Wie wil mij iets meer vertellen over schouderbinnenwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Wie wil mij iets meer vertellen over schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-02 23:16

Ja, nogal ****, heb ik eindelijk een instructrice, heeft ze iets met haar been en kan ze geen les geven. Verder als mijn eerste les ben ik dus nog niet gekomen Boos!
In die les hebben Isolda en ik een begin gemaakt met schouderbinnenwaarts.
Zij vertelde mij dat als je door de hoek rijd met iets meer buiging, je deze buiging vast moet houden (voor mijn gevoel) en zo door rijd over het eerste stuk van de lange zijde.

Maar verder zijn we eigelijk niet gekomen.
Wil iemand mij iets meer hierover vertellen. Iets meer over het doel en de inwerking (wat doe je met schouderbinnenwaarts?wat maakt het los of soepel?)
Maar wat ik vooral wil weten, hoe kun je dit makkelijker oefenen buiten de bak. Dus zonder steun van de bakrand. Ik weet wel dat het juist zonder steun van dat ding moet, maar met rand kan ze hem niet over de buitenschouder weg lopen. Toch?

Maar eerst de theorie. Ik moet zaterdag zelf maar oefenen, want volgens mij duurt het nog wel even voor ik weer les krijg Verdrietig


blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 23:44

Hoi Jantina,
Met schoudervoor hou je je paard soepel en krijg je hem nageeflijk. Je doet net of je af wend maar zorgt ervoor (met je binnenbeen) dat hij/zij rechtdoor blijft lopen. Dit is een hele extreme uitleg maar dan krijg je een beetje een idee hoe het eruit ziet. Het moet zo zijn dat je paard een beetje gebogen loopt met zijn hals naar binnen zodat de schouder naar voren komt. Je vraagt dus stelling naar binnen en zorgt er voor met je benen en zit dat je paard rechtdoor loopt.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 01:12

Heel beknopt:
bij schoudervoor links loopt je paard met zijn linkervoorbeen op de hoge rand van de hoefslag. Het is met name een oefening om te controleren of je je paard recht kunt richten. Dat klinkt raar, maar ik weet zeker dat Jippie of Zep dat mooi kunnen uitleggen. Daarnaast is het een voorbereiding voor de schouderbinnenwaarts.
bij schouderbinnenwaarts links loopt je paard met zijn rechtervoorbeen recht voor het linkerachterbeen en dus meer naar binnen dan met schoudervoor. Daardoor moet zijn linkerachterbeen meer onder de massa komen en wordt dat dus zwaarder belast. Sb heeft een verzamelende werking en controleert de buiging van je paard.

Hoe rijd je het?
Het makkelijkste, zeker in het begin, is een wending rijden en als je de rechte zijde op komt deze wending even doorzetten; zodra je paard voor van de hoefslag komt vang je hem op met je binnenbeen en zeg je daarmee "nee, we gaan toch recht door". Let erop dat je zelf recht blijft zitten, niet naar binnen hangen en vooral blijven kijken waar je naar toe rijdt. Met je buitenbeen begrens je zijn achterhand zodat die niet uitzwaait.

Wat het gebrek aan bakrand betreft, misschien kun je langs de rand van de wei rijden? Of wat hindernissen of lint neerzetten om je te helpen begrenzen?


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-02 14:08

Uit jullie verhaal begrijp ik nog niet helemaal het verschil tussen schoudervoor en binnenwaarts.
Is het eigelijk niet raar dat ik direct S-binnenwaarts moest doen, ipv eerst schoudervoor te proberen? Of zou ik misschien twee dingen door elkaar gehaald hebben?

knip uit verhaal van Lielle:
Sb heeft een verzamelende werking en controleert de buiging van je paard.

Dat zou eigelijk betekenen dat Isolda en ik daar nog niet aan toe zijn. Verzameling is nog ver van mijn bed-show! Of is het een voorbereiding op?

*zucht* stomme instructrise ook! Doet zij nou weer met haar been? Nu kan ik niet lessen Verdrietig En het erge is, het duurt nog wel drie weken volgens mij.....

