Daar gaan we weer...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Typhoons

Berichten: 311
Geregistreerd: 13-04-03

Daar gaan we weer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 23:25

Ik kreeg een mailtje van een meisje die een foto van mij had gezien op internet met een veulen. Nu vroeg ze of ik ook paard reed. Ja, western dus. Of ze een paar vragen mocht stellen voor een werkstuk op school. Nou tuurlijk, waarom niet.
De eerste vraag:
'Ik heb horen vertellen als je westernrijd als je dan hard in de mond trekt zodat hij met zijn achterste benen gaan hangen van het paard is dat?'

Damn, ik was echt Stoom uit je oren

En toen vroeg ik hoe ze daarbij kwam;
'Sorry ik ken iemand die dressuur rijd en die zei dat tegen mij als dat zo gebeurd in western.
Sorry als ik dit zei dan maar hoe doe je dat dan wel.' Verward

Ik hoop echt niet dat er te veel mensen dit denken... Verdrietig
Ik heb haar maar een link gegeven waar ze het een en ander op kan lezen. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Typhoons op 09-06-04 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt


Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:45

Daar gaan we weer Clown . Mensen die niets van de westernsport afweten zeggen dat. Het enige wat ze zien, of misschien beter gezegd wat ze wíllen zien is dat hun tak in de paardensport de beste is.... lekker laten zeveren. Wij weten wel beter Knipoog .

Typhoons

Berichten: 311
Geregistreerd: 13-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 23:47

Daar gaan we weer idd. En wij weten beter! Maar toch.. Kan er moe van worden.
Ik vraag me trouwens af of ze überhaupt iets van paarden wist..

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 00:00

Malabarista schreef:
Daar gaan we weer Clown . Mensen die niets van de westernsport afweten zeggen dat. Het enige wat ze zien, of misschien beter gezegd wat ze wíllen zien is dat hun tak in de paardensport de beste is.... lekker laten zeveren. Wij weten wel beter Knipoog .


Mag deze uitzondering ook even spreken misschien?
Het is heel normaal dat onbekende met de westernsport dingen heel anders zien.
Zo bij iedere tak. Ik maak ze namelijk regelmatig mee.
Ik heb ook nooit begrepen hoe men western rijd, tot ik bonnigje leerde kennen. Ik heb vorig jaar een stukje op Powell mogen voelen, nadat zij zelf gereden had. Het voelt echt zo anders aan, maar ben wel van mening dat iedere dressuurder dat eens gevoelt moet hebben. Het wijst je zo omwijs duidelijk op hoe een dressuurder er niet bewust van is meer in de hand te hebben dan men dikwijls denkt.
Of het wijst je erop dat dat been veel meer doet terwijl je altijd dacht dat je zo stil zat.
Je hoeft daarvoor helemaal geen western interesse te hebben, want dat heb ik ook niet, maar willen leren van alle takken is al genoeg.
Ik heb nooit moeite ermee gehad dat zij western wilde rijden en ik liever dressuur. Ik heb me naar mijn mening ook nooit ergens mee bemoeid.
Als zij mijn mening wilde horen vroeg ze dat, en als ik wilde weten waar iets voor diende vroeg ik dat ook.
Ze hebben zelfs mijn vriend voor zijn verjaardag een westernles gegeven. Mannetje had nog nooit een les gevolgd, maar ik vond het zo ontzettend leuk! OK dan!

Ik ben van mening, dat je altijd voor een ander zijn ding open moet staan, en dat je gewoon vriendelijk je vragen kan stellen. Het is zeker niet nodig om iemand te beoordelen op iets waarvan je niks weet. Waarom zou iemand eigenlijk. De een vind dit leuk, de ander dat. Prima toch.

Typhoons

Berichten: 311
Geregistreerd: 13-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 00:07

Tuurlijk prima, kan die meid ook niks aan doen.

Bedankt Bonnigje Haha!

Natas

Berichten: 158
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:34

Ik snap eerlijk gezegd de vraag van dat meisje niet eens Schijnheilig

Maar ja vooroordelen heb je altijd, westernruiters hebben die ook over dressuurruiters.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:53

Ha..Ha.., Bij mij op m'n werk vragen ze vaak, dat eh.. is toch met een touw een koe vangen of zo iets.
Of dat ze dat op TV altijd zo zielig vinden met dat prikkeldraad om z'n ballen.
ach ja .... wat zal ik daar nu weer op zeggen,denk ik dan.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:37

Citaat:
Mag deze uitzondering ook even spreken misschien?
Het is heel normaal dat onbekende met de westernsport dingen heel anders zien.


Ja idd.

Mijn eerste ervaring met westernrijden was: dun bit erin en als hij niet nageeft evenom en om links recht aan het bit RUKKEN. Net zolang tot die kop naar beneden ging.
Dat was normaal en dus voor mij als kennismaker ook.

Inmiddels na vele BOKT clinics weet ik wel beter OK dan!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:45

Mijn eerste kennismaking met het westernrijden was juist het tegenovergestelde. Ik vond het wel relaxed met zo'n lange teugel. Maar ja, ik wilde vroeger ook altijd cowboy worden (ik wist niet dat er ook cowgirls bestaan Clown ). Dus ik zat sowieso op mn roze wolkje.

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:01

ja idd, er zijn een hoop mensen met een hoop vooroordelen, zowel over dressuur als western. hahah ik heb ook wel eens een opmerking naar mijn hoofd gekregen dat mijn sporen zo zielig waren Knipoog...toen ben ik driftig aan het uitleggen geslagen Schijnheilig

groetjes leanne

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:06

Ze zou ten eerste eens iets aan haar taalgebruik kunnen doen. De vraag moet je 3x o verlezen voordat je hem begrijpt. En ontneem je de illusie maar dat je hoopt dat er niet veel mensen zijn die er zo over denken, want er zijn er genoeg. Hoevaak ik al niet heb uitgelegd dat hun dressuursporen lomper zijn dan mijn westernwielen. Dat het niet raar is om met losse teugels te rijden ("Maar hoe rijd je hem dan in de krul?") en dat het ook niet zielig is dat als je WHOO zegt, je paard stopt ("Maar je trekt hem toch in zijn bek?") Zovaak heb ik al uit moeten leggen wat ik doe en waarom en hoe, dat ik er schijtziek van word. Meestal, als er meisjes van 14 zijn die iets vragen op zo'n banketstaaf manier, kunnen een snouw krijgen. Ook dat is niet okee, maar ik ben het zat. Er zijn nog teveel mensen die het zielig vinden, terwijl 'hun' manier van: geen gelul in de krul, in mijn ogen 10x erger is. Die 'zagen' hun paard in de krul en zijn er dan nog trots op ook.

Maar dit is volgens mij een discussie die eindeloos duurt Lachen


Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:09

haha zo heb ik al tientallen mensen meegemaakt, die dan eerst riepen van "dierenbeul" en er achteraf achter kwamen dat hun eigen rijmethode toch echt niet paardvriendelijker was dan de mijne...

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:11

Malabarista schreef:
Mijn eerste kennismaking met het westernrijden was juist het tegenovergestelde. Ik vond het wel relaxed met zo'n lange teugel. Maar ja, ik wilde vroeger ook altijd cowboy worden (ik wist niet dat er ook cowgirls bestaan Clown ). Dus ik zat sowieso op mn roze wolkje.


Die lange teugel was idd ook voor mij efkes raar in die 5 minuutjes dat ik ooit die western ervaring heb mogen hebben.
Een dressuurruiter heeft een korte teugel en ook daarbij is het de bedoeling dat die los in de hand kan liggen, maar bij western zit er een kilometer meet afstand tussen de mond en de hand, dus je krijgt dan een logische reactie van help, ik heb geen rem.
Hele rare gewaarwording, maar het wijst je zo ontzettend goed op het feit dat je als dressuurruiter geneigt bent om die teugels steeds aan te pakken.

Voor mij is het dus zo dat ik zeg, een dressuurruiter kan weldegelijk leren van een western ruiter. Andersom lijkt me dat ook maar dat is dan aan een westernruiter om te zeggen en niet aan mij.

