Rekening chippen opgeteld, schrik!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:24

Goed... wie gaat er aangifte doen?
Nog een handtekeningenactietje erbij of zo? Haha!:D

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:47

Hmmm, ik heb mijn fjord gewoon meegenomen toen mijn merrie gescand moest worden. Toe was de DA er toch al, kon ie ook mooi ff chippen. Dus voor ons waren de kosten 28 euri's voor de chip en het een paspoort voor een fjord kost 35 euro. Maar dat had ie dan ook nog niet Bloos . Niet echt goedkoop nee, maar nu kan ik wel legaal meedoen aan wedstrijdjes enzo Lachen

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:53

Mijn huidige paard had ook al een paspoort (NDR, want die paarden moeten al jarenlang een paspoort vanaf de geboorte). Het was meer gedoe om de chip erin genoteerd te krijgen. Bij de NDR wilden ze er niks mee te maken hebben, en de KNHS wilde het NDR paspoort ook eerst niet erkennen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:54

Waar staat NDR voor Scum?
Je schijnt toch een sticker te kunnen krijgen voor in je bestaande paspoort?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:04

Nederlandse Draf en Rensport (paspoort van Engelse volbloed).
Klopt, het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar toen waren ze er bij de NKB achter dat ze gewoon een stikkertje waarop het chipnummer stond in het paspoort moesten plakken (ik had er 2 meegestuurd voor de zekerheid).

Dat kostte dan ook weer een bepaald bedrag (weet niet meer wat). Had het ook wel zelf kunnen doen hoor, dat stikkertjes plakken. Haha!. Maar ja, dan was het niet geldig. Boos!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:07

Hoe kun je dat zien dat zij het erin hebben geplakt?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:14

Je stuurt het op, met de losse stikkertjes erbij, naar (in mijn geval toen nog) de NKB. En het komt terug met het stikkertje erin. Verder was er niks aan te zien, ook niks bijgeschreven, en ook geen stempels ofzo. Maar ze hebben het wel geregistreerd ergens, want op de startcoupons staat overal het chipnummer achter.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:19

Ow zo... ze registeren het natuurlijk, daar had ik nog niet over nagedacht.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:20

Al mijn paarden zijn gechipt via het stamboek. Lekker makkelijk. In België is het verplicht anders geen wedstrijden.

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:08

wat is nou het grootste nadeel van chippen??

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:17

Dat het geld kost!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:21

Sjonge wat ben jij duur uit zeg.
Ik heb van te voren gebeld en heb toen besloten niet bij de KNHS te laten paspoorten en chippen, veel te duur met al die extra kosten.

Ik was voor 20 euro klaar bij het shetlandpony stamboek, ( nou was dat een foutje van hun,normaal 40 euro) chippen, paspoort en alles zat er bij in.
Geen registratiekosten, geen verplichting tot lid worden...

Ben blij dat ik van te voren even beide heb gebeld over wat de kosten zouden worden

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:24

Maar hoe heb je hem laten chippen dan Sanex?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:34

Door de paspoortconsulent van het Shetlandponystamboek.

Stamboek gebeld, dat ik een paspoort met chip wou.
Consulent van onze regio langs geweest, gechipt en die heeft de formulieren opgestuurd.
2 weken later had ik mn paspoort.

Rekening was 20 euro, maar dat hoorde 40 euro ( ben niet lid van het stamboek, dan is het 20 euro duurder ) te zijn maar daar heb ik natuurlijk niets van gezegd Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:39

Maar meestal komen die consulenten niet langs voor 1 paard.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:50

ikke schreef:
Dan hebben ze je d'r mooi ingeluisd. Je hebt alleen een paspoort nodig, en daar controleerd geen hond op, dus je kunt gewoon met je paard over de weg.



Dat risico kan je niet nemen, Ikke. De kans dat je een keer gecontroleerd wordt, bestaat wel.

Ik heb het dan over vervoer met de auto he. Je ziet mij niet zomaar met een peerd over de weg lopen Haha!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:56

Tessebes schreef:
Maar meestal komen die consulenten niet langs voor 1 paard.


Bij mij blijkbaar wel dus, heb er niets over gehoord dat het vervelend was ofzo, er is maar 1 pony gechipt en dat was Bas Knipoog

Wat ik hoorde was dat ze gewoon een route hebben waar paarden staan die gechipt moeten worden, en die gaan ze dan bij langs, proberen een beetje alles op 1 dag bijelkaar te houden

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:38

Tyrza schreef:
Dat risico kan je niet nemen, Ikke. De kans dat je een keer gecontroleerd wordt, bestaat wel.

Ik heb het dan over vervoer met de auto he. Je ziet mij niet zomaar met een peerd over de weg lopen Haha!

