroog (pakken in folie), dan is het zeker stofvrij en hoef je geen hooi nat te maken.
Vaak vinden ze die voordroog ook nog eens lekkerder.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:16

Cute_12 schreef:
Bij mij wordt het water ook rood/bruin van hooi.
Waarom voer je het paard geen voordroog (pakken in folie), dan is het zeker stofvrij en hoef je geen hooi nat te maken.
Vaak vinden ze die voordroog ook nog eens lekkerder.


Is een goeie... maar die van mij is ook nog eens bevattelijk voor hoefbevangenheid dus dan gaat het feest niet door

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:42

Kennisje van mij doet het ook altijd en het water word niet rood...

Ze legt het hooi effe in een grote bak met water en dan laat ze het even uitlekken zo'n 5 minuten. En nog nooit gezien dat het water rood werd Verward

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:55

Wat voor water gooi je erbij? Is dat leidingwater of water uit een boring? Als het namelijk water van een boring is, is het logisch dat het water rood wordt. Dit ligt niet aan het hooi maar aan de mineralen in het water. Het water zit namelijk vol met ijzerionen die bij blootstelling aan de lucht oxideren. Hierdoor wordt het water rood en je vaatwasser en vaat ook

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 23:12

Is niet vreemd hoor! Als je het hooi goed laat inweken word het water inderdaad roodbruin.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 01:30

Het is idd vrij normaal dat het water rood kleurt als je er hooi in hebt laten weken. Vraag me niet hoe dat komt Verward , maar hier gebeurt dat ook en ik heb er eigenlijk nog nooit bij nagedacht waarom dat zo is Bloos !
Renske20"]
..maar ik heb nu dus 3 balen 'oud' hooi wat ik eerst ga voeren, dus t nieuwe hooi blijft nog eventjes liggen
[/quote]
Wij hebben eergisteren de eerste lading nieuw hooi binnen gekregen. Er gaat bij het lossen altijd wel een baal kapot/cq. er blijft altijd wel een bepaalde hoeveelheid los hooi liggen.
Wij doen dit dan in grote jute zakken, zodat het verder kan drogen. Nu staan die jute zakken ons altijd wel in de weg, maar ja, het hooi moet wel 6-8 weken liggen, voordat je het de paarden kan geven!
Wat wij dan doen, is een paar handen van dit nieuwe, verse hooi bij het "oude" geven! (verhouding ong. 1/4 nieuw hooi, 3/4 oud hooi) Dit kan je zonder gevaar voor kolieken e.d. doen Lachen .
[quote="lexluxeflex schreef:
luvatossa je moet niet zo zeuren hoor ik vind het helemaal net vroeg hoor en uuuuuuh bij mij word het water ook rood jah duzkan geen kwaad

lexluxeflex, het wordt niet op prijs gesteld als je dit soort antwoorden geeft, evenals de MSN-taal >;) !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 06:08

Als ik het hooi een tijdje in het water laat weken, word het bij mij bruin. Misschien als het langer ligt dat het dan idd rood word?? Verward Haha!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 07:53

Dennis stond vorig jaar op het land waar ook rood spul van af kwam. Bij hem viel het niet zo op, maar bij andere paarden met witte voetjes zaten we wel eventjes te kijken. Het lag niet aan de bodem omdat het maar een paar weken was en daarna de rest van het jaar niet.
Het kan dus ook een bepaald plantje in het hooi zijn. Want wat met gras kan kan ook met hooi imo.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, Ubermetrics en 30 bezoekers