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:12

hahah, maar als daar overloop zijn er maar weinig 'paardvriendelijke' paarden sporten Lachen zolang het paard niet mag doen wat hij zelf wil zeg maar, is het al haast niet paardvriendelijk meer Knipoog:P

maar zoals majo al zei: dit is een eindeloze discussie

Yooon

Berichten: 607
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Opendeeeh ,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 23:25

Jah hier word ik normaal ook echt kwaad om Boos!
Maarja niks aan te doen.... Scheve mond

"

Typhoons

Berichten: 311
Geregistreerd: 13-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 09:00

Yooon schreef:
Jah hier word ik normaal ook echt kwaad om Boos!
Maarja niks aan te doen.... Scheve mond


Precies wat ik bedoelde. Scheve mond

Citaat:
dit is een eindeloze discussie

Hyper! Party!! Party!! Party!! Hyper!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 11:12

holly schreef:
Voor mij is het dus zo dat ik zeg, een dressuurruiter kan weldegelijk leren van een western ruiter. Andersom lijkt me dat ook maar dat is dan aan een westernruiter om te zeggen en niet aan mij.

ja daar heb je zeker gelijk in
zo waren er bij ons dressuurpaarden die heel moeilijk konden buigen, en wat ze ook deden het ging nauwelijks beter, die zijn uieindelijk maar begonnen met het oefenen van kleine circeltjes en je zag ze gewoon iedere week soepeler worden Lachen
en andersom net zo goed, ik heb 2 hele goede trainers gehad, waarvan 1 op dat moment ned. kampioen reining, maar het luktste ze niet dolly uitgestrekter te laten lopen, ze bedachten de meest vreemde oefeningen, maar niets hielp. tot ik op vakantie ging en de staleigenaresse (Z-dressuur en M-springen) haar 2x heeft gereden, ik kwam terug van vakantie en ze liep super relaxed, en uitgestrekt. ik weet nog steeds niet hoe ze het voor elkaar heeft gekregen, en zijzelf heeft ook geen idee, maar ze loopt nu ruim een jaar later nog steeds zo Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 11:16

Tjeetje Ik zou echt uit m'n vel zijn gesprongen als iemand zoiets aan me vroeg!!!

Als mensen ergens geen verstand van hebben moeten ze er ook hun mond over houden...

14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:56

Ach ik kan er soms wel om lachen als mensen vragn of mijn paar dan heel veel bokt? of als ze vragen of ik met pistool rij... Dan leg ik ze dus uit dat ik western rij en dat dat dus anders is dan rodeo of cowboytje spelen is Tong uitsteken .

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:19

14cecile14 schreef:
of als ze vragen of ik met pistool rij....


HAHAHA! Die heb ik gelukkig nog nooit gehoord!! Clown Haha!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:08

Ik heb het ook altijd heel leerzaam gevonden toen ik met Holly de wei deelde.
Holly is een topper in de dressuur en ik hoop verderop te komen in western.
Powell was soms best moeijk juist omdat hij zo gevoelig was en pakte veel vast aan een kant. Holly had goede tips uit de dresuur die ik in het western ook goed kon toepassen.
Je leert van iedereen. Of hij nou engels, western, cowboys of chinees rijdt.

Mijn buurman vroeg deze week nog aan me (een echt brabants boerke) "en hoe moet dat dan dat rodeo rijden"... Ik ben allang blij dat hij interesse toont! Is toch leuk van zo'n man.
Hij vond touwens ook dat onze paarden erg dikke konten hadden *glim* ik helemaal trots, weet hij veel.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:15

Ach ja welkom in de wereld van de western ruiter.

Die altijd maf gekleed is ,terwijl ze de gene die dat zeggen niet door hebben, dat ze zelf in dit kloffie naar school of werk gaan. Haha!

Waar je “daar komen de Koj bojs” tegen roept .
Die altijd in het bezit zijn van een lasso en pistool.
Die tot in de treuren de vraag waar is je koe op zich af krijgen. Verward

Dan niet te vergeten die levens gevaarlijke super lange extra scherpe sporen gebruiken.
Die fanatiek linedancen (tip: vraag hoe goed en vaak ze ballroom dansen aan een dressuur ruiter, de gezichten spreken dan boekdelen! Cool Cool ).

Western ruiters, daar moet je “Jeeeeeeee Haaaaaaaaa” tegen roepen als ze opstappen Scheve mond en “nu komt er actieeeeeeeeee” Verward en "kijk die rijd Rodeo".

Western ruiters ze hebben hun paard nooit onder controle en trekken het dier flink in hun bek om zo’n stop te maken.
Schoppen is vooruit , trekken is halt meer hoef he niet te weten!
Het zijn ruiters die niet op hun paard zitten maar er achter hangen of naast. Verward
Het is sonde van de gangen van je paard om te gaan western rijden. Verward
Dat het een leuke manier is om met je paard om te gaan (wel synisch bedoelt dan)
Het eigenlijk mislukte dressuur ruiters zijn. Boos!

