Een dip..... en een paar vragen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Een dip..... en een paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 16:56

Soms (nu) zie ik het echt ff niet meer zitten.... volgens mij doe ik alles fout!
Mijn haflinger merrie is net 5 geworden en ik heb haar nu bijna 3 maanden.
Ze is (90%) verkeersmak, heeft voor de kar gelopen, zadelmak en ingereden; dit wil zeggen.... 1x per week werd er op gereden door aan paar kinderen. Dus ze is enigszins verkeerd ingereden en veel dingen snapt ze helemaal nog niet.... galop bijv.....
Ik ben echt gek op mijn paardje en ze is ook heel lief (bijt niet, bokt niet, komt hinnikt naar me toe rennen in de wei). Alleen zit ik echt in een dip nu!!!!
Ze is erg nieuwsgierig en trekt me dus overal naartoe (duidelijk dominantie problemen tussen ons): naar andere paarden, gras, tassen, camera's, andere mensen, honden, echt alles! Op zich is dit goed natuurlijk, ze is iig niet bang, maar blijft dit altijd zo?
En ik wil geen join up, maar gaat ze me ook als leider zien na verloop van tijd als ik (ander) grondwerk doen? Op het moment oefen ik het leiden; voor haar lopen en zodra ze me voorbij gaat rennen met het touw zwaaien en haar eventueel achteruit zetten. Hoe lang moet ik dit blijven oefenen voordat ze gewoon rustig uit zichzelf achter me blijft?
En het rijden gaat dus ook helemaal niet goed meer! Sinds kort vindt ze de bak 'eng'. Ze loopt heel snuivend rond en wil niet naar de achterkant van de bak en als ze daar is rent ze heel hard terug naar het hek en ze vindt heel veel eng de laatste tijd! Schrikt overal van.... is dit gewoon uittesten??? En ik ben nogal onzeker en vindt het rijden nu ook eng... waarschijnlijk voelt ze dit aan.... heeft dat er ook mee te maken?
Ik voel me er echt rot door.... ik heb nu ook het gevoel dat het zielig is om te rijden omdat ze het blijkbaar eng vindt....
En ik weet dat ik geduld moet hebben maar hoe lang heeft het wennen en inrijden bij jullie geduurd?

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:05

Ik denk dat ze je gewoon probeert uit te testen. Ze is misschien een keer van iets geschokken in de bak en merkte toen dat ze bijvoorbeeld niet naar jou hoefde te luisteren. Waarschijnlijk voelt ze het aan dat je bang bent. Ik weet niet precies hoe je dit moet oplossen. Heb het zelf ook een tijdje gehad, nu gaat het goed. k heb de knop omgezet: ik heb de leiding en je doet wat ik wil, maar dat kan moeilijk zijn. Veel succes en vraag evt iemand die erbij kan zijn om je te helpen.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:14

heb ik ook wel eens...ik denk inderdaad dat je paard het voelt en een loopje met je neemt...gewoon denken: ik ben de baas, je paard hoeft tenslotte maar 1 van de 24 uur te werken, dan kan hij best luisteren!

en les nemen is misschien ook een goed idee!

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 17:19

Dat is waar.... en ze hoeft niet eens iederen dag. Ze staat dag en nacht op een weiland in een kudde. Ze heeft het dus erg goed al zeg ik het zelf...
Ik vind veel dingen zielig en denk te veel na. Ik weet niet wanneer/of ik boos moet worden omdat ze zich aanstelt of haar moet 'troosten' omdat ze iets echt eng vindt....

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 17:20

tamaraatjuh schreef:
heb ik ook wel eens...ik denk inderdaad dat je paard het voelt en een loopje met je neemt...gewoon denken: ik ben de baas, je paard hoeft tenslotte maar 1 van de 24 uur te werken, dan kan hij best luisteren!

en les nemen is misschien ook een goed idee!


Ik heb al les. Ik ga dit zelfs opvoeren naar 3 keer per week (ik 2x en mijn moeder 1x)...
Die dingen gebeuren alleen als ik alleen ben en niet tijdens les....

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:21

Ik herken dit precies. Paarden hebben hier echt een antenne voor. Soms zeggen mensen t ff tegen me. Hij neemt je in de maling. Dan weet ik genoeg en gaat het weer goed.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:37

Wij hebben Niarda nu ongeveer een half jaar en sinds 2 a 3 weken begint ze ineens op buiternritten analles "eng" te vinden.....en ze is echt 200% verkeers en andere beesten enz. mak dus echte aansteleritis.....weet nie hoe lang het gaat duren maar jij hebt je paard dus ongveer 3 maanden.....bij ieder paard heeft het een andere periode nodig...

suc-6 ermee!

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 17:52

Ik wou dat ik minder onzeker was..... ik denk dat ik alles fout doe en weet niet wanneer ik juist streng of lief moet zijn.....
Volgens mij denk ik te veel na.... heb ik ook in mijn priveleven wel eens last van Lachen Boos!

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:01

ik vind het ook moeilijk hoor om te bepalen of mijn paard nou echt bang is of niet.....dus of ik haar moet troosten of dat ik boos mag worden.
Maar de laatste tijd heb ik het door aan de manier waarop ze haar oren en staart houd, Niar draagt haar staart altijd hoog tenzij ze echt bang is.....
misschien heeft jou paard ook zoiets waaraan je kan zien of het echt is of niet?

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 18:11

Hmm.... daar moet ik maar eens op letten dan. En misschien kan mijn instructrice een keer mee om te kijken hoe het gaat met leiden (dus niet rijden maar grondwerk)....

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 00:07

Ik zou me niet te druk maken als ik jou was, ik heb zelf ook een haf, net 4 jaar jong.
Ik heb haar sinds ze 2 jaar en 5 maanden was, en nog steeds maak ik dingen mee die jij nu opnoemt.
Het duurde sowieso maanden voordat ik haar gewoon mee kon nemen wandelen, terwijl ze van alles gewend was kwa verkeer.

Probeer tijdens het grondwerk niet onzeker te zijn, dat is de eerste stap, jij bent de leider, vind ze iets eng, laat zien dat jij jet niet eng vind *ook al is het waarschijnlijk een test van haar* loop door en negeer het.
Kwa het leiden ben je al goed bezig, en je zal zien dat je met de tijd steeds meer overwicht krijgt.
Je hebt haar pas 3 maanden, zo slecht ben je neit bezig hoor, een dier met weinig opvoeding *zoals ik het lees* is nou eenmaal wat moeilijker.

Kwa rijden herken ik nog steeds veel dingen, Par heeft ook die dagen dat er opeens kabouters in de hoek zitten, ik aclh er eens om, vraag haar wat ze nu weer aan het uithalen zijn en zet haar op desbetreffende plek op de volte, en verschuif die iedere keer een paar meter.
Daar baalt ze natuurlijk extra om Knipoog En meestal is dit dan zo weg.

Maar in het begin vond ik het ook heel erg moeilijk zonder mijn instructrice hoor..wist niet hoe ik moest reageren en oplossen, en wou eht liefst zo min mogelijk boos worden.

Totdat ik leerde dat boos worden mag, even flink wakker schudden het paard, zeggen dat ik daar niet van gediend ben en weer rustig verder gaan werkt beter dan jezelf opvreten en maar afwachten of het weer goed komt.

Succes Komt vast wel goed hoor.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 07:57

Wees streng en concequent, zowel met rijden als op d grond. Niet 'troosten' als ze iets eng vind, zo van aaaahhh vind je eng met een lief stemmetje...dat zien paarden als beloning voor het schrikken/niet er langs willen. Je zet immers je 'braaf' stemmetje op Knipoog

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 14:42

Daar hebben jullie helemaal gelijk in! En idd... in 3 maanden tijd is het leiden al erg vooruit gegaan.... en dit gaat steeds beter. Alleen wat dat doorlopen betreft (als ze iets eng vindt); ze gaat dan stil staan en dan komt ze echt niet meer vooruit Haha! Maar ik doe mijn best...

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:20

ik heb een 3 jarige haf,in het begin testte hij me ook uit,
hoofdstel of halster aan,hop daar ging meneer.
ook buiten,en met andere dingen..hij deed gewoon stom !
nu geef ik em op zn kop en laat zien dat ik de baas ben,
ook met rijden gaat alles goed,hij is nog wel eens eigenwijs,maar ik hoef maar nee te roepen en hij houdt al op...

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:39

Cindyt schreef:
Daar hebben jullie helemaal gelijk in! En idd... in 3 maanden tijd is het leiden al erg vooruit gegaan.... en dit gaat steeds beter. Alleen wat dat doorlopen betreft (als ze iets eng vindt); ze gaat dan stil staan en dan komt ze echt niet meer vooruit Haha! Maar ik doe mijn best...

Zweepje meenemen en een tik op zijn kont geven, hoeft niet hard, gewoon een tikje...

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 20:33

Met Hof ging het net een tijdje goed, maar ik krijg weer minder hoop op dit moment voor onze toekomst... Zn etterbakkie-karakter komt namelijk weer op zetten... Hij neemt me ook in de maling, ik heb hem gister in de les es aangepakt (op aandringen van instructrice Tong uitsteken) en vandaag.... Ik kon hem niet eens meer uit de wei krijgen! Normaal loopt ie naar me toe, of hij blijft gewoon staan, en nu.... Alleen maar wegrennen... En nu heb ik dus zoiets van, dan maar niet zo streng aanpakken... Maar ja, dan heeft ie nog steeds de maling met me.. *zucht*

Cindyt schreef:
ik denk dat ik alles fout doe en weet niet wanneer ik juist streng of lief moet zijn.....

Dat probleem heb ik (af en toe) ook, vooral dat streng en lief zijn, Hof is zo lief, maar onder het rijden.... Hij weet gewoon TE goed hoe hij eronder uit moet komen.

Veel succes iig ermee! Lachen

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:14

Hoffieeeh schreef:
Hij neemt me ook in de maling, ik heb hem gister in de les es aangepakt (op aandringen van instructrice Tong uitsteken) en vandaag.... Ik kon hem niet eens meer uit de wei krijgen! Normaal loopt ie naar me toe, of hij blijft gewoon staan, en nu.... Alleen maar wegrennen... En nu heb ik dus zoiets van, dan maar niet zo streng aanpakken... Maar ja, dan heeft ie nog steeds de maling met me.. *zucht*


En wint hij dus weer Knipoog
Wil hij niet komen in de wei en gaat hij steeds rennen? Laat maar rennen dan...
Neem er de tijd voor...
Als hij steeds wegrent moet je hem blijven achtervolgen, zorg dat hij geen seconde stil kan blijven staan. Hij wil waarschijnlijk graag gaan grazen, maar dat kan hij niet als hij moet blijven lopen Knipoog
Na een tijdje (kan zeker de eerste keren) vrij lang duren, zal hij er genoeg van krijgen en zich laten pakken.
Pak hem dan, doe het halster om, beloon hem en neem hem mee uit de wei...even poetsen o.i.d. en weer terug zetten in de wei.

De volgende dag weer proberen, waarschijnlijk laat hij zich dan al sneller pakken Zoniet, concequent gewoon volhouden. Als je gaat rijden ook gewoon aanpakken, desnoods neem je een tijdje meerdere keren per week les, luisteren moet ie Tong uitsteken

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:21

He Cindy meis, wat is dit nu! Maar je hebt toch ook nog les van Wiebeke? Het is je toch wel opgevallen dat er sinds gisteren jonge koeien in de wei achter de bak staan, zelfs Maikel deed maf toen hij ze voor het eerst zag staan! Als je wil dat ik je een keer help van de week met uit de wei halen moet je het zeggen hoor! Ach gut

wat de tip van Ineke2 betreft: trek je hardloopschoenen maar aan, maar mijn conditie zou het niet volhouden in een wei van dit formaat!

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:34

teriema schreef:
wat de tip van Ineke2 betreft: trek je hardloopschoenen maar aan, maar mijn conditie zou het niet volhouden in een wei van dit formaat!

Sluit hem in en zet de wei een stuk af...

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 11:03

In de wei is er niets aan de hand -> Hoffieeeh heeft daat problemen mee Lachen!!!! Het leiden gaat nu erg goed! Alleen het rijden is het probleem op het moment... en Teriema: Wiebeke is op vakantie Haha! dus ik ben blij wanneer ze weer terug is! Het leiden gaat erg goed ineens! Ik voel me ook weer wat zekerder.... ik had gewoon echt ff een dip; alles ging ineens fout. Maar zoals ik al zei; het leiden ging perfect gisteren.... dus alleen het rijden nog Haha!

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:26

Ineke2 schreef:
En wint hij dus weer Knipoog
Wil hij niet komen in de wei en gaat hij steeds rennen? Laat maar rennen dan...
Neem er de tijd voor...
Als hij steeds wegrent moet je hem blijven achtervolgen, zorg dat hij geen seconde stil kan blijven staan. Hij wil waarschijnlijk graag gaan grazen, maar dat kan hij niet als hij moet blijven lopen Knipoog
Na een tijdje (kan zeker de eerste keren) vrij lang duren, zal hij er genoeg van krijgen en zich laten pakken.
Pak hem dan, doe het halster om, beloon hem en neem hem mee uit de wei...even poetsen o.i.d. en weer terug zetten in de wei.

De volgende dag weer proberen, waarschijnlijk laat hij zich dan al sneller pakken Zoniet, concequent gewoon volhouden. Als je gaat rijden ook gewoon aanpakken, desnoods neem je een tijdje meerdere keren per week les, luisteren moet ie Tong uitsteken

Ja idd, ik heb er gister ook de tijd voor genomen, ik werd op laatst pissig, heb de longeerzweep opgehaald en hem best laten lopen. In het begin liep ie met de oortjes naarvoren, maar op het laatst achterover, en toen kon ik hem ook zo pakken. Vandaag liet ie hem wel zo pakken... Ik snap het beestje niet meer Tong uitsteken En hij liep nu op wedstrijd weer goed?

Maar ja, ik zal ff ophouden met het verpesten van dit topic Haha!