Wat is de sanctie dan, als ze me al kunnen betrappen?
Ik neem dat risico rustig, ik heb een degelijke combinatie, dus er zijn geen technische redenen om mij aan te houden. Ik rijdt al 15 jaar met paarden op de vrachtwagen en ben zegge-en-schrijven een keer gecontroleerd op rode Diesel, omdat ik toevallig op die parkeerplaats stopte omdat ik moest piesen *LOL* Ze hebben me niet eens van de weg gehaald. Ze hebben toen ook niet naar rij- of kentekenpapieren gevraagd en van het paard constateerden ze dat het wel grappig was dat ie mee kon kijken door het open deurtje. Ik geloof dus niet zo in dat aanhoudingsrisico, bangmakerij.
Ik liep trouwens ook dagelijks met mijn paard langs de weg en mijn vriendin gaat meermalen per week buiten rijden en daar zijn ook nog nooit vragen aan gesteld, evenmin als aan andere stalgenoten, waarvan het meerendeel volgens mij ook geen paspoort heeft.
Voor wedtrijdpaarden heeft de NHS het wel zodanig in elkaar gedraaid dat vrijwel iedereen er ondertussen een chip in heeft zitten, zonder dat ze echt een noemenswaardig alternatief boden. Door met gigantische prijzen te gaan smijten zag vrijwel iedereen ervan af. Ik vraag me alleen af waar de NHS een brute lef vandaan haalt om de bewijslast om te draaien. Als de NHS beweerd dat jou paard niet het paard is dat jij zegt dat het is, dan moet de NHS dat ook maar bewijzen. Indien jij dan gelijk blijkt te hebben kun je ze nog aanklagen voor laster ook, ze hebben je immers vals beschuldigd!!!
Helaas weet de NHS ook wel dat het grote gros van de ruiters niet zal durven optreden en daarmee weet de NHS dat ze een machtspositie hebben en die hebben ze hier dus heel duidelijk gebruikt.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:18

wat erg!!!
en ik heb die van mij gister laten chippen en een pasporrt aangevraagd,
wat een laaieligters

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:02

Gewoon even rondbellen hoe duur het bij anderen is. In principe kost de chip bijna niets. Bij ons in de praktijk is het voor hondne en katten nog geen 20 euro. Da's dan de chip, het inbrengen en de registratie. natuurlijk komen er bij een paard kosten overheen: voorrijkosten, paspoort aanvraag enzo.

Waren je paarden erg vervelend dat er sedalin inmoest? Vaak vinden ze het scheren het vervelendst. (tondeuse), evt zou je dat van te voren kunnen op lossen door het in alle rust te doen, of evt met een hand-scheerapparaat, (van je man?).
Desnoods met een paar anderen in de buurt iemand laten komen en de voorijkosten delen, of je aansluiten bij een manege oid waar toevallig ook wordt gechipt.

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:10

Scum schreef:
Dat het geld kost!


ja oke maar zitten er ook lichamelijke nadelen aan verbonden?

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:42

wendytj4h schreef:
ja oke maar zitten er ook lichamelijke nadelen aan verbonden?

Wat te denken van een harde knobbel van ong. 5cm groot in de manenkam? Die zit dus op de bovenhalsspier, die wij allemaal zo graag goed ontwikkeld zien! ik heb dit bij diverse paarden gevoeld, het komt dus regelmatig voor.
Het is en blijft een lichaamsvreemd voorwerp, wat zonder nuttige (lichamelijke) reden is ingebracht. Bovendien is het absoluut niet failsafe. Deze transponders werken op dezelfde manier als moderne pacemakers, welke ook van buitenaf, zonder direct contact, programeerbaar zijn. Het is dus wachten op de eerste gochemerd, die ontdekt hoe de chips te herprogrammeren zijn. Zeg niet dat dit onmogelijk is, iets soortgelijks is indertijd ook beweerd met digitale km-tellers in auto's. Ondertussen is genoegzaam bekend dat ook deze tellers terug te zetten zijn op elke gewenste stand.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:57

Scum schreef:
Je stuurt het op, met de losse stikkertjes erbij, naar (in mijn geval toen nog) de NKB. En het komt terug met het stikkertje erin. Verder was er niks aan te zien, ook niks bijgeschreven, en ook geen stempels ofzo. Maar ze hebben het wel geregistreerd ergens, want op de startcoupons staat overal het chipnummer achter.


Dan zou ik toch maar eens goed navragen of dit geldig is. Een aantal jaren geleden zijn er bij de hackney-vereniging verschillende mensen gedupeerd geweest omdat de verplichte stempel niet over het stickertje zat! Is een heel gedoe geweest om het weer goed te krijgen, maar is ze uiteindelijk wel gelukt. En we krijgen op wedstrijden regelmatig controle, en een stickertje zonder stempel accepteren ze niet, want daar kun je zelf een stickertje opgeplakt hebben!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:22

Citaat:
Wat te denken van een harde knobbel van ong. 5cm groot in de manenkam? Die zit dus op de bovenhalsspier, die wij allemaal zo graag goed ontwikkeld zien! ik heb dit bij diverse paarden gevoeld, het komt dus regelmatig voor.


Maar hebben deze paarden er ook daadwerkelijk last van????
bv niet na kunnen geven, inbuigen in de hals, moeite hebben met grazen en verzorging van soortgenoten?????

Of is het gewoon een schoonheids fout?

Zoals ik al eerder in een ander topic zei: Er worden meer paarden kapot gereden dan dat ze last hebben van een (zwevende)chip.

Ik vind het alleen erg schandalig dat er zo veel onduidelijkheid is Boos! .
Ik heb vooral gechipt voor de dood en een eventueel bezoekje aan het buiteland.
De dood is al erg genoeg en op dat moment wil ik gewoo dat alles goed verloopt en niet dat op het moment daar blijkt dat ie nog en chip had moeten hebben.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:37

Cowgirl schreef:
Maar hebben deze paarden er ook daadwerkelijk last van????
bv niet na kunnen geven, inbuigen in de hals, moeite hebben met grazen en verzorging van soortgenoten?????


Dat paarden uit de absolute topsport geen chip hoeven, is voor mij wel een teken dat ze er daadwerkelijk wel last van kunnen hebben of dat er iig wel een risico aan kleeft.