Wat dacht je van “zo’n zadel hoort aan de muur” en de opmerking die het inteligentie niveau van de leek weer echt duidelijk maakt
“Maar wij hebben wedstrijden!“

En dan, let wel, heb ik nog geen fraktie van alle opmerkingen die ik de laatste 12 jaar naar mijn hoofd geslingert heb gekregen gehad. Dan heb ik het nog niet over de echt hatelijke dingen gehad, deze dingen zijn alleen maar de opmerkingen die voor mij duidelijk maken dat zelfs een ganaal inteligenter overkomt dan sommige mutsen en petjes Haha! Cool .

Ach en dan vinden ze, de western leken, het ook nog vreemd dat western ruiters niet echt zitten te wachten op de opmerkingen van niet western ruiters en af en toe een heel sterk en synisch weerwoord geven.

Pissig werd ik vroeger ook, nu denk ik alleen maar "daar heb je weer zo'n dom oor"

Margrietjuh

Berichten: 633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:02

ach ja ik heb ook wel eens iemad gehoord die het bij westernrijden had over een stel sukkels die in hun vrij tijd 'cowboytje' spelen. Verward

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:33

Bonnigje schreef:
Ik heb het ook altijd heel leerzaam gevonden toen ik met Holly de wei deelde.
Holly is een topper in de dressuur en ik hoop verderop te komen in western.
Powell was soms best moeijk juist omdat hij zo gevoelig was en pakte veel vast aan een kant. Holly had goede tips uit de dresuur die ik in het western ook goed kon toepassen.


Joh ik loop rood aan Bloos
Een topper is te overdreven hoor bonnig. Ik kan er leuk mee uit de weg, maar een Anky zal ik nooit zijn.

Goede tips Verward Ik kan me niet echt veel herrinneren eigenlijk. Bloos!
Wel nog dat je eens aan me vroeg hoe het kwam dat hij scheef achterwaarts ging en dat ik daarop vertelde dat jij zelf scheef zat en niet aan beide kanten gelijke hand en beenhulpen gaf.
Hoe de hulpen dan precies werken dat weet ik niet, maar zoals je zelf al zegt, is het recht zitten en gelijke hulpen geven hetzelfde in de dressuur.
Dus ja als ik jou daarmee kan helpen, waarom niet?

Ik heb regelmatig gehad dat ik gezellig langs de kant ging kijken. En soms ook wel eens vroeg waarom ze iets deed en hoe dat genoemt word.
Naar mijn mening heel erg interesant allemaal. Misschien komt dat ook omdat ik er interesse in heb om van alle takken paardensport iets te leren en er voor de dressuur ook weer wat tips uit te halen.

Hoe is het met Powell en Bert op hun nieuwe adres trouwens

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:31

waar komt die 'haat en nijd' verhouding toch vandaan?
ik denk dat het komt omdat (zelfs) ruiters zich niet verdiepen in de alles-omvattende wereld die paardensport heet.
terwijl al die paardenliefhebbers van hun paard en van paarden houden.
en toch, daardoor begrijpen we mekaar niet.
errug jammur!!!!!!!
mensen kijken uberhaubt niet verder dan hun neus lang is en daardoor komt er een scheve blik.
natuurlijk kunnen wij als paardenliefhebbers er niet omheen dat er in elke tack van de paardensport rotte appels zitten.
en dat is denk ik de clou!
die rottigge appels maken het zo, dat veel mensen verkeerd denken over een ander 'soort van benadering van paarden', dan dat ze zelf doen.
wat een boer niet kent eet hij niet, en dat zal altijd zo blijven.
maar ja ik lust zelfs spruitjes, dus ik haal nergens mijn neus voor op.
ik wil alles weten, wat maar bij het begrip paard thuis hoort!
ik denk dat ieder voor zich moet kiezen welke tack van paardensport het beste bij zich en bij zn paard past.
als dat goed werkt dan is de goede keuze voor die combinatie gemaakt.
wat een ander daar van vind.........
uiteindelijk gaat t om t plezier wat iedere ruiter samen met zn paard beleeft!
is dat de hemel op (p)aarde dan is het altijd goed!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Brittneyx, Hobbyhorse en 30 bezoekers