Ik probeer eerst eens op het strand een kleinere volte te rijden (ipv "door de hoek") en vervolgens rechtuit te rijden, zoals jullie dat beschreven.
Ik zou dan ook aan haar hoefsporen achter me kunnen zien hoe ze haar benen neer heeft gezet. Denk ik.
Maar ik weet niet hoor, misschien laten we het wel voor wat het is en wacht ik tot ik in de bak ben weer.
Eerst even "voelen" hoe het gaat! Als ik aan Isolda voel dat ze er niets van snapt, kan ik beter niets doen. Richt ik misschien weer meer schade aan als ik goed doe Verward

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 18:54

Ik hoop dat ik het je een beetje kan uitleggen.
Bij schouder voor wordt de binnenheup voor de binnenschouder gebracht. Je rijdt over 1 hoefslag maar hebt wel 3 sporen bv. bij een rechterschoudervoor:
spoor 1: rechtsvoor en rechterachterbeen
spoor 2: linkervoorbeen
spoor 3: linkerachterbeen
Schoudervoor is een voorbereidingsoefening voor SB, een oefening om je paard rechter te krijgen, beter aan de buitenteugel te laten lopen en iets vermeerdere belasting van het binnenachterbeen.
Bij een schouder voor zit je recht op je paard, je brengt beide handen iets naar binnen en je binnenbeen is op de plaats en vraagt de buiging. Het buitenbeen begrenst en is een tikkie naar achteren geplaatst.

Bij schouderbinnenwaarts heb je ook 3 sporen maar dan over 2 hoefslagen verdeeld:
spoor 1: rechtervoorbeen
spoor 2: linkervoorbeen en rechterachterbeen
spoor 3: linkerachterbeen.
Schouderbinnenwaarts dient om het paard buigzamer te maken, het binnenachterbeen meer onder te laten treden, de gehoorzaamheid aan de kuit te verbeteren en je paard ook rechtgerichter te maken.
Als gevolg hiervan kan je paard idd meer tot verzameling komen.

Op zich is het best een goede oefening, maar het lijkt mij dat je beter eerst kunt zorgen dat je basis goed voor elkaar is. Dus controle in alle gangen en overgangen.
Een goede basis is zo verschrikkelijk belangrijk, als de basis goed voor elkaar is, kun je dat steeds verder uitbreiden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 21:49

knip uit verhaal van Jantina:

knip uit verhaal van Lielle:
Sb heeft een verzamelende werking en controleert de buiging van je paard.

Dat zou eigelijk betekenen dat Isolda en ik daar nog niet aan toe zijn. Verzameling is nog ver van mijn bed-show! Of is het een voorbereiding op?

Het heeft een verzamelende werking, dat betekent dat het binnenachterbeen wat harder moet werken, ze hoeven nog niet meteen verzameld te lopen. Het wordt in de M ook gevraagd in de arbeidsdraf volgens mij. Dus dat zie ik niet zo als een probleem.

Het verschil heel simpel: bij schoudervoor is de schouder maar een klein beetje naar binnen gezet, bij schouderbinnenwaarts een stuk meer.

Zoiets als wat Fitz zegt dus, alleen is haar beschrijving van schoudervoor niet helemaal juist volgens mij. Dan zou je paard voor nl wijd moeten gaan lopen. Volgens mij wordt het buitenvoorbeen middenvoor tussen de achterbenen neergezet (als je begrijpt wat ik bedoel).

knip Jantina
Eerst even "voelen" hoe het gaat! Als ik aan Isolda voel dat ze er niets van snapt, kan ik beter niets doen. Richt ik misschien weer meer schade aan als ik goed doe Verward

Niet echt, maar ik vraag me af of het wijken al redelijk gaat. Anders zou ik daar mee beginnen, zodat ze begrijpt dat je voor een been opzij gaat.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 21:54

Lielle, zo heb ik het toch ook opgeschreven?
Linkervoorbeen is spoor 2 in een rechter schoudervoor. Dus dan staat hij tussen de 2 achterbenen in.
Nou ja, iig bedoelde ik het wel zo.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 21:59

Fitz,

je hebt gelijk, ik heb gewoon verkeerd gelezen. Bloos Bloos Samen krijgen we het wel helder, toch?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-02 14:18

Ik denk eigelijk dat Fitz gelijk heeft. Dat we misschien eerst nog verder moeten oefenen in de basis.
*zucht* Haha!
Ik wil soms wel eens ietsje te veel in een keer, wil dan zo graag iets nieuws proberen. Dan is het juist goed voor mij om even te lezen hoe het precies in zijn werk gaat, wat er van je paard gevraagd wordt, wat voor inwerking het heeft.
Dan kan ik daaruit opmaken of we eraan toe zijn of niet.
Eigelijk heb ik nu wel een klein vraagteken bij mijn instructrice.... Waarom moesten wij dit zo opeens doen? Het kwam misschien omdat ik bij mensen in de les zat die dit al wel konden.... Verward
Pfff ik hoop dat ze snel beter is, dan kan ik het haar vragen!

Liele, wijken gaat heel aardig. De ene kant makkelijker dan de andere kant, maar ze reageert goed op mijn been. (sinds een maandje ofzo)
Tenminste.... Op het strand of op een pad in de duinen gaat het prima. Luisterd ze echt heel goed. Toen we het moesten doen in de binnenbak begreep ze me opeens niet meer Verward
Net als de galop, die gaat op het strand een heeeeel stuk beter. Dan galopeert ze wel beheerst en lukt het steeds beter om haar rond te houden. In de bak? Kop omhoog en vierkant, liefst bokkend door de bak.
Claustrofobie misschien? *LOL*

Misschien moet ik eens opperen om witte hekjes te plaatsen op het strand Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 15:04

ik weet niet of je het proevenboekje in handbereik hebt, dus scan het maar ff. Hier staan heel mooi de 3 sporen aangegeven bij schouderbinnenwaarts

Afbeelding

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 22:03

Jantina, kun je op het strand dan ook in galop even grote voltes rijden als de korte zijde van de binnenbak?
Dan zou ze dus ook in de binnenbak 'normaal' moeten kunnen galopperen.
En jah, mijn verzorgpaard toen was het eerste half jaar in de binnenbak ook behoorlijk 'dol'. Gewoon opwinding, nieuwigheid, rijden met 'vreemde' paarden/mensen/omgeving, dat wond hem op. Hij vond het leuk, maar het hield wel in dat hij dan in de galop wilde gaan scheuren enzo, exact zoals jij omschreef hihi.
Thuis in de buitenbak was het een slome, maar daar kon hij behoorlijk dribbelig doen, en in de galop was het ineens 'race maar raak'!
Dus in uiterste nood eerst maar een paar rondjes scheuren, en als ze wat vermoeider is, weer in galop aanspringen en dan proberen 'het netjes te doen'? Wie weet?
Rechtuit galopperen schijnt gemakkelijker voor ze te zijn dan de hoeken van die binnenbak, dus vandaar ook dat 'plat door de bocht gaan' haha.
Misschien kun je thuis voltes oefenen in galop, alleen niet van die rondjes met 50cm doorsnee, wordt zo krap... *LOL*
Sterkte!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-02 23:01

*LOL* 50 cm.... Pling Anky!!! Ja hoor, doen wij even hihihi!!
Ja, Isolda en ik oefenen vaak eventjes wat voltes op het strand. Maar ik merk wel dat ze dat moeilijk vind, rechtuit is veel makkelijker. Ze is ook zo makkelijk afgeleid, een hondje dat achter een stok aanrent, spelende kindjes, een vlieger, een krijsende meeuw.....
Misschien moet ik dat inderdaad meer doen, vaker voltes en die ook verkleinen en openen in de galop Verward
Dorine, je slaat wel de spijker op zijnkop wat betreft de galop. Isolda neemt grote passen, slaat haar benen ver uit en voor je het weet ben je de middengalop voorbij Haha!
Ik mag graag eens een sprintje trekken, maar dat heeft Isolda al een aantal weken niet mogen doen. Arme Isolletje Haha!

Maar ik denk dat Isolda echt moet wennen in de bak. Net als dat wijken. Ik weet natuurlijk niet of we dat samen echt helemaal goed doen, maar ze reageert in ieder geval goed op mijn been en gaat dan ook echt zijwaarts met haar hele lichaam.
In de les dreunde ze gewoon rechtdoor, zo van, daar is de andere kant van de bak, daar moeten we heen *LOL*
Mijn instructrice ging nog voor haar staan om haar duidelijk te maken dat ze op zij moest..... *LOL* Ze moest snel opzij springen!

Nou morgen voorspellen ze goed weer, alle mensen zitten achter de TV dus Jantina en Isolda hebben de ruimte! We gaan eens goed aan het werk geloof ik!
(En daarbij laten we het schouder-verhaal maar achterwege, ook al was het met de plaatjes Fitz, heel duidelijk!!)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers